Gå til innhold

Russlands invasjon av Ukraina [Ny tråd, les førstepost]


Gjest Slettet-404071

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
3 hours ago, Outlier616 said:

Pakistan sliter nå, og har et gryende politisk opprør på gang. Regjeringen kan falle.

Pakistan er en russisk alliert og har lenge hatt handelsunderskudd. Det landet importerer mest av er oljeprodukter, hvete og matolje. Prisene på alle disse tre tingene øker og øker. Samtidig har landets eget landbruk gått på en kraftig smell pga. hetebølgen for noen uker tilbake.

Russland sier de gikk til "militær spesialoperasjon" i Ukraina for å bevare den russiske sfæren av innflytelse, men Putin har skutt alle sine allierte i foten - eller ryggen.

Andre land som sliter med drivstoff og mat- priser er Venezuela, Cuba og Iran med fler. Alle russisk-allierte. Alle med gryende opprør.

Når matprisene økte i 2010 fikk vi den arabiske våren. Nå ser det ut til at vi får en global "vår" hvor spesielt verdens autoritære regimer sliter fordi de er ekstra sårbare.

Spiller Pakistan to strenger? Virket som de var litt USA-vennlige i mot Al-qaida, selv om de også huset Al-qaida. Husker at det var en bølge med pakistanske innvandrere til Norge sånn på kanskje 60-tallet, men ihvertfall 70-tallet. Men, har aldri gjort meg kjent med hva som var grunnen bak. Virket som om det kom inn en god blanding av forretningsfolk og generellt. Den nærmeste pakistaner jeg kan huske var ihvertfall en kjøpmann som tok over en dagligvarebutikk.

Lenke til kommentar
G skrev (10 minutter siden):

Spiller Pakistan to strenger? Virket som de var litt USA-vennlige i mot Al-qaida, selv om de også huset Al-qaida. 

Pakistan er historisk USA-alliert og er også alliert med USAs bidrag i NATO (MNNA), så jeg vet ikke hvor han har fått at Pakistan er russisk-alliert fra. USA gir Pakistan bistand til sikkerhet og forsvar, men det har vært noe usikkerhet de siste årene etter at Trump-administrasjonen frøs dette. De har også et ok forhold til Russland og samarbeider med å holde øvelser sammen, men de er ikke noe mer Russland-allierte enn USA-allierte.

Endret av Snikpellik
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Outlier616 skrev (3 timer siden):

Andre land som sliter med drivstoff og mat- priser er Venezuela, Cuba og Iran med fler. Alle russisk-allierte. Alle med gryende opprør.

Pakistan og disse - Gryende opprør mot drivstoff og matpriser. Jaha og det betyr egentlig hva? De protesterer mot sin regjering og så får de ny regjering, eller? Blir de sint på vesten for at de lar krigen dra ut via å gi støtte til Ukraina, eller er det sin 'venn' Ruzzland de vil begynne å reagere på, eller ...? Hvor er kildehenvisningen til at det begynner å murre på disse plassene? - Eller er det bare samme 'murringen' man har i ymse land nå pga prisene (som inkluderer Norge)
Jeg bare spør, for jeg er helt blank på slikt, - så det er ett ærlig spørsmål fra en uten kunnskap på dette :)

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
7 minutes ago, lada1 said:

Finnes det noe beskyttelse mot slikt?

Svaret er vel nei. Lungene dine vil "kollapse", du kveles av undertrykket. Ja, du kan skyte utskyteren før de får skutt dette djevelskapet. Alternativt at du kapsler inn hodet ditt med noe sjukt som beskytter deg mot trykket, og du må puste via trykkflaske. Sikkert ikke så artig å være i felten med sånn dritt på hodet.

Endret av G
Lenke til kommentar
G skrev (Akkurat nå):

Svaret er vel nei. Lungene dine vil "kollapse", du kveles av undertrykket. Ja, du kan skyte utskyteren før de får skutt dette djevelskapet.

Uten å skulle påstå noen overlegen kunnskap om fysikk ut over det jeg lærte for over 30 år siden på IH (har glemt det meste) så vil jeg gjette på at det er en fordel å være i så åpent lende som mulig, altså ikke bunkerser eller bygninger slik at undertrykket raskere utlignes fra omgivelsene.
MEN; dette er ukvalifisert gjetning.

Lenke til kommentar
30 minutes ago, >generisk navn> said:

Uten å skulle påstå noen overlegen kunnskap om fysikk ut over det jeg lærte for over 30 år siden på IH (har glemt det meste) så vil jeg gjette på at det er en fordel å være i så åpent lende som mulig, altså ikke bunkerser eller bygninger slik at undertrykket raskere utlignes fra omgivelsene.
MEN; dette er ukvalifisert gjetning.

Er vel den raske utlikningen som gjør det vanskelig å puste? Dessuten er du vel ikke helt trygg innomhus heller. Bunkerse har vel åpne skyteskår? Vindusruter sprenges i småbiter?

Å bære pustehjelm beskytter ikke resten av kroppen i mot den intense varmen som kan skape dødelige forbrenninger, som gjør at du må ha blod og væskepåfyll fordi huden din ikke holder på blodvæske lengre.

Så du må vel i tillegg gå rundt på slagmarken i en sånn metalldrakt som brannfolk og folk i smelteverk gjerne bærer på seg. Altså som en glinsende "diskokule".  Gjør-det-selv, og du kan kjøpe steinull, men lykke til med å pakke det på kroppen uten å se ut og å bevege deg som marsmallow mannen.

Edit:

Som svar til innlegg nedenfor. Tror ikke det betyr noe særlig forskjell med utomhus og innomhus egentlig. Tror det kollapser lungene dine raskt uansett. Spesiellt kanskje utomhus i åpent lende. Tror ikke lungekollaps er særlig gunstig, og kan vel være vanskelig å komme seg fra. I tillegg pågår kanskje undertrykket inntil du har svimet av. Tenker du er rimelig kjørt om du svimer av. Ville antakelser fra meg. Dette tema har jeg ikke nok greie på. My 2 cents da.

Edit2:

Jeg vet ikke om lungekollapsen er en punkterende greie, eller om atmosfæren klarer å fylle lungeballongene dine igjen. Her om punktert lungekollaps, som nok krever kirurgi. Spesiellt dersom det skjer med begge lungene dine:

https://nhi.no/sykdommer/kirurgi/skader/punktert-lunge-spontanpneumothorax/

"Lungeballongene" kan dessuten miste det vakuumfestet de har med væske mot veggene. Da har du en reell lungekollaps uten punktering også. Dersom væskevakuumet gir etter. Lungene er egentlig frie selvstendige ballonger som kan slippe fra veggene.

Edit3:

Gir kanskje et bilde av lungenes oppbygging. Video, kirurgi på lunger. Advarsel: Ikke åpne det om du svimer av av å se på åpen kirurgi. Virker som om lungene henger litt festet med noen tynne hinner også. Men ellers tror jeg at lunger er vakuumfestet av væske og ingen luftbobler i dette vakuumet, som kan bidra til lungekollaps.

Edit4:

Lungene er normalt trykket opp av atmosfæren. Den intense varmen fra bombene skaper et undertrykk som midlertidig fjerner atmosfæretrykket. Fordi varm luft stiger, ala en sånn bombesopp. Det er det som skaper vakuumet, som gjør at du ikke får pustet der bombene gir sin virkning.

Endret av G
Lenke til kommentar
G skrev (2 minutter siden):

Er vel den raske utlikningen som gjør det vanskelig å puste? Dessuten er du vel ikke helt trygg innomhus heller. Bunkerse har vel åpne skyteskår?

Å bære pustehjelm beskytter ikke resten av kroppen i mot den intense varmen som kan skape dødelige forbrenninger, som gjør at du må ha blod og væskepåfyll fordi huden din ikke holder på blodvæske lengre.

Så du må vel i tillegg gå rundt på slagmarken i en sånn metalldrakt som brannfolk og folk i smelteverk gjerne bærer på seg. Altså som en glinsende "diskokule".  Gjør-det-selv, og du kan kjøpe steinull, men lykke til med å pakke det på kroppen uten å se ut og å bevege deg som marsmallow mannen.

Poenget mitt (som kanskje ikke kom klart nok frem) var at det kanskje er lurt å være i åpent lende og IKKE inne i en bygning eller bunker 😉

Lenke til kommentar

349027386_Skjermbilde2022-05-27kl_14_00_59.thumb.png.4ecf290cba4668c6a1af3025b1317252.png

Lurer på om Tyrkia ønsker å kjøpe JAS39 Gripen E/F for å modernisere flyvåpenet sitt. De ble jo kastet ut av F35-programmet da de valgte å kjøpe russiske S400 luftvernsystemer, og de kommer neppe inn igjen i det programmet. Men ved å være vrien nå kanskje Sverige kan myke opp sitt eksportforbud og selge Tyrkia sine JAS-fly som vel er det mest moderne alternativet til F35.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
6 minutes ago, >generisk navn> said:

Men ved å være vrien nå kanskje Sverige kan myke opp sitt eksportforbud og selge Tyrkia sine JAS-fly som vel er det mest moderne alternativet til F35.

Spennende tanke :laugh: Jævlig hårsåre svenskene virker å være da. Tyrkerne har sikkert noe grunn til å bekymre seg for disse kurderne. Har møtt på kurdere i Norge jeg. Kjekke folk det. Men, det må da være en spire ved at de ønsker seg et "kurdistan" som strekker seg over flere nasjonsgrenser. Ingen vil frivillig gi fra seg land til noe sånt tydeligvis. Ellers hadde vel "kurdistan" allerede vært etablert for dette flyktningefolket?

Lenke til kommentar
perpyro skrev (16 timer siden):

Kunne ikke du være å hyggelig å legge ut OSCE rapporten som bekrefter at Ukraina benyttet artilleri mot Luhansk og Donetsk i uken opp mot den Russiske invasjonen og gjerne med underbygging av tallene på sivile evakuerte som følge av dette.

https://www.osce.org/ukraine-smm/reports?page=2

Og her er graf fra artikkelen som det tok litt leting å finne igjen, dette er jo flere måneder siden nå, mye annet har som kjent skjedd.

 

 

Skjermbilde_2022-05-27_14-15-24.png

Lenke til kommentar

-N8SCzwq2D4yZel3Wna6yg48edVCAjCTqGd0V3lu

... Jeg angrer
Den andre rettssaken mot russiske soldater siden starten av invasjonen er underveis. De to siktede risikerer opp mot 12 års fengselsstraff. ...

... 

Ukrainske fanger kan få dødsstraff
Også på russisk side er det blitt tatt krigsfanger, blant annet under slaget om Azovstal-verket i nærheten av Mariupol.

Slaget var en viktig propagandaseier for Russland, ettersom de nedkjempet deler av det beryktede Azov-regimentet. ...

Azovstal (stålverket) nå

GleERj0u3aFQHXxmyaC5DgfcMaUTfYOrRsu2c4ze

... 

Han har ikke kommet med bevis for sine påstander. Samtidig har flere russiske politikere uttrykt sitt ønske om at soldatene som har blitt tatt ved Azovstal, skal få dødsstraff.

Blant dem er den russiske fredsforhandleren Leonid Slutski. ... (Jævlig passende navn, Slutski å være for dødsstraff, i motsetning til norsk, så vil dette navnet få klangen "hore" på engelsk)

https://www.nrk.no/urix/russiske-soldater-anklaget-for-krigsforbrytelser_-_-jeg-angrer-1.15981200

Endret av G
Lenke til kommentar
G skrev (8 minutter siden):

Spennende tanke :laugh: Jævlig hårsåre svenskene virker å være da. Tyrkerne har sikkert noe grunn til å bekymre seg for disse kurderne. Har møtt på kurdere i Norge jeg. Kjekke folk det. Men, det må da være en spire ved at de ønsker seg et "kurdistan" som strekker seg over flere nasjonsgrenser. Ingen vil frivillig gi fra seg land til noe sånt tydeligvis. Ellers hadde vel "kurdistan" allerede vært etablert for dette flyktningefolket?

Jeg vet ikke helt hvordan det norske lovverket stiller seg mht. våpeneksport internt i NATO, men Tyrkia har fått kjøpe Penguin-missiler av Norge som de så vidt jeg vet fortsatt har i aktiv tjeneste i den tyrkiske marinen (Hellas også, for øvrig). Og det kan være at svensk våpeneksport er underlagt lignende begrensninger som den norske, altså ikke eksport til land som er i krig. Det kan altså være noe så enkelt som det.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • Uderzo låste denne emne
  • Uderzo gjenåpnet denne emne
  • Uderzo låst og gjenåpnet denne emne
  • Uderzo låst og gjenåpnet denne emne
  • Uderzo låst og gjenåpnet denne emne

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...