Gå til innhold

Russlands invasjon av Ukraina [Ny tråd, les førstepost]


Gjest Slettet-404071

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Espen Hugaas Andersen skrev (28 minutter siden):

Kan virke som det er to broer og det er kun den ene som er ødelagt.

Ser det nå, men uansett er det harde tak der og det ser skummelt ut. Tror dog Russerne har mistet endel på at de kjører på, men ukrainerne mister vel også mye - mye pga artilleri vil jeg tro.
At Russerne bygger forsvar på østsiden av elven i Kherson sier vel også litt. Samt i Melitopol området mm. 

Lenke til kommentar

Jeg synes det begynner å se litt dystert ut i Donbass, og håper virkelig at Ukrainerne får de våpnene de trenger og har planene klare. Hvis russerne får prøve for mange ganger, klarer de kanskje etterhvert å bryte igjennom, og det ser ut til å skje et par steder. Det kan bli vanskelig å ta områdene tilbake. Russerne får mye tid til å befeste sine posisjoner. Skulle gjerne sett mer fra ukrainerne også i Kherson f.eks.

En annen utfordring, tror jeg, er at krigen etterhvert blir mindre aktuelt tema i media og det offentlige rom, samtidig som det antagelig er behov for mer hjelp framover enn før. Man må sørge for at Russland taper.

Lenke til kommentar

Hmmm, hvor mange slike har Ruzzerne egentlig med seg :) (prøvde igjen i dag)
Ukrainian military destroyed Russian pontoon crossing over Siversky Donets river near Serebryanka village

Edit: Jaja, sanksjonene begynner å virke ++  logistikken bryter sammen i følge den ruzziske transportministeren. Når folk fra Kreml begynner å snakke i de baner, så ... :D

Spoiler

Russia’s transport minister said on Saturday that international measures intended to cripple the Russian economy have “practically broken” logistics in the country, the state news agency Tass reported, in a rare acknowledgment by a Kremlin minister of the damage sanctions are doing.

In the three months since Russia invaded Ukraine, the United States, the European Union and other nations have imposed a variety of severe punishments on Russia and her businesses, including closing airspace to Russian planes and cutting off banks from Western markets.

“Those sanctions that are presently imposed on the Russian Federation have practically broken all logistics in our country,” the minister, Vitaly Savelyev, said as he visited the city of Astrakhan in southern Russia.

Mr. Savelyev said that Russian officials had been forced “to look for new logistical corridors” for moving goods, including a north-south route that would pass through Astrakhan and two ports on the Caspian Sea, Olya and Makhachkala.

Hundreds of private companies also have curtailed their business in Russia or have withdrawn from the country entirely.

The Kremlin has stifled coverage of the war, including blocking access to Facebook and major foreign news outlets, making it difficult for analysts outside the country to gauge how Western sanctions are affecting Russia.

President Vladimir V. Putin has insisted that Russia’s economy is weathering the measures, but signs of the trouble have emerged, among them shoppers complaining about rising prices, banks making receipts shorter in response to a paper shortage, and clothing manufacturers running out of buttons.

The Russian Central Bank has acknowledged that consumer demand and lending are on a downhill slide and that “businesses are experiencing considerable difficulties in production and logistics.” And in April, Elvira Nabiullina, the leader of the central bank, gave Russian lawmakers a far-reaching, negative assessment of sanctions, noting that “practically every product” manufactured in Russia relies on imported components.

“At the moment, perhaps this problem is not yet so strongly felt, because there are still reserves in the economy, but we see that sanctions are being tightened almost every day,” she said. “The period during which the economy can live on reserves is finite.”

Since access to European markets has been sharply reduced since the war began, Russian officials have increasingly looked to Asia for business. In its article on Mr. Savelyev’s remarks on Saturday, Tass reported that the north-south corridor he described connects Russia, “in particular,” with Azerbaijan, Iran and India.

 

 

Endret av D0vendyret
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Verm skrev (15 minutter siden):

Jeg synes det begynner å se litt dystert ut i Donbass, og håper virkelig at Ukrainerne får de våpnene de trenger og har planene klare. Hvis russerne får prøve for mange ganger, klarer de kanskje etterhvert å bryte igjennom, og det ser ut til å skje et par steder. Det kan bli vanskelig å ta områdene tilbake. Russerne får mye tid til å befeste sine posisjoner. Skulle gjerne sett mer fra ukrainerne også i Kherson f.eks.

En annen utfordring, tror jeg, er at krigen etterhvert blir mindre aktuelt tema i media og det offentlige rom, samtidig som det antagelig er behov for mer hjelp framover enn før. Man må sørge for at Russland taper.

Jeg ser poenget ditt. Du antyder at denne krigen vil gå i en slags glemmebok og deretter

"blir mindre aktuelt tema i media og det offentlige rom."

Jeg er ikke enig, for det første har vi fått Norge til å endre mening om å sende våpen. Et annet "signal" er at både Finland og Sverige har søkt NATO medlemskap.

Dette hemningsløse angrepet fra Russland mot Ukraina vil føre til et paradigmeskifte i geopolitikken de nest 20 - 30 årene, det vil muligens bli like signifikant som Sovjetunionens sammenbrudd for ca. 30 år siden.

Verden er full av geopolitiske analytikere, jeg er ikke i den kategorien, men jeg har et par forslag, søk på "Fiona Hill" på You Tube, alternativt kan du søke på "Stephen Kotkin" eller "Tim Snyder," de har alle tre forutsagt at dette ville skje.

 

Denne 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg tror faktisk han i videoen har rett. Slutten av juni, starten av juli vil Ukraina begynne å trykke til. Da har de opplært mannskap til det nye utstyret, de har mye utstyr levert og masse folk ferdig trent for strid. Forhåpentligvis også fått opp logistikken bedre. Da er det tid for å vise hvor kartet skal stå. (mulig noen ruzzere på kontrakt også er ferdig da, så spørs om endel av de ikke fornyer). Ruzzerne har ikke ubegrenset med folk og utstyr, så det å få opp ett smart trykk over tid vil slite de ut og de vil merke at de er underlegen i antall og utstyr, det sammen med mye av det vi allerede har hørt om forholdene deres, så vil det nok bli hardt for de- Personlig tror jeg de vil kollapse når de må vike på endel fronter og de får vite det andre plasser. Hardt presset selv og så taper de andre plasser - sier seg selv hva det gjør med moralen og lysten til å kjempe for Putin.

Lenke til kommentar
D0vendyret skrev (1 time siden):

Jeg tror faktisk han i videoen har rett. Slutten av juni, starten av juli vil Ukraina begynne å trykke til. Da har de opplært mannskap til det nye utstyret, de har mye utstyr levert og masse folk ferdig trent for strid. Forhåpentligvis også fått opp logistikken bedre. Da er det tid for å vise hvor kartet skal stå. (mulig noen ruzzere på kontrakt også er ferdig da, så spørs om endel av de ikke fornyer). Ruzzerne har ikke ubegrenset med folk og utstyr, så det å få opp ett smart trykk over tid vil slite de ut og de vil merke at de er underlegen i antall og utstyr, det sammen med mye av det vi allerede har hørt om forholdene deres, så vil det nok bli hardt for de- Personlig tror jeg de vil kollapse når de må vike på endel fronter og de får vite det andre plasser. Hardt presset selv og så taper de andre plasser - sier seg selv hva det gjør med moralen og lysten til å kjempe for Putin.

Amateurs talk strategy. Professionals talk logistics!

Endret av Windfarmer
  • Liker 2
Lenke til kommentar
8 hours ago, D0vendyret said:

Hmmm, hvor mange slike har Ruzzerne egentlig med seg :) (prøvde igjen i dag)
Ukrainian military destroyed Russian pontoon crossing over Siversky Donets river near Serebryanka village

“The definition of insanity is doing the same thing over and over again and expecting different results.”

Lenke til kommentar

Interessant artikkel i Nettavisen som er en oversettelse fra The Moscow Times;

'We Have to Buy Everything’: Russian Soldiers Under-Equipped In Ukraine War - The Moscow Times

Jeg har for lengst forstått at der er enorme forskjeller i det samfunnet jeg har vokst opp i, og det russiske. Allerede for 20 år siden ble jeg fortalt at i Russland var det ikke spesielt vanskelig å få sykehusplass hvis en hadde behov for det, men en måtte huske å ha med seg de medisiner og annet nødvendig tilfang for å få gjennomført det operative inngrepet som var nødvendig, herunder bedøvelse og implantanter hvis en eksempelvis måtte sette inn et kunstig hofteledd. 

Nå blir jeg også fortalt - via The Moscow Times - at der er mange russere som vil kjempe i Ukraina, men det beklager seg over kostnadene de blir påført for å sette livet i spill for fedrelandet. De må i stor utstrekning kjøpe sitt eget utstyr, de får i beste fall en jakke eller noen ubrukbare joggesko, og Russlands svar på Finn.no; 

 Авито | Объявления в России: недвижимость, транспорт, работа, услуги, вещи (avito.ru) 

har en storsatsing på salg av ulikt militært utstyr, herunder hjelmer og skuddsikre vester, eller "ballistic vests" som det vist nok heter i fagterminologien. Og for de som lurer, ulike modeller av "Gladiator" kolleksjonen skal etter sigende være de beste:

GS-OSBMTV – Overt Level IIIA Multi Threat Ballistic Vest (with provisions for hard ballistic plates to up armor)

For de som vurderer å verve seg tilbyr jeg salgskanalen;

Soft Armor Vests | Gladiator Solutions

Den avbildede modellen kan bli din for den nette sum av USD 459,95. Skal en ha hjelm så blir jeg anbefalt denne:

GS-A6MC Mid Cut Helmet System

Også her snakker vi om en kostnad på USD 459,95.

Og dette får meg til å stille spørsmålet om hvor uendelig fucked up dette sovjetiske/russiske systemet egentlig er. Jeg frykter at det er FUBAR (fucked up beyond all repair,) og at vi egentlig har visst det hele tiden, men har av hensyn til godt naboskap og rene høflighetshensyn latt som vi ikke har forstått det. 

Endret av Windfarmer
  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar

Ifølge den russiske transportministeren Vitaly Savelev er landets logistikk praktisk talt ødelagt på grunn av sanksjoner mot Russland, sa russiske nyhetsbyråer  Tass  og  Interfax  lørdag. Blant andre New York Times rapporterte også om saken  .

Sanksjonene EU har innført mot Russland har for eksempel rettet seg mot russisk land-, sjø- og lufttransport i Europa.

Ifølge samferdselsministeren har russiske myndigheter måttet se seg om etter nye logistikkkorridorer, for eksempel gjennom havner i det kaspiske hav.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Windfarmer skrev (1 time siden):

Interessant artikkel i Nettavisen som er en oversettelse fra The Moscow Times;

'We Have to Buy Everything’: Russian Soldiers Under-Equipped In Ukraine War - The Moscow Times

Jeg har for lengst forstått at der er enorme forskjeller i det samfunnet jeg har vokst opp i, og det russiske. Allerede for 20 år siden ble jeg fortalt at i Russland var det ikke spesielt vanskelig å få sykehusplass hvis en hadde behov for det, men en måtte huske å ha med seg de medisiner og annet nødvendig tilfang for å få gjennomført det operative inngrepet som var nødvendig, herunder bedøvelse og implantanter hvis en eksempelvis måtte sette inn et kunstig hofteledd. 

Nå blir jeg også fortalt - via The Moscow Times - at der er mange russere som vil kjempe i Ukraina, men det beklager seg over kostnadene de blir påført for å sette livet i spill for fedrelandet. De må i stor utstrekning kjøpe sitt eget utstyr, de får i beste fall en jakke eller noen ubrukbare joggesko, og Russlands svar på Finn.no; 

 Авито | Объявления в России: недвижимость, транспорт, работа, услуги, вещи (avito.ru) 

har en storsatsing på salg av ulikt militært utstyr, herunder hjelmer og skuddsikre vester, eller "ballistic vests" som det vist nok heter i fagterminologien. Og for de som lurer, ulike modeller av "Gladiator" kolleksjonen skal etter sigende være de beste:

GS-OSBMTV – Overt Level IIIA Multi Threat Ballistic Vest (with provisions for hard ballistic plates to up armor)

For de som vurderer å verve seg tilbyr jeg salgskanalen;

Soft Armor Vests | Gladiator Solutions

Den avbildede modellen kan bli din for den nette sum av USD 459,95. Skal en ha hjelm så blir jeg anbefalt denne:

GS-A6MC Mid Cut Helmet System

Også her snakker vi om en kostnad på USD 459,95.

Og dette får meg til å stille spørsmålet om hvor uendelig fucked up dette sovjetiske/russiske systemet egentlig er. Jeg frykter at det er FUBAR (fucked up beyond all repair,) og at vi egentlig har visst det hele tiden, men har av hensyn til godt naboskap og rene høflighetshensyn latt som vi ikke har forstått det. 

Man kan jo spørre seg selv om hvem det er i den russiske ledelsen som står bak utsstyrssalget, for at dette er utstyr som det russiske forsvaret på papiret SKULLE ha kjøpt inn, og som de sikkert har fått penger til er jeg ikke et sekund i tvil om.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
>generisk navn> skrev (På 20.5.2022 den 12.29):

Sakset fra VG.no:

Svensk utenriksminister slår tilbake mot Tyrkia

Sveriges utenriksminister Ann Linde slår tilbake mot tyrkiske påstander om at Sverige har en vennlig holdning til det kurdiske arbeiderpartiet (PKK).

– På grunn av det vidt spredte feilinformasjonen om Sverige og PKK, vil vi minne om at den svenske regjeringen under Olof Palme var først etter Tyrkia til å liste PKK som en terrororganisasjon, allerede i 1984, tvitrer Linde fredag. Hun føyer til at EU først fulgte etter i 2002.

Tyrkias president har erklært at han er svært negativt innstilt til at Sverige og Finland skal tas opp som medlemmer i Nato, slik landene har søkt om. En av årsakene som er blitt oppgitt, er at de ikke ser PKK slik Tyrkia ser dem. Dette gjelder spesielt Sverige.

– Denne posisjonen forblir uendret, slår Linde fast med henvisning til hva landet hennes mener om PKK. (NTB)

Dette passer bedre inn med hva jeg husker av historien om Sverige og PKK. Det såkalte "Kurdersporet" var også en del av etterforskningen av Palme-drapet.

Det Erdogan altså gjør er å klemme til med en åpenbar, blank løgn i beste Putin- (og Trump-)stil for å villede og derigjennom skjule hensikten han har med å trenere medlemskapet til Sverige og Finland i NATO.

 

Siterer meg selv på denne.

Mon tro om ikke Erdogan ønsker å starte opp igjen sporet mot EU-medlemskap? Det var vel Tyskland som stoppet den prosessen i sin tid, og nå ser han kanskje en mulighet for å kunne presse frem noen innrømmelser fra Tyskland og/eller EU?

Lenke til kommentar

Mulig denne har blitt linket til tidligere allerede, jeg har ikke vært innom her på snart en uke og må i så fall beklage:

Den er litt på kanten av trådens tema som er Ukrainakrigen, men har fått en helt ny aktualitet og kan kanskje få våre naive myndigheter til å våkne, nettopp pga nevnte krig: https://www.nrk.no/mr/xl/yachtar-til-russiske-oligarkar-i-mange-ar-over-gassleidningane-ved-ormen-lange-ved-aukra-og-gossen-1.15911122

Det er rett og slett skremmende lesning, hvor blåøyd Norge kan være med en nabo som vi nå siste 3 måneder har fått avslørt den virkelig sannhet om.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Windfarmer skrev (9 timer siden):

Amateurs talk strategy. Professionals talk logistics!

Feil. Denne tråden har vel vist at amatører snakker begge deler, meg inkludert. (som også det du siterer viser, men vi har lite info om det og dermed er det ikke lett å snakke om heller, annet enn det jeg sa og som blant annet har kommet fram tidligere)
Profesjonelle snakker også om begge deler, da kun logistikk er lite profesjonelt iom krig inneholder begge deler.
Fyren i videoen kan du godt kanskje si det om(iom han ikke snakker logistikk), men jeg sier meg enig med han utifra info vi vet(samt håper) og har diskutert her.

Endret av D0vendyret
Lenke til kommentar

Det hvite hus jobber med å utstyre Ukrainas forsvarsstyrker med avansert anti-marine missilutstyr, melder Reuters . Målet ville være å hjelpe ukrainerne med å bryte blokaden av Svartehavet.

På den annen side fryktes nye våpen for å øke intensiteten i krigen.

Ifølge regjerings- og kongresskilder intervjuet av Reuters, er alternativene enten et Harpoon-missil laget av Boeing eller et Naval Strike Missile fra Kongsberg og Raytheon Technologies .

Av disse har Harpoon en rekkevidde på nesten 300 kilometer og NSM rundt 250. Begge koster rundt 1,5 millioner dollar per stykk.

Bryan Clark , en marineekspert ved Hudson Institute intervjuet av Reuters, anslår at et missil som 12-24 Harpoon kan være nok til å få Russland til å oppheve blokaden.

"Hvis Putin holder sin linje, kan Ukraina ødelegge de største russiske skipene fordi de ikke ville ha noe gjemmested i Svartehavet," bemerker Clark.

Ifølge britisk etterretning er det for tiden rundt 20 russiske fartøyer i Svartehavsregionen, inkludert overflatefartøyer og ubåter.

Det er imidlertid både teknologiske og politiske problemer. Landing av Harpoon-missiler er begrenset på grunn av det relativt lille antallet tilgjengelige utskytningsramper. USA kan løse problemet ved å fjerne plattformene fra sine egne slagskip. Utskytningsplattformer for NSM-missiler vil være lettere tilgjengelig fra europeiske NATO-land, og Norge kan på sin side levere stridshoder.

Det er imidlertid en motvilje i vestlige land til å være den første eller eneste avsenderen av missiler, da man frykter at det vil føre til russisk gjengjeldelse i en situasjon der russisk utstyr ville bli ødelagt av missiler.

 
Endret av Jarmo
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Er på tide at flere vestlige politiker skjønner at vi ikkje har noe valg.

putler kommer ikkje til å gi seg før vi stopper ham. Enten hjelper vi Ukraina så mye vi kan ved å gi de alt utstyr og våpen de trenger til å stoppe ruzzland og kaste de ut av Ukraina, eller så blir vi nødt til å stoppe de i det neste landet ruzzland invaderer. Enten det blir Baltikum, Polen eller Moldova / Romania.

Det eneste som kan få putler til å gi seg er vår makt og  styrke.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar

Da er bare utfordringen å få denne infoen fram til Russerne, spesielt i fronten

After intercepting phone calls from soldiers conscripted by Russia in the Russian-occupied parts of Ukraine wh compare their service to “slavery” and ask for help, Ukraine’s State Security Service launched the “2024” hotline for the Russian army’s soldiers willing to surrender. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...