Gå til innhold

Russlands invasjon av Ukraina [Ny tråd, les førstepost]


Gjest Slettet-404071

Anbefalte innlegg

sedsberg skrev (5 minutter siden):

https://www.fvn.no/norgeogverden/i/EaAX7a/russlands-tidligere-president-vil-bygge-et-aapent-eurasia-fra-lisboa-til-vladivostok

Sitat

Målet om avmilitarisering og avnazifisering av Ukraina er for framtidige ukrainske generasjoners skyld og for å skape muligheten for endelig å bygge et åpent Eurasia – fra Lisboa til Vladivostok, skriver Medvedev

Dette følger samme språk som har begynt å komme i russiske statlige medier som RIA og fra de mest fremtredende propagandistene på Rossiya og andre statlige tv-kanaler.

Russlands retorikk er nå på nivå med Nazi-Tysklands "endelige løsning" og "lebensraum". Det er helt vanvittig.

Endret av Snikpellik
  • Liker 8
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Snikpellik skrev (11 minutter siden):

Litt mer indirekte relatert til krigen, men veldig viktig opp mot krigen: på søndag er det presidentvalg i Frankrike, og melingsmålingene de siste ukene viser at ytre-høyrekandidaten Marine Le Pen tar kraftig innpå Macron. Siden invasjonen startet har hun økt fra 17% til 22% på snittet av meningsmålingene.

Le Pen støtter Putin og ønsker tettere samarbeid med Russland, noe hun har ytret både før og etter invasjonen av Ukraina. Hun er også mot NATO og vil oppheve sanksjoner mot Russland dersom hun blir valgt. Partiet hennes har mottatt penger fra Russland.

Dersom Le Pen velges vil ikke lenger Orban og Ungarn være Putins eneste allierte statsleder i EU, dette vil være en svært positiv utvikling for Putin.

How Marine Le Pen closed the gap on Emmanuel Macron
The far-right leader’s campaign strategy is finally paying off against the incumbent French president as the election approaches.
https://www.politico.eu/article/le-pen-close-gap-macron-polls-france-election/

1492005874_Skjermbilde2022-04-06kl_13_11_32.thumb.png.047f180b609d9348528db4da43f5f641.png

Le pen kommer til andre omgang, men der vil Macron vinne. Samme skjedde for fem år siden. Jevnt i første omgang, og så vil mange stemme på Macron for å slippe Le Pen.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Stålkjerne skrev (Akkurat nå):

Le pen kommer til andre omgang, men der vil Macron vinne. Samme skjedde for fem år siden. Jevnt i første omgang, og så vil mange stemme på Macron for å slippe Le Pen.

Tror også det samme og at Macron vinner, men den økte støtten til Le Pen er foruroligende med Russlands invasjon av Ukraina som bakteppe. Jeg tror ikke nødvendigvis hennes støtte til Putin er hovedårsaken til økt popularitet de siste ukene, men populisme rundt konsekvenser av krigen som økte energi- og matvarepriser etc. Det er en liten mulighet for at hun vinner, og det vil etter min mening være en katastrofe for Europa.

  • Liker 5
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
>generisk navn> skrev (41 minutter siden):

Jeg tror det er STOR forskjell mellom folk "fra landsbygda" og folk fra byen hva både utdanning og almenkunnskap angår, og landsbygda i Russland er stor.

Liste over land etter urbanisert befolkning.

I Norge bor 83% av befolkningen urbant, ca samme som USA. Russland ligger noe lavere på 74,8% og Ukraina ennå lavere på 69,6%. Begrepet urban er definert av hvert land.

Lenke til kommentar
Simen1 skrev (1 minutt siden):

Liste over land etter urbanisert befolkning.

I Norge bor 83% av befolkningen urbant, ca samme som USA. Russland ligger noe lavere på 74,8% og Ukraina ennå lavere på 69,6%. Begrepet urban er definert av hvert land.

Så, av en befolkning på drøye 140 mill bør altså ca 35 mill på landsbygda. Av de som bor såkalt urbant bor trolig mange i byer som er store etter norsk målestokk, men som pga. beliggenhet og omkringliggende geografi trolig har mindre impulser utenfra enn f.eks. Moskva og St. Petersburg. Legg till effekten av stort sett bare tilgang på statskontrollerte media på toppen av dette så vil selv en millionby i Sibir fremstå som avsidesliggende sammenlignet med Otta eller Namsos (faktisk helt tilfeldig utvalg av meg ;) )
Eller sagt på en annen måte; selv en millionby i Sibir kan være ensbetydende med å bo på landsbygda. Men det er nå bare min påstand, jeg har ingen førstehåndserfaring med å bedømme urbaniteten til russere. 

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Svein M skrev (24 minutter siden):

https://www.vg.no/nyheter/utenriks/i/66AeBz/nato-med-ny-vaapen-appell-ekstremt-viktig

Jeg ser at Nato fortsetter å prøver å styrke Ukraina militært. Håpet er vel å slippe å gripe inn direkte for å bombe Russerene ut.

Jeg antar at NATO har en rød linje i denne konflikten, men at de unngår å kunngjøre denne av frykt for å bli presset på dette. Hva som er den røde linjen er gjerne mer variert, det kan f.eks. være en kraftig forverring av den humanitære tilstanden i deler av landet og at de derfor ønsker å opprette en hjelpekolonne og/eller luftbro for å komme sivilbefolkningen til unnsetning med hjelpesendinger. NATO vil da kunne be Russland om at russerne garanterer for hjelpearbeidernes sikkerhet. Om Russland da svarer "Njet" vil NATO si. "Det var synd. Flyforbudssone it is!"

Kanskje!

Eller om russerne bruker ABC-våpen, da tror jeg saken er noe klarere. Evt. at russerne farer så grusomt frem mot sivilbefolkningen i et område at det er umulig for NATO å forsvare hvorfor de ikke intervenerer.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
>generisk navn> skrev (18 minutter siden):

Så, av en befolkning på drøye 140 mill bør altså ca 35 mill på landsbygda. Av de som bor såkalt urbant bor trolig mange i byer som er store etter norsk målestokk, men som pga. beliggenhet og omkringliggende geografi trolig har mindre impulser utenfra enn f.eks. Moskva og St. Petersburg. Legg till effekten av stort sett bare tilgang på statskontrollerte media på toppen av dette så vil selv en millionby i Sibir fremstå som avsidesliggende sammenlignet med Otta eller Namsos (faktisk helt tilfeldig utvalg av meg ;) )
Eller sagt på en annen måte; selv en millionby i Sibir kan være ensbetydende med å bo på landsbygda. Men det er nå bare min påstand, jeg har ingen førstehåndserfaring med å bedømme urbaniteten til russere. 

Summerer jeg denne lista så kommer jeg til 86,5 (2021 estimate) millioner innbyggere i byer med over 50 000 innbyggere, inkludert de annekterte på Krim. Av en befolkning på ca 145,5 millioner inkludert Krim (2022 estimat). Det blir rett under 60% urbant i betydningen byer over 50 000 innbyggere.

Lenke til kommentar
Simen1 skrev (2 minutter siden):

Summerer jeg denne lista så kommer jeg til 86,5 (2021 estimate) millioner innbyggere i byer med over 50 000 innbyggere, inkludert de annekterte på Krim. Av en befolkning på ca 145,5 millioner inkludert Krim (2022 estimat). Det blir rett under 60% urbant i betydningen byer over 50 000 innbyggere.

Ok, da er altså ca 40 % / 58 mill boende i byer eller områder < 50' innbyggere? Det er en del folk, det. Og jeg påstår fortsatt at det kun er de største (og kanskje også vestligste) byene som har nevneverdig påvirkning utenfra med massemedia og tilreisende.

  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
>generisk navn> skrev (14 minutter siden):

Ok, da er altså ca 40 % / 58 mill boende i byer eller områder < 50' innbyggere? Det er en del folk, det. Og jeg påstår fortsatt at det kun er de største (og kanskje også vestligste) byene som har nevneverdig påvirkning utenfra med massemedia og tilreisende.

Jeg har ikke vært lengre øst i Russland enn Kazan, men noe av det jeg har sett av den russiske landsbygda langs M7 er omtrent som den "tredje verden". Av andre land jeg har besøkt i Europa vil jeg sammenligne det med Albania. Asfalt og gatelys er for eksempel ikke noe man har overalt, langt derifra - selv ganske langt vest. Vi har jo hørt opptak av russiske soldater som ringer hjem under denne krigen og forteller at de er overrasket over hvor "rikt" de finner Ukraina, der "alle" har smarttelefoner og merkeklær, det er asfalt, rent og fine bygninger overalt. I deres øyne.

Det russiske militæret består i stor grad av soldater fra rurale områder langt øst i landet. De med mer penger som bor i byer som Moskva, St. Petersburg, Nizhny Novgorod osv. unngår tjeneste. Veldig mye etniske minoriteter som tjenestegjør, mange som kanskje ikke har reist veldig langt hjemmefra noensinne før de nå er sendt til krigen.

Endret av Snikpellik
  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 5
Lenke til kommentar
>generisk navn> skrev (25 minutter siden):

Jeg antar at NATO har en rød linje i denne konflikten, men at de unngår å kunngjøre denne av frykt for å bli presset på dette. Hva som er den røde linjen er gjerne mer variert, det kan f.eks. være en kraftig forverring av den humanitære tilstanden i deler av landet og at de derfor ønsker å opprette en hjelpekolonne og/eller luftbro for å komme sivilbefolkningen til unnsetning med hjelpesendinger. NATO vil da kunne be Russland om at russerne garanterer for hjelpearbeidernes sikkerhet. Om Russland da svarer "Njet" vil NATO si. "Det var synd. Flyforbudssone it is!"

Kanskje!

Eller om russerne bruker ABC-våpen, da tror jeg saken er noe klarere. Evt. at russerne farer så grusomt frem mot sivilbefolkningen i et område at det er umulig for NATO å forsvare hvorfor de ikke intervenerer.

Biden og NATO vil ikke definere "A Red Line," og det er bare en fordel. En risikerer å komme i samme situasjon som Obama der han sa at kjemiske våpen i Syria var en slik "Red Line," så greidde russerne å skape tvil om hvem sine kjemiske våpen det var osv., ingenting skjedde utover at USA tapte troverdighet.

For NATO sin del er det helt avgjørende at de trusler en har fremsatt blir gjennomført når betingelsene har inntrådt. Dette gjerne i kombinasjon at en er uklar på hvor grensen går og at en lager til en masse faenskap som ikke blir offentliggjort, men som russerne forstår at NATO står bak. Et av Putin's store trick har vært å være uforutsigbar, la vi snu på flisa, NATO har langt flere og større verktøy i sin uforutsigbarverktøykasse enn Russland.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Snikpellik skrev (5 minutter siden):

Jeg har ikke vært lengre øst i Russland enn Kazan, men det jeg har sett av den russiske landsbygda langs M7 er omtrent som den "tredje verden". Asfalt og gatelys er for eksempel ikke noe man har overalt, langt derifra - selv ganske langt vest. Vi har jo hørt opptak av russiske soldater som ringer hjem under denne krigen og forteller at de er overrasket over hvor "rikt" de finner Ukraina, der "alle" har smarttelefoner og merkeklær, det er asfalt, rent og fine bygninger overalt. I deres øyne.

Det russiske militæret består i stor grad av soldater fra rurale områder langt øst i landet. De med mer penger som bor i byer som Moskva, St. Petersburg, Nizhny Novgorod osv. unngår tjeneste. Veldig mye etniske minoriteter som tjenestegjør, mange som kanskje ikke har reist veldig langt hjemmefra noensinne før de nå er sendt til krigen.

Der tror jeg du treffer spikeren på hodet.
 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Storbritannia følger Spania og Polen, og tar i bruk ordet folkemord om Russlands handlinger i Bucha. 

Boris Johnson: Russlands handlinger i Butsja «ikke langt unna folkemord»
https://direkte.vg.no/nyhetsdognet/news/boris-johnson-russlands-handlinger-i-butsja-ikke-langt-unna-folkemord.-usgu3cvB

Sitat

– Når du ser hva som skjer i Butsja – avsløringene vi ser av hva Putin har gjort i Ukraina, som ikke ser ut som det er langt unna folkemord – er det ikke forunderlig at folk svarer slik de gjør, sier Storbritannias statsmnister Boris Johnson i et pressemøte torsdag.

Bildene fra Kyivs forstad Butsja har de siste dagene vekket sterke reaksjoner fra en rekke land og verdensledere.

– Jeg er ikke i den minste tvil om at verdenssamfunnet, med Storbritannia i stor grad i spissen, nok en gang vil bevege seg unisont for å innføre sanksjoner og straffer mot Putins regime, sier Johnson.

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Snikpellik skrev (2 timer siden):

Dronevideo viser russiske forlatte stillinger nær Tsjernobyl-kraftverket, hvor de hadde gravd seg ned i bakken:

  Vis skjult innhold

 

Kart som viser hvor dette er, samt stråling i området:

  Vis skjult innhold

FPpUqolaIAAx8I6?format=jpg&name=medium

Jeg har ikke nok kunnskap til å vite hva >18.500 kiloBecquerel per kvm. i en sånn setting uten beskyttelse betyr for helsen. Men det kan absolutt ikke være helt bra å grave rundt i det, og oppholde seg i det over en viss tid. Ut fra hva jeg har lest av eksperter så kan ikke dette føre til "Acute Radiation Syndrome" som noen meldte tidligere, men risikoen for f.eks. kreft i løpet av livet øker sannsynligvis ekstremt.

 

Fritt etter hukommelsen:
Da Tsjernobyl-ulykken skjedde, fikk vi beskjed på at mat ikke kunne ha over 300 Becquerel. Senere ble dette forandret til 3000 Becquerel. Om dette er forandret senere vet jeg ikke. Om noen husker bedre enn meg, så si i fra.

18.500 kiloBecquerel er veldig mye mer enn 3000 Becquerel.

Lenke til kommentar

Gi dem raketter som kan skytes ut fra vest til øst. Presisjonsraketter/missiler. Feks Fra Lviv til Krimhalvøya. Teppe bomb hele øya, vis Putin hvem som bestemmer en gang for alle. Kanskje 1 av rakettene kan siktes mot Moskva? (om den kommer fram eller ikke så viser de at de kan viss de vil til Putin;) )
 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...