Gå til innhold

Elon Musk kjøper Twitter for 44 milliardar dollar


Gjest Slettet-x7D6du0Hjb

Anbefalte innlegg

shockorshot skrev (6 timer siden):

Verdt å påpeke at i tillegg til dette så var de 200ish millionene som førte til et underskudd pga. et søksmål, noe som ikke er en typisk utgift som man kan regne med hvert år.

Ja, det stemmer. Glemte å ta med det poenget. Musk kunne lett ha fått til et brukbart overskudd ved å gjøre små justeringer, men valgte heller å skjære av seg haka. 

Ellers:
Tesla removes Disney+ from vehicles amid Elon Musk’s Twitter beef with Bob Iger

Elon Musk tar her en smålig "hevn" over Disney for at de ikke lenger gidder å reklamere på nazi-plattformen hans. De eneste skadelidende er Teslas kunder. Briljant.

Elon Musk bruker her et selskap han er minoritetseier i (13% av Tesla) til å ta igjen for noe som har skjedd i et helt urelatert selskap. Ikke rart Tesla scorer lavt på ESG.

  • Liker 4
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
7 hours ago, JK22 said:

Alt dette er bare tull, akkurat som i twitter/X for tiden.

Jeg tullet ikke. Men meningen din er notert.

 

7 hours ago, JK22 said:

Og for ikke så lenge siden var det mye strengere kontroll for å hindre slike innlegg og aktivitet ment for å forvirre og påvirker.

Hvis du er rundt omkring og kaller mye for tull der, så prøver vel du å forvirre og påvirke også. Slik som du gjorde vedrørende min post her. Hele poenget med offentlige samtaler er å påvirke hverandre. Jeg regner med det du kaller å 'forvirre' er å åpne opp for andre sider av saken eller se fra andre perspektiver. Mener jeg har sett deg gjøre det andre steder her på forumet, men det er galt hvis noen gjør det på X?

 

Synes du at det er bra at EU og andre myndigheter skal diktere hva som er sant og ikke, og kreve at alle innordner seg?

  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
frohmage skrev (22 timer siden):

Jeg må si meg enig med Rob Mauer i videoen under (prøver å legge inn link direkte til der han snakker om det)... dette virket tynt. De kunne godt ha "nailet" Twitter hvis de ville det, men det de har valgt å fokusere på virket ganske svakt fundert.

 

 

  

 

Selfuniverse skrev (14 timer siden):

"EU sier de særlig har oppdaget falsk informasjon på X knyttet til krigen mellom Israel og Hamas. "

Kjempebra EU!... Og dere er velkommen til å logge inn på X for å fortelle alle oss andre hva som er falsk informasjon. Jeg vil høre hva dere har å si!

Problemet er at feilinformasjon sprer seg raskere enn rettelser/fakta, og på Twitter lønner det seg å være så skamløs og løgnaktig som mulig for da får man oppmerksomhet og kan tjene gode penger.

Nynazisten Jackson Hinkle er et godt eksempel på dette. Han legger nesten bare ut ren løgn, og får ekstremt med likes, kommentarer, og så videre. Det hjelper ikke at en ny konto med 12 følgere logger seg inn og svarer, for alle toppsvarene er folk som betaler for Twitter, og som har mange følgere og som kaster seg på nazipropagandaen til Hinkle.

Så blir kanskje et og annet av innleggene hans rettet på av Community Notes, men det skjer lenge etterpå, og skaden er skjedd.

Det verste er at Elon Musk selv elsker å fremheve de verste nazistiske løgnpropaganda-kontoene. Enten ved å direkte si "denne kontoen må dere følge" eller svare med idiotiske, intetsigende innlegg som "concerning", "!!" eller lignende.

 

  

 

Selfuniverse skrev (10 timer siden):

Javel. Hvorfor det? Det høres ut som at du ikke har det bra med X nå ifølge posten din. Har du vurdert å stenge konto for din egen del?

Det er ingen som har sagt at det ikke finnes nyttig informasjon på Twitter. Jeg leser selv Twitter fordi de ikke er noe annet sted det er så enkelt å få sanntidsoppdateringer på hva som skjer i verden. Men da må jeg også passe på å filtrere bort alt søppelet. Naziløgnpropaganda oversvømmer Twitter og drukner ut nyttig informasjon.

Endret av Markiii
  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
4 hours ago, Markiii said:

Så blir kanskje et og annet av innleggene hans rettet på av Community Notes, men det skjer lenge etterpå, og skaden er skjedd.

Jeg vet ingenting om han du nevnte, men tror du ikke de som liker innlegget hans allerede er (ny)nazister, hvis han er det? Hvilken 'skade skjedd' er det du snakker om i tilfelle?

Hvis jeg leser innlegget hans, blir jeg (ny)nazifisert? Har du lest innleggene hans? Ble du (ny)nazifisert?

 

4 hours ago, Markiii said:

Problemet er at feilinformasjon sprer seg raskere enn rettelser/fakta

Dette er ett svært stort problem i hele verden. Men noe av idealet til Musk, er at vi kan prøve å bekjempe slikt bedre med X.

 

4 hours ago, Markiii said:

Naziløgnpropaganda oversvømmer Twitter og drukner ut nyttig informasjon.

Jeg er nysgjerrig. Har du ett eksempel? Jeg forstår at mye har blitt postet i denne tråden sikkert allerede, men vil gjerne se hva du kaller naziløgnpropaganda.

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
1 hour ago, qualbeen said:

Plattformen har svært få mekanismer for å oppdage/luke ut uriktig informasjon. I tillegg har han banket sterkt på brystet og sagt han er imot moderering* og sensur.

Legg merke til hvordan setningen min fra før er oppbygd:

"Men noe av idealet til Musk, er at vi kan prøve å bekjempe slikt bedre med X." Altså at X er ett verktøy vi folket kan bruke. På noe samme måte som diskusjon.no er ett verktøy som vi folket kan bruke til å avkle og snakke om hva som blir påstått ute i verden.

1 hour ago, qualbeen said:

Men kom ikke å fortell at det fremmer sannhet.

Det fremmer sannhet.

Det går litt imot min natur å presentere absolutte påstander, men du presenterte en absolutt påstand om at det ikke fremmer sannhet, så for å jevne det ut litt, og fordi du nærmest inviterte meg til å si det så måtte jeg bare.

Men hva mener du sånn ellers? Mener du at sannhet generelt ikke kommer seg opp i lyset på X? (Jeg må hele tiden spørre andre om hvordan det er på X for å lære)

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Selfuniverse skrev (5 timer siden):

Legg merke til hvordan setningen min fra før er oppbygd:

"Men noe av idealet til Musk, er at vi kan prøve å bekjempe slikt bedre med X." Altså at X er ett verktøy vi folket kan bruke. På noe samme måte som diskusjon.no er ett verktøy som vi folket kan bruke til å avkle og snakke om hva som blir påstått ute i verden.

Det fremmer sannhet.

Det går litt imot min natur å presentere absolutte påstander, men du presenterte en absolutt påstand om at det ikke fremmer sannhet, så for å jevne det ut litt, og fordi du nærmest inviterte meg til å si det så måtte jeg bare.

Men hva mener du sånn ellers? Mener du at sannhet generelt ikke kommer seg opp i lyset på X? (Jeg må hele tiden spørre andre om hvordan det er på X for å lære)

Du finner både sannferdige og løgnaktige meldinger der. I stor grad opp til avsender. 

Er jeg sannhets-søkende etter et tema, ville jeg ikke tydd til X. På samme måte hadde jeg heller ikke satset på at Facebook, Snapchat eller TikTok skulle opplyse meg. For all del.

De sosiale nettverkene har vel en del til felles der? Jeg stoler hvertfall ikke på det som står der. 

Tidligere følte jeg at innlegg på Twitter hadde noe større kredibilitet. Men det kan godt være det var feil av meg. 

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Markiii skrev (16 timer siden):

blir kanskje et og annet av innleggene hans rettet på av Community Notes, men det skjer lenge etterpå, og skaden er skjedd.

Du får opp varsel om ett inlegg du har reagert på får rettelse fra community notes. 

 

Markiii skrev (16 timer siden):

Nynazisten Jackson Hinkle er et godt eksempel på dette

Er han virkelig det? Fordi han holder med Gaza? 

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
9 hours ago, qualbeen said:

Du finner både sannferdige og løgnaktige meldinger der. I stor grad opp til avsender. 

Er jeg sannhets-søkende etter et tema, ville jeg ikke tydd til X. På samme måte hadde jeg heller ikke satset på at Facebook, Snapchat eller TikTok skulle opplyse meg. For all del.

De sosiale nettverkene har vel en del til felles der? Jeg stoler hvertfall ikke på det som står der. 

Tidligere følte jeg at innlegg på Twitter hadde noe større kredibilitet. Men det kan godt være det var feil av meg. 

I den grad jeg stoler på ting på Twitter er det at det kommer fra personer eller kontoer som jeg har fulgt over tid, så det er ikke Twitter i seg selv som er kvalitetsstempelet. Jeg har også for vane å kun vise innhold fra kontoer jeg følger i strømmen, så det er nok mye jeg slipper å se.

Etter at eierskapet ble endret er det mange av kontoene som jeg fulgte som har blitt borte eller blitt vesentlig mindre aktiv. Av de som uttaler hvorfor er det at de har et grunnleggende forskjelling verdisyn fra Musk, andre er lei av økende trakassering, og i det siste har noen uttalt at "det er så dødt her". Har ikke så mye håp om at ting skal bedre seg, så jeg jobber med å gjenskape nettverkene jeg hadde på andre platformer.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
6 hours ago, uname -i said:

Jøss, god styring i et børsnotert selskap er også "woke"?  

Ja, jeg trodde egentlig det kunne holdes frem som et særlig mislykket forsøk på å konstruere nok et slikt woke-narrativ, at tåkefyrste har svelget dette er vel egentlig ingen motsetning til akkurat det.

Podcasten The climate deniers handbook har tatt for seg dette bisarre forsøket i episoden WoKe CaPiTaLiSm is destroying America.

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Selfuniverse skrev (På 19.12.2023 den 7:46 PM):

Jeg vet ingenting om han du nevnte, men tror du ikke de som liker innlegget hans allerede er (ny)nazister, hvis han er det? Hvilken 'skade skjedd' er det du snakker om i tilfelle?

Nynazistisk innhold promoteres overfor folk som ikke er det fra før.

Sitat

Hvis jeg leser innlegget hans, blir jeg (ny)nazifisert? Har du lest innleggene hans? Ble du (ny)nazifisert?

Propaganda fungerer. Blir man bombardert med løgn, så kan man påvirkes av det.

Sitat

Dette er ett svært stort problem i hele verden. Men noe av idealet til Musk, er at vi kan prøve å bekjempe slikt bedre med X.

Men så langt har det bare blitt verre.

Sitat

Jeg er nysgjerrig. Har du ett eksempel? Jeg forstår at mye har blitt postet i denne tråden sikkert allerede, men vil gjerne se hva du kaller naziløgnpropaganda.

Hele feeden til en av de mest populære på Twitter, Jackson Hinkle.  

Selfuniverse skrev (18 timer siden):

"Men noe av idealet til Musk, er at vi kan prøve å bekjempe slikt bedre med X." Altså at X er ett verktøy vi folket kan bruke. På noe samme måte som diskusjon.no er ett verktøy som vi folket kan bruke til å avkle og snakke om hva som blir påstått ute i verden.

Det fremmer sannhet.

Men X brukes jo ikke til å finne sannheten, men til å spre løgner. Sannhet drukner i løgn, og de få som kommer gjennom den enorme mengden bots og hjernevaskede auto-postere som lovpriser løgnguder som Jackson Hinkle kommer alltid altfor sent og blir stort sett ignorert.

Community Notes kunne hjulpet her ved å fungere retroaktivt, det vil si at kontoer som hele tiden sprer løgner får all betaling tilbaketrukket og blir deboostet, og helst markert med en tydelig advarsel om at de sprer mye løgn. Men i dag er det ubrukelig fordi det aldri kommer noen CN før skaden er gjort alt.

 

Endret av Markiii
  • Liker 6
Lenke til kommentar
Sjørøver skrev (12 timer siden):

Du får opp varsel om ett inlegg du har reagert på får rettelse fra community notes. 

Det har jeg aldri sett. Videre, det hjelper ikke siden skaden allerede er skjedd. Videre, det hindrer ikke fra å fortsette å lyve. Det lønner seg å lyve på Twitter.

Sitat

Er han virkelig det? Fordi han holder med Gaza? 

Nei, fordi han sprer nazipropaganda. Han har blant annet snakket om "den hvite rases overlevelse".

Endret av Markiii
  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Selfuniverse skrev (På 19.12.2023 den 4:51 AM):

Hvis en restaurant plutselig har veldig dårlig mat, så kan det hende jeg klager og syter til andre hvor dårlig mat det er der nå, men jeg går ihvertfall ikke inn dit igjen.

Og hvis denne gir levering av mat til skoler og barnehager og selger helseskadelig mat til disse og kjemper mot matsikkerhet og Mattilsynet, så er det greit, fordi du selv ikke lengre er et offer..?

Noen av oss klager ikke på egne vegne.

  • Liker 5
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Krig og fred skrev (På 24.12.2023 den 9:01 PM):

Jeg ble ikke helt klok på bakgrunnen for denne saken. I artikkelen står det:

"Dessutom nämnde hon detaljer om hur det fungerar med övertidsersättning på verkstaden i Malmö."

Og:

"Det är framförallt det sistnämnda Tesla menar att hon inte har rätt att uttala sig om."

Er dette intern og taushetsbelagt informasjon som vedkommende har delt med sin kone, og som konen så har delt på Twitter? Med andre ord, er taushetsplikten brutt?

Mot slutten av artikkelen står det om det kan anses for å være skadelig for arbeidsgiver og lojalitetsplikten dermed er brutt, og svaret er:

"Skulle du komma med ett påstående om att du inte har fått lön på två månader, som sedan visade sig vara falskt, då är det illojalitet. Men är det sant kan du säga det."

Så her koker jo det hele ned til hva som faktisk ble sagt. Er overtidsbetaling informasjon som ikke kan spres utenfor selskapet? For det er jo dette Tesla-ledelsen tilsynelatende reagerte på.

Endret av Markiii
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...