Gå til innhold

Russlands invasjon av Ukraina [Ny tråd, les førstepost]


Gjest Slettet-404071

Anbefalte innlegg

Ja, jeg tror det er nå vi kan si "Aldri mer" eller noe slikt, og være klare på at dette er helt uakseptabelt ved å aktivt hjelpe forsvarende land med våpen, ammo, utstyr og mer til. Vi sa det i 2008 og 2014, men gjorde ingenting med det. Og det er nå særdeles klart at Ruzzland bryr seg kun om hva vi gjør og driter en lang marsj i hva vi sier vi misliker. De kjører uansett offermentaliteten "vesten er alltid i mot oss og vil oss vondt". Ruzzerne vil fortsette å si at de er sterkt imot hjelp til land de bare raskt skulle raske over... og at konsekvensene blir særdeles uheldige. Kun for å kaste ballen over til vesten liksom. Som at det da automatisk blir vestens skyld at ruzz ikke får fortsette sin aggresjon.

Endret av Pop
fullføring
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
D0vendyret skrev (27 minutter siden):

Feil. Denne tråden har vel vist at amatører snakker begge deler, meg inkludert. (som også det du siterer viser, men vi har lite info om det og dermed er det ikke lett å snakke om heller, annet enn det jeg sa og som blant annet har kommet fram tidligere)
Profesjonelle snakker også om begge deler, da kun logistikk er lite profesjonelt iom krig inneholder begge deler.
Fyren i videoen kan du godt kanskje si det om(iom han ikke snakker logistikk), men jeg sier meg enig med han utifra info vi vet(samt håper) og har diskutert her.

Jeg vet ikke om noen ble fornærmet av dette sitatet, men det stammer sannsynligvis fra Omar Bradley.

Logistikk har selvsagt vært en del av krigføring i alle tider, Napoleon utnevnte en Generale de Logistique, om han gjorde det før eller etter at han forsøkte seg på Russland vet jeg ikke, det var i hvert fall logistikken i kombinasjon med General Vinter, ikke taktikken, som tok knekken på han. Betydningen av logistikk ble særlig synlig og utviklet under andre verdenskrig, derfor Bradley sitatet.

Og det merkelige er at russerne enda ikke har forstått dette, uten ca. 400.000 amerikanske lastebiler og andre kjøretøyer måtte russerne ha beveget seg per pedes til Berlin.

Lenke til kommentar
FrihetensRegn skrev (8 minutter siden):

Russisk eksport av olje går så det griner. Enkelte vestlige land har økt sin import av olje fra Russland med store beløp. Dette viser hvor viktig energi er når det får forbli sanksjonsfritt og får flyte fritt.

Det er som om vesten skyter seg selv i foten i sakte film. Ekstremt smertefullt å se at vesten i praksis finansierer Russlands overgrep i Ukraina. Jeg håper vi har lært og slipper det for all framtid.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
BadCat skrev (2 minutter siden):

Det er kun øverstkommanderende i en enhet som kan overgi,. Det er ikke noe en soldat gjør på individuelt basis. I mange land er det straffbart å overgi befestningen uten å ha brukt alle midler eller hvis forsterkninger er på vei.

Du snakker om i krig - Ruzzerne er ikke i krig, det sier jo deres øverstkommanderende

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Pop skrev (14 minutter siden):

Ja, jeg tror det er nå vi kan si "Aldri mer" eller noe slikt, og være klare på at dette er helt uakseptabelt ved å aktivt hjelpe forsvarende land med våpen, ammo, utstyr og mer til.

Håper dette er ironisk.

leifeinar skrev (4 minutter siden):

Helt klart påtide å si aldri mer. Er også spent på hvordan verden reagerer neste gang USA invaderer et land. Eller Israel starter en ny krig. Håper at verden da står like samlet mot overgrep 

Jeg er veldig takknemlig for at USA har påtatt seg rollen som verdenspoliti og stoppet folkemord. Kina har alltid bare sett en annen vei når folkemord har pågått. En moral de bør skamme seg dypt over og som verden vil huske de for i århundrer. Det er ikke noe prinsipielt forskjellig når folkemord skjer på eget lands grunn eller på annet lands grunn. Verdenspolitiet stiller opp mot tyranniet og det bør de fortsette med. NATO er et forsvarssamarbeid, men jeg skulle ønske det også fantes et angreps-samarbeid på verdenspolitiets side. Terrorstater som begår uhyrligheter i stort omfang bør bekjempes sekvensielt, på en såpass omforent måte med resten av verden at vi unngår å stille oss selv i et ensomt hjørne.

Lenke til kommentar
>generisk navn> skrev (1 time siden):

Man kan jo spørre seg selv om hvem det er i den russiske ledelsen som står bak utsstyrssalget, for at dette er utstyr som det russiske forsvaret på papiret SKULLE ha kjøpt inn, og som de sikkert har fått penger til er jeg ikke et sekund i tvil om.

De pengene de på papiret SKULLE ha brukt til å kjøpe dette utstyret er benyttet på slike;

Superyachten «Valerie» avbildet ved havn i Ibiza, juni 2014.

Hva er det med russiske oligarker og yachter? Flere av oligarkene har flere av de, og det er stort snakk om fartøyer i mange hundremillionersklassen. Og hvorfor har den russiske befolkning og det politiske miljøet i Russland ikke stilt seg spørsmålet om hvorfor nesten alle vennene til Putin som jobbet sammen med han i KGB for 30 år siden, alle har fått tak i penger til å kjøpe seg yachter?

Dette er bare et nytt eksempel på dette latterlige regimets totale dysfunksjonalitet. Og kunnskapen om dette, og at denne kunnskapen blir spredd verden rundt, styrker ikke Putins krig. Tvert i mot, dette rottereiret bør knuses.   

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Windfarmer skrev (31 minutter siden):

Og hvorfor har den russiske befolkning og det politiske miljøet i Russland ikke stilt seg spørsmålet om hvorfor nesten alle vennene til Putin som jobbet sammen med han i KGB for 30 år siden, alle har fått tak i penger til å kjøpe seg yachter?

Det har nok mange, men de som har åpnet munnen om det offentlig har fått gjennomgå. Noen har overlevd, som Aleksej Navalny, Sergei Skripal og Mikhail Khodorkovsky, andre har måttet bøte med livet, som Boris Nemtsov, Alexander Litvinenko og utenforstående som Dawn Sturgess.

Derfor er landet gjennomsyret av frykt. Vanlige folks overlevelsestaktikk er å være totalt ignorant og likegyldig til politikk, maktelite, korrupsjon og folkeranet. Jeg kan jo forstå at det er bedre å leve trauste liv i ignoranse enn å stå opp mot en overmakt som man ikke kan vinne over - kun risikere å bli drept. Derfor er det så vanskelig å organisere et internt opprør mot Putin. Jeg kan ikke se at det skal skje fra grasrota i Russland. Ei heller med angrep fra utlandet. Det ville bare utløst en stor krig. Opprøret må komme fra makteliten som tidligere har støttet Putin på grunn av massive bestikkelser og korrupsjon. De må stå ganske samlet mot han for å kunne bryte gjennom hans personlige forsvarsverk av livvakter og fysisk beskyttelse. Vi kan ikke på forhånd vite om erstatteren blir bedre eller verre enn han, men må bare slå terningen og se hva som kommer ut. Men en ting er i hvert fall sikkert: Vestens holdning til Russland vil ikke bedres før det kommer en leder som vi ser som vesentlig bedre. Både makteliten og det russiske folk kommer til å lide av sanksjonene fram til det skjer. Det sagt så er russerne veldig flinke til å lide, enten de gjør det fordi de tror på saken eller for å overleve tyrraniet.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar
D0vendyret skrev (1 time siden):

Da er bare utfordringen å få denne infoen fram til Russerne, spesielt i fronten

After intercepting phone calls from soldiers conscripted by Russia in the Russian-occupied parts of Ukraine wh compare their service to “slavery” and ask for help, Ukraine’s State Security Service launched the “2024” hotline for the Russian army’s soldiers willing to surrender. 

Siterer meg selv og ser de her har endret nummeret vs kilden de henviser til, for i kilden er nummeret "2402" og det er jo en litt morsom dato/nr i så måte - Ukrainerne begynner jeg å like :)

Simen1 skrev (3 minutter siden):

Jeg kan ikke se at det skal skje fra grasrota i Russland.

Jeg tror faktisk opprettelsen av "Legionen for ett fritt Russland" kan være starten på ett opprør i Russland, sammen med det andre som skjer av motstandsbevegelse der

Endret av D0vendyret
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
D0vendyret skrev (3 minutter siden):

Det er blitt stilt spørsmål, men disse er enten fengslet, forsvunnet eller drept. 

Den synsvinkelen synes jeg er for enkel. Den russiske befolkning bør bli fortalt at de må ta et oppgjør med seg selv slik tyskerne måtte ta etter andre verdenskrig. Tyskland er i dag et av de mest solide demokratier i verden med sterkt utbygde institusjoner som sørger for at det forblir et demokrati.

Tyskerne ble denazifisert, russerne bør deputiniseres.

Russerne har tross alt valgt Putin, der var en rimelig fri presse bare for noen få år siden. Det er alltid vanskelig å bebreide et helt folk, men hva synes russerne om at kjente politikere står i beste sendetid og foreslår å bombe Storbritannia tilbake til steinalderen? De står til og med å diskuterer i detalj hvilke atomvåpen som skal benyttes.

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Slik jeg ser det har alle kjørt for langt ned ei enveiskjørt gate, ikke bare Russland. Det er for langt å rygge og ingen vei fremover.

Hvis Russland pakker sammen i morgen vil det fremdeles være en spent og elendig situasjon i verden. Sanksjoner mot Russland og våpen til Ukraina har heller gjort situasjonen verre. Hvis ordensmakten treffer på en situasjon nede i byen, blir begge parter bedt om å avstå fra videre aktivitet. Ordensmakten tar ikke parti og gir kniv eller knust flaske til den ene for å utjevne kampen.

Endret av BadCat
Lenke til kommentar
Windfarmer skrev (2 minutter siden):

Tyskerne ble denazifisert, russerne bør deputiniseres.

Tror ikke Putin har så veldig lenge igjen uansett. Han er straks 70 og når han nå taper, så vil det også være med på å forringe helsen. Samt hvis rykter stemmer så er han ganske syk. Han har hele tiden med seg ett legeteam og han klarer ikke å holde ut i hele møter engang. Møter på opprinnelig en time må avbrytes, der han trekker seg tilbake til legeteamet, for så å fortsette. (klart bare rykter, men personlig tror jeg det er noe i det)

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
BadCat skrev (15 minutter siden):

Slik jeg ser det har alle kjørt for langt ned ei enveiskjørt gate, ikke bare Russland. Det er for langt å rygge og ingen vei fremover.

Hvis Russland pakker sammen i morgen vil det fremdeles være en spent og elendig situasjon i verden. Sanksjoner mot Russland og våpen til Ukraina har heller gjort situasjonen verre. Hvis ordensmakten treffer på en situasjon nede i byen blir begge parter bedt om å avstå fra videre aktivitet Ordensmakten tar ikke parti og gir kniv eller knust flaske til den ene for å utjevne kampen.

Dette var da en usedvanlig kortsiktig "analyse."

Uten vestlig trening og bevæpning av det ukrainske forsvaret hadde sannsynligvis Russland i dag stått ved Polens grense. Da hadde de slukt et nytt land - for øvrig Europas største etter Russland - og dette med minimale kostnader siden de både slipper sanksjoner og krigen har vært billig med få tap både materielt og menneskelig. Og Putin hadde sikkert blitt en enda større helt han er i dag. Og det samtidig som russerne - for å oppnå kontroll i Ukraina - måtte finne frem verktøykassen til Stalin.

Jeg setter pris på alternative standpunkter, men jeg tillater meg å spørre; tror du Putin og russerne hadde stoppet ved Ukraina?  

Endret av Windfarmer
  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
D0vendyret skrev (8 minutter siden):

Tror ikke Putin har så veldig lenge igjen uansett. Han er straks 70 og når han nå taper, så vil det også være med på å forringe helsen. Samt hvis rykter stemmer så er han ganske syk. Han har hele tiden med seg ett legeteam og han klarer ikke å holde ut i hele møter engang. Møter på opprinnelig en time må avbrytes, der han trekker seg tilbake til legeteamet, for så å fortsette. (klart bare rykter, men personlig tror jeg det er noe i det)

Putin er på overtid.

 

Gjennomsnittsalderen for russiske menn er 60,1 år og 73,2 år for kvinner. Til sammenligning er den gjennomsnittlige levealderen 78,5 år i USA og 79,8 år i EU-landene.

Kilde:

Russland prøver å øke levealderen – NRK Urix – Utenriksnyheter og -dokumentarer

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...