Gå til innhold

Russlands invasjon av Ukraina [Ny tråd, les førstepost]


Gjest Slettet-404071

Anbefalte innlegg

6 hours ago, Serpentbane said:

Han hinter om at en operasjon, en fullskala krig, er i gang uten å ville gå i detaljer, og han sier "vi sees snart"... 

Det er vel åpenbart at de ikke kan overleve uten vann og mat, de blir svakere for hver dag som går, og de dør en etter en om de bare sitter og venter. 

Man kan bare gjette hva de tenker. Jeg tenker det bare er to muligheter ut over å vente. 

De går ut hardt i det som vil være et selvmordsangrep til siste mann, med mål om å ta så mange russere som mulig før det skjer. Enten kort og brutalt, eller ved å bryte ut og så starte en ny runde med aktiv gerilja-krigføring i byen, så lenge ammo varer. Sees i himmelen. 

Eller, nå som de ikke har flere skadde som holder dem tilbake, de satser på å kjempe seg ut av området og forsvinne, med mål om å nå ukrainske territorier. Det er jævelig langt, men utenfor beleiringen så begrenser det seg hvor tett Russiske styrker er stasjonert. Og det betyr også at de kan gjemme seg, noen av dem kan innta sivil, de kan få støtte av ukrainske agenter i området, det kan være en planlagt operasjon. Hvem vet. Men, det vil være høyrisiko. 

Jeg håper de prøver siste variant, og at så mange som mulig kommer ut. 

Men, en tredje mulighet finnes, og jeg stusser over beskjeden soldatene kom med, opp mot nyheten om at 1700 hadde overgitt seg i dag. Da kan det ikke være mange igjen. Men det kan naturligvis være at noen av de mest høyprofilerte er sikre på at de ikke vil overleve russisk fangenskap. 

Dersom de skulle ha brutt seg ut. Hadde det da ikke vært best å koordinert med noe artelleriskyting, raketter eller hva de nå måtte ha, dersom det kan nå inn. Slik at soldatene som vokter stålverket blir litt perplekse (midlertidig mentalt satt ut) noen øyeblikk?

De har radiokontakt eller noe greier, siden det kommer meldinger ut?

Endret av G
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
iblazeqt skrev (14 minutter siden):

Det blir for enkelt å avfeie alt som kommer fra Russland. Det har vel vært gjennomført flere utvekslinger mellom Ukraina og Russland, herunder Azol-stålverket. 

Å være svært skeptisk til alt som kommer der i fra, er jeg enig i. Man må se på handlingene. 

Jeg er enig i at det bl.a. jeg skriver er spissformuleringer, og der er selvsagt unntak. Men ser en det større bildet så er det helt ufattelig hva russerne kan finne på, og det uten en gang å rødme av skam. Jeg har en erfaring selv, på 90 tallet gikk det tre ukentlige flygninger mellom Tromsø og Murmansk, og det var ikke noe småfly, det var en 737. På en av disse reisene reiste jeg på samme fly som adm. dir Finn Hvistendahl i DnB. DnB hadde allerede et representasjonskontor i Murmansk, og vurderte å åpne en fullverdig bank.

Når vi ankom tollen på flyplassen i Murmansk ble vi orientert om russiske myndigheter nettopp hadde innført en ny avgift, skulle en kunne ta med seg mobiltelefonen videre måtte en betale en avgift på USD 15, alternativt USD 30. 15 dollar var prisen hvis en skulle søke på vanlig måte, da måtte en legge igjen mobiltelefonen på flyplassen og behandlingstiden var vanligvis tre - fire dager. Alternativt kunne en benytte hurtigmetoden ved å betale 30 dollar der og da, i så fall fikk en ta med seg mobiltelefonen uten noe venting.

Det ble ingen avdeling av DnB  i Murmansk.

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
5 hours ago, Dragavon said:

Pfft, samtaler / forhandlinger med ruzzland er bortkastet tid så lenge det eneste de er interessert i er en betingelsesløs kapitulasjon.

Spill for galleriet fra ruzzisk side. Igjen.

Det tror jeg at du har rett i. Det ligger også anklager inni meldingen, "om at det ikke var ruzzerne som forlot forhandlingsbordet". Det sies lite i fra ruzzerne om at vilkårene var helt urimelige for fred den gang. Propaganda med stor P.

Lenke til kommentar
2 hours ago, Gjest MKII said:

Så nå er Ukraina som Putler invaderer plutselig "våre ukrainske partnere"  😡🤢🤬!!!

Hadde jeg vært ukrainer ville jeg trodd det eneste som ville vært akseptabelt etter invasjonen av Ukraina er om Putler trekker seg fullstendig ut av Ukraina, innklusive Krim!

Håper VIRKELIG at det er noe i det at Ukraina om ikke alt for lenge har omkring 1.000.000 militærpersonell som det har vært skrevet om, og at Putler og invasjonstyrken hans snart overvinnes og knuses fullstendig i Ukraina!!!

Lurer på om Putin har noen strategi for når russere snur seg i mot han? Ukraina kan vel ikke tillate seg å gå hele veien til Moskva med konvensjonelle styrker. Det hadde jo ikke vært lett å forsvare overfor verden.

Lenke til kommentar
2 hours ago, >generisk navn> said:

Sakset fra VG.no:

Svensk utenriksminister slår tilbake mot Tyrkia

Sveriges utenriksminister Ann Linde slår tilbake mot tyrkiske påstander om at Sverige har en vennlig holdning til det kurdiske arbeiderpartiet (PKK).

– På grunn av det vidt spredte feilinformasjonen om Sverige og PKK, vil vi minne om at den svenske regjeringen under Olof Palme var først etter Tyrkia til å liste PKK som en terrororganisasjon, allerede i 1984, tvitrer Linde fredag. Hun føyer til at EU først fulgte etter i 2002.

Tyrkias president har erklært at han er svært negativt innstilt til at Sverige og Finland skal tas opp som medlemmer i Nato, slik landene har søkt om. En av årsakene som er blitt oppgitt, er at de ikke ser PKK slik Tyrkia ser dem. Dette gjelder spesielt Sverige.

– Denne posisjonen forblir uendret, slår Linde fast med henvisning til hva landet hennes mener om PKK. (NTB)

Dette passer bedre inn med hva jeg husker av historien om Sverige og PKK. Det såkalte "Kurdersporet" var også en del av etterforskningen av Palme-drapet.

Det Erdogan altså gjør er å klemme til med en åpenbar, blank løgn i beste Putin- (og Trump-)stil for å villede og derigjennom skjule hensikten han har med å trenere medlemskapet til Sverige og Finland i NATO.

 

Må innrømme at jeg ikke kan svensk historie og utvikling så godt. Så det finnes ingen mellomting fra 1984? At det er asylsøkere som Erdogan gjerne skulle ønske å hatt kloa i, fengslet eller noe sånn?

Man har ihvertfall noen kurdere som har fått slippe inn i Norge. Og Sverige ser jo ut å ha tatt i mot svært mye muslimer i fra alle verdens hjørner. Så tenker at de kanskje har flere kurdere enn hva Norge har. Og Norge er jo med i NATO, og får jo ikke pes i fra Erdogan.

_______

Digresjon: Krekar blir fengslet, om ikke menneskerettighetsdomstolen avviser en klage på dommen i Italia. Det snakkes om at Krekar ikke har fått fremmet bevisene sine hverken i Norge eller Italia. Er nok gode penger i å være advokat.

Endret av G
Lenke til kommentar
G skrev (2 minutter siden):

Lurer på om Putin har noen strategi for når russere snur seg i mot han? Ukraina kan vel ikke tillate seg å gå hele veien til Moskva med konvensjonelle styrker. Det hadde jo ikke vært lett å forsvare overfor verden.

putlers strategi er vel å få drept eller fengslet alle som er uenige med ham. Når det ikkje lenger går stikker han av til en bananarepublik og lever på milliardene han har stjålet fra den russiske staten.

  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
20 minutes ago, Dragavon said:

putlers strategi er vel å få drept eller fengslet alle som er uenige med ham. Når det ikkje lenger går stikker han av til en bananarepublik og lever på milliardene han har stjålet fra den russiske staten.

Hvilken bananrepublikk har sterkt nok forsvar til at utenlandsk etteretning ikke jakter han i mange tiår etterpå? Nord-Korea? Vil han trives sammen med Kim, eller blir de lei hverandre etter 3 dager til en uke? Stoler de på hverandre? Eller vil de konkurrere om å forsøke å forgifte hverandre slik at de blir enehersker over Nord-korea, den gjenlevende av dem?

______________________

20. mai 2022 kl. 13:00 Ukraina beordrer de siste soldatene ved Azovstal-stålverket til å stanse forsvaret av Mariupol De siste ukrainske styrkene som er igjen ved stålverket Azovstal i Mariupol har fått beskjed av den ukrainske hæren om å gi opp forsvaret av Mariupol for å redde sine egne liv.
Ifølge Sky News og nyhetsbyrået AFP har det ukrainske Azov-regimentet blitt beordret til å stanse forsvaret av byen for å «redde livet til soldater» i Mariupol.

– Vi har fått ordre om å redde livene til soldatene i garnisonen vår og å slutte å forsvare byen, sier Denys Prokopenko, som leder Azov-regimentet, i en video publisert på Telegram.

Soldatene ved Azovstal blir antatt å være de siste gjenværende ukrainske styrkene i Mariupol som fortsatt kjemper mot invasjonsstyrkene.

Ifølge britisk etterretning har rundt 1.700 ukrainske soldater allerede overgitt seg i stålverket i Mariupol, og et ukjent antall er fortsatt igjen der.

https://www.nrk.no/nyheter/ukraina-beordrer-de-siste-soldatene-ved-azovstal-stalverket-til-a-stanse-forsvaret-av-mariupol-1.15974143

Endret av G
Lenke til kommentar

.. Intern Nato-diskusjon
Bergstø kom også inn på krigen i Ukraina i sin tale, og ikke minst SVs Nato-motstand, som flere i partiet nå ønsker en ny vurdering av.

– Jeg tror alle er enige om en ting: Ingenting blir som før 24. februar. Putins regime har vist seg å være villig til å føre fullskala erobringskrig mot et mindre demokrati. Det skader selvsagt Norges forhold til Russland. Og det gjør at sikkerhetspolitikken i Norden er i en voldsom endring, sa Bergstø.

Hun viste til at Finland og Sverige er i ferd med å gå inn i Nato, noe som for inntil kort tid siden var utenkelig.

– Nå er vi i en tid hvor alle må tenke igjennom våre antakelser og våre standpunkter. Jeg vet at det er delte meninger om Sverige og Finlands medlemskap i SV, sa Bergstø og fortsatte:

– Noen vil si at finsk og svensk Nato-medlemskap vil øke spenningene, at det er viktig at et nøytralt belte mellom Norden og Russland er intakt. Andre vil se på det som en positiv mulighet for å bygge et tettere nordisk forsvarssamarbeid innad i Nato. Uansett må Sverige og Finland selv få vurdere hva de er tjent med. Når søknaden skal behandles i Stortinget, vil vi stemme for deres beslutning.

SV vil bruke tiden fram til landsmøtet neste år på en intern diskusjon om Norges forhold til Nato. Standpunktet til partiet som ble stiftet på Nato-motstand, vil dermed tidligst kunne bli endret i 2023. ..

https://www.nrk.no/norge/sv-lederen-hardt-ut-mot-ap-og-sp_-vi-er-ingen-rusken-aksjon-1.15973582

Lenke til kommentar
Windfarmer skrev (3 timer siden):

Jeg har lest den, og den er god. I kronikken antyder Hammerstad at det amerikanske politiske miljøet etter hvert kan trekke støtten, foreløpig er det ikke noen sterke tegn på det;

https://forsvaretsforum.no/ukraina-usa-utenriks/senatet-i-usa-godkjenner-hjelpepakke-til-ukraina-pa-40-milliarder

Et stemmetall på 89 for, og 11 i mot, er sjelden kost i det amerikanske senatet.

Alle sier at Russlands angrep på Ukraina gjør at vi er i en ny tidsalder. Et av utslagene kan jo være at verdens oppmerksomhet mot det amerikanerne i dag betegner som "terrorkrigene," bl.a. Irak II og Afghanistan, nå kommer mer ut av verdens bevissthet. Det er ikke tvilsomt at disse krigene har svekket USA's anseelse og innflytelse, men at USA's innsats i Ukraina kan bidra til å gjenopprette omdømmet. Det er svært vanskelig ikke å karakterisere ukrainernes krig mot Russland som en rettferdig, viktig og nødvendig kamp, selv om enkelte forsøker seg.

Uten å ha lest kronikken så er USA med sin politiske utvikling en reell bekymring opp mot internasjonal solidaritet og bistand i fremtiden.

Det ble som du sier stemt 89-11 i senatet for Ukraina-hjelpepakken i går, og alle som stemte mot den er "MAGA". Men, det er sterkere og sterkere MAGA-strømninger i det republikanske partiet. At CPAC i år arrangeres i Ungarn med Orban som taler er beskrivende for retningen det går i. Kongressen vil se annerledes ut over nyttår, når midterms er over og republikanerne sannsynligvis har gjort det godt i valget, med flere Trump-støttede kandidater som har seiret.

Dersom Trump eller en Trump-kandidat som DeSantis vinner neste presidentvalg kan dette svinge større deler av partiet over på siden til de 11 som stemte mot. 

Jeg mener Bidens presidentskap og demokratisk flertall kan være de siste årene med rester av et internasjonalt bidragsytende og solidarisk USA slik vi kjenner det før landet beveger seg over stupet og inn i isolasjonisme, med mindre noe overraskende skjer i valgene. Ser i det hele tatt veldig mørkt på utviklingen, og tror det vil bli vanskelig å snu. Desto viktigere er Sverige og Finlands NATO-medlemskap. Trump og kulten hans er så uforutsigbar at det ikke er godt å si hva han eller en likesinnet president og majoritetsblokk vil kunne gjøre.

Endret av Snikpellik
Lenke til kommentar

20. mai 2022 kl. 11:52 Russland vil opprette nye militærbaser vest i landet Russlands forsvarsminister Sergej Sjojgu sier fredag at landet vil opprette nye militærbaser vest i Russland som et svar på Natos eventuelle utvidelse. Både Finland og Sverige har nylig søkt om Nato-medlemskap.
– Innen utgangen av året vil det være 12 nye enheter og divisjoner i det vestlige militærdistriktet, sa Soigu i et møte ifølge AFP.

https://www.nrk.no/nyheter/russland-vil-opprette-nye-militaerbaser-vest-i-landet-1.15973991

Endret av G
Lenke til kommentar

Torsdag møttes blant andre Rødt, Arbeiderpartiet og Høyre i Debatten på NRK.

Der gikk Høyre-leder Erna Solberg langt i å si hva hun mener om Rødts motstand mot svensk og finsk Nato-medlemskap.

– Jeg synes det er hårreisende.

– Å si at vi skal sperre Sverige og Finland ute – jeg må si at jeg blir nesten litt forbauset. Nå gjør Finland og Sverige et valg, fordi de er redd for hva som foregår. Da må vi respektere det, sier Solberg.

Hun er en av flere politikere som går ut mot et Facebook-innlegg fra Rødt-leder Bjørnar Moxnes publisert onsdag kveld.

«Stormaktsavhengighet gagner ikke fred og sikkerhet. Rødt vil stemme mot ratifisering av medlemskap i Nato for Finland og Sverige», skrev Moxnes etter partiets sentralstyremøte.

..

Støre: – Dypt usolidarisk
Facebook-innlegget får flere til å se rødt. Statsminister Jonas Gahr Støre (Ap) kaller Moxnes' uttalelse for «dypt usolidarisk».

– Forslaget fra Rødt er dypt usolidarisk med våre nærmeste naboer, i en situasjon der de opplever at deres trygghet er truet, sier Støre til NTB.

..

Frps leder Sylvi Listhaug sier til Dagsavisen at Rødt i praksis er Putin sine beste venner.

– Jeg vil oppfordre Moxnes å ta seg en tur til de baltiske landene, og spørre befolkningen der om de er enig i at medlemskap i Nato ikke gagner fred og sikkerhet i deres hjemland, sier hun til avisen.

..

Moxnes mener det må være lov å stille spørsmål ved en Nato-utvidelse.

– Jeg forstår at dette vekker reaksjoner, men vi trenger en reell debatt om de sikkerhetspolitiske konsekvensene. Det må være legitimt å mene at en Nato-utvidelse ikke gagner fred og sikkerhet i nord, slik ganske mange i landene dette gjelder, selv har gjort, utdyper Moxnes overfor NTB.

..

Quote

Arbeiderpartiets Sverre Myrli stilte seg bak kritikken mot Rødt fra sin egen partileder, og delte egne erfaringer fra Ukraina.

– Jeg er forbauset og sjokkert over det jeg hører. Jeg kom hjem fra Ukraina i går kveld, der kom folk bort og tok oss i armen og spurte om hjelp. Dette er blodig alvor, ikke en teoretisk studiesirkel.

https://www.nrk.no/norge/solberg-om-rodt-motstand-mot-finsk-og-svensk-nato-medlemskap_-_-harreisende-1.15973124

Endret av G
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Endel av de uttalelsene som kommer fra Rødt-politikere er rett og slett toskepreik.

Å stemme i mot å ta Sverige og Finland inn i Nato fordi at dei ikkje skal være avhengige av USA er en heilt absurd tankegang. Skal de bare sitte stille som mus og håpe putler ikkje finner på noe da?

  • Innsiktsfullt 2
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
G skrev (1 time siden):

Dersom de skulle ha brutt seg ut. Hadde det da ikke vært best å koordinert med noe artelleriskyting, raketter eller hva de nå måtte ha, dersom det kan nå inn. Slik at soldatene som vokter stålverket blir litt perplekse (midlertidig mentalt satt ut) noen øyeblikk?

De har radiokontakt eller noe greier, siden det kommer meldinger ut?

De har noen form for kommunikasjon, trolig en eller annen form for datakobling siden de også sender ut video. Men, det sies at denne er ustabil. 

Det vil ikke være mulig å støtte med noen form for artilleri, men en eller annen form for kryssermissil er trolig gjennomførbart om de har slike å avse, men disse kan også skytes med av luftvern. 

Alt i alt er det nok begrenset hvor mye de vil kunne støtte dem aktivt på denne måten. Men, området er svært, som i enormt, de kjenner terrenget, og russiske soldater skal vistnok ha begrenset med nattoptikk, spesielt utenfor vognene sine. 

Men, jeg aner ikke hvor tett beleiringen deres er satt opp. De har ikke råd til å overdrive den, men bruker så vidt vi kan se ikke ubetydelige militære ressurser på angrepet også. 

Lenke til kommentar

Denne løkken russerne forsøker å lukke i øst har vel krympet seg mindre og mindre, også?

Jeg bare håper store ukrainske styrker ikke blir omringet. Det kan bli den største suksessen til russerne i krigen. Ikke at ukrainerne vil slutte å kjempe av den grunn. Det blir en svært begrenset russisk strategisk seier. Og de risikerer i min oppfatning uansett å bli dyttet bakover.

Lenke til kommentar
Outlier616 skrev (13 minutter siden):

Denne løkken russerne forsøker å lukke i øst har vel krympet seg mindre og mindre, også?

Ja, de har endret hele tiden og den er liten i forhold til hva som var planen, men uansett er det ille hvis Ukrainerne blir sperret inn der og det rakner litt hvis de ikke klarer å forhindre det. Det blir en helt ny frontlinje, mister mange menn og utstyr osv

Edit: Leser på endel sider at Putin nå har endret loven slik at det ikke er samme øvre aldersgrense for å verve seg. Så nå skal eldre folk enn før få lov - så her skrapes det i alle kanter skjønner jeg

Endret av D0vendyret
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
D0vendyret skrev (5 minutter siden):

Ja, de har endret hele tiden og den er liten i forhold til hva som var planen, men uansett er det ille hvis Ukrainerne blir sperret inn der og det rakner litt hvis de ikke klarer å forhindre det. Det blir en helt ny frontlinje, mister mange menn og utstyr osv

Det er en reell risiko for at Ukrainske styrker kan sperres inne nordøst for Popasna, det avhenger litt av hvor effektiv denne offensiven fanatisk blir. En ting er å bryte gjennom fra områder de har kontrollert en stund, noe annet å presse videre. Fremrykningen mot Popasna kan sammenlignes litt med grensekryssingen i nord, det gikk greit en stund. Det sagt, Russland har en fordel mtp. logistikk her sammenlignet med nordområdene. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...