Gå til innhold

Russlands invasjon av Ukraina [Ny tråd, les førstepost]


Gjest Slettet-404071

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Rune_says skrev (1 time siden):

Noterer meg at Patrick Lancaster (Russlands propaganda-språkrør/pro-Russer/"soft power") er i Armenia mens det skjer noen eksplosjoner og er demonstrasjoner for å kreve statsministerens avgang.

Kan det være samme mønster som Tsjetsjenia og Belarus:  FSB plasserer noen bomber og arrangerer litt uro som tilskrives terrorister.

1) Putin sender "hjelp" til landet i form av FSB og OMON operatører, evt også "fredsbevarende" styrker

2) Putin sørger for å få insatt en diktator-marionett som er 100% Putin-tro

3) Når Armenia er under kontroll, så blir neste steg å annektere Aserbajdsjan (?) som p.t. er kritiske til Russlands okkupasjons-politikk 

Aserbajan er under tyrkisk paraply. Det blir vanskelig.

Å annektere armenia blir også vanskelig. 

Men klart at de har en Stufenplan i Kremlin.

Lenke til kommentar
8 minutes ago, Snikpellik said:

4CEB16FD-2D5F-4B4C-B92E-D5E6E0CE8F9B.jpeg.baeb592c3b377e88fac0ccff3b7f09f5.jpeg

«Kupyansk».

Dersom dette bildet ikke er gammelt, så er det virkelig fantastiske nyheter.

Kilde

Mange som melder dette nå, og det finnes ingen logikk i at det er gammelt. Vegetasjon tilsier at det er nå, og hvorfor ta et slik bilde i fjor på denne tiden når det ikke var krig? 

Savner geotagging så vi får vite nøyaktig hvor det er. En bygrense kan være langt unna en by.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gibblay skrev (25 minutter siden):

Mange som melder dette nå, og det finnes ingen logikk i at det er gammelt. Vegetasjon tilsier at det er nå, og hvorfor ta et slik bilde i fjor på denne tiden når det ikke var krig? 

Savner geotagging så vi får vite nøyaktig hvor det er. En bygrense kan være langt unna en by.

Det rakner for russerne i Nord nå. Ingen sivile å gjemme seg bak, som i Kherson.

  • Liker 4
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Gibblay skrev (42 minutter siden):

Mange som melder dette nå, og det finnes ingen logikk i at det er gammelt. Vegetasjon tilsier at det er nå, og hvorfor ta et slik bilde i fjor på denne tiden når det ikke var krig? 

Savner geotagging så vi får vite nøyaktig hvor det er. En bygrense kan være langt unna en by.

Alt tilsier at dette er tatt nå ja, jeg holder bare ryggen klar frem til det er helt bekreftet.

Har funnet mest sannsynlig geolokasjon: 49°40'30"N 37°36'42"E. Det er like sør for byen, to-tre kilometer fra sentrum.

Endret av Snikpellik
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
4 hours ago, G said:

Og Norge har hvor mange slike helikoptere? Null?


Norge er et langstrakt land, så vi satser på F-35 i både luft til luft og luft til bakke.

 

3 hours ago, Serpentbane said:

Vi diskuterte vel litt mulighetene for at operasjonen i sør kunne være en avledningsmanøver, men den virker å være noe mer omfattende enn det.


Jeg ser tre muligheter som omtrent like sansynelige, kanskje tom. en kombinasjon av dem.

  1. Det var en planlagt finte for å få russerne til å flytte tropper sør, og i så fall er det en av de beste fintene i militær historie
  2. Ukraina rett og slett utnyttet en mulighet som oppstod - noe jeg tror kan tyde på det er at de ikke rykker frem enda raskere og hardere og at troppene i nord fra hva jeg har sett muligens bærer litt preg av å være ferskere i form av utstyr og "grit". De har ikke "the thousand yard stare" osv. (ikke veldig vitenskapelig, bare en observasjon fra min side)
  3. Russland er så nedkjørt at de rett og slett ikke kan bedre på nåværende tidspunkt

Sistnevnte er noe jeg har forventet lenge med tanke på tapene de har tatt og vanskelighetene med å erstatte dem. Før eller siden ville Russland måtte trekke seg tilbake eller se linjene ryke, og ryke raskt, fordi de var så utrolig overstrukket.
 

2 hours ago, Serpentbane said:

A-10 vil heller ikke være effektivt før Ukraina har sikret seg større grad av lufteherredømme


Jeg synes det virker som om Ukraina allerede har en viss grad av luftherredømme. De bruker også SU-25 i utstrakt grad. Og de flyr nesten like mange oppdrag som de har fly. Første dagen av motoffensiven fløy de faktisk fler. 40 stykk kontra de 30-35 flyene jeg så det var antatt at de har igjen.
 

1 hour ago, Serpentbane said:

Russland vet at NATO ikke vil skyte atomvåpen på Russland om de ikke avslutter krigen i Ukraina eller ikke trekker seg ut av andre land.


Ja, atomkrig er noe Putin heldigvis ser ut til å ville ungå. Russland har også brukt de nye hypersoniske missilene sine som var ment som en konter til NATOs og USAs rakettskjold. Det viser at han ikke anser atomkrig eller krig med NATO som en reell fare og noe han sansyneligvis vil unngå for nesten alt i verden.

Endret av Brother Ursus
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ja, det var ærlig talt høyere oppslutning enn jeg forventet. Men det gjenstår å se hva som skjer til vinteren. Folk flest har lav oppmerksomhetsevne og relativt dårlig konsekvenstenkning. Jeg synes vi burde forberede oss allerede nå, ved å skru ned størmbruk så mye som overhodet mulig. Erklære krisesituasjon og slå av absolutt alt som ikke trenger å være på. Og det ved lov, eller få store bøter.

Lenke til kommentar

Noen som vet hvorfor de som stemmer på det tyske,grønne partiet støtter Ukraina, mer enn de som stemmer på de andre partiene?

Er ikke de fans av det grønne skiftet, som gassrørene fra Russland er en viktig del av?

Dermed burde de, hvis de er så ensporet som MdG, ønske å gjenoppta forholdet til Putin, på bekostning av Ukraina. Eller er det nettopp fordi de liker høye energipriser, og ønsker det slik?

Ble de voksne? Føler de skyld?

Hva er tilsvarende i Norge?

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Akkurat det er noe jeg har stusset over også. Venstre i Norge f.eks har veldig høy oppslutning om Ukraina. Kanskje det høyeste. Hvert fall blant partimedlemmene. Jeg tror MDG har høy oppslutning også.

Det er litt av et skue og litt av en forandring å se miljøpartier tale for å delta mer aktivt i en krig. Selv om det riktignok er en svært moralsk og åpenbar forsvarskrig.

Det er også veldig sært at deler av alternativ/ytre-høyresiden er imot, og i økende grad også er imot NATO. Bakvendtland :)

Lenke til kommentar

Nord-Korea har tatt lærdom av krigen og offisielt erklært seg selv som atommakt.

Dette tror jeg vi vil se mer av. Russland kan gjøre hva de vil uten at noen kan angripe dem direkte. Ukraina er bare under angrep fordi de ga opp sine atomvåpen. En tragisk presedens for fremtiden. Og enda en grunn til at Russland må nedkjempes i Ukraina for nærmest enhver pris.

arm1Vpp_460swp.jpg

Lenke til kommentar
12 minutes ago, Brother Ursus said:

Akkurat det er noe jeg har stusset over også. Venstre i Norge f.eks har veldig høy oppslutning om Ukraina. Kanskje det høyeste. Hvert fall blant partimedlemmene. Jeg tror MDG har høy oppslutning også.

Det er litt av et skue og litt av en forandring å se miljøpartier tale for å delta mer aktivt i en krig. Selv om det riktignok er en svært moralsk og åpenbar forsvarskrig.

Det er også veldig sært at deler av alternativ/ytre-høyresiden er imot, og i økende grad også er imot NATO. Bakvendtland :)

 

Krigen trumfer miljøsaken, i hvert fall på kort sikt.

Jeg er selv MDG/Venstre, trolig blir det Venstre for meg ved neste valg pga deres sterke engasjement for Ukraina. Miljøsaken står sterkt hos meg men akkurat nå frykter jeg mer hva som kan skje om vi lar Putin vinne.

Jeg er også for atomkraft, noe mange i miljøbevegelsen også er.

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
1 minute ago, Quakecry said:

Kan jo nesten se ut som en konsekvens av denne krigen blir at Rassland rett og slett ikke vil ha et bakke eller luftforsvar lengre. Alle styrkene er rett og slett tatt ut.. 



Det er nok ikke uten grunn at Kina øver seg på å okkupere det østlige Russland. Jeg tipper det er fordi de er redd for hva som vil skje i et maktvakum. I første omgang er det nok for å "hjelpe" Russland, men dersom føderasjonen virkelig kneler tror jeg Kina vil annektere de nye landene som måtte oppstå på det territoriet.

Lenke til kommentar
scuderia skrev (1 time siden):

Ytterpunktene til venstre og høyre har svakest oppslutning. Som i Norge da

 

men bra å se at oppslutningen for fortsatt støtte er høy

Svakere støtte i ytterpunktene ja, men det er nå en veldig stor forskjell på hele 29 prosentpoeng mellom ytre høyre og venstre her.

59% støtte i Die Linke og bare 30% i AfD.

Mannen med ljåen skrev (1 time siden):

Noen som vet hvorfor de som stemmer på det tyske,grønne partiet støtter Ukraina, mer enn de som stemmer på de andre partiene?

Er ikke de fans av det grønne skiftet, som gassrørene fra Russland er en viktig del av?

Dermed burde de, hvis de er så ensporet som MdG, ønske å gjenoppta forholdet til Putin, på bekostning av Ukraina. Eller er det nettopp fordi de liker høye energipriser, og ønsker det slik?

Ble de voksne? Føler de skyld?

Hva er tilsvarende i Norge?

Her snur du ting opp ned.

De Grønne i Tyskland er imot både å gjøre seg avhengig av russisk gass, Nord Stream 2, og gikk til valg på å stanse den.

Det er også norske MDG.

De Grønne i fjor høst:

Sitat

Germany should not grant the Nord Stream 2 pipeline regulatory approval and resist Russian “blackmail” on energy prices, Annalena Baerbock, the co-chair of the German Green party, said in an interview published on Wednesday by the Funke media group.

“We can’t allow ourselves to be blackmailed” by Russia, Baerbock said, adding that Moscow plays a “poker game” and is partly responsible for the high gas prices in Europe. “Gas deliveries have been driven down considerably”, she said.

https://www.politico.eu/article/baerbock-against-operating-permit-for-nord-stream-2/

Når det kommer til Norge vil jeg tro støtten til Ukraina er aller størst i Venstre og MDG, men den er også veldig stor hos velgere av alle de andre partiene - mens den er litt svakere i Rødt, Frp og minst i de små ytre-høyre partiene. Det blir dog spekulasjon. Er likevel ganske sikker på at støtten generelt er en del høyere i Norge enn i Tyskland.

Endret av Snikpellik
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar

Putin er en sånn "sterk mann" som ytre høyre ser opp til. Ikke noe demokratisk supperåd som tar hensyn til minoriteter, LGBTQRSTUVWXYZ, miljø eller opinionen. En effektiv, sterk leder som får ting gjort.

Men så ender han opp med å gjøre helt idiotiske ting, som en demokratisk regjering antakelig ville unngått. 

Det fine med demokrati er at, hvis man har god tid, vil de styre mer fornuftig, nettopp fordi de tar seg tid til å diskutere.

Hva kan skje med Russland i et maktvakuum? Sammenslåing av Kina og Russland? 

Det høres verre ut enn Sovjetunionen noen gang var. Er det gjennomførbart? 

Lenke til kommentar
Brother Ursus skrev (48 minutter siden):

Jeg synes det virker som om Ukraina allerede har en viss grad av luftherredømme. De bruker også SU-25 i utstrakt grad. Og de flyr nesten like mange oppdrag som de har fly. Første dagen av motoffensiven fløy de faktisk fler. 40 stykk kontra de 30-35 flyene jeg så det var antatt at de har igjen.

Ukraina har begrenset luftherredømme på ukrainske side av fronten i sør, og en viss evne til å fly oppdrag andre steder. 

Sier ikke at A-10 ikke ville kunne gjort oppdrag, men at det er sårbart i et miljø der de ikke har luftherredømme, og at andre kapasiteter bør på plass først. 

Det sagt, Russland burde hatt en langt sterkere dominans i luften enn de har vist så langt i krigen. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...