Gå til innhold

Elon Musk kjøper Twitter for 44 milliardar dollar


Gjest Slettet-x7D6du0Hjb

Anbefalte innlegg

48 minutes ago, Red Frostraven said:

Hvem taper penger om huset ditt ødelegges og du sier at det er bankens problem, ikke ditt, fordi banken sin sikkerhet er huset og at de eier huset, ikke din øvrige formue..?

Om Twitter går konkurs eller ikke klarer å betale tilbake lånet med inntekten sin, hva skjer med pengene bankene lånte ut da..?

Altså.

Bare les minst 1 seriøs artikkel og sett deg inn i problemstillingen.

https://arstechnica.com/tech-policy/2023/12/elon-musk-told-bankers-they-wouldnt-lose-any-money-on-twitter-purchase/

 

Ja, altså.

Har du egentlig selv forstått innholdet i artikklen du selv lenker til?
"Konkurs" eller å være ute av stand til å betjene gjelden nevnes ikke med ett ord, det ikke det artikkelen handler om.

For tredje gang: Hvem har tapt penger?
 

  • Liker 1
  • Hjerte 3
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
1 minute ago, Red Frostraven said:

Jeg synes ikke det er umåtelig tullete å kritisere at noen brenner ned et hus noen andre eier, på grunn deres egne irrasjonelle og rare forestillinger.

Separat, så kan jeg selvsagt være kritisk til måten banker låner ut penger til folk som Musk og Trump, fundert på deres rykte.

Man kan være kritisk til flere personer som gjør noe dumt for de separate og uavhengig dumme tingene de gjør.

Musk eier Twitter, ikke bankene. Han kan lovmessig brenne det ned om han vil.

Har bankene undervurdert risikoen ved lånene? Muligens. Det skjer riktignok ofte at banker feilvurderer risiko. Det er mer regelen enn unntaket.

Men inntil videre er det ingenting som tilsier at lånene ikke vil bli nedbetalt i henhold til avbetalingsplan.

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Red Frostraven skrev (43 minutter siden):

Men vi er enige i at bankene var dumme som lånte ut penger til, for Twitter-kjøpet, et åpenbart emosjonellt og irrasjonellt nek som Musk..?
 

Du forstår visst ikke hvordan banker og risiko fungerer. Banker tjener penger fordi de låner ut penger til kalkulert risiko. At noen vil misliholde lånet er med i beregningen.

Det blir som i poker. En pokerproff vet at hver gang han satser, kan han tape. Perspektivet "det var derfor feil å satse" er tøv. Proffen vet at han tjener over tid, med den strategien han har. Nøyaktig på samme måte er det med banker.

Velbekomme.

  • Liker 1
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar

Jeg mener at bankene var dumme som stolte på Elon Musk -- de burde luktet lunten.

Men samtidig, så har jeg aldri i mitt liv gjort så stor skade på noe jeg selv 'eier' med lånte penger.

Jeg tviler på at bankene visste at Elon skulle drive risikospill med verdiene i selskapet;
Det er ikke noe han ga uttrykk for da han kjøpte det.

---

NOEN av oss med betydelig mye bedre innsikt i hva som foregår i både selskapet og sosiale medier enn Elon Musk mistenkte at dette kom til å skje allerede før han tok sin første avgjørelse, og det var klart hva som ville skje da han begynte å leie inn folk til fabrikkere løgner og disinformasjon om selskapet og dets tidligere eiere, og slapp inn igjen alt som kunne krype og gå av krek og kre som devaluerte Twitter som informasjonskilde.

Endret av Red Frostraven
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Espen Hugaas Andersen skrev (59 minutter siden):

Men inntil videre er det ingenting som tilsier at lånene ikke vil bli nedbetalt i henhold til avbetalingsplan.

Bankene har problemer med å selge lånene videre til 60% av lånebeløpet noe som betyr at markedet mener det er en stor risiko for at Twitter vil bryte lånebetingelsene.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Aiven skrev (10 timer siden):

Er vel foreløpig ingen som har realisert noe tap engang. Dette er å klamre seg til halmstrå, fordi man ikke liker Musk.

Skal jeg sitte og late som jeg tror på at folk er redd for bankers inntjening på generell basis? Ikke få meg til å le. Denne tråden er så full av tåpelige utspill at litt latterliggjøring er det mest naturlige.

Er du i stand til å argumentere saklig og komme reelle argumenter, og ikke bare latterliggjøring?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
3 hours ago, Red Frostraven said:

Jeg mener at bankene var dumme som stolte på Elon Musk -- de burde luktet lunten.

Men samtidig, så har jeg aldri i mitt liv gjort så stor skade på noe jeg selv 'eier' med lånte penger.

Jeg tviler på at bankene visste at Elon skulle drive risikospill med verdiene i selskapet;
Det er ikke noe han ga uttrykk for da han kjøpte det.

Bankene visste at Twitter var på vei mot konkurs, og at Musk ville måtte ta drastiske grep ellers ville pengene de lånte ut være tapte. Hele grunnen til at Twitter var til salgs til å begynne med var at de var i trøbbel.

Det kan være at grepene Musk tok ikke samsvarte med hva bankene forventet, men sånn er det. De tok en kalkulert risiko.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
3 hours ago, uname -i said:

Bankene har problemer med å selge lånene videre til 60% av lånebeløpet noe som betyr at markedet mener det er en stor risiko for at Twitter vil bryte lånebetingelsene.

Noen vil tolke det som et tegn på at risikoen har økt. Jeg er mer der at markedet som regel tar feil om fremtiden.

Har litt for mye erfaring med å følge Tesla til å tro noe annet.

Lenke til kommentar
Espen Hugaas Andersen skrev (8 timer siden):

Bankene visste at Twitter var på vei mot konkurs, og at Musk ville måtte ta drastiske grep ellers ville pengene de lånte ut være tapte. Hele grunnen til at Twitter var til salgs til å begynne med var at de var i trøbbel.

Hæ? Hvor i all verden har du fått dette fra? Det er riv ruskende galt. Siste året før Musk ble tvunget til å følge kjøpskontrakten så hadde Twitter et underskudd på 0,2 milliarder av 5 milliarder i omsetning.  De hadde lite gjeld.

Problemene begynte når Space Hitler tok over plattformen, tynget den med gjeld og skremte annonsørene vekk.

 

Espen Hugaas Andersen skrev (8 timer siden):

Noen vil tolke det som et tegn på at risikoen har økt. Jeg er mer der at markedet som regel tar feil om fremtiden.

Musk satt nettopp og snakket om hvem som skulle få skylda når Twitter gikk konk(Spoiler: Alle andre sin feil). Du er mer optimistisk enn helten din.,

Uansett, hvis du har så stor tro på at Twitter vil kunne betjene lånet så bør du kjøpe obligasjonene med åpne armer. For 600 000 får du 1 million tilbake + 10% rente. 

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 4
Lenke til kommentar
Gjest Gjest slettet-ld9eg7s96q
Comma Chameleon skrev (17 timer siden):

 

Jeg synes denne videoen var ganske på kornet. Samtidig en veldig "snill" dekning av Musks person. Et balansert bidrag.

Videoen belyser også problemet samfunnet som helhet får når en enkeltperson suger til seg så mye makt som Musk har, via privat eierskap og rikdommene akkumeleres på så få hender. I Musks eksempel har vi virkelig et problem (han er ikke den eneste som utgjør en trussel mot våre samfunnsverdier, men han er definitivt en av de største).

Endret av Gjest slettet-ld9eg7s96q
Lenke til kommentar
Sitat

X, tidligere kjent som Twitter, er det første selskapet som får en sak mot seg under en ny EU-lov som skal bekjempe ulovlig innhold på nett.

Det omfattende nye regelverket legger mer ansvar på selskapene for å moderere innhold på deres plattformer.

EU sier de særlig har oppdaget falsk informasjon på X knyttet til krigen mellom Israel og Hamas.

EU-kommisjonen sier at de vil fortsette å innhente informasjon. De har foreløpig ikke kommet med noe frist for en konklusjon i saken.

https://e24.no/naeringsliv/i/onq7ka/eu-aapner-sak-mot-elon-musks-x

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 3
Lenke til kommentar
jallajall skrev (5 timer siden):

image.png.64e4613f94addead86f8e3238408be0a.png

Snart på tide at Elon tar seg sammen og begynner å bestemme hva som er #disinformation og hva som får passere.

 

Nå er selskapsledelsen og investorene NØDT til å be Musk selge seg ut - på bare få måneder har Twitter/X hatt et tap på mer enn 65 %, annonsører og investorer har trukket seg ut i likhet med prestisjetunge krefter, og myndigheter i flere land har notert at Musk støttes av ikke-demokratiske land i større grad enn tidlig. Det er seriøs snakk om at Twitter/X vil gå konkurs, og i flere land er det voksende debatt om å stenge ut Twitter/X (og andre sosiale medier) som et resultat av den antisemittiske og konspirasjonsteoretiske vekkingen som har satt demokratiet i stor fare. EU kan beslutte seg om å beordre Twitter/X ut av europeiske internettadresser, og da vil dette selskapet rett og slett dø. 

Samtidig er det blitt nå meget åpenbart at Musk har blitt en høyreekstremist som ikke lenge er i takt med med vestlige verdier, Tesla-konflikten i Nord-Europa har avslørt en meget usympatisk og uforsonlig mann uten anlegg for demokratisk sinnelag. En konflikt med Disney har fulgt til et brudd som påvirker kunder av Musks varer som Tesla-biler. Musk har blitt et symbol over den dvaske, usympatiske og egoistiske mannen uten anlegg for medfølelse eller solidaritet, og det er sett at dette er i ferd med å synliggjøres i Skandinavia hvor det er sett at mange Tesla-kjørere er i seriøs utakt med grunnleggende skandinaviske verdier. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Selfuniverse skrev (11 minutter siden):

"EU sier de særlig har oppdaget falsk informasjon på X knyttet til krigen mellom Israel og Hamas. "

 

Kjempebra EU!... Og dere er velkommen til å logge inn på X for å fortelle alle oss andre hva som er falsk informasjon. Jeg vil høre hva dere har å si!

Jeg er aktiv i Twitter/X, og har funnet så ufattelig mye desinformasjon og falske nyheter som stupide påstander, falske video og så mye at dette overgikk selv de verste marerittene for flere år siden. Man ser falske X-profiler "limet seg på" emner for å spre desinformasjon, konspirasjonsteoritikk og så mye annet i tillegg til svindelforsøk og skamløs reklamering. Dette var ikke der før Musk overtok. Man ser stadig mer og mer propaganda ment for å slå folk i svime og overstøye alt som het fornuft - da er det ikke rart at sårbare folk radikaliseres og føres ut på villspor! 

Har vært i Twitter/X i ETT DUSIN ÅR og aldri har det vært så ille som det er blitt i året 2023. ALDRI! 

Det eneste som gjort at Musk kunne fortsette, er den amerikanske ytringsfriheten nedfestet i amerikansk lov, som nå er gjenstand for voksende grubling på grunn av sosiale medier og faktumet om at dette fornedre vestlige verdier - som sett omkring holocaust og antisemittismen i det siste. Hvis EU skulle i slutten bestemme seg for at X må betale enorme bøter eller utestenges fra den europeiske delen av nettet i 2024, slik at vi i Norge ikke lenge kan bruker våre kontoer, vil det være på grunnlag av at Musk har gjort Twitter til et våpen mot Vesten. 

  • Liker 9
Lenke til kommentar
17 hours ago, uname -i said:

Siste året før Musk ble tvunget til å følge kjøpskontrakten så hadde Twitter et underskudd på 0,2 milliarder av 5 milliarder i omsetning. 

Verdt å påpeke at i tillegg til dette så var de 200ish millionene som førte til et underskudd pga. et søksmål, noe som ikke er en typisk utgift som man kan regne med hvert år.

Twitter hadde omsetningvekst fra annonsører på over 40% i 2021 (1.3 milliarder dollar), før Elon Musk kom og tok over. Twitter så mer lovende ut enn den hadde gjort på mange år.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
3 hours ago, JK22 said:

Jeg er aktiv i Twitter/X

Javel. Hvorfor det? Det høres ut som at du ikke har det bra med X nå ifølge posten din. Har du vurdert å stenge konto for din egen del?

3 hours ago, JK22 said:

Man ser stadig mer og mer propaganda ment for å slå folk i svime og overstøye alt som het fornuft

Når jeg ser poster fra X som blir videreformidlet her inne så ser jeg mye fornuftig og forklarende som avdekker blandt annet propaganda. Ser ikke så gærnt ut for meg, men jeg bruker ikke X, så jeg ser vel ikke hele bildet da eller? Hvis det er så jxxlig å bruke X nå som du sier, hvorfor ikke bare slutte å bruke det? Hvis en restaurant plutselig har veldig dårlig mat, så kan det hende jeg klager og syter til andre hvor dårlig mat det er der nå, men jeg går ihvertfall ikke inn dit igjen.

3 hours ago, JK22 said:

da er det ikke rart at sårbare folk radikaliseres og føres ut på villspor! 

Da kan vi likeså godt forby all media, ideologier, klubber, dataspill, religion, TV, NRK, bibliotek, etc...

Folk blir ført ut på villspor veldig ofte gjennom tidene. Vi kan prøve å fikse det ved å forby all offentlig media av alle slag, eller vi kan tillate alt, inkludert platformer som X, slik at vi alle kan snakke om hva som er sant og riktig. Høres det bedre ut?

Ble sårbare folk radikalisert og ført ut på villspor før Musk kjøpte X? Ja. Da har ikke X spesielt mye skyld der da. Hvis du mener at det er farlig at folk kan bli radikalisert. Greit da må vi forby all media, og alle sammenkomster av folk i samfunnet. Men både jeg og du vet at det er mye verre.

Endret av Selfuniverse
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Selfuniverse skrev (1 time siden):

Javel. Hvorfor det? Det høres ut som at du ikke har det bra med X nå ifølge posten din. Har du vurdert å stenge konto for din egen del?

Når jeg ser poster fra X som blir videreformidlet her inne så ser jeg mye fornuftig og forklarende som avdekker blandt annet propaganda. Ser ikke så gærnt ut for meg, men jeg bruker ikke X, så jeg ser vel ikke hele bildet da eller? Hvis det er så jxxlig å bruke X nå som du sier, hvorfor ikke bare slutte å bruke det? Hvis en restaurant plutselig har veldig dårlig mat, så kan det hende jeg klager og syter til andre hvor dårlig mat det er der nå, men jeg går ihvertfall ikke inn dit igjen.

Da kan vi likeså godt forby all media, ideologier, klubber, dataspill, religion, TV, NRK, bibliotek, etc...

Folk blir ført ut på villspor veldig ofte gjennom tidene. Vi kan prøve å fikse det ved å forby all offentlig media av alle slag, eller vi kan tillate alt, inkludert platformer som X, slik at vi alle kan snakke om hva som er sant og riktig. Høres det bedre ut?

Ble sårbare folk radikalisert og ført ut på villspor før Musk kjøpte X? Ja. Da har ikke X spesielt mye skyld der da. Hvis du mener at det er farlig at folk kan bli radikalisert. Greit da må vi forby all media, og alle sammenkomster av folk i samfunnet. Men både jeg og du vet at det er mye verre.

Alt dette er bare tull, akkurat som i twitter/X for tiden. Det er flere millioner innlegg hver dag der. Og for ikke så lenge siden var det mye strengere kontroll for å hindre slike innlegg og aktivitet ment for å forvirre og påvirker. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...