Gå til innhold

Elon Musk kjøper Twitter for 44 milliardar dollar


Gjest Slettet-x7D6du0Hjb

Anbefalte innlegg

jallajall skrev (9 timer siden):


Brennes opp andres penger?
Er det virkelig en lånetakers ansvar at banken ikke får solgt lånet ditt til andre banker og finansinstitusjoner?
 

Det er låntagers ansvar å betale tilbake lånet og når det er mindre sannsynlig at man klarer det så går verdien av lånet(obligasjonen) ned og blir vanskeligere å selge. 

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
32 minutes ago, Markiii said:

Det er altså greit at Musks personlige overbevisning skal koste andre penger?

Hvem er det det koster penger? Musk overholder forpliktelsene sine.

Tenk deg at du tar opp et huslån på 5 millioner hos DNB. Etter 30 år når du har tilbakebetalt lånet har DNB fått 5,5 millioner. Du betaler de måndelige avdragene dine til DNB, slik dere har blitt enige om.

Men så finner DNB ut at det hadde vært kjekt med 5,1 millioner i cash i dag i stedet for å vente 30 år på 5,5 millioner. De prøver å finne noen andre banker som er villig til å betale 5,1 milloner for å overta lånet ditt, de tjener jo tross alt 400.000 på det over tid! Men DNB klarer ikke å finne noen andre som vil overta lånet ditt. De finner Bank2 som kan kjøpe det for kun 3 millioner. DNB har da valget mellom å vente i 30 år og tjene penger, eller selge det til tap i dag for få litt raske cash mellom hendene.

Du har inngått en avtale med DNB, som du overholder. Det er vel ikke ditt problem at Dnb har lyst til å selge lånet ditt til noen andre.

  • Innsiktsfullt 3
Lenke til kommentar
12 minutes ago, Red Frostraven said:

...og så river du veggene og taket fordi du innbiller deg at det er rotter der, og setter opp nye yttervegger og legger nytt tak uten fagfolk, får fukt og råteproblemer, og taksten på huset går i kjelleren...

Ja det er helt utrolig hva man kan gjøre med noe man selv eier. Sjuke greier.

  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Aiven skrev (3 timer siden):

Rørende med bekymringen for at bankene skal tape penger som melder seg så snart det er tale om Musk. Man hadde vel hatt omtanke med Satan selv hvis det var Musk som truet ham.

Det handler ikke om omtanke. Jeg kunne ikke brydd meg mindre om de taper penger. Men poenget er selve det generelle konseptet med å brenne opp andres penger for personlige grunner. Hvis Musk slipper unna med det så er det jo et ekstra risikomoment man må ta hensyn til i fremtiden.

Dette er ikke første gangen du a) "misforstår" folks poeng, tilsynelatende med vilje, og b) benytter muligheten til å prøve å latterliggjøre andre for å slippe å imøtegå saksargumentene deres.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
13 minutes ago, Markiii said:

Det handler ikke om omtanke. Jeg kunne ikke brydd meg mindre om de taper penger. Men poenget er selve det generelle konseptet med å brenne opp andres penger for personlige grunner. Hvis Musk slipper unna med det så er det jo et ekstra risikomoment man må ta hensyn til i fremtiden.

Dette er ikke første gangen du a) "misforstår" folks poeng, tilsynelatende med vilje, og b) benytter muligheten til å prøve å latterliggjøre andre for å slippe å imøtegå saksargumentene deres.

Sjekk noen sider bak i tråden så kan du se Avien argumentere for at Musk kan tape penger resten av livet uten at det er et problem.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
jallajall skrev (15 timer siden):

Ja det er helt utrolig hva man kan gjøre med noe man selv eier. Sjuke greier.

Hvis du bruker verdien av et hus for å låne penger for å kjøpe noe, og den du låner av har garantier i huset ...

...hvem eier disse andelene av huset lånet utgjør -- rent moralsk, siden dette er en analogi -- frem til lånet er betalt tilbake..?

Musk tok opp lån med garantier i Twitter, og forsikret dem om at han ikke kom til å gjøre noe idiotisk.

Elon Musk told bankers they wouldn’t lose any money on Twitter purchase

https://arstechnica.com/tech-policy/2023/12/elon-musk-told-bankers-they-wouldnt-lose-any-money-on-twitter-purchase/

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Markiii skrev (58 minutter siden):

Det handler ikke om omtanke. Jeg kunne ikke brydd meg mindre om de taper penger. Men poenget er selve det generelle konseptet med å brenne opp andres penger for personlige grunner. 

Er vel foreløpig ingen som har realisert noe tap engang. Dette er å klamre seg til halmstrå, fordi man ikke liker Musk.

 

Markiii skrev (58 minutter siden):

Dette er ikke første gangen du a) "misforstår" folks poeng, tilsynelatende med vilje, og b) benytter muligheten til å prøve å latterliggjøre andre for å slippe å imøtegå saksargumentene deres.

Skal jeg sitte og late som jeg tror på at folk er redd for bankers inntjening på generell basis? Ikke få meg til å le. Denne tråden er så full av tåpelige utspill at litt latterliggjøring er det mest naturlige.

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
10 minutes ago, Red Frostraven said:

Hvis du bruker verdien av et hus for å låne penger for å kjøpe noe, og den du låner av har garantier i huset ...

...hvem eier disse andelene av huset lånet utgjør -- rent moralsk, siden dette er en analogi -- frem til lånet er betalt tilbake..?

Hvem som er eier hva rent "moralsk" sett er ganske uvesentlig da det ikke er spesielt relevant.

Har du noen gang lånt penger av banken i jobbsammenheng for å gjøre investeringer?
I hvor stor grad la banken seg opp til den daglige driften? I hvor stor grad hadde banken noen form for styringsrett i firmaet? Var du ofte i kontakt med banken for å "rapportere"?
 

21 minutes ago, Red Frostraven said:

Elon Musk told bankers they wouldn’t lose any money on Twitter purchase

Hvem har tapt penger?

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

X har nå begynt å begrense tilgang til en artikkel i Aftonbladet som omtaler Teslas kobling til barnearbeid.

Dette har vi sett tidligere etter Musk overtok eierskapet også.

Sitat

I granskningen Glimmerns pris avslöjar Aftonbladet hur barnarbete i gruvor på Madagaskar kan kopplas till Tesla. 

Nu har X, som ägs av Teslagrundaren Elon Musk, försett artikeln med en varning. 

– Det är anmärkningsvärt, säger Karin Schmidt, redaktionschef på Aftonbladet.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/76rPL3/x-varning-efter-granskning-om-glimmer

Endret av Snikpellik
  • Liker 4
  • Innsiktsfullt 3
Lenke til kommentar
jallajall skrev (5 timer siden):

Hvem har tapt penger?

Hvem taper penger om huset ditt ødelegges og du sier at det er bankens problem, ikke ditt, fordi banken sin sikkerhet er huset og at de eier huset, ikke din øvrige formue..?

Om Twitter går konkurs eller ikke klarer å betale tilbake lånet med inntekten sin, hva skjer med pengene bankene lånte ut da..?

Altså.

Bare les minst 1 seriøs artikkel og sett deg inn i problemstillingen.

https://arstechnica.com/tech-policy/2023/12/elon-musk-told-bankers-they-wouldnt-lose-any-money-on-twitter-purchase/

 

Endret av Red Frostraven
  • Liker 2
Lenke til kommentar
26 minutes ago, Red Frostraven said:

Hvem taper penger om huset ditt ødelegges og du sier at det er bankens problem, ikke ditt, fordi banken sin sikkerhet er huset og at de eier huset, ikke din øvrige formue..?

Om Twitter går konkurs eller ikke klarer å betale tilbake lånet med inntekten sin, hva skjer med pengene bankene lånte ut da..?

Altså.

Bare les minst 1 seriøs artikkel og sett deg inn i problemstillingen.

https://arstechnica.com/tech-policy/2023/12/elon-musk-told-bankers-they-wouldnt-lose-any-money-on-twitter-purchase/

 

Grunnen til at man betaler renter er at det er risiko ved å låne ut penger. Dette er noe bankene er grundig klar over, og finregner på.

Det er også helt normalt at risikoen for mislighold av en låneavtale varierer over tid.

Det er mye man kan kritisere i verden, men å henge seg opp i dette virker umåtelig tullete.

  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Espen Hugaas Andersen skrev (1 time siden):

Grunnen til at man betaler renter er at det er risiko ved å låne ut penger. Dette er noe bankene er grundig klar over, og finregner på.

Det er også helt normalt at risikoen for mislighold av en låneavtale varierer over tid.

Det er mye man kan kritisere i verden, men å henge seg opp i dette virker umåtelig tullete.

Jeg synes ikke det er umåtelig tullete å kritisere at noen brenner ned et hus noen andre eier, på grunn deres egne irrasjonelle og rare forestillinger.

Separat, så kan jeg selvsagt være kritisk til måten banker låner ut penger til folk som Musk og Trump, fundert på deres rykte.

Man kan være kritisk til flere personer som gjør noe dumt for de separate og uavhengig dumme tingene de gjør.

---

Men vi er enige i at bankene var dumme som lånte ut penger til, for Twitter-kjøpet, et åpenbart emosjonellt og irrasjonellt nek som Musk..?

Forskjellen ligger da bare i at jeg OGSÅ er kritisk til at Musk lånte penger og brente ned Twitter.
 

Endret av Red Frostraven
  • Liker 4
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...