Gå til innhold

Baneheiasaken: Nye beviser, etterforskningen nærmer seg slutten


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Retroman skrev (1 time siden):

Er spent på hvor mye Viggo får i erstatning. Skulle bare mangle og jeg håper han ser mer enn 30 mill og at han med dette kan bygge seg et fint liv et sted.

Bygge seg et fint liv tror jeg han skal jobbe hardt for.

Svært få vil ansette han basert på navnet alene, for å ikke nevne en ca. 20 år+ i fengsel som siste beskjeftiget, uansett om han var skyldig eller ikke. Han har på seg noen andre saker også som du kanskje vet.

Få seg dame blir sikkert enkelt nok, mange skruller der ute, men kone & barn, den tviler jeg på. I hvertfall i dette landet.

Og hvem ønsker vel egentlig å omgåes han, igjen, skyldig eller ikke. Skaffe venner/holde på venner fra før fengsel? Så hvordan det gikk bare JHA skulle ta seg en bab i Tønsberg liksom. Satt ikke der lenge før det kokte greit hos gjester og kunder.

Jeg bare tviler på at han vil få noe særlig liv nå etter tiden bak murene.

Tror mange der ute ser på han som skyldig uansett, det tror jeg ikke tiden vil endre.

 

Lenke til kommentar
56 minutes ago, Retroman said:

Er spent på hvor mye Viggo får i erstatning. Skulle bare mangle og jeg håper han ser mer enn 30 mill og at han med dette kan bygge seg et fint liv et sted.

Kanskje 30 mill er for lite. Jeg tenker at en vanlig mann i hans alder kunne tjent 30 mill i løpet av resten av arbeidstiden. Og mange ville blitt ufør resten av livet bare ved en brøkdel av den påkjennelsen Viggo har gått igjennom. Det kan hende Viggo er sterk nok til å kunne jobbe, men han har uansett ikke hatt muligheten til å satse og bygge karriere, og starter vel nærmest på samme nivå som en russ med fagbrev? Den skaden rammer ham også fremover. Skaden bakover er at han har mistet 20-årene og 30-årene. Mange mennesker gjør helt fundamentale valg i løpet av denne perioden, utdanning, familie, jobb, vennskap, reiser... noe kan han ta igjen men mye er tapt. Livet hans er totalt endret og kan nok aldri tilbakestilles eller repareres.

  • Han er blitt uthengt til spott og spe som en av Norges verste mennesker.
  • Han har "mistet" sine beste leveår (20-årene og 30-årene).
  • Han har mistet mange muligheter til å bygge karriere og jobb.
  • Og derfor også mistet eller forsinket mange muligheter til jobb og familie for resten livet.

Hvor mye skulle dere hatt for å ofre det Viggo har mistet?

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
thatguy83 skrev (24 minutter siden):

Bygge seg et fint liv tror jeg han skal jobbe hardt for.

Svært få vil ansette han basert på navnet alene, for å ikke nevne en ca. 20 år+ i fengsel som siste beskjeftiget, uansett om han var skyldig eller ikke. Han har på seg noen andre saker også som du kanskje vet.

 

Han har allerede fått flere jobbtilbud, lenge før han ble frifunnet. 

https://www.abcnyheter.no/nyheter/norge/2021/05/31/195762864/viggo-kristiansen-har-fatt-flere-jobbtilbud

Endret av Poor Old Gil
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Ja jeg tror han vil kunne få seg jobb. Dame er langt i fra umulig, sågar barn, selv om han er seint ute. Men hvorfor henge seg opp i å bo i et land som har sviktet ham?

Hadde jeg vært ham hadde jeg flytta til et lavkostland med sydentemperaturer året rundt og nytt resten av livet uten å løfte en finger. Finne en søt og snill lokal berte og invitere familien i Norge på to måneders sommerferie i et stort hus nede ved stranden, og ellers når de vil. Hadde besøkt Norge i ny og ne, men hadde ikke stressa med det.

Avkastning på 40 mill kan man fint leve på de fleste steder.

Endret av Retroman
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Comma Chameleon skrev (1 minutt siden):

Fetteren ble jo ikke straffedømt, eller han anket og ble så frikjent. Kun erstatningsdommen sto igjen.Stor forskjell 

Js, det er stor forskjell, men han har jo ikke klart å leve et normalt liv her i Norge han heller. Og Viggo har jo også blitt dømt for et overgrep, fetteren til Birgitte har null straffbare forhold.

Lenke til kommentar
itgrevelin skrev (4 timer siden):

hvordan ble han egentlig behandlet i fengselet? Det er jo ikke småtteri han ble uskyldig dømt for. De andre fangene i Norge har vel ikke så mye til overs for sånne. 

Ut ifra min erfaring med et kortere tids engasjement som ansatt i fengsel, så er det du skriver korrekt. Folk som er dømt/siktet for omgang med mindreårige lever utrygt, selv i norske fengsler som generelt er nokså trygge sammenlignet med andre land. Denne saken er jo selvsagt ekstremt stygg i tillegg.

Så hvis jeg skal synse vil jeg tenke at det har vært betydelige sikkerhetstiltak, men at de fleste andre innsatte hater deg vil jo være en belastning uansett.

Endret av Aiven
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Aiven skrev (2 timer siden):

Folk som er dømt/siktet for omgang med mindreårige lever utrygt...

 

Dette løses ved at forvaringsdømte for overgrep mot barn settes på samme avdeling på Ila.

Viggo Kristiansen ble vel titulert som "kongen" av Ila, og var godt likt av de andre barneovergriperne, så det var neppe så dramatisk som du fremstiller det. 

Han tok også flere fagbrev under soningen, og fungerte som vaktmester med forholdsvis fri tilgang til arealene på Ila.

Lenke til kommentar
Abigor skrev (9 timer siden):

Han har "mistet" sine beste leveår (20-årene og 30-årene).

Det kan vel diskuteres? https://www.kk.no/helse/studie-avslorer-nar-i-livet-vi-er-lykkeligst/70796015

 

For å finne ut når i livet vi faktisk er lykkeligst, har britiske forskere undersøkt over en million mennesker og spurt når i livet de opplever størst og minst lykkefølelse. Deltakerne fikk også spørsmål om bekymringer, selvfølelse og angst, skriver forskning.no.

Studien viser at lykkefølelsen er dalene allerede etter vi passerer 16 år, men at vi opplever en skarp stigning etter vi fyller 50 år. Toppen nås når vi er 70 år.

Studien konkluderer altså med at vi er lykkeligst når vi er 16 og 70 år.

Han fortjener en klekkelig erstatning, og få leve resten av livet uten å ha økonomiske bekymringer ihvertfall. 

 

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
0laf skrev (7 timer siden):

 

Dette løses ved at forvaringsdømte for overgrep mot barn settes på samme avdeling på Ila.

Viggo Kristiansen ble vel titulert som "kongen" av Ila, og var godt likt av de andre barneovergriperne, så det var neppe så dramatisk som du fremstiller det. 

Han tok også flere fagbrev under soningen, og fungerte som vaktmester med forholdsvis fri tilgang til arealene på Ila.

Om Viggo har hatt det slik noenlunde i fengsel er det bra. Men det er ikke mange år siden en overgrepsdømt ble drept av en medfange.

Som sagt vet jeg også av egen erfaring at dette kan medføre trøbbel, med et konkret tilfelle i Oslo fengsel, som medførte tiltak og flytting til en annen avdeling av den innsatte det gjaldt. Og der har man ikke mange nok som sitter for overgrep, til at man kan ha en egen avdeling dedikert til dem.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
itgrevelin skrev (16 timer siden):

hvordan ble han egentlig behandlet i fengselet? Det er jo ikke småtteri han ble uskyldig dømt for. De andre fangene i Norge har vel ikke så mye til overs for sånne. 

Har ikkje fått med meg rapportar om at han har blitt dårleg behandla, på dette området er norske fengsel ganske gode. Beskyttelsestiltaka er stort sett å avgrense sosial kontakt mellom fangane utanom ved organiserte aktivitetar.
I alle fall dei fyrste åra av soninga så har nok dommen vært til vesentleg hinder for vanleg sosialisering med andre innsatte.

thatguy83 skrev (15 timer siden):

Svært få vil ansette han basert på navnet alene, for å ikke nevne en ca. 20 år+ i fengsel som siste beskjeftiget, uansett om han var skyldig eller ikke. Han har på seg noen andre saker også som du kanskje vet.

Han vil nok kunne få seg jobb då han har skaffa seg ein del utdanning. Ser på wikipedia at han har fagbrev som tømrar, sveisar og anleggsgartnar. Største utfordringa i forhold til jobb er at han har lite arbeidserfaring, så den som tilsetter han tilsetter i praksis ein godt voksen nyutdanna fagmann som ikkje kan vise til at han utgjer stabil arbeidskraft.
Dei andre sakene står no friskt i minne igjen på grunn av denne saka, men dette vil fort bli gløymt om nokre år slik som det gjer med andre som har litt rusk på rullebladet sitt. Om nokre år så blir han nok mest huska som den som var uskuldig dømt i Baneheiasaka.

Med den erstatningsutbetalinga som er forespeila så vil nok ein jobb fyrst og fremst være for å få lov til å leve heilt normalt og for det sosiale og meiningsfylte det er med å ha ein jobb. I den grad han vil tene pengar så reknar eg med at han kjem til å gjere det godt som foredragshaldar og forfattar om han ynskjer det.

Baranladion skrev (6 timer siden):

For å finne ut når i livet vi faktisk er lykkeligst, har britiske forskere undersøkt over en million mennesker og spurt når i livet de opplever størst og minst lykkefølelse. Deltakerne fikk også spørsmål om bekymringer, selvfølelse og angst, skriver forskning.no.

Studien viser at lykkefølelsen er dalene allerede etter vi passerer 16 år, men at vi opplever en skarp stigning etter vi fyller 50 år. Toppen nås når vi er 70 år.

Studien konkluderer altså med at vi er lykkeligst når vi er 16 og 70 år.

Eit viktig moment her er at lykken ein opplever ved fylte 70 år vil nok i stor grad henge saman med det ein har opplevd mellom 17 og 69 år. Alle dei spurte i denne undersøkinga har nok levd eit fritt liv i sine ungdomsår, så det blir nok ikkje heilt representativt for ein som har hatt tilbringt ungdomstida og tida som ung voksen i fengsel.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
The Avatar skrev (7 minutter siden):

Eit viktig moment her er at lykken ein opplever ved fylte 70 år vil nok i stor grad henge saman med det ein har opplevd mellom 17 og 69 år. Alle dei spurte i denne undersøkinga har nok levd eit fritt liv i sine ungdomsår, så det blir nok ikkje heilt representativt for ein som har hatt tilbringt ungdomstida og tida som ung voksen i fengsel.

Skal ikke dra en lang diskusjon utav dette, jeg skjønte godt hva vedkommende mente, men poenget er at han kan få et fint liv, selvom han har gått glipp av 20-30 årene, men han må få en erstatning som er stor nok til å dekke opp nettopp det at man ikke har hatt mulighet til å jobbe seg opp, skaffe god utdanning og skaffe viktige nettverk.  

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...