Gå til innhold

Russlands invasjon av Ukraina [Ny tråd, les førstepost]


Gjest Slettet-404071

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet-7QKwQIfm
Simen1 skrev (11 minutter siden):

Russiske myndigheter har tidligere publisert passasjerlista

Ja, tre minutter etter at flyet styrtet.

Vanligvis tar dette timer. Ref. Dagbladet.

Ut fra mediene så langt, tyder det på at Prigozjin var om bord og døde.

Men min synsing gjør at jeg er todelt på om han er faktisk død eller ikke, og om dette er en fordel eller ikke.

Akkurat nå er bildet veldig uklart.

Endret av Slettet-7QKwQIfm
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Bugle skrev (2 minutter siden):

Men min synsing gjør at jeg er todelt på om han er faktisk død eller ikke, og om dette er en fordel eller ikke.

 

Enten han er død eller han arrangerte sin død så ser vi neppe noe til ham på en stund.

Forhåpentligvis kan det føre til interne stridigheter.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-7QKwQIfm
jahooo skrev (Akkurat nå):

Enten han er død eller han arrangerte sin død så ser vi neppe noe til ham på en stund.

Forhåpentligvis kan det føre til interne stridigheter.

Problemet er at russerne nå eier hendelsen basert på alle usikkerheter og deretter vrir det til sin egen fordel slik at deres befolkning tror på det.

Lenke til kommentar
Gjest Gjest slettet-ld9eg7s96q

Mafiastat gjør mafiating, flere nyheter kl. 11

At det feite flesketrynet og nazikollegaen hans fikk en grufull død der de langsomt dalte ned mot bakken i et brennende vrak av et fly, er en fin ting da. Kunne ikke hendt bedre folk. Som flere i tråden har sagt, en grunn til feiring og det akter jeg også å gjøre.

leonardo-dicaprio.gif

Lenke til kommentar

https://twitter.com/Gerashchenko_en/status/1694449848169189519

"Wagner PMC mercenaries are going to take revenge on Putin and Shoigu for the death of their leader. Calls for revenge against the killers fill the chat rooms of Prigozhin's channels. Law enforcers of two regions have been raised on alert."

https://twitter.com/visegrad24/status/1694433884853727699

"The Belarusian authorities have cut off the internet in the area of the main Wagner Group camp in the Tale Village in Belarus. Looks like Putin and Lukashenko are trying to stop the Wagner Group from communicating with each other and coordinating a quick response."

https://twitter.com/KyivIndependent/status/1694524481409061041

"Wagner convoys head to Russia after fatal crash. In the aftermath of the plane crash that reportedly killed Prigozhin, convoys of Wagner fighters are departing Belarus and heading to Russia, the Center reported on Aug. 23."

https://twitter.com/officejjsmart/status/1694456893933081016

It’s worth remembering that the U.S. State Department for the first time called on its citizens to immediately leave Belarus just 2 days ago. The U.S. intelligence agencies might have picked up some chatter and knew that Wagner turmoil might take place in Belarus.

 

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
5 hours ago, jahooo said:

Enten han er død eller han arrangerte sin død så ser vi neppe noe til ham på en stund.

Forhåpentligvis kan det føre til interne stridigheter.

Et argument mot at han arrangerte sin egen død er at dette synes ganske så kostbart (krevde vel minst en pilot sitt liv?).

Et argument for er kanskje at liket ikke finnes?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • Et ukrainsk flagg flyr over det som er igjen av Robotyne
  • Russerne kontrollerer nå kun de sørligste delene av byen
  • Ukraina hadde igjen i går kveld og natt "taktisk signifikante" fremskritt i Robotyne og i fremstøtet lengre øst (mørk blått). Det vil si fremskrittene er beskjedne av størrelse, men av betydelig taktisk betydning ift. terreng og posisjoner og russerne har brukt svært stort ressurser på å forsøke å holde denne linjen
  • Ukrainerne står også ved den såkalte "Surovkin-linjen" (rød linje) i Robotyne der de er i direkte kontakt med russiske forsvarsverk
  • Ukrainerne forsøker å sikre en korridor som bringer dem ned til Novoprokopivka
  • Muligens kan de da også angripe russiske forsvarslinjer og forsvarsverk parallelt fra øst mot vest i stedet for å måtte krysse dem. Disse linjene virker da muligens i ukrainsk favør. Russerne kan åpenbart legge feller og miner, men ikke på en slik skala som de de har gjort i 90 graders vinkel fra sør mot nord og som de brukte et års tid på
  • På det verste er det sett 8 miner av forskjellige slag på en kvadratmeter
  • Ukrainsk kontraartilleri er også ekstremt viktig nå siden russerne vet hvor ukrainerne kan komme

 

  • Untitled.jpg.b35f6c19893c2527f982a1af347b84d4.jpg
Endret av Brother Ursus
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 3
Lenke til kommentar
15 hours ago, SilverShaded said:

Vel...i utgangspunktet mener jeg alle liv er mye verdt, sett fra enkeltmenneskets synspunkt, hvis man i det hele tatt kan gjøre en slik sammenligning.

Sludder. Rent sludder. Det der faller på egen urimelighet. Er en voldtektsmann eller pedofil overgriper like mye verdt som en hardarbeidende sykepleier? Det du forfekter har ikke rot i virkelighetens verden. Det er ideologi eller i beste fall drømmer om det perfekte eller kanskje putinisme. 

Er mennesker som skaper katastrofer og deretter forsøke drepe alle hjelpemannskaper som rykker ut til katastrofen bra mennesker? Nei. Slike mennesker er søppel. Bikkja til naboen er mer verdt enn disse kaldblodige drapsmenn - og jeg liker ikke bikkjer. 

Merk at jeg snakker ikke her om alle russere. Jeg snakker om russere som tar på uniform og bedriver krigsforbrytelser, voldtekt av sivile, voldtekt av barn og kidnapping av barn. Også runder de av dagen med å forsøke å slakte hjelpemannskap og røde kors ansatte. Søppelmennesker. Jeg håper de får pest og kolera alle sammen og en bombe rett i huet. 

Endret av bojangles
  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
1 hour ago, Brother Ursus said:

En vakker dag i fremtiden når denne forferdelige krigen er over og de skyldige allerede er straffet og døde, kommer vi nok til å få se noen utrolig spennende dokumentarer og spillefilmer om denne krigen, og alt som foregikk i kulissene.

Jeg ser for meg en ny sesong av Black Adder.

Ba4.jpg.18df8106ad4f7f92ede4b4fe95d479ce.jpg

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
49 minutes ago, Brother Ursus said:

 

 

Ukrainske båter utstyrt med både luftvern og bakke-til-bakke raketter angrep mål på eller nær Krim og skjøt ned et russisk jagerfly som ble sent for å angripe dem.

Ja så det nettopp og var tenkt å poste om det.

Massevis av tungt bevæpnede småbåter rundt en forlatt oljeplattform så nært krim! Russerne har virkelig ikke noe kontroll. De bare responderer. Virker som de gikk rett i fella og mistet et fly.

Edit: er vel ikke bekreftet at de mistet flyet? Det var ikke klart utifra videoen.

Endret av Enceladus
Lenke til kommentar

Det koker vel ned til at man generelt sett ikke bare kan si at alle soldater, i og utenfor Ukraina bare er vanlige mennesker som gjør en jobb, og at bare sjefene i Kremlin er de skyldige. På samme måte som man ikke kan hevde alle soldater er blodtørstige voldtektsmenn.

Men det endrer ikke det faktum at alle Russere er av nasjonalitet kollektivt bærere av ansvar for landets handlinger, selv om de ikke har individuelt ansvar for krigen eller krigsforbrytelser som gjøres.

Kort og godt, man kan ha forståelse for enkeltsoldatens ønske om å ikke være i Ukraina, man kan ha sympati med det faktum at de er mennesker som ønsker å leve, og som gjerne har familie, men like vel ønske dem alle døde så raskt som mulig så lenge de er der.

Samtidig skal man ikke la være å erkjenne det relativt høye antallet krigsforbrytelser som er gjort med overlegg, gang etter gang, både av enkeltsoldater, grupper av soldater, og av de som skyter langdistansevåpen. Det er altså bred aksept for å gjennomføre slike forbrytelser på alle nivåer i den Russiske hæren. Dette vil naturligvis legge et ekstra lag av forakt på den Russiske hæren, Russland, og det russiske folk pga disse handlingene. 

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
6 hours ago, Gjest slettet-ld9eg7s96q said:

Mafiastat gjør mafiating, flere nyheter kl. 11

At det feite flesketrynet og nazikollegaen hans fikk en grufull død der de langsomt dalte ned mot bakken i et brennende vrak av et fly, er en fin ting da. Kunne ikke hendt bedre folk. Som flere i tråden har sagt, en grunn til feiring og det akter jeg også å gjøre.

Jeg har aldri før applaudert en flystyrt, men i dag gjør jeg virkelig noe nytt. I tillegg, som om den første applausen ikke var nok, skal jeg applaudere enhver hevn som settes i verk etter denne styrten. Når to sider med rasshøl dreper hverandre håper jeg ihvertfall at de gode står igjen som tilskuere og kan fortsette med gode ting etterpå.

Til sammenligning med prigoshins "avgang", har jeg vel sett noen filmer der folk ønsker å slutte i narkokartell, mafia, leiemorderorganisasjoner osv, og avgangen svææært sjelden er av den fredfulle sorten. Så dette kom ikke mest overraskende på noen vil jeg tro. Men som grunnlag for filmmanus kan det bli bra.

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Pop skrev (3 minutter siden):

Jeg har aldri før applaudert en flystyrt, men i dag gjør jeg virkelig noe nytt. I tillegg, som om den første applausen ikke var nok, skal jeg applaudere enhver hevn som settes i verk etter denne styrten. Når to sider med rasshøl dreper hverandre håper jeg ihvertfall at de gode står igjen som tilskuere og kan fortsette med gode ting etterpå.

Til sammenligning med prigoshins "avgang", har jeg vel sett noen filmer der folk ønsker å slutte i narkokartell, mafia, leiemorderorganisasjoner osv, og avgangen svææært sjelden er av den fredfulle sorten. Så dette kom ikke mest overraskende på noen vil jeg tro. Men som grunnlag for filmmanus kan det bli bra.

Jeg har ingen tvil om at Prigozhin gjør det som han tror gir han mest makt/penger til enhver tid.
Men i videoene før hans planlagte kupp, og under kuppet, kunne det nesten virke som om han aktet å stanse krigen i Ukraina. Han sa rett ut at den er startet av toppene i Kreml for å plyndre et uskyldig nabofolk.

Det har han helt rett i, men årsaken til at han sa dette var åpenbart for å få militæret og folk på sin side i kuppet.
Så skjedde ett eller annet(bestikkelser? lovnader? familie som gissel?) som gjorde at Putin fikk Prigozhin til å stoppe kuppforsøket sitt...

Av Prigozhin eller Putin er jeg helt ærlig usikker på hvem jeg ville unnet makt. Jeg tror faktisk nesten Prigozhin. Så for min del kunne flyene til Prigo og Putin gjerne vært byttet om

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Da liksom-kuppet til Wagner ble avlyst for 2 måneder siden ble det spekulert i årsaken til at Wagner tilsynelatende slapp så billig unna. En av tingene som ble nevnt var at Wagner satt på en 'dødmannsknapp' i form av lister over Putins hemmelige konti i utlandet. 

Er 2 måneder tiden det tar å 'rydde opp' og flytte verdiene til andre konti i andre banker?

Lenke til kommentar

Prigozhin ble etter opprøret filmet med ekstra finger.  (Han manglet en finger).  Han har derfor høyst sannsynlig en dobbeltgjenger, på samme måte som Putin har minst 2 dobbeltgjengere som viser seg i det offentlige rom.

Det er mulig at Prigozhin har vært død lenge og at dette kun var for å få det til å passe inn i narrativet.

Uansett, så er 3 minutter fra krasj til at det kom i Russiske medier så kort tid at dette er en beskjed til oss og til Russere.  Normalt tar det 12-24 timer til flere dager for russiske nyheter når slike ting skjer.   Dette er altså et godt planlagt mord, evt "skuespill" for å avslutte narrativet om Prigozhin.

  • Liker 6
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...