Gå til innhold

Russlands invasjon av Ukraina [Ny tråd, les førstepost]


Gjest Slettet-404071

Anbefalte innlegg

Bugle skrev (11 minutter siden):

Jeg forholder meg ikke til henne, men hun har tross alt 15k følgere på sin FB side. Hva hun har i andre sosiale medier aner jeg ikke.

Men hun har en påvirkningskraft med så mange følgere, samt så mye oppmerksomhet i mediene.

Så det jeg undrer over, er om hun får betalt for å holde på slik, eller om hun faktisk trur på det selv.

Det blir bare spekulasjoner, men det kan dra en sammenheng om hvorfor og hvordan så oppegående (eller ikke) mennesker kan dra slike slutninger som samsvarer med russisk propaganda.

Handler det om lav IQ?

Penger?

Oppmerksomhet?

Hva oppnår ei 60 år gammel kjerring med dette, hun har jo ikke akkurat "hele livet forran seg".

 

Jeg vil anta at hun faktisk selv tror på dette. Dama har jo sine egne meninger om mange ting. Ante faktisk ikke at hun, sammen med Arne Treholt var medeiere i steigan.no. Krake søker make sier man...
 

Sitat

Kari Jaquesson, Arne Treholt og åtte Rødt-politikere er blant eierne i selskapet bak Steigan.no, som angivelig sprer russisk propaganda. Pål Steigan avviser påstanden, men Rødt varsler likevel intern gjennomgang.

https://www.dagbladet.no/nyheter/hevdes-a-spre-russisk-propaganda-kari-jaquesson-medeier/75772256

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-7QKwQIfm
Mannen med ljåen skrev (2 minutter siden):

Hvorfor Rødt-politikere?

Har de ikke fått med seg at Russland har avskaffet kommunisme?

Meget godt spørsmål.

Av en eller annen rar grunn, i min omkrets, er det flere eldre 50+ som heier frem rødt og som også er passiv til krigen i Ukraina.

Det jeg også har, objektiv observert, er at de fleste som er passiv eller holder med russland i krigen drar frem tidligere nyere kriger i Midtøsten som et argument: Både for krigen men også for å ikke engasjere seg.

Typisk politisk ståsted er langt til høyre, langt til venstre, samt konspi-folk og radikale muslimer.

Lenke til kommentar
Dragavon skrev (4 timer siden):

Det er ikke lange veien til "Stasi", det østtyske "ministerium für staatssicherheit" , og de beryktede stasi-arkivene hvor man fant opplysninger om utallige tusener privatpersoner som hadde blitt angitt av naboenes barn etc. for å være illojale mot østtyske idealer eller annet de hadde den minste mistanke om, og som Kreml ikke var begeistret for.

Som en kuriositet; her er Putins ID-kort fra Stasi da han var stasjonert i østtyskland. "Papieren bitte!""

Spoiler

049ea0c6-0001-0004-0000-000001373196_w16

 

Endret av xRun
  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-7QKwQIfm

En annen observasjon. Jeg har i flere år spilt et populært mobilspill med flere titalls millioner spillere.

Det er et p2w spill (SoS), som krever en god inntek for å kunne holde tritt. Spillet er delt inn i flere stater (servere) hvor hver stat har flere tusen spillere.

Hver stat holder for seg selv og kan ikke gå til andre stater, så hver stat blir en liten bobble for seg selv. Om din bosetting blir angrepet kan du tape mye penger (eller månedsvis med spilling). 

Jeg har brukt noen kronasjer på det spillet for å si det mildt, og har vært i flere stater og observert diskusjoner vedr. krigen I Ukraina. (Jeg har flere kontoer)

De aller fleste russerne der forsvarer krigen om de er i flertall i staten. 

De statene med lite antall russere støtter ikke krigen eller holder seg unna "politikk"

Endret av Slettet-7QKwQIfm
Lenke til kommentar
Bugle skrev (1 time siden):

Ikke meningen å skitne til tråden.

Men har noen av dere lest FB-siden til Kari Angelique Jaquesson?

Helt utrolig, selv RT har et mer "vestlig" syn på krigen i Ukraina.

Gjør hun dette kun for å le hele veien til banken, eller tror hun seriøst på det hun selv skriver?

Jeg har dessverre lest, og med det har jeg forkortet livet minst 5 år, tettet blodårer og forskyndet alderdommen.

Jaquesson er et produkt av kildene hun leser. Det er bare å følge med på Steigan, så står det noe lignende i ekstremversjon på Jaquessons Facebook-profil kort tid etterpå.

Det er litt det samme alle andre steder egentlig. Det kommer en ny vill konspiratorisk påstand fra russerne, deretter en video fra The Grayzone og en ny tweet fra Glenn Greenwald og andre Russland-støttere som "bare stiller spørsmål" med nyttig bensin til russernes bål, så vet man nøyaktig hva fremtidige innlegg fra noen brukere selv her inne på dette forumet kommer til å handle om, eller hva Tucker Carlson på Fox News vil ta opp neste kveld. Denne informasjonskrigen er ganske fascinerende å følge i real time.

Endret av Snikpellik
  • Liker 4
  • Innsiktsfullt 4
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

Tror ikke denne er postet i tråden enda, men den er noen dager gammel nå. Det er en ukrainer på Chatroulette (eller lignende tjeneste) som har tatt opp sine møter med unge russere der, og reaksjonene han får fra dem siden han har ukrainsk flagg i bakgrunnen:

Spoiler

 

Hva som er klippet bort, eventuelt ikke, er selvsagt ikke mulig å vite. Men reaksjonene han får fra unge russere bare for å være ukrainsk i denne videoen er skremmende. 

  • Liker 3
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-7QKwQIfm
Snikpellik skrev (6 minutter siden):

Tror ikke denne er postet i tråden enda, men den er noen dager gammel nå. Det er en ukrainer på Chatroulette (eller lignende tjeneste) som har tatt opp sine møter med unge russere der, og reaksjonene han får fra dem siden han har ukrainsk flagg i bakgrunnen:

  Skjul innhold

 

Hva som er klippet bort, eventuelt ikke, er selvsagt ikke mulig å vite. Men reaksjonene han får fra unge russere bare for å være ukrainsk i denne videoen er skremmende. 

De er veldig unge og har tilgang på det de trenger, pluss mer til. "Ingen bekymring, ingen problem".

Låta blir forhåpentligvis noe annet om de mister alt det. Så kjør på med sanksjoner til de også kjenner realiteten her i verden.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-7QKwQIfm
Rune_says skrev (27 minutter siden):

Interessant, jeg tenkte jo at massegravene lå der uten å være fylt igje, men det er faktisk satelittbilder som viste hvor de ble laget både i Bucha og i områdene rundt.

Videre ser det ut som om de russiske soldatene oppfører seg mer eller mindre som griser...

 

Som griser? Slutt å gi de et bedre rykte enn hva de fortjener.

Lenke til kommentar
knutinh skrev (10 timer siden):

Jeg kan si "up yours". Du kan si "up yours". NATO kan si "up yours". Hva får deg til å tro at et tenkt kraftig krympet FN hvor størstedelen av Asia, deler av Afrika og Sør-Amerika er ekskludert, som sier "up yours" kommer til å bety noe i det store bildet?

Jeg tror at du er 100 år for sent ute. I 1922 kunne kanskje Europa + USA bare bestemme seg for noe, og så presse det på resten av verden med makt. Jeg tror ikke at det er mulig i 2022.

Vi kan selvsagt nekte å handle med Kina, India, Russland, Saudi-Arabia, Iran etc. Det vil påvirke både vår og deres økonomi. Men det er såpass mange nasjoner, såpass mye areal og såpass mange borgere at sjansen er stor for at de har råvarer vi trenger, og kan utvikle komplementære "sub-globale" økonomier.

-k

Det handler mer om å samkjøre de som er mot dette, og som historisk ikke har vært tilhengere av slike regimer. Ikke bare i sanksjoner og militær støtte til Ukraina, men også fremover i tid. Man har håpet at å inkludere disse landene ville bety at kommunikasjon ville være en fordel, men med disse landenes veto-rett så har altså en god del av de viktige sakene blitt stoppet. 

Du undervurderer Vestens økonomiske styrke. Såklart, vi kan ikke gjøre ting uten at det treffer oss selv. Men Russland er en puslingøkonomi, Kina er verdens største økonomi, men er 100% avhengig av vestlig kjøpekraft. Vi kan over tid finne andre alternativer til mye av det som produseres i Kina, men det finnes ingen alternativer for Kina å selge til.

Det vil gjøre vondt for oss, men enda mer for dem. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Dubious skrev (2 timer siden):

Putin har ingenting å tape på å fortsette krigen.
Putin sitter trygt en plass i Russland med null sjanse for at noen bomber ham. 

Russland har 70% av sine BTG'er i Ukraina, i snitt har disse lidd tap på opp mot 20%. Ved 10% mister de i praksis sin operative kapasitet. En god del av de beste soldatene ble brukt til spydspissoperasjoner som gikk feil med enorme tap. Mange soldater med erfaring fra andre kriger har gått tapt. De trekker nå ut soldater og utstyr fra enheter i forsvar rundt i verden for å erstatte tap, men mange av disse er utrente og har enda dårligere utstyr. De har i praksis ikke mer å sette inn, derfor har de også omgruppert østover. 

Han får riktig nok stølte fra Syria, men må nå hente inn værmepliktige til kamp, noe som er upopulært, og ikke veldig effektiv. Selv om de i teorien kan pøse på med folk, så vil tapene være enorme. Putin kan ikke tåle uandeliege tap, særlig ikke når propagandaen også sprekker rundt omkring og misnøyen øker. For noen vil dette forsterke troen, for andre vil det kunne føre til opprør. Så gjenstår det å se hvor stor den siste blir, og ikke minst hvor i maktapparatet det skjer.

Så, selv om Putin er trygg for bomber, er han ikke trygg. 

Lenke til kommentar
Snikpellik skrev (7 timer siden):

Tror ikke denne er postet i tråden enda, men den er noen dager gammel nå. Det er en ukrainer på Chatroulette (eller lignende tjeneste) som har tatt opp sine møter med unge russere der, og reaksjonene han får fra dem siden han har ukrainsk flagg i bakgrunnen:

  Vis skjult innhold

 

Hva som er klippet bort, eventuelt ikke, er selvsagt ikke mulig å vite. Men reaksjonene han får fra unge russere bare for å være ukrainsk i denne videoen er skremmende. 

Er mer overrasket over at Chatroulette fremdeles eksisterer enn reaksjonene fra et hjernevasket folk... 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Kina er ikke avhengig av vestlig kjøpekraft. Kjøpekraft vokser mer i ikke-vestlige land og det er flere hoder som etter hvert kan kjøpe varer og tjenester. Utviklingen har vært synlig lenge.Nordmenn har tapt mye kjøpekraft de siste 10 årene og utviklingen har verken flatet ut eller reversert. De store økonomiene vil gå østover.

https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_countries_by_real_GDP_growth_rate

Lenke til kommentar
1 hour ago, lada1 said:

De er vel mer mot "vesten" enn de er mot kapitalisme?  Er ikke sikker på om Taiwan og Japan her regnes som "vesten" 🙂

Tror det er like mye gammel vane. Ellers var jo Steigan og flere av hans meningsfeller Pol-Pot-fans, så de er ganske glad i folkemord og sånn. 

  • Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

"I'm something of a conspiracy theorist myself." - eller i hvert fall var jeg til tider nesten det.

Jeg kjenner også Kari Jaquesson personlig. Vi var naboer i mange år, og trente ofte på Elixia samtidig. Hun er en flott dame, og et fint menneske, med gode verdier, alltid blid og hyggelig og oppmuntrende. Det er vanskelig for meg å forene den Kari jeg kjenner, men den Kari jeg ser i sosiale medier. Mange har sikkert hatt den samme opplevelsen med familie, venner eller bekjente. Det skjer noe med folk som føler seg håpløse, ensomme, forlatte, nedtrykte, maktesløse eller tråkket på, når de setter seg bak en skjerm. De får konkret utløp for alt de tenker. På godt og vondt. Jeg tror forskjellen nå om dagen er at alle disse finner hverandre på nett og forsterker hverandre.

Det er også mange fellesnevnere for de fleste med "alternative virkelighetsforståelser". Psykologer som studerer konspirasjonsteorier snakker mye om en "søken etter mening", for å få verdensbildet til å henge sammen. Jeg vil påstå at det å være sårbar for konspirasjonsteorier kanskje er en ekstrem form for kognitiv bias som særlig svake mennesker, eller "samfunnstapere" er spesielt utsatt for på grunn av manglende sosialisering, nettverk og ressurser.

De utsetter seg selv for mer konspiratoriell ideasjon (bobble), er svært kyniske til politikk, er mer opptatt av rettferdighet og demokrati, er mer antiautoritære, har lavere selvbilde, og er mindre medgjørlige. At de er opptatt av rettferdighet er morsomt, og viser at de aller fleste ikke på noen måte er dårlige mennesker. Å ha én eller fler av disse trekkene gjør deg heller ikke til konspirasjonsteoretiker. Dette er bare trekk de fleste av dem har til felles, og i høyere grad enn folk flest. Jeg har flere av disse trekkene selv. Heldigvis har jeg blitt mer skeptisk og kildekritisk med årene.

Jeg forsøkte å reaktivere Facebook her om dagen for å lese kommentarfelt og hva folk syntes om krigen i Ukraina, og det var skikkelig begredelig. Algoritmene til Facebook belønner som regel kommentarene med de sterkeste meningene. Uansett sak. Det er gjerne bare pro eller anti. Og sjelden man leser noe balansert, fornuftig, konstruktivt eller innsiktsrikt.

En person som tror på én konspirasjonsteori, vil ofte tro på en annen, selv om de er gjensidig motstridende. En østeriksk studie viste at folk som trodde på konspirasjonsteorier var langt mer tilbøyelige til umiddelbart å tro på 100% fiktive konspirasjonsteorier forskerne selv hadde diktet opp. Det er nok også mye av grunnen til at f.eks "klimaskeptikere" og "antivaksere" nå går igjen som Putin-apologetikere og kommer med forklaringer på ting som ikke henger på greip. I mange tilfeller bare gjentar de ting som allerede er motbevist og fullstendig sprøyt.

Vi burde egentlig synes litt synd på dem og forsøke å forstå dem mer slik at vi kan avradikalisere dem. Og sosiale medier burde gjøre noe med algoritmene sine.

  • Liker 4
  • Innsiktsfullt 5
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...