Gå til innhold

Russlands invasjon av Ukraina [Ny tråd, les førstepost]


Gjest Slettet-404071

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
28 minutes ago, Morromann said:

Jeg tror desverre det har vært mye ønsketenkninger ute og gått om denne konflikten. Sanskjsonene, som hovedsaklig er utført av vestlige land ser ikke ut til å ramme Russland nevneverdig. Om de vinner vet jeg ikke, det ser mer ut som om det blir en langvarig militær "hengemyr" hvor det stadig sendes inn nye forsterkninger som igjen blir erstattet; blir litt likt første verdenskrig det her.

Jeg har ikke fått med meg at mange har trodd at sanksjonene skulle ha noen umiddelbar effekt. Det har kanskje vært et håp om at det kunne føre til regimeskifte, men jeg har ikke sett noen som trodde det var veldig sannsynlig.

Men sanksjonene har hatt noe effekt. F.eks har produksjonen av T-90 og T-14 stoppet, mens produksjonen av T-72 er sterkt redusert. Sanksjonene vil gjøre det svært vanskelig å etterfylle lagrene med presisjonsammunisjon, krysserraketter og lignende. Over de siste 30 årene har Russland blitt en integrert del av verdens forsyningskjeder, og det er nå i all hovedsak slutt.

Og ting vil neppe bli enklere på kort sikt. Man har ofte lagre av komponenter, og det er først når disse lagrene er tomme at man begynner kjenne konsekvensene. Altså det er ganske sikkert mange andre produkter som ikke vil kunne produseres innen noen måneder. Og for den russiske befolkningen vil sanksjonene til større og større grad bli mer merkbare. F.eks det at de ikke kan kjøpe vestlige biler går sikkert greit i noen måneder/år for de aller fleste. Men så går noe i stykker på bilen sin, der det ikke er mulig å få tak i reservedel, og så står man uten bil. Da kjenner man plutselig sanksjonene veldig godt.

En ganske interessant rapport (spesielt fra "Replenishing the Arsenal: Russia’s Economic Front" på side 10) :

https://static.rusi.org/special-report-202204-operation-z-web.pdf

Endret av Espen Hugaas Andersen
  • Liker 4
  • Innsiktsfullt 4
Lenke til kommentar

Om man ser på utviklingen av støtten i det siste er jeg overbevist om at vesten må vite mye mer om Russland og hvor langt Putin eller de som følger ham vil gå i sin respons. 

Det har vært et veldig og plutselig taktskifte både i hva som sies, og ikke minst hva som gjøres. Fra å være veldig tilbakeholdne til at det plutselig er mange hundre nye tanks, mange titalls nye fly, SAM-batterier og haugevis av annet tungt materiell. 

Ja, det kan være respons på hva vi ser, men det må også ha en sammenheng med hva man frykter, eller ikke lenger i like stor grad frykter, at Russland vil respondere med.

Det i det minste tror jeg det må være noe i. 

Lenke til kommentar

Nok en general, nr 9. I tillegg skal to ikke navngitte generaler også være drept. Det er altså over halvparten av de 20 man antar ledet invasjonen fra starten av. På toppen av 300 offiserer. 

Med litt fiffig bruk av statistikk kan man altså anslå at dette trolig må være den første krigen i historien der det er tryggere å være soldat enn general. 

 

  • Liker 3
  • Hjerte 4
Lenke til kommentar
Serpentbane skrev (6 minutter siden):

Nok en general, nr 9. I tillegg skal to ikke navngitte generaler også være drept. Det er altså over halvparten av de 20 man antar ledet invasjonen fra starten av. På toppen av 300 offiserer. 

Det er jo faktisk nr 11 (12) hvis man skal tro på rapportene så ble jo to generaler drept og en kritisk skadet (23 april), sammen med mange andre offiserer i Kherson. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Espen Hugaas Andersen skrev (2 timer siden):

Jeg har ikke fått med meg at mange har trodd at sanksjonene skulle ha noen umiddelbar effekt. Det har kanskje vært et håp om at det kunne føre til regimeskifte, men jeg har ikke sett noen som trodde det var veldig sannsynlig.

Men sanksjonene har hatt noe effekt. F.eks har produksjonen av T-90 og T-14 stoppet, mens produksjonen av T-72 er sterkt redusert. Sanksjonene vil gjøre det svært vanskelig å etterfylle lagrene med presisjonsammunisjon, krysserraketter og lignende. Over de siste 30 årene har Russland blitt en integrert del av verdens forsyningskjeder, og det er nå i all hovedsak slutt.

Og ting vil neppe bli enklere på kort sikt. Man har ofte lagre av komponenter, og det er først når disse lagrene er tomme at man begynner kjenne konsekvensene. Altså det er ganske sikkert mange andre produkter som ikke vil kunne produseres innen noen måneder. Og for den russiske befolkningen vil sanksjonene til større og større grad bli mer merkbare. F.eks det at de ikke kan kjøpe vestlige biler går sikkert greit i noen måneder/år for de aller fleste. Men så går noe i stykker på bilen sin, der det ikke er mulig å få tak i reservedel, og så står man uten bil. Da kjenner man plutselig sanksjonene veldig godt.

En ganske interessant rapport (spesielt fra "Replenishing the Arsenal: Russia’s Economic Front" på side 10) :

https://static.rusi.org/special-report-202204-operation-z-web.pdf

Det tar litt tid å lese denne rapporten, men så langt jeg kan vurdere er den svært innsiktsfull og bygger på et svært bredt innslag av kilder, og tilsynelatende gode kilder. Det brittiske forsvarsministeren gikk for et par dager ut å sa at i stedet for å erklære seier på seiersdagen over nazi Tyskland, ville Putin erklære krig slik at han kan mobilisere og sette Russland i krigsmodus, vi får fasiten om noen dager.

Lenke til kommentar
D0vendyret skrev (19 minutter siden):

Det er jo faktisk nr 11 (12) hvis man skal tro på rapportene så ble jo to generaler drept og en kritisk skadet (23 april), sammen med mange andre offiserer i Kherson. 

Jau, jeg skriver jo det, 9 navngitte og to ikke navngitte, som jeg har fått med meg. Nr 12 kjenner jeg ikke til. 

Lenke til kommentar
Serpentbane skrev (14 minutter siden):

Jau, jeg skriver jo det, 9 navngitte og to ikke navngitte, som jeg har fått med meg. Nr 12 kjenner jeg ikke til. 

Trodde du mente ny utvikling og ikke 'gammel' info, iom generalen i Izyum vel er ny.  Men da vet jeg(vi) det :)
Nr (12) i parentes iom den tredje generalen var hardt skadet. (vi vet jo ikke om han overlever eller ei - uansett vil jeg tro han er satt ut av spill for videre deltagelse) 
Edit: Har de virkelig gjort samme tabbe som i Kherson igjen. (håper begge ryktene stemmer)

Spoiler

 

 

Endret av D0vendyret
Lenke til kommentar
Serpentbane skrev (53 minutter siden):

Om man ser på utviklingen av støtten i det siste er jeg overbevist om at vesten må vite mye mer om Russland og hvor langt Putin eller de som følger ham vil gå i sin respons. 

Det har vært et veldig og plutselig taktskifte både i hva som sies, og ikke minst hva som gjøres. Fra å være veldig tilbakeholdne til at det plutselig er mange hundre nye tanks, mange titalls nye fly, SAM-batterier og haugevis av annet tungt materiell. 

Ja, det kan være respons på hva vi ser, men det må også ha en sammenheng med hva man frykter, eller ikke lenger i like stor grad frykter, at Russland vil respondere med.

Det i det minste tror jeg det må være noe i. 

Jeg tror det er sammensatt, og ikke kun handler om hva slags respons man antar man vil få fra Russland. Det ene er hvor bra Ukraina har stått i mot det russiske angrepet - samt hvor dårlig de russiske styrkene har prestert - som gjør at man nok har gått fra å forvente et raskt ukrainsk nederlag, til å se at Ukraina faktisk kan vinne en konvensjonell krig hvis de får tilstrekkelig støtte. Så da har man gått fra å understøtte et ukrainsk forsvar med lette våpen primært egnet for en type gerilja-krigføring, til å understøtte et forsvar rustet for konvensjonell krigføring med tunge våpen. Man ser en god mulighet til å ødelegge den russiske militærmakten for mange år fremover. I tillegg har de russiske krigsforbrytelsene gitt solid legitimitet for å øke støtten til Ukraina.

  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Hugo_Hardnuts skrev (25 minutter siden):

Jeg tror det er sammensatt, og ikke kun handler om hva slags respons man antar man vil få fra Russland. Det ene er hvor bra Ukraina har stått i mot det russiske angrepet - samt hvor dårlig de russiske styrkene har prestert - som gjør at man nok har gått fra å forvente et raskt ukrainsk nederlag, til å se at Ukraina faktisk kan vinne en konvensjonell krig hvis de får tilstrekkelig støtte. Så da har man gått fra å understøtte et ukrainsk forsvar med lette våpen primært egnet for en type gerilja-krigføring, til å understøtte et forsvar rustet for konvensjonell krigføring med tunge våpen. Man ser en god mulighet til å ødelegge den russiske militærmakten for mange år fremover. I tillegg har de russiske krigsforbrytelsene gitt solid legitimitet for å øke støtten til Ukraina.

Jojo, men det har hele tiden vært henvist til den røde linjen, hva Russland vil akseptere. Og, bruk av atomvåpen har jo alltid vært en vektstang mot bidrag. 

Men, plutselig som retorikken fra Russland blir hardere, åpner man alle slusene, og frykten for denne røde linjen og Russiske angrep er "borte". 

Det er helt klart komplekst og mye vi ikke vet, som jo car poenget mitt. Men like vel, noe har skjedd. Enten ble vesten tøffere, eller så vet de noe om denne risikoen. Evt, var risikoen tidligere bare en bortforklaring for ikke å bidra. 

Lenke til kommentar
21 minutes ago, Serpentbane said:

Jojo, men det har hele tiden vært henvist til den røde linjen, hva Russland vil akseptere. Og, bruk av atomvåpen har jo alltid vært en vektstang mot bidrag. 

Men, plutselig som retorikken fra Russland blir hardere, åpner man alle slusene, og frykten for denne røde linjen og Russiske angrep er "borte". 

Det er helt klart komplekst og mye vi ikke vet, som jo car poenget mitt. Men like vel, noe har skjedd. Enten ble vesten tøffere, eller så vet de noe om denne risikoen. Evt, var risikoen tidligere bare en bortforklaring for ikke å bidra. 

Man må nok skille litt på unødvendige provokasjoner, og nødvendige provokasjoner. Før Russland satte i gang invasjonen av Ukraina, og deretter at det kom frem at de massakrerer sivile og aktivt jobber med å begå folkemord, så tenkte man kanskje at vi alle kunne forsøke å leve i fred. Men det har vist seg at man ikke kan stole på at Russland følger noen folkerettslige regler. 

Det er fortsatt like høy risiko som før ved å bidra med våpen og slikt, men hvem er vi egentlig, om vi kunne sitte i ro og tolerere at Russland gjennomførte folkemord i Ukraina? Man må nesten bare følge sine prinsipper, og så får det gå som det går.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Russiske fly har krenket dansk luftrom melder danske medier og det danske forsvaret på Twitter. Utenriksministeren sier at krenkelsen er fullstendig uakseptabel.

- Vi må gå ud fra, at det var bevidst, siger ekspert efter russisk krænkelse af dansk luftrum
https://nyheder.tv2.dk/udland/2022-05-01-vi-maa-gaa-ud-fra-at-det-var-bevidst-siger-ekspert-efter-russisk-kraenkelse-af

Sitat

Fredag aften var et russisk militærfly lidt over en kilometer inde i dansk luftrum øst for Bornholm.

Det aktiverede omgående det danske afvisningsberedskab, der sendte F16-jagerfly i luften. De danske jagerfly afviste det russiske militærfly, som fløj videre mod svensk territorium.

 

  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
JK22 skrev (1 time siden):

Ukrainernes motoffensiv i Kharkivfronten har mer eller mindre fullført sitt viktigste objekt, å nøytralisere den militære trusselen mot storbyen, og kan nå presse taktisk artilleri vekk, eventuelt helt til statsgrensen. I Iziumfronten har de topografiske forholdene, uvanlige presise artilleri og flankeangrep med aggressive ukrainske soldater (de kan ha samme fatalisme som russerne) mer eller mindre bremset fremgangen samtidig som Izium-korridoren er blitt sterkt sårbart for langtrekkende artilleri. Russerne annetsteds er blitt bundet ned i endeløse skog, våtmark, folketømte jordbruksland og bebygde områder - ukrainernes taktiske lære kombinert med NATO-kommandodoktrine var blitt for mye. Jo flere man sender inn, jo mer sårbart blir de. Enhver styrkeoppbygging er blitt nærmest umulig. Alt tyder på at Slaget om Donbass har blitt veldig kraftig bremset, de russiske tapene er ubetydelig mot tapet av handlingsfrihet for de russiske generalene. Alt tyder på at en rask seier er blitt uoppnåelig.

Hvilken kan være hvorfor man ser en voksende tendens for å skifte om fra Donbass til Odessa. Avansert utstyr som Repellent-1 ECCM sendes til Kherson samtidig som man søke å russifisere byen og Kherson Oblast med alle midler, og man vet at forsterkninger i Krim-halvøya omdirigeres bort fra Donbassfronten. Men dette hadde NATO og ukrainerne fått god varsel om, og alt tyder på at man sette inn alle midler for å stoppe trusselen mot Odessa og Moldova. Det er ubekreftede rapporter om et flyangrep på Slangeøya av ukrainerne, og en Repellent-1 fasilitet skal ha blitt ødelagt av presise artilleri, hevdet å ha drept en general, ved Kherson. Det er lagt lokk på alt omkring Moldova på vestlig hold, men det er sikkert at Ukraina, Romania og NATO er på vakt. Muligens er NATO-våpen først utstasjonert i Khersonfronten.

Det ser ut at en "strategisk bombing"-krig har brutt ut, det meldes om russiske droneangrep dypt inn i sentrale Ukraina og om ukrainske droneangrep inn i okkuperte Donbass og over grensen, her har ukrainerne fordelen ved at TB-2 kan masseproduseres fordi så mye som 80 % er vestligprodusert og lett tilgjengelig i sivilmarkedet, og de fleste sensorene er fra Canada og andre NATO-land. Vi kan vente oss et stort antall nedskytninger på russisk hold, for både eldre jetdrevne Tupolev droner, VSTOL droner, fjernstyrte småfly og primitive droner som avanserte angrepsdronefly settes inn.

Politisk sett er det mye på full gang. Matmangel utløst av Putins invasjon begynner å bli alvorlig globalt sett, ikke minst ettersom India/Pakistan har blitt rammet av ekstremhete på opptil 50 varmegrader (som er dødelig for mennesker i det åpne!) slik at hveteeksport derfra trolig nå er lik null, og i Afrika har Tigraykrigen fulgt til at all domestisk produksjon måtte forbli innenfor Etiopia, der hadde også klimaendringene gått hardt over jordbruk. I Brasil er det nå fare for en uttørkingsprosess fordi Amazonas er blitt for liten til å holde på det fuktige klimaet. Dette, sammen med forsyningsproblemene globalt sett, har kastet matmarkedet ut i et brått fall. Så lenge Putin har Ukraina under blokade og så lenge han nektet å eksportere til andre land er maten fra Europas kornkammeret helt uteblitt.

Dette har fulgt til reaksjoner i Midtøsten, selv russernes venner i Syria og Iran begynner å klage. Det er sterk matmangel pga. krig, vanskjøtsel og overbefolkning hvor oljesjeikene bokstavelig talt tok maten ut av skålen for de fattige i mindre land, og da det blir klart at krigen vil bli langvarig, har man omsider innsett at de kan ikke være lunkestemt omkring situasjonen. Erdogan prøver å slutte fred med Saudi-Arabia, Egypt står foran harde avgjørelser og Libanon, Syria og Jemen er på randen av sammenbrudd. I selve Iran er Khamenei i hardt uvær, hans støtte til Putin stred mot iranernes moralske følelser og hans håndtering av Afghanistan som er på randen av hungersnød, var undermåls. I Pakistan og India merker man nå følger av Putins krig.

"Alle" ser nå at USA har gått all-out mot Russland, og vet også at EU hadde holdt USA tilbake fra å gjøre verre, men ved å forby oljefrakt på tankskip betyr det at disse som kjøper olje, spesielt India, risikere ekstrakostnader på eksisterende avtaler - og våpenleveransene var et veldig kraftig signal om at Vesten fremdeles er den dominerende makten i verden. Det er også voksende press på ikke-Vesten, og ettersom Xi med hans steilhet har kastet Kina ut i kaos med hans nullsmittestrategi og ulvediplomati har kineserne mistet mye goodwill over hele verden. Dessuten realisert mange at kinesernes mangel på ansvarlighet og medfølelse med fremmede er et stort ulempe. Vesten bli dermed foretrukket i krisetid. Og da burde man ikke tirre på seg Vesten.

Som selv er i en voksende krise med stagnasjon, økonomisk halt og mye annet som vil ta mange år å komme seg over, og Putin har blitt den perfekte syndebukken for den vestlige frustrasjonen. Det er mye å gjøre på innsiden, for å ta bort den omfattende korrupsjonen som skyldes nyliberalistisk rus og inkompetanse, og den antiliberale "opposisjonen" som nå er blitt en trussel mot den vestlige liberalordningen som har eksistert i mange århundrer.

Hele verden vet nå at alt har blitt sterkt forvandlet, og at Putin har blitt "urent".

Fra Israel er det ubekreftede rykter om at man vil tillate Iron Dome-våpensystemet til Ukraina. Dette hendt samtidig med en voldsom vekst i flyangrep inn i Syria mot mål man mente er assosiert med Iran. ID er et C-RAM system md kort rekkevidde, men er ufattelig effektiv mot enhver som beveget seg (ineffektiv mot superraske raketter) - og ettersom USA betalt mesteparten av regningen for ID i Israel, finnes det et effektiv pressmiddel om amerikanerne vil ha ID i Ukraina. Rekkevidden for ID er på 70 km, men da gjelder det forhåndsvarslede trusler oppdaget på god tid, den er ofte mye mindre. Men; om ukrainerne har tre batterier - et i Kyiv, et i Kharkiv og et i Odessa - vil disse storbyene bli 100 % uangripelig for artilleriraketter, kryssermissiler og fly.

Etter krigsutbruddet kan vi trygt si at det nå er veldig sterk interesse for C-RAM forsvarssystemer globalt sett etter det som hadde hendt Mariupol.

Når jeg leser alle disse kommende krisene så er det på tide at noen fornuftige hoder utenfra prøver å få en våpenhvile som evt kan lede til en midlertidig fred. 

Lenke til kommentar
ForTheEmperor skrev (16 minutter siden):

Når jeg leser alle disse kommende krisene så er det på tide at noen fornuftige hoder utenfra prøver å få en våpenhvile som evt kan lede til en midlertidig fred. 

Det er jo gjort mange ganger, men når Putin sier at ikke er rette tiden for det, så er man like langt. Det krever begge parter for at det skal være mulig å oppnå

Lenke til kommentar

Støre sier at ukrainerne vil reise tilbake så snart det er mulig. På Tinder er det tykt med ukrainske kvinner som sier at de vil lære norsk og finne en mann.

En NRK-reporter i dagens sending nevnte barn, kvinner, menn som kommer til Norge. Det skal vel ikke komme så mange menn siden de mellom 18 og 60 har forbud mot å forlate landet de skal kjempe for.

Endret av BadCat
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...