Gå til innhold

Russlands invasjon av Ukraina [Ny tråd, les førstepost]


Gjest Slettet-404071

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
ForTheEmperor skrev (54 minutter siden):

Siden Russland vil nå fokusere på Øst-Ukraina, kan man da si krigen nærmer seg slutten på en full-skala invasjon? Da blir konflikten sentralisert kun i Donbass og konflikten blir sånn som da Krim ble annektert?

Fullskala invasjon av hele landet er nok lagt på is, i hvert fall for en veldig god stund. Russerne har ingen mulighet per i dag til å klare dette. Null.

Russernes hovedfront vil være i Donbass og for å sikre en landkorridor mellom Krim og Donetsk, men krigen blir ikke som da de annekterte Krim. Da rullet russerne inn uten særlig motstand, det var aldri tilfellet i Donbass der de ikke klarte å okkupere mer enn rundt 35-40% av de to oblastene Luhansk og Donetsk. Det ukrainske forsvaret er i tillegg langt, langt sterkere nå i dag enn det var i 2014.

Luftangrepene har dog fortsatt i hele landet etter russerne flyktet fra Kyiv og Tsjernihiv. Det er fremdeles en veldig stor risiko for at de vil forsøke å ta Odesa i nær fremtid, sannsynligvis ved bruk av styrker inn fra Transnistria i vest etterfulgt av bombardement fra Sevastopol, fra havet og en landgangsoperasjon. Og hva som skjer nord for Kherson og opp mot Dnipro gjenstår å se. Det spørs bare hvor langt russerne tør å strekke forsyningslinjene sine. De har ikke greid å komme lengre nord derfra på mange uker, og til og med blitt pushet tilbake etter den feilede offensiven mot Mykolaiv. Trolig er det dette som hindrer/forsinker angrepsforsøket mot Odesa. Alt fremstår egentlig ganske planløst og rotete, men i øst/Donbass er det lettere å se et mønster på hva de forsøker.

Det man ser i øst akkurat nå er at russerne forsøker å knipe de ukrainske styrkene inne ved at de avanserer fra nord, sørover fra Iziym. Men her vil motstanden bli stor, det er gigantiske områder og ukrainerne har hatt planer for å forsvare disse områdene i mange år allerede.

FO6dM1QagAATJdV?format=jpg&name=large

Endret av Snikpellik
  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
ForTheEmperor skrev (8 minutter siden):

Siden Russland vil nå fokusere på Øst-Ukraina, kan man da si krigen nærmer seg slutten på en full-skala invasjon? Da blir konflikten sentralisert kun i Donbass og konflikten blir sånn som da Krim ble annektert?

Under Krim anneksjonen var der knapt krigshandlinger. Hva dette er og hva det blir vet knapt noen. Jeg leser bl.a. i Aftenposten at russerne pr. i dag ikke har noen strategi, og det fremstår som rimelig. Hele aksjonen fremstår nå som en eksersis i opportunisme. Først skulle de ta hele Ukraina på noen dager, det gikk ikke. Så skulle de omringe Kyiv og tvinge de i kne, det gikk ikke. Tvert i mot fikk de pryl og måtte gjennomføre en kaotisk tilbaketrekning der de eneste de oppnådde var å pådra seg verdenssamfunnets vrede ved å vise sitt sanne jeg i Butscha. Og de greier ikke en gang å finne opp en koherent forklaring på hva som skjedde i Butscha;

Slik forklarer Russland blodbadet i Butsja – VG

Dette ser ut som kaos og rot, Putin forstår at han må få til noe før han kan erklære seier, men det er Putin som er under press og er på defensiven. Og dette tror jeg både EU og USA forstår og synes å handle deretter. Til og med Putin lar seg påvirke av hvem i det internasjonale samfunnet som har det moralske overtaket. Jeg tror nå at NATO, EU og USA er klar til å kjøre full pakke, ikke med soldater på bakken, men der de ikke tar noen smålige hensyn med hvordan og med hva de bidrar.  

  • Liker 4
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Ukraina har jo sendt endel styrker østover og de vil nå få tilgang til tyngre skyts levert, så får håpe de får pulverisert ennå mer på de demotiverte russiske styrkene. Putin vil få mindre og mindre forhandlingsrom hvis dette fortsetter. Håper at Ukraina vil fortsette og i alle fall ikke skrive på noe før etter 8 mai. 

  • Liker 6
Lenke til kommentar

Flertall i SV for å gi våpen til Ukraina
https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/mrjwMq/flertall-i-sv-for-aa-gi-vaapen-til-ukraina

Sitat

Landsstyret i SV snur og vil gi våpen til Ukraina. Ledelsen er splittet. SV-leder Audun Lysbakken stemte for – nestleder Kirsti Bergstø stemte mot.

«SV støtter forsendelsen av 2000 panservernvåpen til Ukraina, og kan støtte eventuelle fremtidige leveranser av defensive våpen til bruk i forsvaret av landet. Hvis forutsetningene endres på en måte som gir behov for ny forankring er det landsstyret som skal behandle saken».

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Rune_says skrev (3 timer siden):

Kjøpekraften i Kina er nok på vei oppover men vi er fortsatt veldig rike ift majoriteten av folk i Kina

China is Still Very Poor - Don’t be Fooled!

 

I følge denne rangeringen så har Russland, Kina og india 2. 3. og 4.plassen over verdens militærmakt:

https://www.statista.com/chart/20418/most-powerful-militaries/

I følge denne rangeringen av bnp (fra 2017) så har Kina 2. plass, India 5. plass, Russland 11.plass over verdens BNP. Det er ventet at Kina snart vil innta første-plassen:

https://www.worldometers.info/gdp/gdp-by-country/

I følge denne så utgjør Kina, India, Indonesia, Pakistan og Russland nesten halvparten av jordens befolkning:

https://www.worldometers.info/world-population/population-by-country/

 

Hvis man tenker å legge ned FN til fordel for "FN 2.0" som inkluderer bare de vi er enige med så går man fra en tildels handlingslammet organisasjon som omfatter alle, til fragmentering. Man må forvente at den halparten av verden som ikke er med vil lage noe slags alternativ.

 

Jeg synes at det er vanskelig å se løsningen for et overnasjonalt styre. Hvis vi innfører "verdensdemokrati" så er det ikke utenkelig at verdens borgere vil stemme for at det skal bli straffbart å kritisere Guddommer eller politiske ledere. Hvis vi lar økonomisk eller militær makt være avgjørende så er Europa og USA trygge for nå, men Kina seiler opp som en alvorlig konkurrent.

-k

Endret av knutinh
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Dragavon skrev (6 minutter siden):

Skulle likt å høre hvilke argumenter de som stemmer mot bruker for å ikkje ville hjelpe Ukraina å forsvare seg. 🤮

Man har jo slike sjuke mennesker som Clare Daly som legger sin elsk på alt som er av despotregimer.
https://www.dagbladet.no/nyheter/gjor-meg-kvalm/75784188

https://en.wikipedia.org/wiki/Clare_Daly#Member_of_the_European_Parliament

 

Erkeeksempel på den appropriering radisser gjerne driver med.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Jarmo skrev (3 timer siden):

Her er det (tilsynelatende) soldater som dreper soldater - det er faktisk deres oppgave i krig. (Og det er brutalt)

Spm blir dermed om de ble skutt mens de fortsatt var i strid og så dratt ut av kjøretøy f.eks. og "nådeskudd" pga for store skader/ikke tilgjengelig sanitet.

Ukraina har foreløpig tilbakevist videoen. 

Det som fremstår litt merkelig i videoen er at alle ansiktene til de som blir skutt er skjult.

Vi vet heller ikke p.t. om f.eks. Russere har fanget noen Ukrainere, tatt deres uniformer, kledd dem i Russiske uniformer og skutt dem (da forklarer det at ansiktene er skjult så de ikke gjenkjennes som Ukrainske)

Vi vet at Russere som lager videoer sannsynligvis har fått ordre om å lage videoer som fremstiller Ukrainske soldater som grusomme. (iflg uverifisert info fra Anonymous, som fant denne ordren fra General Bulgakov).

 

Idenifisering av de som skyter og omstendighetene blir dermed essensielt.

Endret av Rune_says
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Snikpellik skrev (3 timer siden):

Tysk etterretning BND har avlyttet russisk samband hvor det ble diskutert drap på sivile i Bucha. Noen av meldingene kan knyttes direkte til spesifikke lik som er funnet og fotografert i byen, og opptakene antyder at dette verken var tilfeldige handlinger, eller handlinger fra udisiplinerte individuelle soldater som kom ut av kontroll. Materialet antyder snarere, blir det sagt her, at soldatene snakket hverdagslig om grusomhetene de begikk - og at drap og tortur av sivile er en del av en overordnet strategi for å skape frykt.

Dette kommer frem i en eksklusiv sak fra Der Spiegel.

Oversatt med Translate:

Russian soldiers discussed atrocities against civilians over the radio
https://www.spiegel.de/politik/butscha-soldaten-besprachen-graeueltaten-gegen-zivilisten-ueber-funk-a-9e01662c-aa7e-4828-bf6f-f662d9b6164e

Artikkelen er både bak betalingsmur og på tysk, men vil garantert plukkes opp og gjengis av engelskspråklig og norske medier snart.

I mellomtiden kan man lese hva journalisten oppsummerer i denne Twitter-tråden:

  Vis skjult innhold

 

 

Oppdatert: Der Spiegel har nå lagt ut en engelsk, åpen versjon av artikkelen:

German Intelligence Intercepts Radio Traffic Discussing the Murder of Civilians in Bucha
https://www.spiegel.de/international/germany/possible-evidence-of-russian-atrocities-german-intelligence-intercepts-radio-traffic-discussing-the-murder-of-civilians-in-bucha-a-0a191c96-634f-4d07-8c5c-c4a772315b0d

Sitat

DER SPIEGEL has learned that German intelligence intercepted radio traffic from the Russian military regarding the murder of civilians in Bucha. It appears that such atrocities were part of the plan.

The Bundesnachrichtendienst (BND), Germany’s foreign intelligence service, has acquired gruesome new insights into the atrocities committed by Russian military forces in the town of Bucha near the Ukrainian capital of Kyiv. DER SPIEGEL has learned that the BND intercepted Russian military radio traffic in which the murder of civilians in Bucha was discussed. Some of the intercepted radio traffic can apparently be directly linked to dead bodies that have been photographed in Bucha.

 

  • Innsiktsfullt 5
Lenke til kommentar

Er redd det blir en opptrapping av grusomhetene i krigen nå. På samtlige reportasjer fra området er det tydelig at hatet vokser raskt. Motparten gjøres til ting istedet for mennesker. Spesielt synd når ukrainerne havner i disse holdningene, for de risikerer å miste en del av sympatien om overgrepene blir for store. Fra russisk side er det vel ingenting som kan overraske lenger. Men for ukrainas del kan de faktisk miste en del, flere av fordelene de som angrepet har, samfunnets hjelp med våpen og utstyr. Får bare tro de har mye på kontoen å ta av i forhold til putlers regime.

Lenke til kommentar
Pop skrev (4 minutter siden):

Er redd det blir en opptrapping av grusomhetene i krigen nå. På samtlige reportasjer fra området er det tydelig at hatet vokser raskt. Motparten gjøres til ting istedet for mennesker. 

Det er jo veldig forståelig at Ukrainere flest etterhvert hater russere mer og mer. Vi får bare håpe at de likevel behandler russiske krigsfanger anstendig og at det ikkje skjer overgrep. Her vil jo også Ukrainsk ledelse ha stor innflytelse, så lenge Zelenskyj sier at vi, Ukrainere, skal oppføre oss skikkelig så vil det bety mye. Dersom Ukrainsk ledelse begynner å oppføre seg som russiske ledere så går det åt skogen.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
3 minutes ago, Dragavon said:

Det er jo veldig forståelig at Ukrainere flest etterhvert hater russere mer og mer. Vi får bare håpe at de likevel behandler russiske krigsfanger anstendig og at det ikkje skjer overgrep. Her vil jo også Ukrainsk ledelse ha stor innflytelse, så lenge Zelenskyj sier at vi, Ukrainere, skal oppføre oss skikkelig så vil det bety mye. Dersom Ukrainsk ledelse begynner å oppføre seg som russiske ledere så går det åt skogen.

Helt klart, og så langt gjør i det minste styresmaktene i Ukraina det. "Dersom dette har skjedd skal vi finne ut av det..." er det i minste bedre enn "Nei, dette er bare skuespillere og motparten som prøver å sverte vårt storslåtte humanitære arbeid!"

  • Liker 1
Lenke til kommentar
2 hours ago, Snikpellik said:

Fullskala invasjon av hele landet er nok lagt på is, i hvert fall for en veldig god stund. Russerne har ingen mulighet per i dag til å klare dette. Null.

Har det skjedd noe signifikant siden side 337 i debatten? Makter ikke alltid å følge med. Er det den beste oppsummeringen den setningen du har lagt til her Snikpellik? Denne krigen er altoppslukende. En tidstyv er den blitt. Om jeg skal lese meg fram eller om jeg skal velge bruddstykkelesning blir min utfordring.

Lenke til kommentar
G skrev (6 minutter siden):

Har det skjedd noe signifikant siden side 337 i debatten? Makter ikke alltid å følge med. Er det den beste oppsummeringen den setningen du har lagt til her Snikpellik? Denne krigen er altoppslukende. En tidstyv er den blitt. Om jeg skal lese meg fram eller om jeg skal velge bruddstykkelesning blir min utfordring.

Dette innlegget skjønte jeg ikke helt. Kan du forsøke å reformulere?

Lenke til kommentar
Just now, Snikpellik said:

Dette innlegget skjønte jeg ikke helt. Kan du forsøke å reformulere?

Altså jeg falt av lesningen. Syntes innlegget ditt stakk seg ut som et slags oppdaterende innlegg. Men, er selvsagt uvitende fordi jeg ikke har lest nyheter fra tirsdag av om konflikten.

Lenke til kommentar
1 hour ago, Dragavon said:

Det er jo veldig forståelig at Ukrainere flest etterhvert hater russere mer og mer. Vi får bare håpe at de likevel behandler russiske krigsfanger anstendig og at det ikkje skjer overgrep. Her vil jo også Ukrainsk ledelse ha stor innflytelse, så lenge Zelenskyj sier at vi, Ukrainere, skal oppføre oss skikkelig så vil det bety mye. Dersom Ukrainsk ledelse begynner å oppføre seg som russiske ledere så går det åt skogen.

En ting som er sikkert er at ukrainere kommer aldri til å se på russere som et broderfolk noensinne igjen.

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...