Gå til innhold

Russlands invasjon av Ukraina [Ny tråd, les førstepost]


Gjest Slettet-404071

Anbefalte innlegg

Alternativene iforhold blokaden er å enten la folk sulte, oppheve blokaden med tvang (sende inn krigsskip), diplomatisk press eller avslutte sanksjoner.

Jeg stemmer for diplomatisk press samtidig som krigsskipene går til Svartehavet. Russland forstår bare ett språk og det er makt. Diplomati kommer ikke til å virke alene. Vi må komme med troverdige trusler.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
amber skrev (3 minutter siden):

Det som har stengt Svartehavet er ukrainsk minelegging  - Russland har tilbudt å arrangere/samarbeide om skipsruter ut. Etter at russerne tok Mariupol ble flere utenlandske skip frigitt. Vestlige sanksjoner stenger bl.a hele Afrika ute fra tilgang på kunstgjødsel og hvete fra Russland.

Hvorfor krever Russland at sanksjoner skal oppheves for at skip skal få seile da? Hvis det er Ukraina som har umuliggjort det.

  • Liker 5
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
amber skrev (25 minutter siden):

Det som har stengt Svartehavet er ukrainsk minelegging  - Russland har tilbudt å arrangere/samarbeide om skipsruter ut. Etter at russerne tok Mariupol ble flere utenlandske skip frigitt. Vestlige sanksjoner stenger bl.a hele Afrika ute fra tilgang på kunstgjødsel og hvete fra Russland.

Kanskje russland kunne fjernet behovet for minelegging..
Ellers tror jeg neppe noen i verden lengre stoler på at russland er i stand til å arrangere en trygg skipsrute, man ser hva de gjorde med de humanitære korridorene, de angrepet de gjentatte ganger selv etter de selv har blitt enige om å ikke angripe.
Sjansene er store for at russland vil benytte sjansen til å angripe ett minefritt område ryddet av Ukraina i stedet, eller bare bombe tilfeldig i området når de har avtalt at de skal bli frigitt.

Ellers er det rart om det er Ukraina og vesten som er hinderet når det er rassland som forhandler om hvilke goder de skal ha for å slippe skipene..
russland kan, om de ønsker, slippe til de skipene de vil. Men de ønsker ikke uten å få noe i retur. russland vil ha masse godvilje for å la ett land de forsøker å ta livet av eksportere mat til andre land for å forhindre sult..

Endret av aklla
  • Liker 4
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
6 minutes ago, amber said:

Det som har stengt Svartehavet er ukrainsk minelegging  - Russland har tilbudt å arrangere/samarbeide om skipsruter ut. Etter at russerne tok Mariupol ble flere utenlandske skip frigitt. Vestlige sanksjoner stenger bl.a hele Afrika ute fra tilgang på kunstgjødsel og hvete fra Russland.

Helt utrolig hva Ukraina får til med deres enorme marine.

🙄

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Outlier616 skrev (3 timer siden):

Ganske vanlig at det skjer flere ganger i året. Det gjør de både for trening og for å sjekke responstid. De flyr også ofte bombefly, noen ganger med atomvåpen om bord, ned norskekysten og til den engelske kanal og simulerer bombing av europeiske storbyer, før de vender tilbake.

Norsk doktrine bør egentlig endres. For om de faktisk krenker norsk luftrom, så bør de skytes ned. Det er ikke smart å identifisere russiske jagerfly på kloss hold. Da har de allerede overtaket og kan skyte ned F-35 ganske lett.

Enig. Usikker på de siste tallene, men antallet indentifiseringer har vært forholdsvis lavt de siste årene, under 50. Men under den kalde krigen var det over 500 årlig:

https://www.klikk.no/side3/historie/motte-russisk-ubatjeger-6901893

Lenke til kommentar
4 hours ago, minim said:

De krenker ikke norsk luftrom og om vi hadde skutt dem ned hadde vi bedt om krig. Ingen fare for at det vil skje heller for vi har oppegående folk i forsvaret som tenker litt lenger enn nesetippen.

Tiden der man viste respekt for Russland er forbi. Noe Tyrkia skjønte i 2015. Russland forstår kun det å få juling. 

Endret av Albania
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Outlier616 skrev (3 timer siden):

På kloss hold mister F-35 så og si alle fordelene sine. Å dogfighte i en F-35 er som å bruke en Ferrari som traktor.

Å si at det er en myte at F-35 ikke kan dogfighte, er vel forøvrig også blitt en slags myte i seg selv. Selvfølgelig kan den dogfighte. Du kan dogfighte i en AC-130 også. Men det er ikke anbefalt. Nærmest ethvert fjerdegenerasjons jagerfly er bedre i den rollen.

Bare at det du skriver er tull og tøys. Det stemmer ikke. Jeg kjenner en av gutta som flyttet fra F-16 til F-35, og dette flyet kan gjøre ting man bare kunne drømme om med F-16, og er jevnt over overlegent i kamp de to i mellom.

Så, hva med rapportene om at en F-35 hadde tapt mot en F-16? Vel, det var et tidlig test fly mye godt uten noe av det som utgjør dagens F-35, det var en enkelt test, og det var gjort med parametre som ikke var en fordel for F-35. Det var aldri et forsøk på å teste de to flyene opp mot hverandre for å avgjøre hvilket som var best. 

En av de første norske som fikk fly F-35 aktivt gikk under kallenavnet Dolby, og han skrev en artikkel om hans erfaringer med F-35. Merk at dette var tilbake i 2016 eller der omkring, en god stund før flyet hadde alle de nye moderne våpensystemene på plass, men allerde da var pilotene mekig imponert. Søk gjerne opp å les det han skrev. 

Et par år etter kom det rapporter fra Japan om at F-35 innimellom tapte luftkamper (WVR) mot F-15, som er holdt å være en av de beste air superiority flyene i luften. Også her er det snakk om tidlige utgaver av F-35, og legg merke til, innimellom. 

Videre kreves det en valdig forskjellig mindset og metodikk å fly F-35. Vi ser at eksperter skriver at det ikke er noe poeng å sende nyere vestlige fly til Ukraina, fordi Mig-29 pilotene ikke vil kunne fly dem i kamp, alt er for forskjellig. På samme måte snakkes det om at politer med mange års muskelminne på legacyfly har problemmer med overgangen til F-35, i den grad at man ser helt ferske piloter som starter på F-35 åpenbart ikke kjemper mot gamle vaner.

Ingen sier F-35 er uovervinnelig, særlig i WVR kamper, men krig er sjelden en slik øvelse. Ja, det finnes fly som kan svinge brattere, og som har mer krefter. Men det er ikke den eneste parameteren i en kamp. 

  • Liker 4
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
amber skrev (2 timer siden):

Det som har stengt Svartehavet er ukrainsk minelegging  - Russland har tilbudt å arrangere/samarbeide om skipsruter ut. Etter at russerne tok Mariupol ble flere utenlandske skip frigitt. Vestlige sanksjoner stenger bl.a hele Afrika ute fra tilgang på kunstgjødsel og hvete fra Russland.

Selv vil jeg si at Russernes invasjon av Ukraina er årsaken til alle problemene her... 

  • Liker 5
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
minim skrev (4 timer siden):

Som sagt ingen fare for at forsvaret vil skyte de ned selv om det gjorde det. Vi har oppegående folk i forsvaret.

Ingen som har sagt at russiske fly krenket norsk luftrom denne gangen.

Jeg synes dette høres litt naivt ut. Det er selvsagt fare for at Forsvaret skyter ned fly som krenker vårt luftrom, og det skjer faktisk veldig sjeldent med flere år mellom hendelsene. Vi har QRA-prosedyren for hvordan vi responderer på luftromstrusler. Dersom avskjæring og eskortering ikke lykkes og gjentatte varsler ikke besvares med velvilje, da skyter vi ned trusselen. Fordi vi har oppegående folk i Forsvaret. 

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Outlier616 skrev (1 time siden):

Russisk propaganda er pinlig.

aLwkDMBd_700w_0.jpg

Noen flere eksempler her (de samme menneskene):

Spoiler

 

FTrxHHhUcAE9cFO?format=jpg&name=medium

FTrxG1uUcAEFKPu?format=jpg&name=large

 

Det er pinlig ja. Jeg vil tro disse er sikkerhetsvakter eller FSB, og at de spiller sivile fordi Putin ikke tar sjansen på å møte vanlige mennesker. Veldig sjeldent man ser han gjør det. Alle gangene han snakker offentlig til presse e.l. er det også med veldig lang avstand, for eksempel da han og Lukashenko var på Baikonur for noen uker siden.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Snikpellik skrev (1 time siden):

Ingen som har sagt at russiske fly krenket norsk luftrom denne gangen.

Jeg synes dette høres litt naivt ut. Det er selvsagt fare for at Forsvaret skyter ned fly som krenker vårt luftrom, og det skjer faktisk veldig sjeldent med flere år mellom hendelsene. Vi har QRA-prosedyren for hvordan vi responderer på luftromstrusler. Dersom avskjæring og eskortering ikke lykkes og gjentatte varsler ikke besvares med velvilje, da skyter vi ned trusselen. Fordi vi har oppegående folk i Forsvaret. 

Dette har pågått i over 70 år uten nevneverdige alvorlige hendelser. Unntaket måtte i så fall være da Norge tillot at amerikanerne å benyttet Bodø Flystasjon som landingsflyplass for amerikanske spionfly som fløy fra Pakistan på vei mot Bodø, mesteparten av ruten gikk over russisk territorium, flyet ble skutt ned og piloten overlevde, han røpet hele historien.

800px-OperationGrandSlam1960.jpg

 

Endret av Windfarmer
Lenke til kommentar
15 hours ago, Windfarmer said:

Det er ikke noe stort problem for Putin. Hvis han har gått ned på 1000 meter der det kun var bare 20-50-100m dypt.

Så er det fortsatt 1000 meter.

Men, man må ikke ligge i bakhold med ubåter i den bukta. Disse kan like gjerne ligge utenfor bukta hvor det er mye dypere. Tar ikke så lang tid å komme innen torpedorekkevidde, etter at NATO-skipene har passert nærmere bukta.

Lenke til kommentar
7 hours ago, Snikpellik said:

To F35-fly sendt ut på identifiserings-oppdrag
https://direkte.vg.no/nyhetsdognet/news/to-f35-fly-sendt-ut-paa-identifiseringsoppdrag.jOcts-OpB

Er vel nærliggende å tro at dette er russiske fly nært eller i norsk luftrom. Tror slik aktivitet vil øke mye fremover. Norden får en ny hverdag nå.

EDIT: Bekreftet nå at det var to russiske fly. VGs melding er oppdatert:

 

Putins måte å bruke opp norske oljeressurser på, siden det flommer over hos han selv av oljegodsaker? Tenker på dersom det blir 12 timer av 7 dager i uken i luften med konstant "grensetrykk".

Endret av G
Lenke til kommentar
6 hours ago, minim said:

De krenker ikke norsk luftrom og om vi hadde skutt dem ned hadde vi bedt om krig. Ingen fare for at det vil skje heller for vi har oppegående folk i forsvaret som tenker litt lenger enn nesetippen.

Fregatten Helge Ingstad much ;)

Men enig ellers om luftromskrenkelse. Kunne man ha plassert noen skip og litt flyaktivitet ned langs norskekysten for å hindre de å fly nedover til den engelske kanal eller hvor de liker seg? NATO-samarbeid. Vil jo kun være å vise hvem som har "størst", men..

Endret av G
Lenke til kommentar
5 hours ago, Jarmo said:

Russlands forsvarsdepartement lover å åpne en trygg korridor slik at utenlandske skip kan forlate havner i Svartehavet.

 

Den russiske generalobersten Mikhail Mizintsev – en av forsvarstoppene i Moskva – sier at 70 utenlandske fartøy fra 16 forskjellige land befinner seg i seks havner i Svartehavet, blant dem Odesa, Kherson og Mykolajiv.

Ifølge Mizintsev vil korridorene være åpne hver dag. Tidligere onsdag sa Russland at havna i Mariupol er åpen igjen, etter tre måneder med kamper.

Russlands svartehavsflåte har i praksis blokkert kommersiell skipsfart ved ukrainske havner. Blokaden har satt verdens matforsyning på spill ved å nekte Ukraina å eksportere sine landbruksprodukter. Ukraina er blant verdens ledende eksportører av hvete, mais og solsikkeolje.

Hva vil dette egentlig si for kornet og sånt noe? Får det også forlate havnene, eller er det kun tomme skip som får lov?

Lenke til kommentar
4 hours ago, amber said:

Det som har stengt Svartehavet er ukrainsk minelegging  - Russland har tilbudt å arrangere/samarbeide om skipsruter ut. Etter at russerne tok Mariupol ble flere utenlandske skip frigitt. Vestlige sanksjoner stenger bl.a hele Afrika ute fra tilgang på kunstgjødsel og hvete fra Russland.

Hvem har gitt dem rett i å minelegge der i Svartehavet. Krim er jo ukrainsk territorie. Om et sivilt skip kjører på en mine, kan man da krigserklære i mot Russland som den aggressive part?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...