Gå til innhold

Russlands invasjon av Ukraina [Ny tråd, les førstepost]


Gjest Slettet-404071

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
3 hours ago, FrihetensRegn said:

Hvorfor tror du at den store russiske kolonnen mot Kiev fikk stå i fred? Jo, fordi S-400 stod utplassert i Russland og Hviterussland.

De klarer det, men aksepterer at Israel får angripe mål i Syria. Israel og Russland har diverse avtaler som gjør at de ikke kommer i konflikt i det landet.

Russiske tanks er oppskrytt. Russiske soldater er oppskrytt. Russiske antiluftvern er derimot noen av verdens beste.

Er det en følge av at det landet et utenlands småfly på den røde plass eller hva det kalles i Moskva en gang i sin tid? Helt under radaraen :laugh:

Lenke til kommentar
Arve Synden skrev (1 time siden):

Nei. Sovjetunionen valset over Nazi-Tyskland, ikke Russland. Sovjetunionen ≠ Russland. Russlands militære styrker i dag er bare en skygge av Sovjetunionens røde armé.

Vel, vi synes å være enige, mitt poeng er at Putins Russland de siste årene forsøker seg på enda et nytt historisk bankran ved å systematisk å omskrive historien til at det var russerne og ikke Sovjetunionen som tok knekken på nazi Tyskland. Og historien gjentar seg, i den pågående krigen er der sannsynligvis flere ikke etniske russere som dør på slagmarken i Ukraina, enn det en ellers karakterisere som etnisk russere. Ca. 80% av den "russiske" befolkning bor i vest - grovt sett vest for Ural fjellene - mens store deler av de stridende i Ukraina kommer fra de østlige distrikter i Russland. 

For de som vil gå i dybden og sette seg inn i hvilke etniske komplikasjoner denne krigen inneholder, så anbefaler jeg denne:

Ukraine is ‘defending all of us’ from Putin - Timothy Snyder Interview - YouTube

Dette intervjuet tar ca. 15 minutter og er tatt etter at krigen begynte, for de virkelige interesserte anbefaler jeg dette foredraget;

Timothy Snyder - Nations, Empires, Unions: European Integration and Disintegration Since 1914 - YouTube

Dette tar ca. 50 minutter og ble avhold i Norge for ca. åtte år siden, og viser at at han så dette komme for flere år siden. Timothy Snyder er professor i historie ved Yale. Det som irriterer meg mest med disse amerikanske professorene er at de i tillegg til å forstå seg på historie, også er språkgenier. En annen i samme divisjon er er professor Stephen Kotkin. Både Kotkin og Snyder snakker og leser russisk og har tilbragt mange år i russiske og tyske arkiver. Men jeg tror Snyder er den som irriterer meg mest. Ved siden av sitt morsmål - amerikansk - snakker og leser han russisk, ukrainsk, polsk, tysk og et par andre språk.

Og for de som ikke har tid eller ork til å se på disse You Tube innslagene så skal jeg gi et lite sammendrag av relevans for denne debatten; Operasjon Barbarossa - altså det tyske angrepet på Sovjetunionen i 1941 - hadde ikke til hensikt å erobre Sovjetunionen, men først og fremst Ukraina. Det var Ukraina Hitler ville ha og som skulle gi det fremtidige tyske Lebensraum. Han dret stort sett i det som i dag er Russland. Og dette tror jeg også at Putin har forstått, og er en av grunnene til at Ukraina skal viskes ut fra historien og bli en del av hans Russland.

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Denne nyheten om stålverket og soldatene som overgav seg, skrevet kl 00:38

Quote

Russiske styresmakter seier soldatane skal få helsehjelp og bli behandla som vanlege krigsfangar. Det gjeld ikkje dei som russarane meiner har gjort krigsbrotsverk, vert det åtvara. Dei vil bli stilte for retten.

https://www.nrk.no/urix/dei-siste-531-soldatane-pa-stalverket-har-overgitt-seg-1.15974975

Endret av G
Lenke til kommentar
G skrev (9 minutter siden):

Denne nyheten om stålverket og soldatene som overgav seg, skrevet kl 00:38

https://www.nrk.no/urix/dei-siste-531-soldatane-pa-stalverket-har-overgitt-seg-1.15974975

Siden Putin er så opptatt av 2. verdenskrig og Den Røde Armes fantastiske og humanitære innsats under denne, så kan jeg antyde sluttresultatet av denne uforglemmelige seieren i stålverket.

Det mest kjente og avgjørende slaget i 2. verdenskrig var slaget om Stalingrad, i dag Volgograd. Der overgav ca. 100.000 tyske soldater seg til den Røde Arme. Ut på 1950 - tallet kom ca. 5000 av de tilbake til Tyskland. Den Røde Arme har enda ikke - etter snart 80 år - redegjort for de 95.000 andre.

  • Innsiktsfullt 3
Lenke til kommentar

Dette er bare storslått:

Russland: – USA dikterer Sverige | ABC Nyheter

Den offisielle russiske talskvinnen, Maria Zakhorva:

<p>Maria Zakharova. talsperson for det russiske utenriksdepartementet, sier at Sverige er en marionett for USA. </p>

Hevder nå at Sverige er en marionett for USA, og dette samtidig som hun er dypt bekymret for det svenske demokratiet. Vel, slike idèer kan kun klekkes ut i et horehus. 

Det er ett eller annet kjent med denne damen, jeg tror hun tilbød seg på Night Flight (night club) - Wikipedia i Tverskaya gaten, rett ved den Røde Plass, på 90 - tallet. 

Har Putin virkelig sunket så dypt at han rekrutterer offisielle talskvinner fra Nightflight?

 

 

Endret av Windfarmer
Lenke til kommentar

Klekkes i hønehus? Tenker i retning hønsehjerner :roll:

Lavere IQ. Høner er smarte de altså, gitt den lille hjernekapasiteten som finnes der da (tenker på fuglene i så måte). Men, det er noe med så enkel retorikk som får meg til å lure på hvem som klekker ut hva som sies offentlig. Det er vel sikkert også poenget deres. Gjør det så enkelt som mulig, i favør det budskapet du ønsker å meddele.

Så kan heller vi i Vesten sitte her oppgitt å riste på hodene våre.

Endret av G
Lenke til kommentar
3 hours ago, Windfarmer said:

Vel, vi synes å være enige, mitt poeng er at Putins Russland de siste årene forsøker seg på enda et nytt historisk bankran ved å systematisk å omskrive historien til at det var russerne og ikke Sovjetunionen som tok knekken på nazi Tyskland.

Så da burde en justere historien om russer-fanger i Norge under krigen? Det var vel mange ukrainere blant disse "russerne" ?

Og bl.a. Ukrainas ambassade burde inkluderes i seremonier vedrørende frigjøringen av Finnmark?  Ikke bare Kreml-folk?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
14 hours ago, Windfarmer said:

Innlegget ditt bærer preg av det samme tankegods som har vært sterkt inne i denne debatten. Nemlig at Russland og Putin bare er der som en slags uovervinnelig makt der vi alle må gå stille og rolig i dørene for ikke å fornærme de, eller enda verre; utfordre de.

Jeg skal innrømme at jeg i mange år har vært preget av det samme tankegods selv, og det er også den samme holdningen som har styrt Europeisk og Vestlig utenrikspolitikk i minst to - tre tiår, og den går omtrent slik.

Innlegget ditt bærer preg av fordommer og en markant stråmannsretning. Du må slutte å legge tanker og ord til folk de ikke utrykker selv.

Du virker oppegående og innsiktsfull på temaet ellers. Derfor forstår jeg ikke at begir deg inn på å tro at du vet hva andre tenker og føler. Det er jo ikke spesielt innsiktsfult, som mye annet du skriver faktisk er.

Å tillegge andre meninger og tankegods de ikke utrykker selv er i beste fall litt Putin stil.

Det hjelper ikke debatten å putte folk i skuffer du mener de bør ligge i, sett fra din virkelighetsforståelse.

Det blir bare et "hvem er du" tolknings virrvarr jeg ikke ser verdien av eller hensikten med.

Bortsett fra det synes jeg du skriver mye interessant.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
FrihetensRegn skrev (9 timer siden):

hæ? S-600 finnes ikke. Det er S-300, S400 og S500

Hehe - ja, kanskje det. Jeg har ikke peiling, så jeg bare gjentok hva som stod i tittelen på videoen. Da var det sikkert 3 eller 4 de mente. Edit: My bad - Fant igjen video i loggen og det er jeg som husket feil - dreide seg om S-300

Endret av D0vendyret
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Theo343 skrev (13 minutter siden):

Innlegget ditt som flere andre du skriver bærer preg av fordommer og en markant stråmannsretning. Du må slutte å legge tanker og ord til folk de ikke utrykker selv.

Du virker oppegående og derfor forstår jeg ikke at du stadig holder på med å tro at du vet hva andre tenker og føler. Det er jo ikke spesielt innsiktsfult, som mye annet du skriver faktisk er.

Å tillegge andre meninger og tankegods de ikke utrykker selv er i beste fall ren Putin stil.

Det hjelper ikke debatten å putte folk i skuffer du mener de bør ligge i, sett fra din virkelighetsforståelse.

Det blir bare et "hvem er du" tolknings virrvarr jeg ikke ser verdien av eller hensikten med.

Dette er skivebom, les innlegget mitt en gang til. Det jeg skriver er at denne oppfatningen har preget den vestlige tenkemåte alt for lenge, det er ikke rettet spesielt mot deg, jeg skriver jo endog at jeg selv har tenkt på samme måte. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
15 minutes ago, Windfarmer said:

Dette er skivebom, les innlegget mitt en gang til. Det jeg skriver er at denne oppfatningen har preget den vestlige tenkemåte alt for lenge, det er ikke rettet spesielt mot deg, jeg skriver jo endog at jeg selv har tenkt på samme måte. 

Poenget er at det er skivebom at jeg tenker på Russland og Putin som en uovervinnelig supermakt. Det er godt mulig du har hatt det tankegodset. Det har faktisk aldri vært i mitt hode. At de er en motstander man bør ta på alvor ja, ellers bør man holde seg unna forvarsroller. Men langt i fra uovervinnelig. Jeg så hvordan de fikk juling i Afghanistan og har first hand vært vitne til deres logistikkmangler i egen tjeneste. Sterke og tydelige mangler på den siden har vært kjent i mange tiår.

Edit:

i tillegg til dårlig logistikk så vi ofte dårlig moral. Mye fyll og generelt mye dårlig disiplin. At de har mange orgabisatoriske svakheter og kulturproblemer har vært kjent også før Putin.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
lada1 skrev (3 timer siden):

Så da burde en justere historien om russer-fanger i Norge under krigen? Det var vel mange ukrainere blant disse "russerne" ?

Og bl.a. Ukrainas ambassade burde inkluderes i seremonier vedrørende frigjøringen av Finnmark?  Ikke bare Kreml-folk?

Vi i Norge har benevnt disse "russefanger" men historikere benytter det mer nøytrale Sovjetfanger. Men heller ikke det er dekkende, en betydelig del av tvangsarbeidskraften som bygget Nordlandsbanen kom fra det tidligere Jugoslavia som tyskerne også kriget mot. At der også var mange ukrainere blant "russefangene" er ikke tvilsomt, problemet er bare at en har navnet og nasjonaliteten på en del av de, så dette er tapt for historien. Når det gjelder frigjøringen av Finnmark så er dette en annen historie, dette var regulære soldater, ikke krigsfanger, og jeg tipper der var noen ukrainere der også.

Når det gjelder å markere Sovjetunionens seier over nazi Tyskland har det i mange tiår vært tradisjon at det markeres på den Røde Plass og der vestlige statsledere deltar ved runde år. Husker jeg rett var Erna til stede i 2015, mens mange vestlige statsledere boikottet som følge av annekteringen av Krim året før. Det ville være aldeles glimrende om disse markeringen med vestlige statsledere til stede heretter skjer i Kyiv. Ukrainerne markere også 9. mai, men i stedet for å rulle interkontinentale atommissiler og stridsvogner over plassen, kunne de heller lage et barnetog i 17. mai stil. Det er noe uendelig gammeldags og diktatorisk med militærparader.

Et PS kl. 10.10: Grunnen til at vi vet så lite om Sovjetfangene skyldes bl.a. at de ble uglesett når de kom tilbake til Sovjetunionen, det var kort og godt ikke tillatt å la seg ta til fange. De fleste av de gjennomgikk harde intervjuer og svært mange av de ble sendt videre til nye arbeidsleire eller ny militærtjeneste. Og i motsetning til de jugoslaviske tvangsarbeidsfangene, var det nesten ikke kontakt mellom den norske lokalbefolkningen og sovjetfangene. Det er også hevdet at mange "russefanger" bare ble henrettet etter at de kom tilbake til Sovjetunionen;

Enkelte ble henrettet straks etter tilbakekomst, andre ble sendt til nye år med tvangsarbeid. Noen få rapporter eksisterer om lykkelig slutt, hjemføring og medaljer. Den dårlige behandlingen av hjemvendte krigsfanger er en skamplett i Russlands historie, og et tabu i den russiske offentligheten, forteller Soleim i sin avhandling.[29][30]

Sovjetiske fanger i Norge under andre verdenskrig – Wikipedia

Dette har vært kjent av historikere i årtier, på samme måte som det i årtier har vært kjent at russiske soldater voldtok tyske kvinner i milliontall under okkupasjonen av det som senere ble Øst - Tyskland, og det med den Røde Armes de facto godkjennelse. Men siden Sovjet var en av seierherrene har det ikke blitt snakket så høyt om det.

Endret av Windfarmer
  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
lada1 skrev (3 timer siden):

Så da burde en justere historien om russer-fanger i Norge under krigen? Det var vel mange ukrainere blant disse "russerne" ?

Og bl.a. Ukrainas ambassade burde inkluderes i seremonier vedrørende frigjøringen av Finnmark?  Ikke bare Kreml-folk?

Står det russere eller sovjetere i disse historiene? Var det en nevneverdig del ukrainere med eller var det stort sett folk fra nåværende Russland som bidro til blant annet frigjøringen av Finnmark? Hvis det er behov for en presisering, enten ved at det feilaktig tilskrives kun russere og ikke sovjetere, eller man bør skille mellom de russiske og de ukrainske, så bør vi nok presisere det i både historiebøker og ved minnesmerker. Riktige folk skal ha den rette æren.

Lenke til kommentar

Som nevnt før, så har Russland sendt fraktefly til Kina flere ganger og mest sannsynlig fått mange droner pluss annet - destinasjon var jo der DJI drone-produsenten holder til. Lurer bare på om disse dronene er svake for jamming? (fra DJI). Hadde jo vært flott iom Ukrainerne nå får mer jammeutstyr - bærbart. 

Lenke til kommentar
D0vendyret skrev (2 minutter siden):

Som nevnt før, så har Russland sendt fraktefly til Kina flere ganger og mest sannsynlig fått mange droner pluss annet - destinasjon var jo der DJI drone-produsenten holder til. Lurer bare på om disse dronene er svake for jamming? (fra DJI). Hadde jo vært flott iom Ukrainerne nå får mer jammeutstyr - bærbart. 

Vesten bør forby import av DJI-produkter og kalle inn alle eksisterende enheter til EU-service, der firmwaren byttes ut med Kina-fri programvare. EU har vært for naiv mot disse flyvende spionmaskinene som spionerer for Kina og Russland, på bekostning av både vår og Ukrainas sikkerhet.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
D0vendyret skrev (12 minutter siden):

Som nevnt før, så har Russland sendt fraktefly til Kina flere ganger og mest sannsynlig fått mange droner pluss annet - destinasjon var jo der DJI drone-produsenten holder til. Lurer bare på om disse dronene er svake for jamming? (fra DJI). Hadde jo vært flott iom Ukrainerne nå får mer jammeutstyr - bærbart. 

Ja, DJI-dronene kan relativt enkelt jammes, eller de kunne i hvert fall det før. Har sett bilder av ukrainske soldater med portable jammere som "drone guns". De kan også spoofes, altså at man overtar kontrollen over dem.

Her er en ufattelig lang svensk studie om temaet forresten, dersom noen skulle være interessert.

Evaluation of Drone Neutralization Methods Using Radio Jamming And Spoofing Techniques

Endret av Snikpellik
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Snikpellik skrev (47 minutter siden):

Ja, DJI-dronene kan relativt enkelt jammes, eller de kunne i hvert fall det før. Har sett bilder av ukrainske soldater med portable jammere som "drone guns".

Får satse på at de fortsatt kan det. Ja, har sett Ukrainerne har slike 'geværer', men nå får de annet bærbart jammeutstyr også og det er noen Ukrainere som er på opplæring på de.

Edit: Håper dette ikke stemmer
 

Myndighetene i Russland hevder de har ødelagt en stor leveranse av vestlige våpen til Ukraina. Dette er ikke bekreftet av uavhengige kilder.

Våpenleveransen ble rammet av langtrekkende raketter i nærheten av jernbanestasjonen Malin nordvest i Ukraina, ifølge Russlands forsvarsdepartement.

– Angrepet ødela en stor mengde våpen og militært utstyr levert fra USA og europeiske land, sier departement i en uttalelse, ifølge nyhetsbyrået Reuters.

Endret av D0vendyret
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...