Gå til innhold

Russlands invasjon av Ukraina [Ny tråd, les førstepost]


Gjest Slettet-404071

Anbefalte innlegg

Det kan være russisk antiluftskyts (S-300) som skøyt ned flyet til Prigozhin. Det sies at der er S-300 utskytere i området. Flyet så ut til å falle uten vinger, mange merker på flyvraket etter splinter(?), og vitner har hørt eksplosjoner før flyet styrtet.

Endret av Svein M
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Investigator223 skrev (10 minutter siden):

Prigozhin ble etter opprøret filmet med ekstra finger.  (Han manglet en finger).  Han har derfor høyst sannsynlig en dobbeltgjenger, på samme måte som Putin har minst 2 dobbeltgjengere som viser seg i det offentlige rom.

Det er mulig at Prigozhin har vært død lenge og at dette kun var for å få det til å passe inn i narrativet.

Uansett, så er 3 minutter fra krasj til at det kom i Russiske medier så kort tid at dette er en beskjed til oss og til Russere.  Normalt tar det 12-24 timer til flere dager for russiske nyheter når slike ting skjer.   Dette er altså et godt planlagt mord, evt "skuespill" for å avslutte narrativet om Prigozhin.

Dette gir faktisk mye mening.

Knertet for lenge siden. Mye tid til å planlegge en flystyrt.

Lenke til kommentar

Klovnen er død, lenge leve klovnen ... eh, nei... helst ikke 🤔  

Men Putin har nok kvittet seg med en brysom stemme, på samme måten som et hår i suppa...

Følger med på slike verden-rundt-på-MC vloggere og det er jo interessant å se at i Afrika faller mange tilbake på å bruke kull istedenfor olje pga at oljen er blitt for dyr (pga krigen).  Lastebiler med kull fyller veiene enkelte steder og gjerne lastet til 3x høyde av lastebilen - så bryter da også lastebilene ofte sammen og står havarerte i fleng på veiene...  Lurer på om MDG har tenkt på det når de vil kutte alt oljeforbruk?  Tross alt mye bedre med olje og ikke minst gass (nær 100% ren forbrenning) enn kullfyrte kraftverk som også Kina bygger mange nye av...

Korn er også et prisspørsmål, jeg tviler vel på om Russland klarer å produsere like billig - en vesentlig del av prisen er rimelig transport og det er bare mulig via båtfrakt fra Svartehavet.  Å sende kornet via tog etc som flere har foreslått i denne tråden gjør bare at prisen blir for høy for Afrika.

Lenke til kommentar

Hvorfor ventet Putin to måneder med å drepe Prigozhin (hvis det var det som skjedde)?

Svaret er nok ikke bare en forkjærlighet for spektakulære mord. Både Kreml, MOD og sikkerhetstjenestene trengte sannsynligvis tid til å finne ut hvordan de skulle kontrollere Wagners aktiviteter i utlandet, og få flest mulig av de innflytelsesrike offiserene til å forlate organisasjonen. Det er for eksempel rapportert at noen Wagner-ledere nylig har hoppet av til Redut.

Dette var selvfølgelig også en mulighet til å fjerne ikke bare Prigozhin, men også Utkin og flere andre sentrale ledere på en gang. Det blir interessant å se hva Wagners mest fremtredende angrepsstyrker gjør nå, de som fremdeles er tallrikt på plass i Belarus og har ganske mye slagkraft. På mange måter er de selve tyngdepunktet for Wagner og skal være innflytelsesrike på resten av organisasjonen. Har de noen ledelse og vil de holde sammen?

Styrker dette Putin? Jeg mener klart nei. Prigozhin var en del av hans innerste krets i mange år, og del av det man har omtalt som "St. Petersburg-gjengen", som Putin aldri har rørt tidligere. Hvis regimet nå har drept en av sine kjernemedlemmer, så er resten av St. Petersburg-gjengen sannsynligvis ikke så samlet som den har sett ut til å være. Prigozhins død viser offentlig for alle russere at splittelsene i den smale sirkelen av øvre elite i Russland kan være svært dype.

Dette reiser noen spørsmål for de andre medlemmene i gjengen, hvor trygge kan de føle seg nå? Når en diktator reduseres til å myrde medlemmer av sin indre krets og slåss med og erstatte sine egne generaler, oppleves situasjonen ustabil. Det reduserer tilliten til de som er igjen, og lojaliteten mellom dem. Nør knivene først er ute er det vanskelig å trekke dem tilbake i slira.

Endret av Snikpellik
  • Innsiktsfullt 5
Lenke til kommentar

sitat: 

Og det er forståelig at lite territoriell fremgang kan tolkes som lav måloppnåelse for offensiven. Men å alene se på territoriell fremgang viser en lav forståelse for Ukrainas strategi.

Det har vært tydelig fra starten av den ukrainske offensiven at i første fase er ikke territoriell fremgang deres hovedmål. De har som mål å utarme de russiske styrkene slik at et fremtidig gjennombrudd kan kollapse fronten.

Ukraina-krigen, Ukrainsk offensiv | Har den ukrainske offensiven stagnert? (nettavisen.no)

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Kahuna skrev (56 minutter siden):

Da liksom-kuppet til Wagner ble avlyst for 2 måneder siden ble det spekulert i årsaken til at Wagner tilsynelatende slapp så billig unna. En av tingene som ble nevnt var at Wagner satt på en 'dødmannsknapp' i form av lister over Putins hemmelige konti i utlandet. 

Er 2 måneder tiden det tar å 'rydde opp' og flytte verdiene til andre konti i andre banker?

Jeg skyter ned et sivilt fly med antiluftrakett slik at befolkningen ikke tror jeg driver med skattesnusk og svindel. Det høres så på trynet ut det får blitt, men absolutt ikke usannsynlig.

Jeg håper at alt vil komme frem til slutt, tenk å kunne se en godt dokumentert gjennomgang av denne krigen og hva som foregikk bak lukkede dører. Det er grusomt og trist, men også fryktelig spennende å se hvordan alt foregikk.

Lenke til kommentar

Selv så håper jeg at Daniil, på YouTube-kanalen 1420, tar en runde på hva den enkelte russer tenker om det som har skjedd med Prigo, og hvilke følger det kan få videre. Kan nok få en god indikasjon på statusen til Prigo, og om dette fører til økt splittelse innad i Russland.

Lenke til kommentar
DrAlban3000 skrev (14 minutter siden):

Jeg skyter ned et sivilt fly med antiluftrakett slik at befolkningen ikke tror jeg driver med skattesnusk og svindel. Det høres så på trynet ut det får blitt, men absolutt ikke usannsynlig.

Det var mer snakk om at Wagner visste om Putins plasseringer i utlandet som hadde gått under radaren til det vestlige sanksjonssystemet. Om dette ble publisert ville vesten beslaglegge store deler av Putins personelige verdier. Putins regnskapsførere har kanskje brukt de 2 siste månedene til å flytte verdiene så wagners opplysninger blir utdatert?

Lenke til kommentar

https://www.vg.no/nyheter/utenriks/i/rl11pl/stoere-er-i-kyiv-lover-1-5-milliarder-norske-kroner-til-stroem-og-gass-i-ukraina

Støre er i Kyiv: − Sterke bånd mellom det ukrainske og det norske folket

https://direkte.vg.no/nyhetsdognet/news/norge-donerer-nye-luftvernmissiler-til-ukraina.IoDi3T7Q2

Norge donerer nye luftvernmissiler til Ukraina

Regjeringen har bestemt at Norge skal donere IRIS-T-missiler. Missilene vil kunne skytes ut fra utskytningsenheter som Sverige har vedtatt å donere.

  • Liker 6
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Sitat

 

Vestlige eksperter, tjenestemenn og tenketanker mener flyet trolig ble skutt ned. Det var på vei fra Moskva til St. Petersburg med ti personer om bord. Hele Wagners toppledelse skal ha vært om bord.

Det avslutter i så fall en maktkamp som kulminerte med det korte Wagner-opprøret i sommer.

– Den endelige maktkampen i Kreml er over. Putin har vunnet den og befestet posisjonen sin. Sånn sett står han kanskje sterkere nå enn før opprøret, sier professor Tormod Heier ved Stabsskolen ved Forsvarets høgskole til NTB.

 

https://forskning.no/krig-ntb-russland/ekspert-putin-kan-sta-styrket-igjen-etter-wagner-styrten/2240592

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

https://www.dagbladet.no/nyheter/hemmelig-besoknye-lofter/80096258

Statsminister Jonas Gahr Støre er på plass i Kyiv under markeringen av Ukrainas uavhengighetsdag

  • Regjeringen har bestemt at Norge skal donere IRIS-T-missiler. Missilene vil kunne skytes ut fra utskytningsenheter som Sverige har vedtatt å donere.
  • Norge gir også 1,5 milliarder kroner for å sikre energiforsyning
  • Norge donerer 235 sett med mineryddingsutstyr
  • Liker 4
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
ozone skrev (23 minutter siden):

Jeg fatter ikke at noen oppegående mennesker har turt å oppholde seg nærmere Prigozjin enn 1000 meter etter at han terget Putin så ettertrykkelig!
Langt mindre turt å sitte på samme fly som ham!
Mannen har åpenbart vært en dead man walking de siste to måneder...

Med tanke på at det ikke er mulig å dokumentere sikkert hverken hvor han har vært eller hva han har gjort de siste to mnd så tenker jeg han har ligget på kjøla denne tiden i påvente av en finurlig iscenesatt hevnaksjon som dette....

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
3 hours ago, SilverShaded said:

Hvis du hadde lest det det jeg skrev, hadde du sett at jeg sier at menneskeverd IKKE gjør dem til bra mennesker når de utfører dårligte handlinger !

Oh shit beklager. Da gikk det en kule varmt her på morningen for min del. Beklager. Jeg leste det nærmest som en forsvarstale for de dårlige handlingene fordi det var basert på ordre. Burde ha bedt deg utdype før jeg kokte over og trakk forhastede slutninger. Men nå er det avklart. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
13 minutes ago, sofiemyr said:

Med tanke på at det ikke er mulig å dokumentere sikkert hverken hvor han har vært eller hva han har gjort de siste to mnd så tenker jeg han har ligget på kjøla denne tiden i påvente av en finurlig iscenesatt hevnaksjon som dette....

Det kan ikke stemme. Han ble nylig sett sammen med en drøss afrikanske ledere når de var på det arrangementet i Russland som jeg ikke husker navnet på. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...