Gå til innhold

Russlands invasjon av Ukraina [Ny tråd, les førstepost]


Gjest Slettet-404071

Anbefalte innlegg

Har stusset litt på at pro-Russiske og Russiske vloggere fokuserer endel på at sivile er skutt av kvinnelige snikskyttere (uten å vise noen bevis for dette)

Søkte derfor litt og  det viser seg å være en STOR og gammel MYTE som brukes i Russisk propaganda for å forklare militære tap, øke mistilliten til sivile generelt og legitimere seksuell vold mot kvinner spesielt.

Fra boken "Rape in Wartime"

Sitat

"The legend of women snipers is a way of showing a Russian army under attack on all sides by hostile nations, Balts, Chechens or Ukrainians.  Thus it is possible to imagine blond and cruel Baltic snipers impelled by the "hatred of Russians that they drank in with their mother's milk" (...) Invoking this legend enabled the justification of military setbacks... on the other hand the image of female sniper further strengthens the the distrust of civilians (...) and legitimates sexual violence against women..."
 

 

Endret av Rune_says
  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
8 hours ago, G said:

En liten ting. Hvordan takles egentlig jamming mot slike fjernstyrte enheter? Vil de gå på AI dersom fjernstyringen opphører? Vil man da risikere at sivile liv kan gå tapt ved AI-styring? Var jo en sykkel som ble meiet ned av en autonom bil eksempelvis. Hvilken type EMP-beskyttelse finnes, og er det 100 % sikkert i mot EMP som vil kunne grille elektronikken?



Det er foreløpig ukjent. Flyvende droner er programmert til å returnere til basen og forsøke å gjenopprette kontakt. Hvis det mislykkes er de programmert til å lande av seg selv. M5 er designet for å være del av en enhet, men operere inntil 1 mile eller 1,6km eller noe slikt unna en operatør. EMP og annen elektronisk krigføring er helt klart en stor trussel mot droner av alle slag, men også konvensjonelle militære enheter, fordi man er avhengig av elektronikk i nesten alt, inkludert kjøretøy og samband. Det mest er noenlunde hardnet mot EMP, men neppe nok. Per i dag tror jeg det ville være upraktisk å lage en EMP kraftig nok til å ta ut droner fordi den ville være stor, dyr og sårbar. Det er nok lettere å bare skyte droner med konvensjonelle våpen.


 

6 hours ago, Mannen med ljåen said:

Wounded er et mye større tall enn Killed. Hva skjedde med disse skadede russerne?
Fikk de en flis i fingeren, men fortsetter å kjempe for Russland? Er de innlagt på ukrainsk eller russisk sykehus? Kom de tilbake til fronten dagen etter?



Flis i fingeren er det nok ikke, men Cargo-300 som russerne kaller det (Cargo 200 er døde, 300 sårede), fraktes generelt ut av krigsområdet og tilbake til Russland. Har hørt russiske soldater snakke om at til og med deres offiserer har funnet ukrainske våpen og skutt seg selv eller hverandre i bena osv. Det er historisk ganske vanlig at forekommer i krig med store tap og dårlig moral. Det skal ha gått uendelig mange busser og toglaster med sårede tilbake til Russland.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Kina har fremdeles ikke løftet en finger for å hjelpe Russland.

Noen analytikere tror at Putins møte med Xi Jinping i begynnelsen av februar under OL også var for å fortelle ham om at invasjonen av Ukraina kom til å skje, og kanskje er det derfor Kina har kjøpt opp og lagret så mye korn og mat. På den annen side er det andre kilder som hevder at Russland ikke fortalte Kina om angrepet, men at USA gjorde det, at Kina gikk til Russland, og russerne benektet det, og skal ha sagt at amerikanerne forsøker å splitte dem. Så det er ikke godt å vite hva som er sant.

Kina og Russlands eneste felles agenda er å undergrave USA og verdensordenen. De er overhodet ikke så gode venner som de fremstår. Det er min fiendes fiende. Jeg ser på Kina og Russland mer som Sovjet og Nazi Tyskland. Vennskapet holder så lenge den er gunstig for begge parter. Landene har ikke engang noen offisiell traktat eller pakt, meg bekjent, annet enn vennskapserklæringer, men det kan bety hva som helst.

I realiteten har landene en brokete historie der de ofte har vært nær krig. Kina har også territorielle krav på Russland. Og Russland ser på seg selv som Kinas like, men Kina er da 10 ganger så stort i befolkning og BNP.

Jeg tipper Russland faller i status etter denne krigen og blir mindre viktig for både USA og Kina, og blir noe vi europeere må ta oss av selv. Jeg tror også denne krigen får Xi Jinping til å utsette planene sine. Shanghai-faksjonen i Kina har lenge klaget på at Xi er for aggressiv og konfronterende mot vesten, og nå kan det se ut til at de har fått rett. Kina er ikke klar ennå. Problemet er at de kanskje aldri blir klare til å ta Taiwan. Hvert fall ikke i tide før Kina også kollapser økonomisk og demografisk. Og klarer ikke Kina å ta Taiwan, så klarer de ikke bryte den såkalte "first island chain" og USAs hegemoni, eller komme seg ut i Stillehavet.

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Jeg håper Russland de-eskalere konflikten etterhvert og at Vesten ikke sender tyngre våpener enn disse Howitzer kanonene hvis krigen varer i flere år. Droner, anti-panser missiler, skulderavfyrt missiler og humvees. Virker som ukrainerne kan holde russerne i stalemates med disse våpener og noen ganger ta tilbake okkuperte områder. Uansett, jeg håper krigen kommer til en våpenhvile nå snart. 

Lenke til kommentar
14 minutes ago, ForTheEmperor said:

Jeg håper Russland de-eskalere konflikten etterhvert og at Vesten ikke sender tyngre våpener enn disse Howitzer kanonene hvis krigen varer i flere år. Droner, anti-panser missiler, skulderavfyrt missiler og humvees. Virker som ukrainerne kan holde russerne i stalemates med disse våpener og noen ganger ta tilbake okkuperte områder. Uansett, jeg håper krigen kommer til en våpenhvile nå snart. 




Jo, men problemet er hvor mange ukrainske liv vi i vesten kan forvente at de skal måtte ofre for å holde russerne unna. Jeg synes det er uetisk og umoralsk av oss ikke å gi dem våpnene de trenger for å vinne. Jeg forstår at Vesten går en fin linje og ikke vil eskalere krigen, men ukrainerne blør, og vi aner ikke hvor mange militære eller sivile ukrainere som har dødd. Men det er snakk om minst titusener.

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar

https://www.vg.no/nyheter/utenriks/i/wOzX3o/vil-ha-slutt-paa-lekkasjer

Biden sier han vil ha slutt på lekkasjer om hva slags etterretningshjelp USA har gitt Ukraina.

Jeg syntes det var snålt at de gikk ut med å si at de hadde hjulpet til med å drepe russiske generaler, men trodde det var gjort av Biden-regjeringen av strategiske hensyn. Nå lurer jeg på om dette kanskje er uttrykk for at noen i Pentagon eller Virginia ønsker å eskalere situasjonen mellom Russland og USA. Noe jeg forøvrig støtter. Jeg tror dog alikevel ikke at Russland tar seg spesielt nær av det, for det var nok noe de visste og antok i utgangspunktet.

 

---

 

Norske Mistral-raketter er også nå operative i Ukraina:

 

Untitled.jpg

Endret av Outlier616
  • Liker 1
  • Hjerte 4
Lenke til kommentar
3 hours ago, Outlier616 said:

Det er foreløpig ukjent. Flyvende droner er programmert til å returnere til basen og forsøke å gjenopprette kontakt. Hvis det mislykkes er de programmert til å lande av seg selv. M5 er designet for å være del av en enhet, men operere inntil 1 mile eller 1,6km eller noe slikt unna en operatør. EMP og annen elektronisk krigføring er helt klart en stor trussel mot droner av alle slag, men også konvensjonelle militære enheter, fordi man er avhengig av elektronikk i nesten alt, inkludert kjøretøy og samband. Det mest er noenlunde hardnet mot EMP, men neppe nok. Per i dag tror jeg det ville være upraktisk å lage en EMP kraftig nok til å ta ut droner fordi den ville være stor, dyr og sårbar. Det er nok lettere å bare skyte droner med konvensjonelle våpen.

Ja, jeg har ikke greie på det der med EMP-bomber, men er åpenbart noe som terrorister eller konvensjonelt militær kan lage nokså enkelt virker det som. Hvor stort som må til for å nå langt nok utover er jo også et spørsmål.

Men, du hadde sikkert kunnet fått det opp litt i høyde fra et pickup lasteplan med utskyting.

eyJidWNrZXQiOiJjb250ZW50Lmhzd3N0YXRpYy5j

Det er snakk om noe eksplosiver og noen vet ikke helt hva, keramisk og vindinger? Altså noe som jeg går ut i fra at går an å lage selv.

Du skal få det opp noen timetere, evt. så høyt som er fornuftig over det igjen, på amatørvis. Du behøver nok ikke få det opp i høyden, men det når sikkert bredere der litt oppe. Eksplosiver og design er sikkert ikke hokus pokus for å si det sånn. Simple deler egentlig. Du må bare ha litt teknisk innsikt, være nøye og prøve ut litt utskyting og kanskje detonasjon inni et faraday-bur så du ikke får noen i nærheten på nakken der dette testes?

Det sies jo at atomvåpen gir EMP.

Og er det store nok bomber enten rendyrkede EMP-bomber eller atombomber, så setter du sivilisasjonen i nærheten teknologisk tilbake noen hundre år. Da vil det kun være igjen mekaniske innretninger som ikke grilles, elns. Kan ikke si at jeg vet rekkeviddene av noe sånn. Men, vi varsles jo ofte om truende solstormer eksempelvis. Som kan bølge over kraftledninger og det ene med det andre. Så det kan være ødeleggende krefter i slike ting. Naturligvis ikke ødeleggende for menneskekroppen om det ikke er atombomber eller du står noen få meter unna detonasjonen av en eksplosjon.

Endret av G
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Dette kravet:

WFP appeals for re-opening of Ukraine ports to avert looming famine threat | | UN News

Kan etter hvert utvikle seg til et svært kraftig press mot Putin. Det kan også på sikt gjøre at FN ved hjelp av "noen" og får Tyrkia til å åpne Bosporos for at nøytrale mariner kan eskortere bulkskip fra Odessa og ut i Middelhavet. Jeg vil se hvilke argumenter Russland har for ikke å tillate dette.

  • Liker 1
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
14 minutes ago, Windfarmer said:

Dette kravet:

WFP appeals for re-opening of Ukraine ports to avert looming famine threat | | UN News

Kan etter hvert utvikle seg til et svært kraftig press mot Putin. Det kan også på sikt gjøre at FN ved hjelp av "noen" og får Tyrkia til å åpne Bosporos for at nøytrale mariner kan eskortere bulkskip fra Odessa og ut i Middelhavet. Jeg vil se hvilke argumenter Russland har for ikke å tillate dette.




Jeg har ventet på dette. Den såkalte arabiske våren skjedde i stor grad på grunn av inflasjon og økte matvarepriser. Mange MENA-land er ekstremt avhengige av korn og solsikkeolje fra nettopp Ukraina. Dette er land som tradisjonelt har stått nærmere Russland enn Vesten. Dette kan bli riktig ille for de fattigere delene av Midtøsten og Nord-Afrika, men også visstnok andre deler av Afrika, og fattige verden over, da prisene vil øke jevnt over.

Det virker også som om russerne og kineserne har vært forberedt på dette, og gjør det med vilje, slik at de blir sittende igjen med mye makt over verdens kornlagre. Russland stjeler masse korn fra Ukraina og eksporterer det til Kina, og kineserne lagrer og lagrer.

Lenke til kommentar

https://edition.cnn.com/europe/live-news/russia-ukraine-war-news-05-06-22/h_7a043c30d5c94cd075fea48eca4ac517

Hva er det russerne styrer med der ved det sprengte teateret i Mariuopol?

Spoiler

n a May 2 satellite image, the crane was behind the drama theater. Trucks were parked at the front, but it's unclear from the satellite images what their purpose was.

The latest satellite image, taken on May 6, shows even more activity at the theater. The crane is seen sitting next to the large hole in the theater's roof, the likely epicenter of the explosion that tore the building apart.

More trucks are seen outside and around the building. Some trucks are parked on top of the large sign that said "children" written before the bombing.

CNN has reached out to the Russian defense ministry for comment about the excavations.

CNN has also reached out to the Ukrainian government and the United Nations for comment. 

International Committee of the Red Cross spokesperson Ewan Watson told CNN that they do not have a team in Mariupol and are not part of the excavation at the drama theater.

When it was bombed, the theater was being used as a shelter by women, children and the elderly.

The Ukrainian government has accused the Russians of conducting an airstrike on the theater. Russia has repeatedly denied that it hit the theater and has claimed without offering evidence that the Azov Regiment — one of the Ukrainian Army’s units in Mariupol — blew it up.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Kjell Iver skrev (20 minutter siden):

https://edition.cnn.com/europe/live-news/russia-ukraine-war-news-05-06-22/h_7a043c30d5c94cd075fea48eca4ac517

Hva er det russerne styrer med der ved det sprengte teateret i Mariuopol?

  Skjul innhold

n a May 2 satellite image, the crane was behind the drama theater. Trucks were parked at the front, but it's unclear from the satellite images what their purpose was.

The latest satellite image, taken on May 6, shows even more activity at the theater. The crane is seen sitting next to the large hole in the theater's roof, the likely epicenter of the explosion that tore the building apart.

More trucks are seen outside and around the building. Some trucks are parked on top of the large sign that said "children" written before the bombing.

CNN has reached out to the Russian defense ministry for comment about the excavations.

CNN has also reached out to the Ukrainian government and the United Nations for comment. 

International Committee of the Red Cross spokesperson Ewan Watson told CNN that they do not have a team in Mariupol and are not part of the excavation at the drama theater.

When it was bombed, the theater was being used as a shelter by women, children and the elderly.

The Ukrainian government has accused the Russians of conducting an airstrike on the theater. Russia has repeatedly denied that it hit the theater and has claimed without offering evidence that the Azov Regiment — one of the Ukrainian Army’s units in Mariupol — blew it up.

 

De forsøker kanskje å lage et eller annet som de kan bruke til å legge skylden for angrepet på ukrainerne selv. Da blir det erfaringsmessig noe som virker helt på jordet for oss, men som de står med pokerfjes og påstår i full visshet om at alle VET at de lyver så det renner av dem. De bare driter fullstendig i det.

Slik adferd kan gjerne karakteriseres som et avvikende personlighetstrekk (psykopati, narcissisme, sosiopati etc) om man spør fagfolk. Jeg vil uansett aldri forstå hvordan denne typen av adferd kan være betinget akseptert i enkelte kulturer, og så til de grader pervertert som det har lett for å bli i totalitære regimer og organisasjoner.

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
iblazeqt skrev (1 minutt siden):

Realistisk for de å mobilisere et så stort antall? 

Det er i prinsippet helt uproblematisk hvis de har ett års tid på å trene og utruste de. Ukraina kan også mobilisere 7 - 800.000 menn og kvinner mellom 18 og 45 år, og det er større sjans for at de blir skikkelig utrustet enn russerne.

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
2 minutes ago, iblazeqt said:

Realistisk for de å mobilisere et så stort antall? 


Næh. Det var deres beste de sendte inn i Ukraina 25 Februar. Disse 700K reservistene ville da ha LANGT dårligere utstyr enn det igjen. Russland har allerede operert med kanonfodder. Brukt unge gutter fra utkantsområder i Russland. Men det ville bli en humanitær katastrofe. Og jeg tror de ville overgitt seg i enorme tall. Eventuelt tom. snudd seg mot Putin slik en del allerede har gjort. Det er to bataljoner med såkalte "Frie Russere" nå som kjemper mot sine egne styrker.

 

3 minutes ago, Windfarmer said:

Det har ikke vært mye nytt om Admiral Marakov der det i går ble hevdet at den var truffet av en rakett, men er dette Marakov?



Det er så vanskelig å si. Det der kan like gjerne være CGI eller Arma 3 eller DCS, som infrarød eller nattkamera. Må nok smøre oss med tålmodighet. Det virker som om det ville være en vanskelig ting å skjule veldig lenge dog.

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Kjell Iver skrev (55 minutter siden):

https://edition.cnn.com/europe/live-news/russia-ukraine-war-news-05-06-22/h_7a043c30d5c94cd075fea48eca4ac517

Hva er det russerne styrer med der ved det sprengte teateret i Mariuopol?

Godt mulig de "finner" mange militære i kjelleren der i stedet, slik at de kan si det var ett militært mål..
Kanskje mye gammelt russisk militærutstyr også, som tilfeldigvis har klart seg uberørt slik at russland kan bruke det.

Tipper vi får se årsaken etterhvert, men ett eller annet fishy er det, og garantert for å dekke over det de har gjort.
russland er som en 3-åring med sjokolade i hele fjeset som svarer nei når moren har spurt om 3-åringen har spist sjokolade. Alle vet at det er løgn, men løgnen fortsetter upåvirket av det..

  • Liker 4
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...