Gå til innhold

Baneheiasaken: Nye beviser, etterforskningen nærmer seg slutten


Anbefalte innlegg

  • 1 måned senere...
Videoannonse
Annonse

Han har sonet for drapet på den ene jenta, men han er ikke ferdig. Han fikk jo en strafferabatt på falskt grunnlag.

Jeg ser for meg at han må inn og sone resten av straffen for den første jenta + 21 år for den andre jenta + 21 år for å ha lurt politiet til å ødelegge Viggos liv.

Han er skyldig i alt dette, og bør ikke få anledning til å sone dommene samtidig. Han bør ta dem etter tur.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Mannen med ljåen skrev (13 minutter siden):

Han har sonet for drapet på den ene jenta, men han er ikke ferdig. Han fikk jo en strafferabatt på falskt grunnlag.

Jeg ser for meg at han må inn og sone resten av straffen for den første jenta + 21 år for den andre jenta + 21 år for å ha lurt politiet til å ødelegge Viggos liv.

Han er skyldig i alt dette, og bør ikke få anledning til å sone dommene samtidig. Han bør ta dem etter tur.

Kan han faktisk måtte sone 21 år til? 

Lenke til kommentar

Riksadvokaten tiltaler Jan Helge Andersen for Baneheia-drap

Riksadvokaten mener at Jan Helge Andersen skal straffes for drapet på Lena Sløgedal Paulsen (10).

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/P44w3R/opplysninger-til-vg-riksadvokaten-anbefaler-tiltale-mot-jan-helge-andersen-for-drap

Løgnen som ødela Viggos liv er ikke tatt med i tiltalen. Da er det viktig at han blir dømt maksimalt for det andre drapet. Jeg vet ikke om det finnes presedens for at mordere som begår dobbeltdrap, blir dømt og soner i to omganger. Hadde han innrømmet dobbeltdrap kunne han fått lovens strengeste straff, og vært ferdig nå. Det var hans valg å ta det i to omganger.

Jeg tviler på om han faktisk må inn igjen, og neppe så lenge.

Endret av Mannen med ljåen
Lenke til kommentar

https://www.nrk.no/norge/opplysninger-til-nrk_-vil-tiltale-jan-helge-andersen-for-drap-1.16708622

Ser at det postes bilder av fyren, nesten snikfoto føltes det som. Nå er jeg ikke up-to-date på om dette har blitt gjort overalt, men er det noen som vet hvor innafor/hvordan reglene er for dette? Fyren har sonet veldig lenge og er kun tiltalt p.t. for noe annet. Er dette vanlig prosedyre?

Lenke til kommentar
Mannen med ljåen skrev (40 minutter siden):

Han har sonet for drapet på den ene jenta, men han er ikke ferdig. Han fikk jo en strafferabatt på falskt grunnlag.

Jeg ser for meg at han må inn og sone resten av straffen for den første jenta + 21 år for den andre jenta + 21 år for å ha lurt politiet til å ødelegge Viggos liv.

Han er skyldig i alt dette, og bør ikke få anledning til å sone dommene samtidig. Han bør ta dem etter tur.

Han kan få to år til. Det han burde fått er en forvaringsdom. 

Lenke til kommentar
Mannen med ljåen skrev (16 timer siden):

Han har sonet for drapet på den ene jenta, men han er ikke ferdig. Han fikk jo en strafferabatt på falskt grunnlag.

Jeg ser for meg at han må inn og sone resten av straffen for den første jenta + 21 år for den andre jenta + 21 år for å ha lurt politiet til å ødelegge Viggos liv.

Han er skyldig i alt dette, og bør ikke få anledning til å sone dommene samtidig. Han bør ta dem etter tur.

Slik fungerer det ikke i Norge. Vi adderer ikke opp forbrytelser til én lengre dom. I stedet behandles alt av kjente ugjerninger samtidig.

Og maks strafferamme er 21 år.

Om du dreper og voldtar 3, 4, eller 10 barn vil rent domsmessig gå litt ut på det samme; maksimal straff er 21 år. Pluss forvaring (og forvaringen kan bli lang, for all del).

Andre1980 skrev (15 timer siden):

Kan han faktisk måtte sone 21 år til? 

Nei.

Drapet er knyttet til samme sak. Maksimal strafferamme for grusomhetene i Baneheia er 21 år. Han ble tidligere dømt til 19 år, hvilket betyr at maksimal mulig straff er 2 år.

RRhoads skrev (15 timer siden):

Han kan få to år til. Det han burde fått er en forvaringsdom. 

Jeg er ingen fan av JHA. Virkelig ikke. Og jeg skulle gjerne sett han bak lås og slå for en lengre tid. 

Dessverre (?) har mannen fungert litt for godt siden han kom ut av fengsel (såvidt jeg vet), hvilket betyr at det mest sannsynlig ikke finnes juridisk behov for forvaring. 

Forvaring er tross alt kun noe vi bruker for å låse inne folk som ikke kan ferdes fritt. Det er ikke tilgjengelig som hverken straffemetode eller rehabiliteringsmetode. Kun for å beskytte samfunnet mot de farligste av de farligste rundt oss.

JHA har allerede ferdes fritt rundt i flere år, uten at noe tilsvarende har skjedd.

Ergo har han allerede bevist at han ikke er farlig for samfunnet nå i dag. Dermed klarer jeg ikke å se at det finnes gode argumenter for å putte han i forvaring. (Uansett jeg rent personlig gjerne skulle gitt ham ti nye år bak lås og slå!)

Lenke til kommentar
4 hours ago, qualbeen said:

Slik fungerer det ikke i Norge. Vi adderer ikke opp forbrytelser til én lengre dom. I stedet behandles alt av kjente ugjerninger samtidig.

 

Bare lurer på hvordan systemet fungerer:

dersom person A gjør to forbrytelser separat i tid og som hver kvalifiserer for 21 år i fengsel - blir ikke det 42 år?

Det kan da ikke være slik at en maks kan være i fengsel 21 år og så bli man straffe-rettslig "immun" ?

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
lada1 skrev (19 minutter siden):

Bare lurer på hvordan systemet fungerer:

dersom person A gjør to forbrytelser separat i tid og som hver kvalifiserer for 21 år i fengsel - blir ikke det 42 år?

Det kan da ikke være slik at en maks kan være i fengsel 21 år og så bli man straffe-rettslig "immun" ?

Dessverre jo, mer eller mindre. Derfor begrepet «strafferabatt».

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...