Gå til innhold

Russlands invasjon av Ukraina [Ny tråd, les førstepost]


Gjest Slettet-404071

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
6 minutes ago, sedsberg said:

Høy sjø igjen, går jeg ut i fra?

Om det faktisk er brann om bord, så er det vel mulig at de skulle f.eks fyre av et Kalibr missil, motoren eksploderte og startet en brann.

Men ting vil være mye verre om bord om skipet skulle være truffet av et Neptun missil. Jeg vil tro mer informasjon vil komme i løpet av dagen.

Admiral Grigorovich klassen er ikke veldig stor. Den er mindre enn Nansen-klassen. Så et Neptun treff ville i utgangspunktet være mye verre enn et Neptun treff på et stort skip som Moskva.

Endret av Espen Hugaas Andersen
Lenke til kommentar
Espen Hugaas Andersen skrev (1 minutt siden):

Men ting vil være mye verre om bord om skipet skulle være truffet av et Neptun missil. Jeg vil tro mer informasjon vil komme i løpet av dagen.

Går rykter om at det er Neptun som har vært på involvert igjen

Edit: Det er jo i så fall utrolig - KJEMPEN Russland blir knust på 'havet' av ett land uten marine. Sier litt om Russland

Endret av D0vendyret
  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Forbes skrev for 3 timer siden at "The Russian Frigate ‘Admiral Makarov’ Might Be The Juiciest Target In The Black Sea"
https://www.forbes.com/sites/davidaxe/2022/05/06/the-russian-frigate-admiral-makarov-might-be-the-juiciest-target-in-the-black-sea/?sh=4dfdd8f374d5

"After the dramatic sinking of the missile-cruiser Moskva by a Ukrainian missile battery on April 14, the Russian Black Sea Fleet is down to just three major surface combatants. The best and most important of them might be the new missile-frigate Admiral Makarov."

Kanskje ukrainerne leser Forbes? ;) Eventuelt at de har tenkt det samme. Eller amerikansk etterretning har fortalt begge to at den er et mål.


EDIT: Ble skuffet nå når jeg åpnet VG og det var en toppartikkel med et synkende skip, men det var bare KNM Helge Ingstad 😄

Endret av Outlier616
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
16 minutes ago, sedsberg said:

Høy sjø igjen, går jeg ut i fra?

Det er vel selvantennende såpestykker, eller noen mistet et glass på dekk slik at det ene skåret fungerte som forstørrelsesglass for sollyset og satte fyr på stålet under. Trist når slike ulykker skjer, men umulig å unngå fullstendig, spesielt for russiske marinefartøy.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er jo nesten sånn at det neste man forventer er at Ukrainerne har klart å senke en av deres ubåter - Det er jo ingenting som overrasker lengre

Edit: Så forresten på oversikt over estimert tap i morges at det hadde kommet ett +1 på skip og forventet egentlig en liten patruljebåt elns - ikke 'flaggskipet' de har(hadde) igjen i området

Endret av D0vendyret
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Untitled.jpg

 

 

 

 

 

"The Admiral Makarov is a brand new frigate (launched in 2012, fully operational as of 2017)"

"This was confirmed by Ukrainian politician and chairman of the Odessa Regional Council, Oleksiy Goncharenko, who said on messaging app Telegram that the warship was on fire but had not sunk."

"Naval tracking sites reported that a Russian rescue ship (SPK-46150) was dispatched to the last location the Admiral Makarov spotted with rumours suggesting that the warship is on fire."

"This was confirmed by Ukrainian politician and chairman of the Odessa Regional Council, Oleksiy Goncharenko, who said on messaging app Telegram that the warship was on fire but had not sunk."

“It has not yet followed the Moskva, but a bad start has been made,” he said.

Endret av Outlier616
Lenke til kommentar

Da har tyskerne bekreftet at de sender noen få (7) PzH 2000 howitzer. Treningen av Ukrainere starter i neste uke. Litt treg i avtrekkeren disse tyskerne med å bestemme seg, men det virker som en virkelig kompetent 'maskin', spesielt hvis de får "Cobra" artilleri radar i tillegg. Da begynner man å snakke når det gjelder å ta ut fiendens artilleri og samtidig kunne unngå å bli truffet selv. [kilde]

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Jeg venter på at russiske medier benekter ukrainske missiler, og koker opp en historie om navigasjonstrening i mørke uten radar.

Hvor er Sola TS for tiden? Solgt til Ukraina?

 

 

 Vi støtter at Norge skal være en stabil leverandør av gass på kort sikt.

Det sier partileder i MDG, Une Bastholm, til NRK under Politisk kvarter i forkant av partiets landsmøte fredag.

https://www.nrk.no/norge/mdg-stotter-okt-produksjon-av-norsk-olje-og-gass-1.15956878

Endret av Mannen med ljåen
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Vi kan ihvertfall være enige om at alle redninger, berginger og krigshandlinger skal skje innenfor det internasjonale lovverket, herunder spesielt Genevekonvensjonen. Selv om ruzzerne driter en lang marsj i den, skal ikke vi være like dårlige.

@D0vendyret De to begrepene for hver sin del (mannskap - redning, skip - berging) gir egentlig god mening ja, uten at jeg har noen som helst ekspertise på maritim juss. Så jeg skal implementere det skillet videre. :) 

Endret av Pop
Begrepsavklaring
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...