Jump to content

fokkeslasken

Medlemmer
  • Content Count

    7912
  • Joined

  • Last visited

  • Days Won

    12

fokkeslasken last won the day on October 26 2019

fokkeslasken had the most liked content!

Community Reputation

6712 :)

Profile Information

  • Kjønn
    Mann

Recent Profile Visitors

8595 profile views
  1. Jeg ser at AES har en ny messe 7. og 8. mai 2022. Jeg har vært på AES-messen tidligere, og de som er genuint interesserte i lyd og lydprodukter burde ta en tur til en AES-messe. Men ikke ha forventinger om at det blir som en HiFi-messe. Her snakker man god lyd og ikke pris ved bodene. https://aes2.org/events-calendar/aes-europe-spring-2022/ EDIT Jeg husker godt en lengre diskusjon jeg hadde i en bod om kompresjonsalgoritmer og deres effekt på lyd. Forskjellen på en AES-messe og en HiFi-messe i så måte var at i denne boden hadde de utstyr for de metodene vi snakket om og vi kunne høre på forskjellige algoritmer. De hadde sågar med seg en masteringmaskin hvor de kjørte referansemusikken gjennom for å lage udegradert referansemusikk for hver lytting. Anbefaler en tur dit, men ikke forvent at du kommer hjem med det samme synet på HiFi-klubben som du hadde da du dro.
  2. HiFi er en standard. Vet du hva denne standarden innebærer?
  3. Hvorfor investerer du ikke selv i profesjonelt utstyr om du føler så sterkt for dette? Du kan for eksempel få kjøpt høyttalere som kun installeres av fabrikkens egne installatører, hvorpå de kommer hjem til deg, plasserer høyttalerene, måler/sjekker rommet og korrigerer for resten av lydanlegget og akustikken før de lar deg spille musikk på de. Vi hadde slike i et av de studioene jeg jobbet i. Når man har lyttet på slike blir alt du kan hoste frem fra HiFi-klubben en vits etterpå.
  4. Bare for å kaste inn en liten "brannfakkel" så er dette Harman kurven(e): ...og dette er ørets (gjennomsnitlige) frekvensrespons: Er da applisering av Harmankurven egentlig noe mer enn en fancy måte å si at man har loudness lignende den knappen alle boombokser hadde på 80-tallet?
  5. Der var jeg forresten medlem da jeg jobbet med lyd, men likevel artig å bli belært av en som har lært lyd på HiFi-klubben. https://aes2.org/
  6. Nå ble jeg nysgjerrig. Kanskje du kan fortelle hva musikkanleggets oppgave er da slik at vi kan ha en felles referanse i diskusjonen?
  7. Litt som vi ikke anser oss som onde fordi vi tråkker på en maur eller dreper hele kolonier med gift. Maueren vil nok likevel være uenig.
  8. Når sant skal sies er det ikke et solid krav at det skal være 96te orden for gjenskaping av lyden. Dette er derimot et beinhardt krav ved innspilling og har å gjøre med at 20kHz skal være uforandret mens 22050Hz skal være redusert til godt under bitstøynivå. Da må man opp i slike filterordner. Skal man være kynisk kan man jo si at man ikke bruker filtre ved avspilling i det hele tatt fordi hørselen ikke hører så høyt opp likevel. Bruke hørselen som filter mao. I billigere enheter vil nok disse utgangsfiltrene være spart på, vil jeg tro. I bedre enheter vil man selvfølgelig fjerne alle signaler som ikke er til nytte da disse ikke vil bidra med annet enn å kaste bort effekt i signalkjeden. Men at det ikke er beint ut nødvendig med 96te orden ved avspilling skal jeg være enig i. Man kommer langt med mindre hissige filtre selv om det vil kaste bort effekt senere i kjeden. Det kommer jo an på hva slags krav man har til sitt utstyr.
  9. Jeg skal slenge på en ting til om samplingsrate. Enkelte tror at samplingsfrekvensen er så høy i lydutstyr fordi da vil den være uhørbar og/eller høytalere vil ikke klare reprodusere den. Sannheten er dog at for å kunne gjennskape et signal 100% må man ha minst to målinger (sampler) i hver syklus. Det vil si at for CD med sin 44100Hz samplerate vil det teoretisk være mulig å sample opp til 22050Hz. I praksis er ikke dette mulig da det er umulig å bygge lavpassfiltre av uendelig orden. Man må tross alt fjerne alle signaler over halve samplingsfrekvensen for å kunne gjenskape det 100% så i praksis har man litt spillerom slik som på CD fra 20.000Hz til 22.100Hz hvor filtrene har slingringsmonn. Hvis man prøver å sample signaler over halve samplingsfrekvensen får man altså speilfrekvenser. Man kommer opp til halve samplingsfrekvensen og det gjenskapes perfekt. 1Hz over denne vil man få en speiling som da går nedover igjen. Så på CD ville et signal som originalt var 22051Hz bli gjenskapt som 22049Hz, 22052Hz ville blitt 22048Hz, 30000Hz ville blitt en unote på 14100Hz, osv. Det ville vært mer enn bare litt hørbart og ville ikke engang oppleves som støy men rett og slett ulyder. Litt info om dette fra wikipedia for de interesserte. En god illustrasjon på hvorfor det blir som det blir: Det røde signalet er nesten like høyt som samplingsraten (de svarte merkene på X-aksen) hvor forskjellen mellom disse blir det blå resultatet av konverteringen. Dette understreker bare det faktum at DA-konvertere jobber sammen med ektremt heftige filtre, og dersom høyfrekvens kommer igjennom disse er utstyret man benytter ubrukelig og knapt verdt materialkostnaden for å bygge det - uansett kilde som måtte introdusere slik støy før DA-konverteringsfiltrene.
  10. Så ... selektiv blackout som gjorde at han fortsatt husket alt VK gjorde på åstedet?
  11. Siden dette med frekvenser virker til å være ukjent for mange kan man jo alltids ta et aldri så lite hurtigkurs. Så - firkantpulser er altså ikke bare spenning på og spenning av. Det er bygget opp av en gjeng sinussignaler i odde harmoniske. Altså om grunnfrekvensen er 1kHz vil neste frekvens med lavere amplitude være 3kHz, så 5kHz, 7kHz, osv. Satt sammen ser det slik ut: Her ser man hvordan formen blir mer og mer firkantet jo flere harmoniske man inkluderer. Dette betyr at et klokkesignal, rent elektrisk, er en serie med sinus-signaler. Absolutt alle bølgeformer kan representeres på denne måten i forskjellige kombinasjoner av sinus. Så slike "hjørner" eller "trapper" er intet mer enn sammensatte frekvenser. Lager man et FFT-plot eller måler frekvensene grafisk vil det se slik ut hvor den øverste er signalet og den nederste er et plot av frekvenskomponentene i signalet med hvor kraftige hver frekvens er: Her ser vi nederst hvordan helt klare og separate frekvenser er komponentene i signalet. Som en kuriositet kan man jo legge merke til hvordan grunnfrekvensen (den helt til venstre) er kraftigere (1,27V) enn originalsignalet (1V). Det naturlige spørsmålet nå burde jo være hva dette har med DAC og disse temaene å gjøre så la oss se på også det. Dette er utgangen fra en DA-konverter (*): Når vi nå vet at slike skarpe kanter er intet mer enn en haug hamoniske sinus-signaler så er måten man glatter dette til et rent signal rett og slett å kjøre signalet gjennom et lavpassfilter (**) for å fjerne alle de uønskede sinus-signalene. Det man da sitter igjen med er den rene kurven. Dette er en ganske takknemlig jobb da alle disse støysignalene er produkter av samplingsfrekvensen som tross alt er kjent (44100Hz på CD). Så kan man jo si at klokka fra dataoverføringen smitter over, men den er altså mye høyere og selv om den slipper igjennom er den ikke hørbar engang for hunder. Selv om man fjerner all pakkeoverføring og korreksjon sitter man fortsatt igjen med en bitstrøm på 16 ganger samplingsfrekvensen. Altså 705.600Hz for CD. Frekvenser som lydelektronikken ikke engang klarer overføre selv uten filtre, men som uansett vil forsvinne under opprydning av samplingsstøyen ved digital til analog konvertering. Jitter er kun nok en kilde til en overharmonisk støyfrekvens som også vil fjernes samtidig med at all denne samplings-støyen ryddes bort før signalet er klart for analogelektronikken. Det er klart at en tregere forandring i klokka som benyttes for å gjenskape det analoge signalet vil kunne innføre støy i det hørbare området, men da er det altså ikke jitter. Trege forandringer er klokkedrift og vil skape potensielt hørbare frekvenser som "klart og tydelig" ikke er en del av originallyden. Dette er forøvrig ikke noen spesielt normal oppførsel av krystallklokker og sees heller som et produkt av temperaturforandringer, men selv da er det minimalt og gjerne ekstremt tregt. Det begynner å bli sent så det får holde for nå. (*) DA-konverter er en elektrisk komponent i en komplett DAC enhet (og mange andre slags enheter). Det er dennes oppgave å ta inn digitale signaler og skape et analogt nivå representativt for den digitale informasjonen. Hver gang et digitalt tall er mottatt vil det klokkes ut som en spenning på utgangen og vil ligge der til et nytt tall er mottatt og klokkes ut. Slik skapes disse trappetrinnene på utgangen. (**) Lavpassfiltre fungerer slik at de reduserer styrken av signaler over en fastsatt grense. Denne grensen kalles cutoff frekvens, og der skal dempingen av signalet være 0. Et første-ordens filter vil ha dempet frekvenser dobbelt så høye som cutoff med halvparten. Andre-orden er dobbelt så hissig, tredje-orden nok et hakk vassere, osv. I alle digitale enheter sitter 96te ordens filtre rett under halvparten av samplingsfrekvensen. Det er ganske hissige greier som reduserer halvparten av samplingsfrekvensen til ikke mer enn styrken man forventer av annen digital støy.
  12. Hvis det finnes utstyr som slipper gjennom disse frekvensene bare fordi den ikke liker den optiske kabelen er ikke utstyret verdt materialkosten engang. Om en enhet ikke fungerer med en søplekabel er jo en annen sak. Tross alt krever optiske kabler god terminering og en viss minimum av plast/fiber -kvalitet og selvsamme minimum av nøyaktighet ved produksjon av selve kabelen. Disse resulterende problemene er da mer og mer synlige proporsjonalt med lengden av kabelen.
  13. Optisk har også den egenskapen at det skiller de elektriske kretsene i de forskjellige enhetene. Ingen andre kabler gjør dette, og i praksis tar man (med elektriske kabler) å kobler sammen to enheter som ikke tar hensyn til hverandre på noen måte utover at de følger en generell spesifikasjon. Helt typisk vil man ende opp med noe støy når man gjør slik uansett hva kabelen måtte mene om det. Enkeltpunkt strømforsyning (og ekstern jord) til hele anlegget kan gjøre underverker for dette, men uansett hvordan man snur og vender på det vil en elektrisk kobling mellom ukjente enheter skapes, og der vil det alltid ligge potensielle problemer.
  14. Godt jeg ikke hevdet det da. Hvis noen har bygget utstyr som slipper gjennom en eneste frekvens over halve samplingsfrekvensen så er det dårlig utstyr. Tross alt har alt slikt utstyr filtre for å fjerne dette, og klarer de ikke fjerne det så gjør ikke utstyret jobben sin. At det er mulig å ødelegge miljøet så mye for en enhet at den ikke klarer gjøre det den skal lengre er selvfølgelig på det rene, men fjerning av slike frekvenser er jobben da signalet er fullt av disse harmoniske rett etter DA-konverteren og det er helt normalt da det er et produkt av selve konverteringsprosessen.
×
×
  • Create New...