Gå til innhold

Russlands invasjon av Ukraina [Ny tråd, les førstepost]


Gjest Slettet-404071

Anbefalte innlegg

D0vendyret skrev (1 time siden):

Estimert, men det begynner å bli mye for Russerne nå

  Skjul innhold

2022-05-06_185759.thumb.png.d45ab18b55b47596286e18509715d3e8.png

 

Den operative effektiviteten til en stridsenhet er i praksis borte når den lider et tap på 10%, og selv om noen er helt utslettet og andre har lidd mindre tap, så har de i snitt passert dette tallet for lenge siden. 

Selv om de kan slå sammen enheter og sende inn nye folk så vil ikke dette ha like mye effekt, da trening, og ikke minst samtrening mellom soldater og mellom enheter, er svært viktig for enhetens evne til å effektivt utføre oppdrag. Som igjen potensielt vil gjøre dem mer sårbare, og 10% vil kjapt bli et problem på nytt. 

Det betyr ikke at de ikke kan skyte med farlige våpen og utgjøre en trussel, faktisk er det i slike tilfeller den sivile befolkningen får hardest medfart, men mot en bedre trent og organisert enhet, særlig i en angrepsrolle, så vil tapene mangedoblet og målene vanskeligere nås.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-7QKwQIfm

 

Jeg så denne og begynte å tenke på alt det absurde Russland har kommet med rett før invasjonen og under.

Jeg er usikker på når denne sketsjen er i fra, men sikkert 80-90 tallet? Det at de lagde en akkurat slik sketsj må jo være at russland på den tiden også drev med løgn og absurde forklaringer.

Altså, jeg sitter med en følelse av at russland tror vi i vesten er dumme, ettersom de kommer med de løgnene de har kommer med under denne krigen.

Ut fra videoen ser det ut til at man hadde samme inntrykket den gang også.

Lenke til kommentar
JK22 skrev (8 minutter siden):

Krigen vil slutte når de ulovlige okkuperte territoriene er returnert, i første rekke ved å returnere til 24. februar-grensene, når 1,1 mill. ulovlige deporterte sivilister får kommer hjem, når Russland må gi offentlig unnskyldning og oppgi all krav om å diktere Ukraina.

Bare da kan krigen avsluttes. Russland har tapt; det ukrainske hatet kommer til å bli værende i mange år, all form for normalitet mellom Russland og Vesten er ødelagt, selv etter Putins bortfall vil den vestlige mistroen mot det russiske folket som trenger alvorlig selvgranskning, består for lang tid. Hviterussland (Lukasjenkos fremtid er gått i røyk, og han vet det) og Ukraina er på vei ut. I selve Russland er det klart at Putin er i hardt uvær; ingen kan lenge ha noe som helst tillit mot en gal lystløgner som helt manglet ære og integritet.

Så mange som 50,000 kan ha blitt drept under en av de meste meningsløse krigene som skyldes stormannsgale drømmer og irrasjonelle overbevisninger om Ukrainas eksistensrett som skapt fram en av de meste integritetskrenkende kriger i Europas historie; jeg kan aktuelt ikke finne på nyere konflikter som var startet med løgner. Sist gang må være i 1658 da Karl 10. Gustav brøt hans æresord og brøt ikke bare en fredsavtale, men også brøt garantiavtalene med praktisk talt alle større makter. Akkurat som i dag omkring Ukraina, "hele Europa samlet seg" mot svenskekongen. Putin har blitt en fredsbryter av den groveste sorten.

Trolig vil Putin beholde det han tok, og tvinge gjennom en fred, men dette kommer ikke Vesten til å akseptere, ettersom det var klart at dette brøt alle reglene siden 1945, og at "okkupasjonen" går mot annektering av land med en motvillig befolkning som utsettes for frihetsran og alvorlige systematiske overtredelser. Dermed kan ikke Ukraina akseptere dette.

Russland må ut av Ukraina. Man kan søke forhandlingsløsning om Krim-halvøya, men når det gjelder "folkerepublikkene" som har blitt lovløse gangsterstater der folk lever i bunnløs angst og redsel, er det klart at disse må normaliseres gjennom FN-intervensjon.

Men minnet om Løgnenes Krig som den russisk-ukrainske krigen burde omtales for all fremtid, kommer til å bli et verkebyll for Russland - og for Vesten, som trenger å reversere over tretti års politikk innenfor sikkerhet, økonomi og globalisering i dette tiåret - de trøblede tjueårene.

Poenget jeg forsøker å fremme er at Russland *virker* å være mer innstilt på en fredelig løsning. Det er ikke dermed sagt at Ukraina skal kysse tærne og takke Russland for at de stopper her. Ukraina må selvfølgelig fortsette og kjempe for å gjenerobre tatt territorium. Men jeg syns det er en positiv utvikling dersom Russland viser en mer realistisk tilnærming. Er ikke mange ukene siden det var flusst av spådommer om at Russland kom til å invadere Moldova, Polen, Latvia, Estland osv, og bruken av atomvåpen internasjonalt, og/eller innad i Ukraina. 

Endret av iblazeqt
Lenke til kommentar
Andre1980 skrev (10 minutter siden):

Provoserer egentlig at norske media publiserer og pusher på ang. "mistenkelige" fly som lander i Norge. Alle vet hva det dreier seg om, og de gjør en stor sak ut av at myndighetene ikke vil kommentere saken, men hva er egentlig medienes hensikt med å gå ut med dette?

Hva nytte har allmennheten av å vite at akkurat NÅ lander det et fly på Gardermoen fra Ukraina? Jeg vil vel egentlig si at det er sikkerhetsrisiko. 

Er saken gjort stor fordi mediene ikke fikk vite noe, eller pga hva det er? Uansett ser jeg ikke vitsen med å lage store saker på dette, og det er heller skadelig enn nyttig. 

Det som er viktig er at vi klikker og leser. Og de vil fortsette med det til staten gir dem munnkurv, hvilket de har anledning til å gjøre i saker som berører rikets sikkerhet. Det kommer ikke til å skje i dagens situasjon. 

Lenke til kommentar
1 hour ago, Windfarmer said:

Vel, der er mange grunner til at noen må gripe inn her. Og da mener jeg å gripe inn med rå makt for å unngå at denne tåpelige Putinoperasjonen skal føre til massesult og død i Afrika. Et av virkemidlene kan jo være at russerne bare avslutter sin blokade av ukrainske havner. Akkurat i dag er der ikke noe folkekrav om det, men det kommer. Og da kan tapet av Moskva bli ansett som en pølse i slaktetiden.

Den største menneskelige tragedien - større enn alle drapene og torturen i Ukraina - kan faktisk bli sultkatastrofer i de deler av verden som er helt avhengig av russisk og ukrainsk kornproduksjon. 

Men jeg tror ikke dette problemet er langt fremme i Putins pannelapper.

Det er jo ikke helt bra om maten går til spille.

En optimal fordel dette og kanskje neste årene, blir at kornproduksjonen i Nord-amerika (USA + Canada), muligens ikke kommer til å oppleve at korn brennes (ja brennes) for kunstig å holde prisene på et visst nivå. Har vært noen år hvor det har vært overproduksjon i øyemed at de ikke får solgt det til en fornuftig pris. Så istedetfor u-hjelp (da det korn også nok må kjøpes av noen), så brennes det innimellom noe.

Dette er hva jeg har hørt på besøk. Forsøkte å google noe. Fant ihvertfall litt om selve problematikken. Dette er vel fra USA vil jeg tro.

Dette er veldig pandemi-fokusert. Men, slik håndtering av spiselig mat skjer i andre vanskelige år også.

Endret av G
Lenke til kommentar
D0vendyret skrev (14 minutter siden):

Men du bør ha i mente at de nå da har ennå ett propagandakort - DE ville jo ha fred, men Ukraina satte seg på bakbena, så det er Ukrainas skyld

Det er klart. Jeg sier kun at retorikken virker å være myknet opp. Intet mer, intet mindre. Jeg også vil se endringer på bakken. Det kan være ennå en stor bløff. Var bare en bemerkelse fra min side. Trenger ikke å bety noe som helst. 

Lenke til kommentar
Mannen med ljåen skrev (6 minutter siden):

Jeg er interessert i hva som skjer med Krim om det blir seriøse fredsforhandlinger. Godtar Russland å sitte igjen med mindre enn de hadde før? Har de noe valg?

Jeg har veeeeldig vanskelig for å se for meg et Putler vil godta å avgi noe som helst som er under russisk kontroll per d.d - så jeg tviler på at det blir noe fredsløsning. (Ukraina går aldri med på noe sånt). 

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Mannen med ljåen skrev (27 minutter siden):

Jeg er interessert i hva som skjer med Krim om det blir seriøse fredsforhandlinger. Godtar Russland å sitte igjen med mindre enn de hadde før? Har de noe valg?

Det blir ikke seriøse forhandlinger, for Zelensky vil først forhandle når Russland har styrkene sine der de hadde de før de gikk inn og Russerne vil ikke trekke de ut. Rett etter at de stemte for å finne en fredelig løsning, så ... [db]

Kort tid etter at den ble vedtatt, la Russland ned veto mot et annet resolusjonsforslag. Denne teksten fordømte invasjonen og krevde at Russlands styrker trekkes ut av Ukraina

Lenke til kommentar

Det totale bildet er veldig uoversiktlig:

  • Russland feilet i første angrepsbølge
    • De fikk aldri noen avgjørende seier i støtet mot Kyiv
    • De klarte ikke å slå ut den militære og politiske ledelsen i Ukraina
  • Russland feilet utenrikspolitisk før og etter 24.2
    • Georgia, Ukraina (og Moldova?) har søkt medlemskap i EU, altså er de på vei inn i en vestlig militær allianse)
    • Finland og Sverige er nærmere NATO enn noen sinne
    • EU, NATO og flere andre vest-vennlige land står mer samlet enn man kunne håpe på
  • Ukraina mottar store mengder våpen fra NATO og EU
  • russiske styrker viser seg å ikke beherske samordnet strid med flere våpenrener
  • det russiske flyvåpenet har ikke klart å etablere full kontroll i luften
  • det brenner mange rare steder i Russland for tiden
  • det går hardnakkede rykter om at Valdemar skal opereres for kreft og at Patrusjenko skal være vikar
  • det ser ut til at våre M109 er på vei østover, ref AN-124 i «skytteltrafikk» på OSL
  • Tyskland ruster opp
  • Japan tar opp igjen tråden om Kurilene, trolig for å skape en ørliten utrygghet i Moskva og binde opp ressurser
  • Tyrkia, som jo har vært litt vennligstilt overfor Valdemar (de kjøpte jo S400 luftvern og ble kastet ut av F35-programmet som følge av det) har stengt porten til Svartehavet for russiske flåteforsterkninger
  • Svartehavsflåten tapte flaggskipet sitt til en motstander som praktisk talt ikke har noen marine

Og dette er bare noen av overskriftene og punktene. Hvilken vei Russland går, og når de går dit er nesten umulig å bli klok på.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 3
Lenke til kommentar
D0vendyret skrev (16 minutter siden):

Det blir ikke seriøse forhandlinger, for Zelensky vil først forhandle når Russland har styrkene sine der de hadde de før de gikk inn og Russerne vil ikke trekke de ut. Rett etter at de stemte for å finne en fredelig løsning, så ... [db]

Kort tid etter at den ble vedtatt, la Russland ned veto mot et annet resolusjonsforslag. Denne teksten fordømte invasjonen og krevde at Russlands styrker trekkes ut av Ukraina

Litt merkelig å skulle fordømme sin egen innvasjon. 

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-7QKwQIfm
iblazeqt skrev (4 minutter siden):

Litt merkelig å skulle fordømme sin egen innvasjon. 

Russland stiller seg bak en fredelig løsning, hva enn det måtte innebære?

Ikke mot egen invasjon.

Men.. om det er slik du tolker det, "fordømme sin egen invasjon", er jeg enig i at noe rører på seg hos toppene i Kreml.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...