Gå til innhold

Russlands invasjon av Ukraina [Ny tråd, les førstepost]


Gjest Slettet-404071

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Outlier616 skrev (7 timer siden):

 Det er vel derfor Russland stjeler kornet til Ukraina nå. De har stjålet fem lasteskip med korn og driver nå også og høster ukrainsk korn og stjeler kornlagre og kjører det nordover i lastebiler.

Tviler ikke et sekund på at det utføres tvangseksport av korn til Russland fra Ukraina. Jeg tviler dog på at det er for å fø folk i Russland. Det er mer enn nok korn i Russland. Tipper det er noen som selger det og putter pengene i egen lomme. Men det er noe som skurrer i den historien. Hvordan i alle dager høster man korn i april? Kornet høstes på nettopp høsten. Derav navnet.

 

Endret av Nedward
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
1 minute ago, Nedward said:

Tviler ikke et sekund på at det utføres tvangseksport av korn til Russland fra Ukraina. Jeg tviler dog på at det er for å fø folk i Russland. Det er mer enn nok korn i Russland. Tipper det er noen som selger det og putter pengene i egen lomme. Men det er noe som skurrer i den historien. Hvordan i alle dager høster man korn i april? Kornet høstes på nettopp høsten. Derav navnet.

 


Godt poeng. Stjeler ifra kornlagre, kanskje?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-9JVihvHL
Outlier616 skrev (3 timer siden):

Forsvaret har tatt tyve stykk M109 Paladin 155mm selvgående artilleri ut av lager og gjort dem operative. Føler meg sånn cirka 98% sikker på at neste stopp for disse blir Ukraina!


https://direkte.vg.no/krig-i-ukraina/news/artillerikanoner-hentet-fram-fra-lager-og-testet.RxF68iAhW

"Forsvaret har hentet gammelt artilleri fra lageret og testet det. Ingen vil bekrefte at de kan bli sendt til Ukraina, men våpnene er iallfall klare til bruk."

Jeg sperret opp øynene litt da jeg leste dette i dag. Jeg oppgir ikke navn eller årstall eller noe men jeg var en av et lag på 5-6 mann på en av Piraya kanonene for mange år tilbake. Føler meg trygg på at "vogna mi" er en av dem som sendes avgårde. Litt rart å tenke på. Det smeller bra i 109'ern.

Lenke til kommentar
35 minutes ago, Snikpellik said:

Hahahaha! Dette er helt komisk, på Nord-Korea nivå. Minner meg om USS Pueblo og de andre trofeene de har samlet der i Pyongyang.

 

Kanskje ikke tilfeldig at alle "bildene" er malerier og illustrasjoner og ikke fotografier. Herregud så pinlig.
 

10 minutes ago, BasketSnake said:

Jeg sperret opp øynene litt da jeg leste dette i dag. Jeg oppgir ikke navn eller årstall eller noe men jeg var en av et lag på 5-6 mann på en av Piraya kanonene for mange år tilbake. Føler meg trygg på at "vogna mi" er en av dem som sendes avgårde. Litt rart å tenke på. Det smeller bra i 109'ern.



Det står at de skal ha rekkevidde på 20-30km. Er det nøyaktig på den rekkevidden? Kan de virkelig brukes mot kystgående fartøy også?

De er vel ikke i nærheten av like treffsikre som de laserstyrte rundene ukrainerne har brukt hittil? Nisjen blir kanskje å sende runder ned  mot generelle mål og så forflytte seg raskt?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-9JVihvHL
Outlier616 skrev (2 minutter siden):

 

Kanskje ikke tilfeldig at alle "bildene" er malerier og illustrasjoner og ikke fotografier. Herregud så pinlig.
 



Det står at de skal ha rekkevidde på 20-30km. Er det nøyaktig på den rekkevidden? Kan de virkelig brukes mot kystgående fartøy også?

De er vel ikke i nærheten av like treffsikre som de laserstyrte rundene ukrainerne har brukt hittil? Nisjen blir kanskje å sende runder ned  mot generelle mål og så forflytte seg raskt?

Når jeg opererte den hadde jeg ansvaret for sikteutstyret som var en kikkert til 250 000kr... så da skjønner nok noen i militæret som leser dette hvor langt tilbake vi er i tid. Den skyter 30km ja så vidt jeg husker. Eksplosiver, lysgranater og røyk. Det er nok denne kikkerten og det systemet som er byttet ut. Jeg mener å ha lest for mange år siden at de byttet det ut til et lasersystem. Du kan sikkert fint bombe hva du vil.

Lenke til kommentar
Outlier616 skrev (37 minutter siden):

Det står at de skal ha rekkevidde på 20-30km. Er det nøyaktig på den rekkevidden? Kan de virkelig brukes mot kystgående fartøy også?

De er vel ikke i nærheten av like treffsikre som de laserstyrte rundene ukrainerne har brukt hittil? Nisjen blir kanskje å sende runder ned  mot generelle mål og så forflytte seg raskt?

Gamle kanoner kan fyre av nytt skyts så lenge kaliberet er det samme. 155mm har vel vore NATO standard siden NATO ble stiftet omtrent?

Lenke til kommentar
3 minutes ago, Dragavon said:

Gamle kanoner kan fyre av nytt skyts så lenge kaliberet er det samme. 155mm har vel vore NATO standard siden NATO ble stiftet omtrent?

 

NATO og Warszawapakt-landene har noenlunde tilsvarende, men forskjellige kalibre på all ammunisjon. Prosjektilene Ukraina produserer er f.eks 152mm. De kan sikkert retoole for 155mm, men vil tro det tar tid og testing, og kanskje ikke er kjemperaskt gjort.

Lenke til kommentar
Dragavon skrev (33 minutter siden):

Dessverre tror jeg Putin og co har kommet til et punkt hvor dette kan stemme. Videre frykter jeg at terskelen for å inngå en form for avtale, og at Russland vil spille hardt på at det er Russland vs vesten. Som nevnt i artikkelen… 

Lavrov gikk jo ut senest i går og sa at Russland anser seg ikke som i krig mot Nato. Men det betyr vel bare det stikk motsatte. Også usikker om denne uttalsen ble delt i Russland, uten modifisering. 

Endret av iblazeqt
Lenke til kommentar

Det tror eg ikkje. Eg trur Nato og USA ser på det som en god investering å hjelpe Ukraina til å banke skitten ut av russland så lenge Ukraina har lyst til å fortsette.

russland er på god vei til å ødelegge seg sjølv, så lenge vi gir Ukraina det de trenger.

Endret av Dragavon
  • Liker 5
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
JK22 skrev (4 timer siden):

Ukrainerne gjort det klart at de vil fortsette med angrepene inn i Russland, eksplosjonslyd begynner å bli vanlig i Belgorod mens mindre angrep lanseres inn i Brjanskregionen - en mindre oljeterminal var nesten truffet av en rakett 50 til 60 km over grensen - (ikke Tockha, noe mindre). Det endog ikke utelukkes med at bakkestyrker vil sendes fra Sumyregionen og Kharkivregionen inn i Russland i verste fall. For mange russerne som tidlig hadde sterk overmot, måtte dette ha kommet som et sjokk.

Håper ikke de vil gå inn med styrker i Russland og at de kun angriper mål som er for å forhindre "krigens gang". 
Men har ikke Ukraina noe som kan nå litt lengre? Tenker da på at Krim-brua bør være ett viktig og legitimt mål iom Russerne får inn mye utstyr derfra. Så skjønner ikke helt hvorfor den ikke er blitt tatt ut, hvis de har mulighet for det. Da får Russerne ett langt vanskeligere forsyningutfordring sør. Så spørsmålet til deg (andre) som virker som har endel kunnskaper på feltet. Hvorfor har ikke Ukraina tatt ut den brua?
(Som også andre har sagt, setter pris på dine innlegg her)

Lenke til kommentar
Dragavon skrev (3 timer siden):

Aha. Så det er foklaringen på hvorfor Russland ikke har hatt større styrke å sette inn. Har stusset på det, og ikke vært klar over at det er en stor forskjell hvis det blir noe som heter å "erklære krig".
Sitat:
– Jeg ville ikke bli overrasket ... om han trolig kommer til å deklarere på Seiersdagen 9. mai at «vi er nå i krig med verdens nazister, og vi trenger å mobilisere det russiske folk».

Javel ja, da kan det bli mye verre.

Lenke til kommentar
45 minutes ago, ForTheEmperor said:

Jeg begynner å lure hvor lenge den vestlige verden vil forsyne Ukraina med våpenleveranse hvis krigen varer mer enn 1 år. Tipper når de ser lageret begynner å gå tomme, så vil de nok presse Ukraina med å inngå en våpenhvile. 

Lagrene fylles opp av økt produksjon. Husk at i normal år så ligger produksjonen i vesten på mellom 500 og 1000 mbt’er. Denne eksisterende infrastrukturen kan alene gå opp til ca 4000 pr år uten å utvide kapasiteten. Om man bygger om sivile fabrikker til militære så snakker man om ufattelige mengder (30-40 000 pr år). Russland der i mot har ingen stor sivil produksjonskapasitet å lene seg tilbake på. (Regner med Japan og S Korea som vesten)
 

Eneste russerne har er trusler om atomvåpen.

Endret av scuderia
Lenke til kommentar
Delvis skrev (14 minutter siden):

Aha. Så det er foklaringen på hvorfor Russland ikke har hatt større styrke å sette inn. Har stusset på det, og ikke vært klar over at det er en stor forskjell hvis det blir noe som heter å "erklære krig".

De prøver å rekruttere fra andre land(leiesoldater) også iom de ikke har rett til å beordre vernepliktige i sitt eget land, så problemet dere er å ha nok folk til offensiven. De hadde i utgangspunktet også for mye folk når de gikk inn, for de brukte førstegangtjenestefolk, noe de ikke har lov til etter Russisk lov (det jeg har forstått). Putin har i ettertid sagt at han ikke viste at disse ble med under invasjonen (eller den militære spesialoperasjonen som han kaller det)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
20 minutes ago, D0vendyret said:

Hvorfor har ikke Ukraina tatt ut den brua?

Med hva?

Ukrainas ballistiske missiler har ikke den nødvendige treffsikkerheten. Ordinært artilleri har ikke rekkevidden, og knapt nok sprengkraften. For kampfly er dette et rent selvmordsoppdrag med mindre russerne selv i krigstid skulle legge seg på et Mathias Rust-nivå av inkompetanse og handlingslammelse.

Ukrainsk forsvarsledelse har uttalt at de helt klart ønsker å ta ned broen, men at de foreløpig ikke har hatt muligheten.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...