Gå til innhold

Russlands invasjon av Ukraina [Ny tråd, les førstepost]


Gjest Slettet-404071

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Sitat

 

Onsdag denne uken ble Wagner -leder Jevgenij Prigozjin meldt omkommet i en flystyrt nord for Moskva onsdag. Styrten ble umiddelbart sett på som mistenkelig av Russland-eksperter VG snakket med, og satt i sammenheng med kuppforsøket Wagner-lederen ledet i juni.

Dersom dette var et attentatforsøk, er det ikke første gang en Kreml-kritiker har dødd.

 

https://www.vg.no/nyheter/utenriks/i/O8JJ3k/de-var-kritiske-til-putin-saa-ble-de-drept

Lenke til kommentar

Et veldig interessant opptak fra nordre Bakhmut (Zaliznyanskoe) vist hvordan en kombinerte gruppe av stridsvogner, BMP, en UR-77 (som aktuelt skjøt sitt våpen rett over de fremrykkende stridsvognene!!!) og droneoperatører desimerte en russisk forsvarslinje med suksess. Dette viser at Svenskebrigaden har blitt erstattet med ferske trente styrker. Men det er dronene som er av størst interesse, de sluppet forskjellige last tilpasset de taktiske forholder som vanlige bomber på åpen lend, håndgranater i skamferte terreng og sist uidentifiserte eksplosiver i selve skyttergraver. De siste var regelrett morderisk for russerne. Annetsteds vist det seg at dette er amerikanske klaseladninger tatt fra 155mm DPICM granater. Disse er veldig kraftig i trang rom og kan skape dødelige splintregn langs en skyttergrav. 

Fra felten er det ikke mye nytt, utover en merkelig tendens med færre og færre rapporterte drepte russiske i de daglige tapsrapportene på ukrainsk hold. Men det er sett økt bruk av JDAM-ER som slippes av MiG-29, Su-27 og Su-24 og det er sett nedslag i selve Novoprokopivka som er i bunnen av et fremspring på 10 km + 20 km, de var treffsikkert til tross for at flyene ikke kunne være nærmere enn 30 km fra den opprinnelige linjen før motoffensivens start. Det er mulig at amerikanerne er ikke lite småfrustrert over at russerne kunne produsere glidebomber raskere enn dem, og dermed levert mange flere JDAM enn tidlig, med modifisering som tiltak mot ekstrem jamming.

Det er 3 km mellom Robotyne og Novoprokopivka og det meldes at ukrainske styrker hadde vært i stand til å avansere i dette mellomrommet. De er nå i fysisk kontakt med "Surovikin-linjen" og har allerede en taktisk fordel; i vest finnes det to elveløp, den ene i nord i vinkel mot nordvest, og den andre i vest med vinkel mot sørvest - disse har mykjord, små innsjøer og bekkeløp som gjør dem ugjennomtrengelige for begge sider. I selve Novoprokopivka er det et ekstra elveløp som gjør at man må omgå den til vest og til øst. Med andre ord, det er ikke godt egnet for et forsvar når flanken i vest kompliseres av elveløpene, når man har sårbare kommunikasjoner og våtmark i egne rygg med en åpen flanke i øst hvor det er et synkested som forvandles til en innsjø i regntiden. 

Ikke rart at russerne gjort alt de kunne for å holde Robotyne. Ukrainerne ved å avansere øst for byen har tvunget seg fram til et landskap hvor trelinjene ikke gikk på tvers, men på langs pga. skrentene og åssider. Da innbar det at russerne øst for Novoprokopivka kunne bare komme fra Verbove. Det er gammelt elvebunnsterreng mellom frontlinjen der og Ocheretuvate - som i muddertiden kan bli marerittaktig for begge sider. Dermed vet begge at Novoprokopivka er essensielt for å bryte seg gjennom til Tokmak. 

Men dette er ikke anbefalt, med mindre ukrainerne vet hvordan å rulle opp flankene av hele frontlinjen, for jo dypere og trangere et fremspring bli, jo mer sårbart vil de angripende styrker bli. Uansett, Novoprokopivka kan ikke holdes fordi terrenget ikke er til fordel for de russiske forsvarerne som har funnet seg utsatt for DPICM og JDAM, mens HIMARS tok bort deres SAM og tungt artilleri. Dessuten rotere ikke russerne sine soldatene i tilstrekkelig styrke, de gjør det nemlig i kompaninivå. Dette anbefales ikke i et aktiv forsvar. 

Endret av JK22
  • Liker 5
  • Innsiktsfullt 3
Lenke til kommentar
JK22 skrev (18 minutter siden):

 

Dette bildet avslører en veldig overraskende nyhet; ER-utstyret har blitt sterkt forenklet ved å se at glidevingemonteringen har blitt forenklet og selve halen som rommet navigasjonsutstyret så ut som det hadde bare blitt hamret og boltet sammen på et vanlig verksted. Og selve bomben er uvanlig, for det er en gammel Mk 82-bombe fra Vietnamkrigens tid, ved å se på spisseenden. Dette tyder da på at amerikanerne nå kan produsere billige JDAM-ER utstyr og gjenbruke gamle våpen - som USA har hundretusener av. Og dette kan gjøres uten å offentligjøre det, for utstyret for JDAM-ER er ikke militærsgradert mens gamle bomber kan fritt selges for en skikk og ingenting.

Får bare håper på 1 tonns JDAM-ER ganske snart. For bildet har vist at amerikanerne hadde lært. 

Endret av JK22
  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 4
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-7QKwQIfm

Hvorfor denne trangen til å holde Bakhmut, for begge sider?

Eneste grunn jeg kan komme på i farta er at russland desperat prøver å skjule omfattende og ubegripelig folkemord og at Ukraina desperat prøver å avdekke dette.

Lenke til kommentar
Gjest Gjest slettet-ld9eg7s96q
Bugle skrev (8 minutter siden):

Hvorfor denne trangen til å holde Bakhmut, for begge sider?

Eneste grunn jeg kan komme på i farta er at russland desperat prøver å skjule omfattende og ubegripelig folkemord og at Ukraina desperat prøver å avdekke dette.

For Russland har det en enorm symbolsk verdi og Ukraina kan binde ned mye ressurser delegert fra andre frontavsnitt ved å legge press på Bakhmut. Den eneste fremgangen Russland har hatt på over et år er Bakhmut og Soledar (og det var ikke engang den Russiske hæren som stod for den fremgangen, men Wagner gruppen). Taper Russland Bakhmut vil det være et enormt prestisjenederlag.

Lenke til kommentar

Ser ut til at ukrainerne også har dyttet artilleri fremover mot Tokmak, som nå treffes ikke bare av HIMARS, men også 155mm.

Det er 20-22km fra Robotyne til Tokmak. Men artilleriet står nok på kanskje 25-30km, men mye nærmere russiske flanker.

Da ser det ut til at fokuset på russisk artilleri, kontraartilleri, og det å utbedre flankene begynner å gi resultater.

Russerne ser ikke ut til å sende Ka-52 heller. Kanskje pga. RBS-70?

  • Liker 4
Lenke til kommentar
57 minutes ago, JK22 said:

Dette bildet avslører en veldig overraskende nyhet; ER-utstyret har blitt sterkt forenklet ved å se at glidevingemonteringen har blitt forenklet og selve halen som rommet navigasjonsutstyret så ut som det hadde bare blitt hamret og boltet sammen på et vanlig verksted. Og selve bomben er uvanlig, for det er en gammel Mk 82-bombe fra Vietnamkrigens tid, ved å se på spisseenden. Dette tyder da på at amerikanerne nå kan produsere billige JDAM-ER utstyr og gjenbruke gamle våpen - som USA har hundretusener av. Og dette kan gjøres uten å offentligjøre det, for utstyret for JDAM-ER er ikke militærsgradert mens gamle bomber kan fritt selges for en skikk og ingenting.

Får bare håper på 1 tonns JDAM-ER ganske snart. For bildet har vist at amerikanerne hadde lært. 

Dette har vel blitt gjort for lenge siden?
https://www.ausairpower.net/TE-JDAMPt1.html

Lenke til kommentar
Gjest Gjest slettet-ld9eg7s96q

 

Jeg tipper, siden Preggern var så tett på Kreml, gitt at han var ansvarlig for myndighetenes kolonihær i Afrika at det vil komme en del saftige detaljer i løpet av helgen. Vi får se.

 

 

Lenke til kommentar

For Ukraine, it’s ‘Crimea or bust
Eighteen months into the war in Ukraine, and the Biden administration still appears unable or unwilling to grasp that for Ukrainian President Volodymyr Zelensky and his generals, it truly is “Crimea or bust
https://thehill.com/opinion/national-security/4166675-for-ukraine-its-crimea-or-bust/amp/


The White House told Russians to flee here instead of fighting Ukraine. Then the U.S. tried to deport them
https://www.latimes.com/world-nation/story/2023-08-17/russian-conscripts-asylum-biden-putin

Lenke til kommentar
Medlem skrev (58 minutter siden):

For Ukraine, it’s ‘Crimea or bust
Eighteen months into the war in Ukraine, and the Biden administration still appears unable or unwilling to grasp that for Ukrainian President Volodymyr Zelensky and his generals, it truly is “Crimea or bust
https://thehill.com/opinion/national-security/4166675-for-ukraine-its-crimea-or-bust/amp/


The White House told Russians to flee here instead of fighting Ukraine. Then the U.S. tried to deport them
https://www.latimes.com/world-nation/story/2023-08-17/russian-conscripts-asylum-biden-putin

Jeg er ikke nødvendigvis enig, og det er mange grunner til å velge Donbas og områdene langs Azovkysten før Krim, hvis man ser bort fra PR-effekten. 

For det første er Donbas en langt hardere kamp og langt lettere å forsyne for Russland. Samtidig er det et område Russland lettere kan kontre fra selv, slik at det krever betydelige defensive resurser. Resurser Ukraina har færre av i antall enn Russland.

Ved å fokusere offensiven i Donbas kan Ukraina bruke styrkene som sto i forsvar som del av den offensive kapasiteten, samtidig som et gjennombrudd ett sted by design vil skape en situasjon der Russiske styrker på fronten vil be finnes seg mellom Ukrainske frontstyrker langs linjen og Ukrainske styrker som har brutt gjennom.

Hadde de fokusert på Krim ville også styrker og utstyr vært tapt eller utslitt før den hardere kampen i Donbas.

Krim på sin side vil ikke kunne holdes når Ukraina har sikret Donbas og Kershbroen er ødelagt. De vil ikke kunne matche Ukrainsk logistikk med båter som vil være svært utsatte for angrep både fra droner og missiler.

Eneste grunn til å begynne en offensiv mot Krim nå er i mitt hode om de ikke klarer å skape et gjennombrudd i Donbas, eller om det gjøres av et antall regulære styrker stort nok til å tvinge Russland til å disponere styrker fra Donbas til Krim. Men møtepunktet mellom Krim og Kherson er trolig ikke mindre befestet enn linjene på Donbas. Fordelen er avstand fra Russisk luftforsvar og flyvåpen og Ukrainas større evne til å bruke tyngre bomber med JDAM med større operativ sikkerhet etter hvert som SAM system på Krim tynnes ut.

Alternativt kan amfibieoperasjoner være aktuelt, men risikabelt, og vanskelig for Ukraina å få til i særlig volum. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Pop skrev (45 minutter siden):

Det hadde jo vært svært spesielt om dette ble tilfellet, om wagner-soldater tar oppfordringen og går over til Ukrainas side. Selv om Ukraina ønsker flere stridende, så er det kanskje ikke alle som er like populære, med tanke på overgrepene wagner har bedrevet også i Ukraina.

https://www.nrk.no/urix/ber-wagner-soldatar-kjempe-for-ukraina-for-a-ta-hemn-1.16529053

 

Dette var vel min første tanke og noe av det første jeg skrev når denne nyheten slapp, Wagner bør gå inn i den Russiske Legionen i Ukraina.

Har Wagner stått for disse overgrepene? De har kjempet brutalt, men har det vært mer enn det? Altså, det er krig, folk har skiftet side i krig før. 

 

Lenke til kommentar
5 minutes ago, Serpentbane said:

Dette var vel min første tanke og noe av det første jeg skrev når denne nyheten slapp, Wagner bør gå inn i den Russiske Legionen i Ukraina.

Har Wagner stått for disse overgrepene? De har kjempet brutalt, men har det vært mer enn det? Altså, det er krig, folk har skiftet side i krig før. 

 

Det har ihvertfall vært påstått at wagner stod bak krigsforbrytelser i Ukraina. Både drap og tortur av sivile (ukrainske aktoratet), tysk etterretning har beskrevet at wagner-soldater stod bak flere av massakrene i Bucha osv osv. Listen er lang, så jeg ser ikke for meg at det blir enkelt å få disse til å kjempe side om side.

Men at det kunne vært nyttig er det sikkert ingen tvil om, da man får soldater med kamperfaring og kanskje ekstra motivasjon i form av hevn mot dem som drepte lederen...

Endret av Pop
leif
Lenke til kommentar
Gjest Gjest slettet-ld9eg7s96q
Serpentbane skrev (19 minutter siden):

Dette var vel min første tanke og noe av det første jeg skrev når denne nyheten slapp, Wagner bør gå inn i den Russiske Legionen i Ukraina.

Har Wagner stått for disse overgrepene? De har kjempet brutalt, men har det vært mer enn det? Altså, det er krig, folk har skiftet side i krig før. 

 

Wagners dokumenterte krigsforbrytelser og ekstreme fremferd på linje med IS gjør dette etter mitt syn og forståelig nok helt urealistisk. Det blir litt som å tenke seg et hypotetisk historisk scenario der Waffen SS hadde fått gå over og kjempet på alliert side. Helt utenkelig all den tid hatet mot nazistene senere i krigen var så sterk at standardprosedyre for alle SS krigsfanger var avretting på stedet (en uoffisiell politikk som var stilletiende godtatt helt opp til Bradley og Ike).

Ikke at jeg anklager Ukraina for å drive slikt, men hatet er så uforsonlig vil jeg tro at det ville skapt ganske negative ringvirkninger på moralen blant egne rekker.

Lenke til kommentar
Pop skrev (36 minutter siden):

Det har ihvertfall vært påstått at wagner stod bak krigsforbrytelser i Ukraina. Både drap og tortur av sivile (ukrainske aktoratet), tysk etterretning har beskrevet at wagner-soldater stod bak flere av massakrene i Bucha osv osv. Listen er lang, så jeg ser ikke for meg at det blir enkelt å få disse til å kjempe side om side.

Men at det kunne vært nyttig er det sikkert ingen tvil om, da man får soldater med kamperfaring og kanskje ekstra motivasjon i form av hevn mot dem som drepte lederen...

Det er mulig jeg husker feil, men jeg mener å huske at Bucha-massakeren var utført av den regulære russiske hæren, med spesielt soldater fra Buryatia, samt en del Kadyrovitter.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Drogin skrev (7 minutter siden):

Det er mulig jeg husker feil, men jeg mener å huske at Bucha-massakeren var utført av den regulære russiske hæren, med spesielt soldater fra Buryatia, samt en del Kadyrovitter.

Stemmer.

https://apnews.com/article/bucha-ukraine-war-cleansing-investigation-43e5a9538e9ba68a035756b05028b8b4

(NB: Artikkelen inneholder bilder av døde mennesker som også er publisert i de norske store mediene)

Endret av Snikpellik
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...