Gå til innhold

Russlands invasjon av Ukraina [Ny tråd, les førstepost]

Gjest Slettet-404071

Anbefalte innlegg

Skrevet
Dragavon skrev (8 timer siden):

Sitat

17. august 2025 kl. 21:51

CNN: Trump møter Zelenskyj aleine

Donald Trump skal møte Ukrainas president Volodymyr Zelenskyj før dei to skal ha møte med ei gruppe europeiske leiarar måndag, melder CNN.

Zelenskyj og europeiske leiarar har hatt videomøte søndag før måndagens møte i Washington.

Møtet med dei europeiske leiarane blir truleg ein arbeidslunsj, ifølge kjelder til TV-kanalen.

Eg er spent på korleis dette kjem til å gå, og om ein får ein reprise av det som skjedde forrige gong.

• Liker 2
  • Innsiktsfullt 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet
torbjornen skrev (7 timer siden):

Her ser det ut som om folk i PST har hatt god sans for humor, når ein gjev denne "storkaren" ein sykkel i staden for å setje han på fyrste klasse på eit fly ut av Norge. Skal tru om dette er ein av syklane som vart brukt då Russland sendte flyktningar over norskegrensa for nokre år sidan?

Så håpar eg at ein også følgjer med på aktiviteten med eit visst alvor, og brukar utvisningsvedtak i staden for bortvisning dersom det blir nødvendig.

Det er jo smart å gjøre det, med tanke på at de ønsker å avvise at han er invitert og deltar i en offisiell overrekkelse. I tillegg er det penger spart.

Tror de har lært noe av utvekslingen av spioner/fanger, hvor "hjemkomsten" av russiske spioner har blitt benyttet til PR-formål, gjerne med Putin personlig til stede. Det er ikke like glamorøst å bli plukket opp av en drosje langt ute i periferien.

• Hjerte 2
Skrevet
jallajall skrev (12 timer siden):

Det er ganske begrenset hva POTUS kan gjøre uten støtte fra kongressen.

For øyeblikket gjør kongressen det Trump ønsker. Så når Trump ikke har satt i gang nye våpenprogram til Ukraina er det fordi han ikke ønsker det.

• Liker 5
Skrevet

apropos "sikkerhetsgarantien" som Trump skal ha lovet Ukraina, den foretrekker jeg å se på papiret. Har en følelse at det kanskje ikke er det vi tror?

dessuten, skal det bare være en garanti som Trump personlig står for, eller en sikkerhetsgaranti som forplikter USA som land? Det siste krever at Senatet vedtar det, og er jo å foretrekke, for da gjelder garantien uavhengig av Trump sitt humør eller om han plutselig dauer. (han er troende til å ikke stå ved det og finne smutthull)

Det skal være økt støtte for Ukraina i Senat/Kongress, så et flertalls-vedtak der er best.

• Liker 1
Skrevet (endret)
2 hours ago, Thor. said:

Trump: –⁠ Zelenskyj kan avslutte krigen nesten umiddelbart
Hvis han ønsker det, sier USAs president Donald Trump.

https://www.vg.no/nyheter/i/mPJbjp/donald-trump-zelenskyj-kan-avslutte-krigen-med-russland

Så da vet vi utfallet i kveld.

Og stakkars putin-kameraten til Trump må ofre liv, utstyr og masse penger i angrepskrigen sin bare fordi Zelensky ikke vil gi opp. Uffameg!

Edit: Skivrefeil.

Endret av sedsberg
  • Liker 8
Skrevet
Mr.M skrev (24 minutter siden):

apropos "sikkerhetsgarantien" som Trump skal ha lovet Ukraina, den foretrekker jeg å se på papiret. Har en følelse at det kanskje ikke er det vi tror?

dessuten, skal det bare være en garanti som Trump personlig står for, eller en sikkerhetsgaranti som forplikter USA som land? Det siste krever at Senatet vedtar det, og er jo å foretrekke, for da gjelder garantien uavhengig av Trump sitt humør eller om han plutselig dauer. (han er troende til å ikke stå ved det og finne smutthull)

Det skal være økt støtte for Ukraina i Senat/Kongress, så et flertalls-vedtak der er best.

Sier bare Budapest-memorandumet,

så ser vi hvor lite en nedskrevet avtale egentlig betyr. Den er signert av usa og Russland.. eneste som ser ut å respektere avtalen er UK.

• Liker 5
Skrevet
Mag ne skrev (11 minutter siden):

Marco Rubio forklarer om Ukraina. Se de første tre minuttene av denne videoen:

det er vel et gammelt klipp av Rubio, antageligvis fra før Trump ble president? Mens i dag, må han "svelge" egne synspunkter for ikke å bli kastet ut av Trump. Tror man kan finne mye slikt før & nå, om ymse politikere.

Skrevet
Mr.M skrev (3 minutter siden):

det er vel et gammelt klipp av Rubio, antageligvis fra før Trump ble president?

At det er et gammelt klipp framkommer veldig tydelig i videoen sherlock

Skrevet
Mag ne skrev (3 minutter siden):

At det er et gammelt klipp framkommer veldig tydelig i videoen sherlock

javel,

jeg spolte rett frem til klippet med Rubio og hørte ikke på han pratekverna (er litt allergisk mot disse typene/slitsomt før øra)

• Liker 1
Skrevet
torbjornen skrev (8 timer siden):

Eg er spent på korleis dette kjem til å gå

jeg mistenker Trump har "oversolgt" hele begivenheten som har pågått under og etter Putin-møtet.

Når Zelenskyj og EU-delegasjonen får egen befatning med materien senere i dag, vil det temmelig raskt bli tatt ned på jorda i dagene som kommer.

• Liker 1
Skrevet
On 8/16/2025 at 6:05 PM, <generisk_navn> said:

Det kan være noe i det. Perioden etter 2. verdenskrig er den lengste sammenhengende perioden uten en større krig i Europa så vi kan gjerne hevde at vi er i en unntakssituasjon.

Bare for å  kverulere litt her men 1814-1866 var vel en lengre periode med fred i Europa. Men ja, fred i lengre perioder i Europa er mer unntaket enn regelen.

• Liker 1
Skrevet
1 hour ago, Kahuna said:

For øyeblikket gjør kongressen det Trump ønsker. Så når Trump ikke har satt i gang nye våpenprogram til Ukraina er det fordi han ikke ønsker det.

Det er nok ikke så enkelt.
En ren våpenpakke vil f.eks. aldri gå gjennom i Kongressen.

Skrevet
Thor. skrev (4 timer siden):

Så da vet vi utfallet i kveld.

Tja, jeg tar ikke sorgene på forskudd. Jeg har troen på at et sterkt oppmøte av Europeiske ledere vil sette tonen i møtet, sånn at det ikke kan bli så giftig som under møtet der Vance og Rubio flanket Trump i angrepet på Zelensky.

Hvis møtet går dårlig så vil det forsure forholdet til Europa ytterligere. Europa kan bli nødt til å ta ut "skilsmisse" mot orangeutangen.

• Liker 4
Skrevet

apropos Nobelpris, kan man tilbakekalle en utdelt Nobelpris hvis personen bryter grunnlaget den er gitt på? Trump er jo helt besatt av å smykke seg med prisen, helst så fort som mulig. Men er jo ikke utenkelig at han "diskrediterer" æren det var, på et senere tidspunkt.  - mulig å bli fradømt den igjen?

• Liker 1
Skrevet
scuderia skrev (28 minutter siden):

Bare for å  kverulere litt her men 1814-1866 var vel en lengre periode med fred i Europa. Men ja, fred i lengre perioder i Europa er mer unntaket enn regelen.

1870-1912 var vel også en temmelig fredelig periode i Europa. Pax Germanica, som historiefaget har kalt roen etter at de tyske statene samlet seg i stormakten Tyskland.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...