Gå til innhold

Russlands invasjon av Ukraina [Ny tråd, les førstepost]


Gjest Slettet-404071

Anbefalte innlegg

JK22 skrev (1 minutt siden):

Uten Vesten ville ikke Ukraina ha overlevd. Ukrainerne har blitt uløselig sammenknyttet med Vesten som et resultat av Putins forbryterske overtredelsene, og dermed gir man all tenkelig støtte utenom direkte inngrep.

Jeg er helt enig, men det er ikke en proxy krig av den grunn. For å snu på flisa, uten alliert hjelp i form av kjøretøyer, drivstoff, våpen, mat, hele fabrikker m.m., hadde Sovjet vært sjanseløse mot Tyskland. Hvis jeg i Moskva den 8. mai hadde hevdet at den "Store Fedrelandskrigen" egentlig var en proxykrig Sovjet førte på vegne av USA, hadde det bare vært en våt flekk igjen etter meg.*

* dette ble faktisk et dobbelt Khrujtsjov sitat, etter at han gikk av var han mest fornøyd med å ha åpnet for at det var mulig med kritikk og der han uttalte noe i retning at hvis det som nå var lovlig å gi uttrykk for, hadde blitt uttalt i Stalinperioden, så hadde det bare vært en våt flekk igjen etter vedkommende. Og Khrujtsjov, i likhet med Stalin, erkjente helt åpent at uten alliert våpenhjelp så hadde Sovjet tapt krigen. Dette er en faktum som nå aktivt undertrykkes i Russland.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
31 minutes ago, ForTheEmperor said:

Jeg forstår godt hvor vondt det er å miste deler av landet sitt til et undertrykkende regimet, men håper virkerlig Ukraina gir opp slaget, men ikke krigen om Øst-Ukraina. Den kampen ser ut som er tapt. Bygg heller opp styrkene og prøve å ta områdene tilbake igjen i fremtiden. I mellomtiden så kan de bli EU medlem og bygge opp landet sitt. 

Da må du ha et seriøst langt perspektiv. Ukraina blir nok ikke EU-medlem på mange år, til det har de for store problemer med korrupsjon, infrastruktur og ustabilitet. Men de bør ha noe å jobbe mot ja.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
21 minutes ago, Windfarmer said:

Jeg er helt enig, men det er ikke en proxy krig av den grunn. For å snu på flisa, uten alliert hjelp i form av kjøretøyer, drivstoff, våpen, mat, hele fabrikker m.m., hadde Sovjet vært sjanseløse mot Tyskland. Hvis jeg i Moskva den 8. mai hadde hevdet at den "Store Fedrelandskrigen" egentlig var en proxykrig Sovjet førte på vegne av USA, hadde det bare vært en våt flekk igjen etter meg.*

* dette ble faktisk et dobbelt Khrujtsjov sitat, etter at han gikk av var han mest fornøyd med å ha åpnet for at det var mulig med kritikk og der han uttalte noe i retning at hvis det som nå var lovlig å gi uttrykk for, hadde blitt uttalt i Stalinperioden, så hadde det bare vært en våt flekk igjen etter vedkommende. Og Khrujtsjov, i likhet med Stalin, erkjente helt åpent at uten alliert våpenhjelp så hadde Sovjet tapt krigen. Dette er en faktum som nå aktivt undertrykkes i Russland.

Godt poeng, og det er også hyklersk i forhold til feks. Vietnam og Korea-krigen. I Korea-krigen fløy sovjetiske og kinesiske piloter oppdrag mot amerikanerne, kineserne interventerte også direkte med bakketropper. I Vietnam-krigen så supplerte Sovjet masse fly og luftvern til Vietnam (det ble sagt at det var tettere luftvern over Hanoi enn det som fantes i Mosvka), Amerikanerne var veldig forsiktige med å nærme seg den kinesiske grensen for å unngå intervensjon (den kinesiske intervensjonen i Korea skjedde når FN-troppene nærmet seg den kinesiske grensen). 

  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar

Rykter igjen, men blir det bedre eller verre hvis sant?
Vil i så fall denne utnytte situasjonen og ta makta helt kanskje?

Vladimir Putin 'will undergo cancer operation in the near future' and is set to 'hand over power to hardline ex KGB chief while he is incapacitated', insider claims

Spoiler

 

 

Lenke til kommentar
1 hour ago, Outlier616 said:

Jeg tror Kina vil fortsette sin tvetydige og lunkne tilnærming til Russland og denne krigen og i all hovedsak holde seg unna. Særlig fordi det går så ille for Russland. Kina kan til og med se på dette som en mulighet til å ta over andreplassen i verden.

Det er ikke godt å si om Kina er på delt førsteplass eller nummer 2, men de ligger langt foran Russland på alle områder unntatt det å utgjøre en trussel mot verdensfreden eller antall atomvåpen. Jeg er derfor litt usikker på hvilken andreplass du sikter til?

Kina har lange horisonter på alt de gjør. At de vil ha en backup for å unngå å bli for avhengig av vesten, er velkjent. De ønsker seg alternative handelspartnere og har i tillegg en dual circulation økonomisk strategi der de vil styrke "inner circulation". Det er derfor lite som tyder på at Kina har noen interesse av at Russland kollapser eller at forholdet til Russland  forsures. Men, de har heller ikke noen interesse av at forholdet til vesten forsures eller kollapser. Hva kineserne velger å gjøre vet bare kineserne, men vi får håpe at de ikke ender med å støtte russerne militært.

Lenke til kommentar

Kanskje litt på siden av tråden, men hva tenker dere om alle prepper kanalene på YouTube? De har gjerne en "ww3 er igang, gjør deg klar". De kommer med en rekke påstander som de hevder ikke er i mainstream nyheter. De snakker som at de sitter på sannheten som resten av befolkningen ikke har. De oppfordrer til hamstring av basisvarer. De sier gjerne at regjeringen holder info tilbake for å hindre kaos. 

Hva tenker dere? Hva er legitimt og hva er krisemaksimering? 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
D0vendyret skrev (41 minutter siden):

Rykter igjen, men blir det bedre eller verre hvis sant?
Vil i så fall denne utnytte situasjonen og ta makta helt kanskje?

Vladimir Putin 'will undergo cancer operation in the near future' and is set to 'hand over power to hardline ex KGB chief while he is incapacitated', insider claims

  Skjul innhold

 

 

Patruhev virker på meg som Putin 2.0 - altså verre. Det ryktes vel at han er den nærmeste Putin har, og det hintes frampå at han kan ha påvirket Putin til å utføre mye under denne special opten. 

Lenke til kommentar
39 minutes ago, Antonym said:

Kanskje litt på siden av tråden, men hva tenker dere om alle prepper kanalene på YouTube? De har gjerne en "ww3 er igang, gjør deg klar". De kommer med en rekke påstander som de hevder ikke er i mainstream nyheter. De snakker som at de sitter på sannheten som resten av befolkningen ikke har. De oppfordrer til hamstring av basisvarer. De sier gjerne at regjeringen holder info tilbake for å hindre kaos. 

Hva tenker dere? Hva er legitimt og hva er krisemaksimering? 

Det skader ikke å ha det man vet man trenger fremover. Mange butikkhyller er tomme eller gjenfylles sakte. Det er ingen garanti for kontinuitet i disse rare tider.

Lenke til kommentar
D0vendyret skrev (14 minutter siden):

Virker som det er sabotasjer over hele Russland - får håpe det er motstandsbevegelsen som øker dag for dag :)

  Skjul innhold

 

 

Jeg kom over en kommentar i twitter-tråden der. 
En smart måte å spre «sannheten» til det russiske folket, i håp om at de ikke sluker propagandaen fra Kremlin rått. 
 

«I have been posting more updates on Google reviews to Moscow and St Petersburg restaurant since the war started. Also posting photos and headlines from around the world hoping that the Russians will see what's really happening. Anyone willing to join me? Maybe it's working?»

 

noen som vet om russere bruker google reviews? Vurderer om jeg kan programmere noe som gjør det utrolig mye kjappere og enklere å legge til reviews, slik at jeg kan populere flere hundre poster over svært kort tid. (Gitt at det finnes et API jeg kan bruke). 

Endret av iblazeqt
  • Liker 1
Lenke til kommentar
iblazeqt skrev (11 minutter siden):

noen som vet om russere bruker google reviews? Vurderer om jeg kan programmere noe som gjør det utrolig mye kjappere og enklere å legge til reviews, slik at jeg kan populere flere hundre poster over svært kort tid. (Gitt at det finnes et API jeg kan bruke). 

Det er stoppet på grunn av nettopp slik flooding. https://www.businessinsider.com/google-tripadvisor-disable-reviews-russia-ukraine-2022-3?r=US&IR=T

 

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-7QKwQIfm
iblazeqt skrev (10 minutter siden):

Jeg kom over en kommentar i twitter-tråden der. 
En smart måte å spre «sannheten» til det russiske folket, i håp om at de ikke sluker propagandaen fra Kremlin rått. 
 

«I have been posting more updates on Google reviews to Moscow and St Petersburg restaurant since the war started. Also posting photos and headlines from around the world hoping that the Russians will see what's really happening. Anyone willing to join me? Maybe it's working?»

 

noen som vet om russere bruker google reviews? Vurderer om jeg kan programmere noe som gjør det utrolig mye kjappere og enklere å legge til reviews, slik at jeg kan populere flere hundre poster over svært kort tid. (Gitt at det finnes et API jeg kan bruke). 

Jeg mener Google fjernet dette tidlig i krigen, slik at russerne ikke ser disse kommentarene. Tenkte samme tanke som deg og lage en bot, men la det fra meg da jeg leste det

Aner ikke hvordan det ligger an hos TripAdvisor .

Lenke til kommentar
Bugle skrev (15 minutter siden):

Jeg mener Google fjernet dette tidlig i krigen, slik at russerne ikke ser disse kommentarene. Tenkte samme tanke som deg og lage en bot, men la det fra meg da jeg leste det

Aner ikke hvordan det ligger an hos TripAdvisor .

Å legge til en reply på en allerede postet review gjør kanskje ikke samme nytten? Ser det skal finnes et endepunkt for det(hos google review). Ang VPN så vet jeg ikke. Mulig det kan gå med en russisk IP? Mulig det er begrensninger på antall poster man kan lage uavhengig av IP/hvilket land man legger til en review uansett(?) 

Endret av iblazeqt
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-7QKwQIfm
iblazeqt skrev (9 minutter siden):

Å legge til en reply på en allerede postet review gjør kanskje ikke samme nytten? Ser det skal finnes et endepunkt for det(hos google review). Ang VPN så vet jeg ikke. Mulig det kan gå med en russisk IP? Mulig det er begrensninger på antall poster man kan lage uavhengig av IP/hvilket land man legger til en review uansett(?) 

Enig.

Men det jeg også stusser over, er hvor vanskelig er det egentlig å hacke satellittTV. Mange eldre russere bruker utradert teknologi for å se på TV. Er vi blitt for "avanserte"?

Dette må jeg lese meg litt opp på.

Lenke til kommentar

En viss forståelse for at Google, Tripadvisor osv. er i en vanskelig posisjon, men i dette tilfellet bør de trekke seg ut av Russland i stedet.

Det er dessuten mye som tyder på at russerne vet sannheten, men strengt tatt har gitt opp for lenge siden. De er vant til å ha råtne regimer, og de er vant til å lide. De fleste russere er dypt kyniske når det kommer til storpolitikk. Jeg postet sannheten for russiske venner på Facebook før det ble blokkert i Russland og mine russiske venner pluss dusinvis om ikke hundrevis av deres venner så hva jeg skrev og INGEN svarte. Ikke én person. Ikke engang mine russiske venner. De svarte heller ikke på PM. Rett og slett fordi de VET hvordan regimet deres er. Det var nok også mye av grunnen til at spesielt Facebook ble relativt raskt blokkert. Det går opp et lys for russerne når de ser at alle vennene deres i utlandet er forent mot Putin, og hva som egentlig skjer. Men nesten ingen av dem tør å gjøre noe med det.

Et annet problem er at det er vanskelig å få et godt svar på hvor mange russere som egentlig støtter krigen, eller Putin. Det finnes uavhengige byråer som gjør meningsmålinger i Russland, men i et land som er vant med Sovjet, KGB og nå også 15 års fengselsstraff for å være imot krigen... vel... se for deg at telefonen ringer og noen spør deg om du er for eller imot krigen. Hva svarer du en anonym, ukjent person på telefon i et slikt land? Hvor naboer, kolleger eller tom. venner kan angi deg for å være anti-russisk?

Russerne er som folk i andre autoritære møkkaregimer som Kina, Cuba, Nord-Korea osv. De er slitne. Og de er kyniske. Og de har lite de skulle ha sagt. Men den andre siden av den mynten er at dersom et kuppforsøk eller en revolusjon plutselig får ben å gå på kan det få overraskende stor støtte.

  • Liker 4
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...