Gå til innhold

Elon Musk kjøper Twitter for 44 milliardar dollar


Gjest Slettet-x7D6du0Hjb

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
3 hours ago, Red Frostraven said:

men mange unge og folk som har vært offer for propaganda lenge, og som ikke har en god forståelse av politikk og verden

Vi er alle offer for propaganda gjennom hele livet vårt, som gjorde/gjør oss naive til politikk og verden. Derfor er det viktig at vi har plasser der vi kan snakke fritt for å motvirke slikt. Jeg er veldig glad for at vi har diskusjon.no selv om alle friplasser for samtaler også har en del propagandisert innhold selvfølgelig. Propaganda kommer i mange former, og forsøker som regel automatisk å skjule at det er propaganda for da fungerer det best. Det er nok at jeg sier at jeg skal kjøpe meg melk på butikken og slenger på at "Hva skulle vi gjort uten Tine? Drukket vann eller brus hele tiden?" så har vi propaganda, siden jeg ikke nevner andre firmaer, eller at firmaer kunne blitt dannet for å fylle tomrommet, eller at det kunne kommet helt andre løsninger som ikke har noe med Tine å gjøre.

Hva synes du om diskusjon.no ? Burde nettstedet bli moderert mye mer, og begynne å forby flere temaer? Gjelder sterk moderering bare frie steder der det samles masse folk? f.eks hvis diskusjon.no hadde hatt 50 ganger flere brukere? Måtte vi ha forbydd noen temaer da?

3 hours ago, Red Frostraven said:

Ingen som er radikalisert satt ved frokostbordet og tenkte, 'nå må jeg begynne å tro på tvilsomme konspirasjoner for å gjøre meg litt mer interessant', mens de spiste cornflakes.

Til å være så opptatt av at andre kan være radikalisert og tro på konspirasjoner, så må jeg si at den listen av fordømmende kategorier og ekstreme båser sitert fra deg nedenfor ikke setter deg selv i ett spesielt bra lys. Virker som at du ser mange farlige konspirasjoner rundt omkring på nettet. Jeg ser også noen farlige eller skadelige konspirasjoner i verden, men på andre steder enn deg. Heldigvis for deg og meg så har vi steder på internett der vi kan snakke om det vi tror på og hvilke begrunnelser vi har osv... Istedet for at vi skal sitte alene uten å bli utfordret på radikaliseringene vi har.

3 hours ago, Red Frostraven said:

De er enten rekruttert til et miljø hvor ideene spres, eller rekrutteres via drypp i pågående propagandakampanjer.

Anti-lgbt, anti-feminisme, anti-vitenskap, anti-journalisme, anti-anti-rasisme, pro-fascisme, anti-EU, pro-russland, anti-woke og anti-myndigheter er forskjellige vektorer av samme organiserte disinformasjon som forsøker å dra folk inn gjennom å flette sammen narrativer.

Du nevner tilogmed "organisert disinformasjon", altså en konspirasjon. Det betyr vel at du tror på konspirasjonsteorier. Uansett om de er ekte eller ikke. Du vil kanskje si at de tingene du nevner er ekte håndfaste konspirasjoner. Det er ok å mene det, jeg bruker også å legge til grunn at det foregår noen ekte konspirasjoner. Takk og pris for at vi har steder på internett der vi kan snakke om disse emnene og snakke om hvor konspirasjonene er, hvis de finnes. Tusen takk Elon Musk og folka bak diskusjon.no! Du er velkommen til å takke Elon Musk du også hvis du vil.

Endret av Selfuniverse
  • Liker 4
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

 

Selfuniverse skrev (3 timer siden):

Til å være så opptatt av at andre kan være radikalisert og tro på konspirasjoner, så må jeg si at den listen av fordømmende kategorier og ekstreme båser sitert fra deg nedenfor ikke setter deg selv i ett spesielt bra lys.

Kom gjerne med konkrete eksempler på hvilken av gruppene jeg nevnte som ikke er dominert av høyreradikale propaganda disinformasjon og misinformasjon.

Lar være å bruke 'propaganda' fordi det misforstås. 

...

Og bare for å være mer konkret, hva jeg sier bør ikke være kontroversielt, og mediene har selv skyld i normaliseringen av radikale høyre sine narrativ.
https://journals.sagepub.com/doi/full/10.1177/09579265221095406

 

Sitat

Our argument is that, on the rise since the early 2000s and especially from the 2010s onwards, authoritarian and nativist populism has posed some very significant challenges to contemporary media and journalism. This has made necessary the calls for in-depth, critical discussions about the norms and practices of journalism as well as for the systematic analyses of the sometimes obviously active role that news and opinion discourse have played in normalizing the nativist as well as radically-nationalist and authoritarian status quo.

Through a set of empirically-based studies which outline how media carry as well as normalize far-right political and other discourse and ideology, but also how they become the tool and the target of far-right politics, we show that the entanglement between far-right ideas and actions on the one hand, and media and journalism on the other, has become ever stronger as well as ever more complex. At the same time, we also point to the practices in the wider public spheres where, inter alia, the pervasive presence of alternative far-right media and uncivil society and its news sources has posed wider and indeed numerous challenges.

These have become evident in the ongoing radicalization of both online/offline media and journalism and of wider public opinion and imagination wherein the normalization of undermining of values and norms of liberal democracy has become increasingly prevalent and widespread.



Folk som er anti-woke er jo misbrukt på det groveste til å kjempe mot innbilte vindmøller:
https://www.theguardian.com/society/shortcuts/2020/jan/21/how-the-word-woke-was-weaponised-by-the-right

...

Elementene finnes også naturlig uavhengig av den organisert spredningen, fordi segmenter av befolkningen allerede har fordommer mot andre grupper, uten hjelp.

Endret av Red Frostraven
  • Liker 6
Lenke til kommentar

Wall Street Journal har en artikkel om Musks bruk av narkotika, og hvordan det bekymrer ledelsen i selskapene han eier.

Det skal være snakk om LSD, kokain, ecstacy, fleinsopp, marihuana og ketamin ifølge WSJ sine kilder.

https://www.wsj.com/business/elon-musk-illegal-drugs-e826a9e1

Sitat

Some executives and board members fear the billionaire’s use of drugs—including LSD, cocaine, ecstasy, mushrooms and ketamine—could harm his companies

In recent years, some executives and board members at his companies and others close to the billionaire have developed a persistent concern that there is another component driving his behavior: his use of drugs. 

 

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 4
Lenke til kommentar
Snikpellik skrev (18 timer siden):

Wall Street Journal har en artikkel om Musks bruk av narkotika, og hvordan det bekymrer ledelsen i selskapene han eier.

Det skal være snakk om LSD, kokain, ecstacy, fleinsopp, marihuana og ketamin ifølge WSJ sine kilder.

https://www.wsj.com/business/elon-musk-illegal-drugs-e826a9e1

Med tanke på kontraktene SpaceX har med myndighetene så gjennomgår han vel jevnlig rustester? Han har jo høy sikkerhetsklarering.

Lenke til kommentar
2 hours ago, uname -i said:

Blodfansen bør se det siste intervjuet med Elon Musk. Der hvor han sier "Go Fuck Yourselves" til annonsørene. Er dette en heavy rusmisbruker eller er det bare sånn han er? Det første er det hvertfall mulig å gjøre noe med. 

Jeg har noen spørsmål til deg.

Er det bra eller ikke bra å vise at man har prinsipper og står for noe, og ikke lar seg bli presset til noe man ikke vil?

Er det bra hvis man ikke har noen egne prinsipper, følger andre, og gir etter for press fra annet hold?

La oss si at f.eks arbeidsplassen din finner ut at du poster på diskusjon.no, og de liker ikke de tydelige meningene du har her, så de hinter til at det kan bli noen forandringer med jobben din hvis du ikke moderer deg selv her på diskusjon.no  Hva er din reaksjon?

  • Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
uname -i skrev (6 timer siden):

Blodfansen bør se det siste intervjuet med Elon Musk. Der hvor han sier "Go Fuck Yourselves" til annonsørene. Er dette en heavy rusmisbruker eller er det bare sånn han er? Det første er det hvertfall mulig å gjøre noe med. 

En påminnelse til de som ønsker legalisering og om hva narkotika gjør med oppegående mennesker……

Lenke til kommentar
26 minutes ago, Inspector said:

En påminnelse til de som ønsker legalisering og om hva narkotika gjør med oppegående mennesker……

Litt off topic, men nå er vel legalisering mer for lettere substanser? Å røyke noe gress er en annen sak å sitte rusa ut av en annen verden på substansene nevnte tidligere (LSD, cocaine, ecstasy, mushrooms and ketamine).

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Selfuniverse skrev (14 timer siden):

Jeg har noen spørsmål til deg.

Er det bra eller ikke bra å vise at man har prinsipper og står for noe, og ikke lar seg bli presset til noe man ikke vil?

Er det bra hvis man ikke har noen egne prinsipper, følger andre, og gir etter for press fra annet hold?

La oss si at f.eks arbeidsplassen din finner ut at du poster på diskusjon.no, og de liker ikke de tydelige meningene du har her, så de hinter til at det kan bli noen forandringer med jobben din hvis du ikke moderer deg selv her på diskusjon.no  Hva er din reaksjon?

Hvilke prinsipper? Har Elon Musk stått på barrikadene og ropt om ytringsfrihet i Kina? Har han noen gang kritisert kinesiske myndigheter? Kritiserte han dem da de stengte ned fabrikken hans slik han gjorde i California?

LOL, prinsipper. LOL, står for noe. Jada.

  • Liker 5
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Aorpos ytringsfrihetsabsoluttisme:

Tre En rekke journalister/pundits ble bannlyst fra Twitter i morges, og det er ikke oppgitt grunn foreløpig.

https://www.vice.com/en/article/5d948x/x-purges-prominent-journalists-leftists-with-no-explanation

---

Foreløpig forklaring er at de er utestengt for å 'promotere vold'.

Som en twitter-bruker kommenterte, så begrunnelsen svært rar, gitt at det ikke er beviser for sådan i deres tweet-historikk, versus hva folk åpenbart får lov til å si på twitter uten konsekvenser -- om de ikke er uenig med Musk;

GDanxd5X0AACquO?format=jpg&name=medium

Så.
Det ser ut som problemet er at de har trigget Musk eller et diktatur som Musk gjerne sensurerer på vegne av.

Endret av Red Frostraven
  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 2
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar

Slutten for X er definitivt ikke langt vekk. Musk eier 74 % av aksjene i selskapet, men hvis alle andre selge seg ut og bankene kutte ut selskapet, samtidig som EU og USAs myndigheter vil gripe inn nå som det er klart at man ikke lenge kan tolerere den destruktive virkninger av sosiale medier på folkebevisstheten, er det slutten. 

"Alle" ser nå at Musk har blitt en høyreekstremistisk hykler som ikke lenge har dømmekraft, og som ikke heller maktet å forstå andres rettigheter.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
3 hours ago, JK22 said:

samtidig som EU og USAs myndigheter vil gripe inn nå

Har du en link til dette? Tviler ikke ett sekund når jeg vet hvor harde angrepene kommer til å bli etterhvert, så vil gjerne se dette.

3 hours ago, JK22 said:

nå som det er klart at man ikke lenge kan tolerere den destruktive virkninger av sosiale medier på folkebevisstheten

"ikke lenger tolerere"... "destruktive virkninger"... Sterke begreper du kommer med. Gjelder dette for facebook, instagram, snapchat, og andre enn X også?

Er det skremmende for deg når folk får en plattform der demokratiske prinsipper blir forsterket? Må vel bare spørre da, er du imot demokratiet?

Personlig føler jeg SoMe er utmerket for å kaste bort tiden til folk, men folk må få gjøre det de vil og høre på hvem de vil. Vil du bidra til å ta fra dem den retten de har til å høre på hvem de vil i ett demokratisk vestlig samfunn? Hvorfor det? Hva har du å tjene på det?

Hvis du mener at folk er sårbare for propagandisering, og må beskyttes, så må vi stenge alle medier, inkludert statlig finansierte.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
On 9.1.2024 at 12:10 AM, uname -i said:

Blodfansen bør se det siste intervjuet med Elon Musk. Der hvor han sier "Go Fuck Yourselves" til annonsørene. Er dette en heavy rusmisbruker eller er det bare sånn han er? Det første er det hvertfall mulig å gjøre noe med. 

Bob Igor, Disney CEO, var på sammen scenen rett før Musk og sa at de vil trekke annonsering mot selskaper som ikke støtter deres verdier. Musk kom på senere og sa at om selskaper tror de kan "blackmail" twitter/X så "Go Fuck Yourselves".. rett eller ikke ? dunno..

Ikke så lenge siden Disney takket konsentrasjonsleir i Kina for samarbeidet så hvem som kan kommer med sine "verdier" her er.. tja .. opp til diskusjon

  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...