Jump to content

fokkeslasken

Medlemmer
  • Content Count

    6777
  • Joined

  • Last visited

  • Days Won

    12

fokkeslasken last won the day on October 26 2019

fokkeslasken had the most liked content!

Community Reputation

5701 :)

Profile Information

  • Kjønn
    Mann

Recent Profile Visitors

7062 profile views
  1. Ernæringsråd er gjerne begrensede. Slankekurer er ofte hele regimer med oppskrifter og trim og benektelse av nammenam og store omveltninger i hverdagen. Ingen er uenige i det så vidt jeg vet. Der er vi uenige, for å vite hva som er store sukkerkilder er ikke nok. Man må vite hva man kan erstatte med også. Allerede der begynner det å skrante på motivasjonen for de fleste, og de fleste har gitt opp allerede her. Eller - de velger noe annet enn vann de tror er sunt. Som jo bringer meg til poenget om å vite hva som er sunt er minst, om ikke mer, viktig enn å vite hva som er usunt. Problemet er også at de som gjør det de bytter ikke til guleroten, men gjerne til noe annet de syntes er bedre enn gulerøtter. Da helt uvitende om det de velger egentlig er sunt eller ikke. Joghurt, kanskje. Det er jo både søtt og sunt, ikke sant? Kalorifattig iskrem. Lavkarbo øl. Kylling i stedet for ku ofte med resultatet at de spiser mer. Mer salat med maten, men da often så dynket i olje og saus at man må grave seg ned til salaten. En sauset/oljet salat kan inneholde like mye kalorier som en hel middag. Alt du skriver fordrer at man vet hva man kan erstatte med. Bare fordi folk vet at de kan erstatte med vann betyr ikke at de ikke også tror man kan erstatte med iste. Det var da ikke poenget heller. Det er en illustrasjon på folks kunnskapsnivå om hva de spiser, og at de vil tror de spiser sunt når de ikke gjør det. Beklager om det ikke var åpenbart, men jeg fant ingen mer åpenbar måte å skrive det på. Jeg kan hvertfall ikke se at jeg har skrevet noe sted at det er hva som gjør folk bælfeite. Ja. En sum man er klar over om man vet hva man spiser. Noe de færreste gjør. Helt klart. Og mange gjør nettopp det etter beste evne - da med vekt på "beste evne". Ofte med resultat at ingenting skjer med vekten. Jeg mener... Det finnes folk som velger bort gluten når de skal ned i vekt fordi det er jo så sunt, vett'u.
  2. Mer eller mindre. De korte karbohydratene i loffen blir brutt ned til sukker i magen etter kun minutter. Man kunne likegjerne spist rent sukker. Det gjelder nok for mange. Selv kunne jeg spise en hel loff før. Delte den på langs, la på et godt lag smør på begge delene og la inn hauger av ost og skinke. Boller og kaker har liten forskjell i innhold. En kake derimot har ofte endel pynt eller fyll som i all hovedsak er bare sukker og smør. Men selve sukkerbrødet i kaken er ikke så ulikt boller. Det er stivelse (mel), sukker og smør. En potet er definitivt ikke en kake. En potet er nesten ren stivelse, så det blir veldig fort brutt ned til sukker i magen. Derimot har den også endel sunne ting som vitaminer og sporstoffer (om enn ikke kjempemye) som totalt mangler fra høyprosesserte ting som kaker.
  3. Greit nok. Da snakker vi litt forbi hverandre, for det var ikke det jeg snakket om. Men det er jo klart at folk vet hva som gir dem mest sukker på samme måte som de forstår at å gå ut uten klær er kaldere enn med klær. Problemene ligger nok ikke i banal basis, men nok mer i at folk kobler litt ut. Bare se på alle slags slankekurer og hvor kompliserte og vanskelige de er, kombinert med hvor radikalt det ofte krever at man endrer ens daglige rutiner og hverdagsliv. Det er det folk ikke vil endre, da med det resultatet at de ikke endrer noe i det hele tatt. Vekttap, eller bare det å holde vekta, blir da sett på som en jobb i stedet for en måte å leve komfortabelt på. Og litt på linje med hva du sier her så tror man at man ikke behøver se på de små tingene. Bare de store. Det tror jeg er feil. Det er snakk om en holdningsendring, og da kan man ikke bare kutte ut heroin, man må kutte ut hasj også - for å si det slik. Som et minimum kan man ikke gå inn i det uten kunnskapen og viten om hva disse mindre greiene er, for det kan bli veldig mange av dem, og da kan dosen gift som du nevner bli akkumulert ganske stor. Ikke minst om man kutter ut de store kildene hvor man da, kanskje uvitende om det, bytter ut den store dosen med mange små. Hva med da folk som slutter å ta syltetøy på forkostblandingen for å kutte i sukker men tar heller en ekstra skål om morgenen. De vil sikkert tro de gjør noe smart uten å faktisk gjøre det. Man har da heller ikke kuttet en stor kilde, man har byttet den ut. Problemet er at selv om hjernen ikke vet det så vet magen, og den vil fortsette å be om ting helt til den er fornøyd. Kutter du det du vet er sukker så vil du fortsatt få lyst på ting med sukker i selv om du ikke vet det er sukker i det. Det vil magen (fordøyelsessystemet) sørge for. Men det du sier er helt i tråd med hva folk som piner seg gjennom slanking sier. De kutter ting de mener er usunt i håp om at det er problemet. Videre gjør de absolutt ingenting med noe annet, kanskje de finner seg noe de tror er sunn trøstemat, og kiloene forblir. De skjønner ikke hvorfor, og gir til slutt opp. Det er helt standard progresjon og definitivt hovedgrunnen til at folk ikke får dette til.
  4. Man kan alltids finne noen som mener noe. Jeg kjenner også raringer. Det betyr ikke at jeg vil forme samfunnet etter deres meninger eller projisere deres holdninger over på alle. Selvfølgelig ikke. Jeg bare poengterer at folk ikke er overvettiges gode på å vite hva som er usunt, da som en motsetning til at du sier de vet hva som er sunt. To ting som ikke nødvendigvis utelukker hverandre. Selv om du spiser gulerøtter betyr ikke at du vet du spiser sukker på brødskiva. Det indikerer folks generelle kunnskapsnivå om hva som er usunt. Dersom man bytter ut en sjokoladeplate med en hel loff så er man i praksis like langt. Men spør du folk så får du nok i all hovedsak svaret at loffen er bedre. I så stor grad at du vil tvinge folk til å ha en bedre livskvalitet etter ditt inntrykk av hva som er god livskvalitet? Om merkelappen hjelper deg så. Jeg bare illustrerer at jeg ikke er ute etter å kontrollere livene til folk. Det er jo den gjengse problematikken man får tilbake om overformynderi og slikt - også i denne tråden. Men her ser vi altså at det er galt uansett. Da blir det jo ikke lett å komme videre. Slanke mennesker kan ha skyhøyt kolesterol og blodårer som knapt slipper igjennom noe som helst. Slik kan det helt fint være uten bukfett.
  5. Så lenge folk i all hovedsak tror frokostblanding er sunt og at nitritsalt bare passerer fordøyelsessystemet finnes ingen grunn til å tro de vet hva de driver med. Problemet er ikke at de ikke vet hva som er sunt, men de vet ikke hva som er usunt. Og der de vet, eller tror de vet, har de sjeldent noen anelse om hvor ille det er. Hvem bryr seg om livskvalitet da? Det er opp til den enkelte hva som er livskvalitet for dem. For min del kan folk spise seg til døde om det er det de vil. Når de spiser seg til å bli invalide og forventer at samfunnet skal håndtere saken, da kjenner jeg at jeg stritter litt imot. Ikke bare skal samfunnet håndtere saken men vi må sågar fortelle dem hvor pene de er og for all del ikke påpeke den åpenbare grunnen til at de har blitt syke. Folk som ikke har dette vektproblemet men spiser "alt" likevel har ofte samme problemer med blodomløp og generell helse. De bare ser ikke slik ut med første øyekast. mange er like utsatt for disse livsstilproblemene. Vanskelig når selve temaet isolert sett er ansett som moralisme, ufølsomt, og ren mobbing. Med andre ord - snakke om dette er ansett som fy-fy. Lykke til med å finne en metode ansett som ærlig og omtenksom.
  6. Gjør absolutt hva du vil. Det som mangler er at folk som med viten og vilje pålegger alle andre ekstrakostnader burde kanskje ta ansvar for det de gjør og ikke kreve at alle skal være med på å hjelpe dem når det går galt. Ja, "når", for det vil gå galt til slutt. På linje med hva du her skrev kan man likesågodt si at man er så lei av at man tvinges til å betale for andre folks idioti. Men slikt er jo litt politisk ukorrekt, må vite.
  7. Jeg husker for noen år siden at jeg var interessert i hvordan ting ble gjort i USA. Og nå, nå kjenner jeg bare at hva som skjer i bananrepublikker ikke er overvettiges interessant. Av og til bare som eksempler på hvordan røtne mennesker oppfører seg om de kan tjene på det selv, men utover det er det uinteressant.
  8. For å sette det litt i perspektiv: Det er sukker i mange kjøttpålegg. Og her ligger jo problemet som har blitt nevnt i tråden mange ganger. Folk er rett og slett ikke informerte om dette og da gjerne slik at de tror de er informerte om det. Som da fører til at siden de, informerte som de tror de er, ikke ser et problem, da er det ikke noe problem. Nyresvikt, hjerteproblemer, leverproblemer, fordøyelsesproblemer, konsentrasjonsproblemer, sirkulasjonsproblemer, leddproblemer, osv. Overvekt alt sammen. Det koster samfunnet enorme summer og folk blir passive og deprimerte og fanget i en ond sirkel. Men for all del. La oss heller passe på at man blir fortalt at man er vakker uansett. Til h****te med sannheten bare vi føler vi er pene.
  9. Jeg tror nok dette gjelder fordi vegetarianere og veganere med alle sine avarter ofte har gjort sitt valg i annet enn ernæring. Det er jo greit nok det, hver sin lyst og alt det der, men det har sjeldent noe med ernæring å gjøre og vil komme til kort når man snakker om slike temaer. Grunnen er jo ganske enkelt at jo lengre opp i næringskjeden du henter ut maten, jo mer sammensatt og dekkende vil dine måltider være. Rent teknisk er det eneste vi ikke burde spise fra høyt opp i næringskjeden andre mennesker. Dette fordi da ville vi sirkulert sykdom og mangler, som ville gitt en selvforsterkende effekt. Litt som innavl, men med ernæring. Etter mitt syn går vegetarianere litt for langt andre veien igjen og kan fort utsette seg selv for mangelproblematikk. Ikke så rart dersom ens valg ikke er basert på ernæring men på annen idealisme eller overbevisning. Et annet litt mindre kjent problem for vegetarianere, og kanskje enda mer for veganere, er at deres erstatningsmat har veldig mye kalorier. De kan fort bli overvektige om de ofte spiser erstatningspølser og erstatningskylling og alle de produktene man har som skal etterape dyreprodukter og lignende. Det går i fett, sukker, stivelse, proteiner, smakstilsetninger og farge - og veldig mye av alt. Det er rett og slett ikke sunt. Men du har rett i at plantedelen av deres næring er noe å etterape. De fleste spiser rett og slett for lite av slike lavkalori ingredienser. Helt klart. Selv fikk jeg for noen år siden en tilsnakking av legen som garantert hadde fått ham sparket om det hadde dreid seg om spising. Med døren på kontoret åpen og meg utenfor da jeg var på vei til å dra - slik at alle andre besøkende kunne høre - ga han meg en solid tilsnakking om røyking i tildels udiskutable vendiger som "Bare tenåringer røyker" (jeg var over 40 da det skjedde) og andre argumenter som om det hadde vært om fedme hadde fått ham lynsjet på torget. Men det er jo greit bare vi er forsiktige med storspiserene. De er jo så mye sartere enn andre, må vite. Tusen takk for det.
  10. Der har man mye å lære av Japan hvor selv hurtigmaten er relativt bra mat som en motsetning til McDonald's kyllingnugetter med sine 50% kylling-DNA i "kjøttet". Der har du en jeg sliter med å se. Jeg kan jo skjønne at man ikke skal rive ned folk som sådan, men å behandle fedme som noe en ikke kan noe for, som hårfarge eller høyde, det er direkte feil og er en solid bjørnetjeneste for alle det gjelder. Når jeg ser slikt som "vakker i alle størrelser", da tenker jeg på "vakker med slag", "vakker med utslitte hofter", "vakker med førtidspensjonering". For det vil bli realiteten når modellene blir for gamle til å bli tatt bilde av lengre. Dette plasserer jeg i samme kategori som at man ikke vet bedre. Folk trenger opplæring i dette, for det er kan virke ganske komplisert for mange. Jeg tror man kunne kommet langt om man sluttet å konsekvent prate om aminosyrer og sporstoffer og proteiner og gluten og det ene med det andre. Det blir for mye for de fleste, og det ender med at alt innen ernæring blir avfeid som enten for komplisert eller "[forskerene] ombestemmer seg om en uke uansett". For slik blir det sett på. En vitenskapsgren man må ha utdannelse for å forstå. Men slik er det ikke i realiteten. Folk flest ville kommet mer enn langt nok med en håndfull enkle regler de kunne følge. Med det sagt skal jeg nevne noen av de jeg selv følger. Ikke spis mat med høyt sukkerinnhold Denne kan da videreføres med å sette grenser for mengden. Selv går jeg for den mer kompliserte varianten hvor jeg har forskjellige grenser for forskjellig mat. For eksempel kan vanlig butikkmerket iste ligge helt opp i 20-25% sukker. (20-25g per 100g). Her har jeg da funnet en som ligger på 4,5% (for en total av 100 kalorier per kartong). Lytt til kroppen Når er måltidet over? - Er du sulten, spis sakte. Tygg nøye. Gi magen tid til å reagere på det du spiser og har spist. Maten stikker ikke av. Du har god tid. - Er du ikke sulten mer, avslutt måltidet. - Er du ikke helt sikker, ta en pause. Snakk med de andre. Ikke stirr på telefonen. Sistnevnte kan virke litt malplassert, men tro det eller ei - det hjelper faktisk. Det går litt på hva slags mentalt fokus man har. Ikke spis redusert mat Glem at det finnes brus uten sukker eller kjøtt uten fett eller mel uten gluten. Selv om det i enkelte tilfeller kan være tilfellet så vil det i all hovedsak bare være et narrespill med følgeproblemer. Spis vanlig mat. Det gjør handleturen så mye enklere. Grunnen til denne regelen er at dersom man fjerner noe fra mat så må man nesten alltid erstatte det med noe annet. Glutenfrie alternativer har for eksempel nesten alltid mer kalorier. Har du ikke et glutenproblem, velg glutenvarianten. Sukkerfrie alternativer har alltid et usunt alternativ. En stor del av problemet med dette er at kroppen vil tro den får sukker. Det forventes sukker som aldri kommer og lysten til å spise mer skyter i været. Let heller etter et alternativ med lite sukker. Finner man ikke det, velg noe helt annet i stedet. Velg mat som ikke holder Hvis sopp og bakterier ikke vil ta i maten din med ildtang, da burde ikke du spise den heller. Slik mat er intet annet enn en stabel med ingredienser formet som mat. Folk tenker gjerne på slikt som at kroppen kvitter seg med avfallet fra maten og bare det den vil ha blir igjen i kroppen, men dette er en sannhet med kraftige moderasjoner. La meg si det sånn da: Dersom det hadde vært tilfellet hadde det vært umulig å bli forgiftet. Noe vi alle vet at er fullt mulig. Nei, jo mer uhumsheter du putter i deg, jo mer blir igjen i kroppen. Ta pølser for eksempel. På helsestasjonen hvor jeg bor blir man rådet til å ikke gi pølser til barna mer enn én gang per uke. Grunnen er (*) nitritsalt (E250) som benyttes for ekstra holdbarhet. Informasjonen man får er som regel at man får i seg så lite at det ikke er et problem, men likevel får man denne anbefalingen for barn. Problemet er selvfølgelig at det finnes i så mange varer at man i praksis spiser nitritsalt til de fleste måltider og pølser har veldig mye av det. Det er en vanskelig ting å redusere daglig men fullt mulig om man går inn for det. Selv har jeg funnet et pølsemerke uten nitrit (også uten fosfater mm). (*) For de som er interesserte så binder nitritsalt seg i kroppen på en måte ikke ulikt hvordan røykere får nedsatt evne til å transportere oksygen rundt i kroppen. ----- Selv om man ikke husker forklaringene så er reglene forholdsvis enkle: - Ikke spis mat med høyt sukkerinnhold - Lytt til kroppen - Ikke spis redusert mat - Velg mat som ikke holder Det finnes flere regler selvfølgelig, men disse er et veldig godt startpunkt som vil få deg i bedre helse og som vil redusere vekten for veldig mange helt uten å telle kalorier eller måle proteiner i gram. Strengt tatt er vel veganere hakket mer enn bare grønnsaksspisere. Mange ville kommet langt om de bare la til en pose frossenerter eller mais-paprika blanding sammen med middagen. Ingen tvil om det. Om noen så er det legen som burde påpeke når man har en livsstil som går ut over helsa. De tar ikke fem øre for å fortelle deg at du må slutte å røyke om du ikke vil dø en smertefull og for tidlig død, men å si at du kanskje ikke burde fylle smågodtposen helt full i plukkhylla, nei det ville være å trakassere folk må vite. Sant. Det er også en stygg avskrekking av folk som ellers kunne gått ned i vekt. For de fleste dreier ikke vekten seg om manglende trening, men snarere om feilernæring. En forandring i spisevaner uten å legge om hele døgnrytmen med treningssentre ville hjulpet brorparten av de som sliter. Her er jeg både enig og uenig. Jeg syntes ikke vi skal nekte noen å være overvektig, men man burde holde folk ansvarlige for egne valg. Rent samfunnsøkonomisk ville vi kommet mye bedre ut av det om folk ikke var så overvektige. Det ville hjulpet på produktiviteten, sykdomsfravær med de økonomiske følger det har, førtidspensjonering, fedmerelaterte sykehusopphold, generell moral for de involverte og en haug andre ting.
  11. Så lenge det går riktig vei vil det begynne en eller annen gang. Det er bare å holde ut.
  12. Spydig? Det er du som snakker om Herbalife som det som fungerer sammen med hva du nå enn har gjort av livsstilendringer. Da nevnte du selv at det aldri blir mer potetgull og sjokolade. Jeg ser ikke helt hvordan det var spydig å lure på om Herbalife var nødvendig for denne avgjørelsen. Og dersom det ikke var nødvendig med Herbalife så er det jo nærliggende å spørre hvorfor du ikke har kuttet dette tidligere. Mulig det ikke virker rart for deg, men for meg virker det ganske merkelig at denne kommentaren kommer etter hva du selv sier er lang tid (årevis?) med forsøk som ikke fungerer, men først nå har du kuttet dette. Men - mulig du har kuttet dette for årevis siden for alt jeg vet, og da er jo svaret på mitt spørsmål at "Nei, Herbalife var ikke nødvendig". For det har seg slik at for de som spiser disse tingene så vil det nesten alltid medføre vekttap når de slutter å spise dette - da gitt at de ikke bytter det ut med andre høykalori ting selvfølgelig. Og du fikk vekttap først nå. Etter Herbalife. Men om du syntes det var spydig, da vet jeg ikke helt hvordan jeg kunne spurt om tankerekken som førte deg til forståelsen om at dette er ting man ikke burde spise. Hver sin lyst. Selv spiser jeg gjerne en håndfull peanøtter uten olje eller salt av og til da det holder sulten på avstand ganske lenge. Det viktige er jo å ikke ta det i tillegg til det andre man spiser, men at man regner det inn i totalinntaket for dagen.
  13. Er det virkelig noen som velger å være overvektige? At noen kapitulerer og gir opp, det kan jeg godt tro. Men at overvekt er et aktivt valg - det tror jeg er kun for veldig spesielt interesserte. Dette er jeg enig i. Derimot kan vi ikke føre folkehelse etter folkeskikkprinsippet slik det er i dag. Det er to forskjellige ting som mange sliter med å skille. På det største var jeg på den tyngre siden av denne, med buksestørrelse 40 i livet. Her er jeg nå med buksestørrelse 32 i livet. Man kan gjerne være uenig med meg om slanking, men det er ingen tvil om at jeg har rett i hvertfall noe.
  14. Av ren nysgjerrighet - trengte du Herbalife for å komme til den slutningen om potetgull og sjokolade?
  15. Helt enig, og det oppsummerer vel mesteparten av denne tråden også hvor man virker til å tro at pulver har noe med vektnedgang å gjøre som maten ikke klarer. Det samme med vitaminer og variert korthold. "Bare spis tilskudd" virker til å være mantraet her.
×
×
  • Create New...