Gå til innhold

Baneheiasaken: Nye beviser, etterforskningen nærmer seg slutten


Anbefalte innlegg

0laf skrev (På 16.12.2022 den 2.48):

 

Viggo Kristiansen ble vel titulert som "kongen" av Ila, og var godt likt av de andre barneovergriperne, så det var neppe så dramatisk som du fremstiller det. 


Han tok også flere fagbrev under soningen, og fungerte som vaktmester med forholdsvis fri tilgang til arealene på Ila.

De gjorde visst et unntak i arbeidstiden etter hvert, kanskje fordi de så at det var penger å tjene på hans arbeidskraft, som knapt kostet dem noe som helst. 
 

https://www.tv2.no/nyheter/innenriks/mener-fengselet-har-spart-masse-penger-pa-viggo-kristiansen/15361606/

Endret av General Sniff
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
0laf skrev (På 9.11.2022 den 23.09):

Åpenbart, hun heter Kari Ormstad, og er ekspert på overgrep, og bisto i obduksjonen.
I og med at kvinner ikke har Y-kromosomer, er hun heller ikke kilde til noen kontaminasjon.

Hvor har du det fra at Ormstad var den som sikret disse prøvene? Spør for nysgjerrighets skyld.

Leser Eivind Pedersens bok for tiden. Ikke spesielt bra, men noe info er jo interessant. Om obduksjonen av Lena Sløgedal Paulsen hevder Pedersen at det i følge den nye etterforskningen var to obdusenter som utførte obduksjon av Paulsen og hentet ut prøvene, deriblant C-25, slik det omtales. Ormstad var ikke blant dem, men det var Rognum. Om han har rett i dette vet jeg ikke, men det er vel rimelig å anta det kan bli tema i en ny rettssak.

Inge D. Hanssen har jo skrevet mye rart i denne saken, men er nå på bedre tanker. Han kan ikke skjønne annet enn at JHA kommer til å bli tiltalt, dvs at saken hans først begjæres gjenåpnet til hans ugunst. Og det har han nok rett i, slik statsadvokatene formulerte seg denne uka. Noe annet vil være sensasjonelt.

https://www.aftenposten.no/meninger/kommentar/i/4oEkja/viggo-kristiansen-er-frifunnet-men-baneheia-saken-er-vi-ikke-ferdig-med

  • Liker 1
Lenke til kommentar
General Sniff skrev (8 minutter siden):

Hvor har du det fra at Ormstad var den som sikret disse prøvene? Spør for nysgjerrighets skyld.


Helt sikker er jeg nok ikke, men Kari Ormstad ble tatt inn fordi hun er spesialist på seksuelle overgrep, og skal i følge Jahrs bok ha deltatt på obduksjonene, og var den som utførte de gynekologiske undersøkelsene av begge jentene.

Hun vitnet også i rettssakene, viste frem bilder fra obduksjonene osv.

Lenke til kommentar

Setter spørsmålstegn ved at folk stoler så sterkt på dna og ikke kan se muligheter for kontaminasjon. Politiet i Europa, deriblandt Frankrike og Tyskland samarbeidet internasjonalt og brukte millioner av penger i over 10 år på å jakte seriemorderen fra Heilbronn. Det var samlet inn DNA-bevis av en enkelt kvinne på åsted for mord og annen kriminalitet i flere land fra 1993 til 2009.

https://en.wikipedia.org/wiki/Phantom_of_Heilbronn

Det viste seg at "seriemorderen" var en ansatt på fabrikken i Polen som lagde q-tips som politiet i flere land brukte for å finne dna-spor.

Lenke til kommentar
Mannen med ljåen skrev (2 timer siden):

Jeg lurer på erstatningen. Noen sier 20 millioner. Hva med årslønna til flere velrenommerte advokater i 20 år? Blir det noe igjen til Viggo så han kan pensjonere seg og nyte alderdommen?

Kjenner ikke til avtalen mellom VK og hans juridiske støttespillere, men det ville vært svært urimelig om de barberte bort størsteparten av ytelsen. Erstatningssum settes garantert høy nok til å dekke eventuelle advokatutgifter rundt denne saken. Dette er ikke en reell problemstilling!

Men vi vet lite om kontakten mellom VK og advokat(ene).

  • Kanskje har de krav på en mindre prosentandel?
  • Kanskje jobber de pro-bono?
  • Kanskje har VK krav på gratis advokat, hvilket betyr at staten tar regningen, uansett utfall?
  • Annet?
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Abigor skrev (8 timer siden):

Setter spørsmålstegn ved at folk stoler så sterkt på dna og ikke kan se muligheter for kontaminasjon. Politiet i Europa, deriblandt Frankrike og Tyskland samarbeidet internasjonalt og brukte millioner av penger i over 10 år på å jakte seriemorderen fra Heilbronn. Det var samlet inn DNA-bevis av en enkelt kvinne på åsted for mord og annen kriminalitet i flere land fra 1993 til 2009.

https://en.wikipedia.org/wiki/Phantom_of_Heilbronn

Det viste seg at "seriemorderen" var en ansatt på fabrikken i Polen som lagde q-tips som politiet i flere land brukte for å finne dna-spor.

Når man kun har treff i én markør er det selvsagt altfor tynt til å si at det må stamme fra en gjerningsmann.

Men har man et fullverdig treff, så stiller det seg annerledes, selv om kontaminering selvsagt er mulig. Da er kontekst viktig. Ingen tror obdusent Rognum var involvert i drapene, selv om hans DNA ikke burde ha blitt påvist fra noen av prøvene.

Hadde man funnet DNA fra Kristiansen på jentene hadde det derimot vært noe annet. Ingen hadde tatt «kontaminering!» seriøst da. Selv om enkelte virker å spekulere i sånt i Birgitte-saken. DNA fra en sterk moduskandidat uten noen rimelig forklaring på hvordan det havnet der på annen måte enn under drapet, er et meget sterkt bevis.

Endret av General Sniff
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Fritz Moen: 20 millioner (tre år etter sin død)

Åge Fjeld: 10 millioner

Per Kristian Liland: 13,7 millioner

Den store forskjellen her er at Viggo ble fengslet i ung alder og sakens natur. Dersom man skal avgi erstatning basert på tidligere erstatninger vil nok Viggo få mer enn 20 mill da Fritz Moen-saken er den man kan sammenligne mest med.

Endret av Retroman
  • Innsiktsfullt 3
Lenke til kommentar
Retroman skrev (På 18.12.2022 den 12.02):

Fritz Moen: 20 millioner (tre år etter sin død)

Åge Fjeld: 10 millioner

Per Kristian Liland: 13,7 millioner

Den store forskjellen her er at Viggo ble fengslet i ung alder og sakens natur. Dersom man skal avgi erstatning basert på tidligere erstatninger vil nok Viggo få mer enn 20 mill da Fritz Moen-saken er den man kan sammenligne mest med.

Så spørs det hvordan de vil se på hans inntjeningspotensiale for resten av livet og om det skal kompenseres. Det å få en normal jobb kan vise seg å bli vanskelig, men selvfølgelig ikke umulig - og det er mange år igjen.

Lenke til kommentar

Det er ikke bare en normal jobb som kan være vanskelig å få seg. Stifte familie eller få seg kjæreste er ikke direkte lett i den alderen; ikke at det er den aldersgruppen han nødvendigvis går etter(sorry, måtte bare). Han har blitt frarøvet de årene man bygger et fundament for resten av livet. Foruten aller nærmeste familie har han vel knapt noe nettverk rundt seg i det hele tatt å snakke om.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
fokkeslasken skrev (22 timer siden):

Det å få en normal jobb kan vise seg å bli vanskelig, men selvfølgelig ikke umulig - og det er mange år igjen.

Han har allerede fått flere jobbtilbud så det ordner seg nok med jobb, men så klart inntjeningspotensialet er jo mye mindre med tanke på all tiden han satt inne. Mye mindre erfaring (dog med noen fagbrev) enn han ville hatt samt ingen sparing til bolig eller pensjon. Erstatningen burde vel dekke de to i alle fall.

 

Endret av Comma Chameleon
Lenke til kommentar

Han er nå 43. En jevngammel kvinne, skulle han møte en, nærmer seg overgangsalderen. Han er i praksis fratatt muligheten for egne barn. Skulle han bli sammen med en mye yngre kvinne, vil det også bli brukt mot ham.

Erstatningen må være stor. Jeg vil ha straff for de ansvarlige. Å bruke politi og rettsvesen som redskap for å begå kidnapping og frihetsberøvelse, skal ikke være mulig, samme hvor høyt på strå du er.

 

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
  • 8 måneder senere...
  • 2 måneder senere...
Retroman skrev (På 18.12.2022 den 11:02 AM):

Fritz Moen: 20 millioner (tre år etter sin død)

Åge Fjeld: 10 millioner

Per Kristian Liland: 13,7 millioner

Den store forskjellen her er at Viggo ble fengslet i ung alder og sakens natur. Dersom man skal avgi erstatning basert på tidligere erstatninger vil nok Viggo få mer enn 20 mill da Fritz Moen-saken er den man kan sammenligne mest med.

Krever 90 millioner.

https://www.dagbladet.no/nyheter/viggo-kristiansen-krever-90-millioner/80524874
 

Slik er kravene som advokatene Bjørn André Gulstad, Brynjar Meling og Carl Jerstad har utarbeidet:

  • Oppreisning: 60 000 000 kroner.
  • Påført inntektstap: 9 392 884 kroner.
  • Framtidig inntektstap: 5 054 718 kroner.
  • Alderspensjon: 1 116 770 kroner.
  • Påførte utgifter: 1 473 350 kroner.
  • Rentekostnader lån far: 435 366 kroner.
  • Påslag for skatteulempe: 1 234 298 kroner.
  • Erstatningsrente påført inntektstap: 4 094 556 kroner.
  • Erstatningsrente påførte utgifter: 716 120 kroner.
  • Erstatningsrente rentekostnader lån far: 152 695 kroner.
  • Erstatningsrente årlig oppreisning: 1 758 178 kroner.
  • Erstatningsrente oppreisning fra 15.12.22: 4 386 667 kroner.
  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Poor Old Gil skrev (13 timer siden):

Krever 90 millioner.

https://www.dagbladet.no/nyheter/viggo-kristiansen-krever-90-millioner/80524874
 

Slik er kravene som advokatene Bjørn André Gulstad, Brynjar Meling og Carl Jerstad har utarbeidet:

  • Oppreisning: 60 000 000 kroner.
  • Påført inntektstap: 9 392 884 kroner.
  • Framtidig inntektstap: 5 054 718 kroner.
  • Alderspensjon: 1 116 770 kroner.
  • Påførte utgifter: 1 473 350 kroner.
  • Rentekostnader lån far: 435 366 kroner.
  • Påslag for skatteulempe: 1 234 298 kroner.
  • Erstatningsrente påført inntektstap: 4 094 556 kroner.
  • Erstatningsrente påførte utgifter: 716 120 kroner.
  • Erstatningsrente rentekostnader lån far: 152 695 kroner.
  • Erstatningsrente årlig oppreisning: 1 758 178 kroner.
  • Erstatningsrente oppreisning fra 15.12.22: 4 386 667 kroner.

Ja, man kan jo trygt si at dette er mer enn 20 mill. Håper han får alt sammen.

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Poor Old Gil skrev (14 timer siden):

Krever 90 millioner.

Så fort jeg så det delte jeg 90 millioner utover hvert år han har sittet inne. Rundt regnet 4 mill i året og da tenkte jeg "fin årslønn". Men på den andre siden kan jeg fort konkludere med at jeg ikke hadde tatt det valget selv. 90 mill er ikke verdt å få ødelagt "de beste" 20-ish årene av sitt liv i første omgang, og i andre omgang aldri bli kvitt stempelet som mulig draps- og voldtektsmann når man til slutt er fri. Det er nok mange som fortsatt tror det er han som har gjort det.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Nimrad skrev (16 minutter siden):

Så fort jeg så det delte jeg 90 millioner utover hvert år han har sittet inne. Rundt regnet 4 mill i året og da tenkte jeg "fin årslønn". Men på den andre siden kan jeg fort konkludere med at jeg ikke hadde tatt det valget selv. 90 mill er ikke verdt å få ødelagt "de beste" 20-ish årene av sitt liv i første omgang, og i andre omgang aldri bli kvitt stempelet som mulig draps- og voldtektsmann når man til slutt er fri. Det er nok mange som fortsatt tror det er han som har gjort det.

Ja 4 mill pr år for å sitte i fengsel er dårlig lønn. Jeg hadde aldri tatt det. 

Men det er absolutt mye penger.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...