Gå til innhold

Russlands invasjon av Ukraina [Ny tråd, les førstepost]


Gjest Slettet-404071

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
  • Det lanseres allerede teorier om at Putin rensket ut luftforsvaret i forkant. Surovikin som ble avsatt forleden skal ha vært en alliert av Prigozhin.
  • Putin har også renset ut flere andre generaler den siste tiden.
  • Prigozhin postet et bilde av seg selv i Afrika. Men han var ikke der? Eller var han på vei tilbake?
  • Flyet til Prigozhin gikk altså ned rundt T'ver, på vei fra Belarus og Russland. Var han på vei til Moskva?
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-7QKwQIfm

Jeg synes det hele er merkelig.

  • Akkurat på dagen 2 måneder da Wagner kjørte mot Moskva.
  • Det er observert to fly
  • Det gikk tre minutter fra flyet styrtet til man kunne bekrefte at Prigozjin var om bord
  • Russiske media er på ballen tvert, uten å være tilbakeholden

Det er nok akkurat slik russland opererer. Skape så mange teorier som mulig, slik at de selv kan eie og styre "sannheten" til sin fordel: basert på fakta, løgner, rykter, spekulasjoner osv.

Så akkurat nå i starten vil det være masse spekulasjoner, men om noe tid vil vesten ha en plausibel teori, mens russland vil ha en teori som gangner dem best.

 

Endret av Slettet-7QKwQIfm
Lenke til kommentar
Bugle skrev (5 minutter siden):

Jeg synes det hele er merkelig.

  • Akkurat på dagen 2 måneder da Wagner kjørte mot Moskva....


Det merkeligste av alt, er at det tok 2 måneder før Putler "kvittet" seg med disse Wagner-lederne.
Jeg hadde trodd det ville gått mye raskere, og er absolutt ikke overrasket.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Det er veldig interessant om det er skutt ned eller om det er en annen måte, f.eks om det har vært en bombe ombord. Uansett så var det en som nevnte at Putin heller burde sende han til retten og ta han ut på den måten. Så spørsmålet er da om det er noen andre enn Putin som står bak.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Blir spennende å få mer detaljer om hva som virkelig skjedde her. Jeg vil tro det er mange i Russland nå som føler seg enda mindre trygge i dag enn de gjorde i går. Uansett hvem som står bak, så tror jeg ikke det kommer til å gagne Russland i det lange løp. Kanskje det styrker Putins maktposisjon på kort sikt. Men for Russland og Russlands krig så tror jeg dette blir en splittende episode som kommer til å skape mer pesimisme. Mange russere støttet tross alt Prigozhin. Han var også den eneste russeren som hadde noen nevneverdig militær fremgang, endog til en grotesk pris.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
1 minute ago, Svein M said:

Det er veldig interessant om det er skutt ned eller om det er en annen måte, f.eks om det har vært en bombe ombord. Uansett så var det en som nevnte at Putin heller burde sende han til retten og ta han ut på den måten. Så spørsmålet er da om det er noen andre enn Putin som står bak.


Det er det jeg stusser over også. På én side vil det vise Putin som "sterk mann", men på en annen side, så dreper han en russisk "folkehelt", som han hadde en avtale med. En avtale som gikk ganske bra.

Så det er litt rart. Men timingen er jo betimelig mtp. bla. Surovkins oppsigelse.

Lenke til kommentar
Brother Ursus skrev (20 minutter siden):

[…] Den politiske lederen for Russlands væpnede opposisjon […]

Huh?! 

Finnes det en bevæpnet opposisjon? Que? 

Trodde alle opposisjonelle som bevæpnet seg med så mye som en kulepenn, falt ut av vinduet grunnet søvngjengeri, jeg!

En intern væpnet motstand har jeg aldri hørt om før. 

 

Bugle skrev (2 minutter siden):

Jeg synes det hele er merkelig.

  • Akkurat på dagen 2 måneder da Wagner kjørte mot Moskva.
  • Det er observert to fly
  • Det gikk tre minutter fra flyet styrtet til man kunne bekrefte at Prigozjin var om bord
  • Russiske media er på ballen tvert, uten å være tilbakeholden

Det er nok akkurat slik russland opererer. Skape så mange teorier som mulig, slik at de selv kan eie og styre sannheten til sin fordel: basert på fakta, løgner, rykter, spekulasjoner osv.

Så akkurat nå i starten vil det være masse spekulasjoner, men om noe tid vil vesten ha en plausibel teori, mens russland vil ha en teori som gangner dem best.

 

Er vel lite som er mistenkelig her? Synes det virker ganske rett-frem jeg. Hevn på Wagner! At han fikk leve hele to måneder etter marsjen mot Moskva, overrasker meg egentlig mer.
 

To fly var visstnok rutine for Wagner. Helt normalt. Du ser samtlige viktigperer gjør det samme på landjorda; det kjører 3 eller fler identiske svarte flak rundt, så vi ikke skal vite hvilken bil person X befinner seg i.

 

Ja, enig i operandus modi fra russiske myndigheter. De ønsker nok å spre litt ulike teorier, slik at de kan peile vinden, før de kan oppgi "fakta" ovenfor lokalbefolkningen. Kanskje det passer å gi Ukraina skylden denne gangen? Eller USA? Sverige? Who knows ...

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
4 minutes ago, Medlem said:

 

Dersom Russland går til generell mobilisering går det enda hardere utover økonomien og skaper langt større misnøye med krigen enn det vi har sett hittil. Om Russland mobiliserer nå så vil de måttet mobilisere middelklassen. Det blir langt mer upopulært enn å mobilisere kriminelle eller asiater fra Buratia osv.

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-7QKwQIfm

En ting jeg kom til å tenke på. Nå som Wagner tilsynelatende er utryddet, hva skjer med styrkene som er gjenværende i Afrika?

Kan Vesten bare gå inn å eliminere rester av wagner?

Edit: Samme gjelder i Syria

Endret av Slettet-7QKwQIfm
Lenke til kommentar
1 minute ago, Bugle said:

En ting jeg kom til å tenke på. Nå som Wagner tilsynelatende er utryddet, hva skjer med styrkene som er gjenværende i Afrika?

Et par alternativer:

1. Putin integrerer Wagner i de ordinære styrkene og sender de til Ukraina. De som nekter faller ut av et vindu, sammen med familien sin.

2. En høyerestående Wagner offiser overtar styringen og fortsetter som før.

1 minute ago, Bugle said:

Kan Vesten bare gå inn å eliminere rester av wagner?

Det er like mye en mulighet som før, men ekstremt usannsynlig.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...