Gå til innhold

Russlands invasjon av Ukraina [Ny tråd, les førstepost]


Gjest Slettet-404071

Anbefalte innlegg

Gjest slettet-ld9eg7s96q skrev (7 timer siden):

Leser andre innlegg (totalt 14 på forumet så langt) der du ordlegger deg i tildels dårlig Norsk får varsellampene mine til å ringe. Mine hilsninger til trollfabrikken i St. Petersburg.

Husk det er mange Russere i Norge som støtter Putin av hele sitt hjerte. De er kanskje ikke 100% stabil i skriftlig norsk. De har ofte doble statsborgerskap. 

Endret av plankeby
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
1 hour ago, Windfarmer said:

Dagens tapstall, lite artilleri men til gjengjeld mange tanks.

Bilde

 


Markante endringer.

Jeg lurer på om det er en delvis operativ pause på gang, eller en omrokkering, og om den omrokkeringen eventuelt signaliserer en endring. Jeg tviler på at Ukraina plutselig har sluppet opp for ammunisjon liksom.

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Just now, Brother Ursus said:

-NATO allies reached a consensus on removing the "Action Plan on NATO Membership" from Ukraine's path to joining NATO, - the Ministry of Foreign Affairs of Ukraine. Foreign Minister Dmytro Kuleba welcomed the "long-awaited decision that shortens our path to NATO.'

Blir liksom ikke så mye vits å snakke om dette nå siden vi enda nok er årevis unna. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Just now, Quakecry said:

Blir liksom ikke så mye vits å snakke om dette nå siden vi enda nok er årevis unna. 


Vi får nok vite mer på onsdag. Om krigen skulle ende i dag ville det fremdeles ta måneder om ikke år, men det sies at mange NATO-land er villige til å gi garantier under søknadsprosesser, slik de har gjort med Sverige og Finland.

Ett av landene som har satt seg på bakbena er Tyskland. Men jeg tror de vil snu til slutt. Noen ganger virker det som om NATO leker "good cop, bad cop".

  • Innsiktsfullt 3
Lenke til kommentar
  • Det er en rar video av en russisk soldat med buksene rundt anklene som forsøker å unslippe noen andre soldater. Kan ikke postes her da noen hevder det er snakk om voldtekt. De andre soldatene bare spaserer etter ham, tar tak, og drar ham tilbake. Han virker såret eller beruset eller sykelig.
  • De tsjetsjenske styrkene til Kadyrov, Akhmat, skal være utplassert i Bakhmut, nærmere bestemt Klishchiivka. Antagelig som barrieretropper.
  • Det litauiske postvesenet opplyser til den russiske ambassaden at de kun vil levere post til ambassaden som har den korrekte addressen - i De Ukrainske Helters gate ❤️
  • Tsjekkere skal ha crowdfunded 10 tonn med plastiske eksplosiver for Ukraina. Al Qaeda, IS og andre er nok nysjerrige på hvordan dette funker 😄
  • Russland har nå tapt like mange soldater som det bor i den åttiende største byen i Russland. Det ville for Norge være omtrent som å miste hele befolkningen i Hammerfest, Raufoss, Vestby, Jørpeland, Ørsta, Volda eller lignende
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 2
  • Hjerte 3
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (7 minutter siden):

@bim89 Når jeg oppdager kontroversielle innlegg fra brukere jeg ikke har lagt merke til før så liker jeg å orientere meg litt rundt hvem jeg prater med. Dette finner jeg med din bruker: 16 innlegg på innleggstelleren, derav bare halvparten synlige. Er resten slettet? I så fall hva er historien rundt det? Kontoen er opprettet 19. mars 2014, nøyaktig 4 uker etter Maidan, der kontoen har ligget i dvale i 9 år før første innlegg ble postet 1. juli 2023. Hva er historien bak det? 6 innlegg i helt andre temaer, gå litt rundt grøten, før du skifter over til krigen i Ukraina. Du ser, dette virker som en dvale-konto opprettet for mange år siden, kun for å potensielt kunne bli vekket til live om det virker å tjene brukerens skjulte mål.

Kan du overbevise oss om hvem du er og hva du vil med disse innleggene?

Troll vil trolle.

  • Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
17 minutes ago, Brother Ursus said:
  • Russland har nå tapt like mange soldater som det bor i den åttiende største byen i Russland. Det ville for Norge være omtrent som å miste hele befolkningen i Hammerfest, Raufoss, Vestby, Jørpeland, Ørsta, Volda eller lignende

"Don't threaten me with a good time"

  • Liker 1
Lenke til kommentar
58 minutes ago, Brother Ursus said:


Vi får nok vite mer på onsdag. Om krigen skulle ende i dag ville det fremdeles ta måneder om ikke år, men det sies at mange NATO-land er villige til å gi garantier under søknadsprosesser, slik de har gjort med Sverige og Finland.

Ett av landene som har satt seg på bakbena er Tyskland. Men jeg tror de vil snu til slutt. Noen ganger virker det som om NATO leker "good cop, bad cop".

Det er bare ingen fordeler slik jeg ser det å få Ukraina inn i NATO akkurat nå. Garantier kan nok komme, men vi snakker uansett lang tid og en krig som må ta slutt først. 

Endret av Quakecry
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Quakecry skrev (1 time siden):

Blir liksom ikke så mye vits å snakke om dette nå siden vi enda nok er årevis unna. 

Dette handler like mye om signalpolitikk. Russland hevder de gjør som de gjør for å hindre medlemskap. Responsen er derfor å lette veien til medlemskap. Russland skal ikke oppnå sine mål gjennom denne krigen. 

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 2
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
2 minutes ago, Serpentbane said:

Dette handler like mye om signalpolitikk. Russland hevder de gjør som de gjør for å hindre medlemskap. Responsen er derfor å lette veien til medlemskap. Russland skal ikke oppnå sine mål gjennom denne krigen. 

Eksakt. Rent praktisk så har jo russland tatt Ukraina som gissel i forhold til Natomedlemskap. Sålenge russland fortsetter krigen vet putin at medlemskap i Nato er utelukket for Ukraina. Altså ingen grunn for russerne til å gi seg, og russerne har alt å vinne på å sørge for at krigen drar ut så lenge som mulig. For da kan alt skje. Inkludert at russerne beseirer Ukraina. Trekker russerne seg ut av okkuperte områder blir Ukraina raskere Natomedlem. 

Her burde Nato ha hatt så velfylte baller at de bare sa fult medlemskap i Nato for Ukraina når de måtte ønske. Underforstått, russerne gjør best i å returnere østover raskest mulig - for om ikke så bryter helvete løs. 

Men tyskerne har jo vist seg sendrektige, og akkurat i Nato spørsmålet er de jo faktisk en kraftig bremsekloss - da har nettopp uttalt at medlemskap skal de trenere. Så da blir det jo ingenting annet enn evt. garantier fra enkeltstater. Tyskerne er på vei til å igjen havne på feil side i historien. Atter en gang. 

  • Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
bojangles skrev (1 minutt siden):

Eksakt. Rent praktisk så har jo russland tatt Ukraina som gissel i forhold til Natomedlemskap. Sålenge russland fortsetter krigen vet putin at medlemskap i Nato er utelukket for Ukraina. Altså ingen grunn for russerne til å gi seg, og russerne har alt å vinne på å sørge for at krigen drar ut så lenge som mulig. For da kan alt skje. Inkludert at russerne beseirer Ukraina. Trekker russerne seg ut av okkuperte områder blir Ukraina raskere Natomedlem. 

Her burde Nato ha hatt så velfylte baller at de bare sa fult medlemskap i Nato for Ukraina når de måtte ønske. Underforstått, russerne gjør best i å returnere østover raskest mulig - for om ikke så bryter helvete løs. 

Men tyskerne har jo vist seg sendrektige, og akkurat i Nato spørsmålet er de jo faktisk en kraftig bremsekloss - da har nettopp uttalt at medlemskap skal de trenere. Så da blir det jo ingenting annet enn evt. garantier fra enkeltstater. Tyskerne er på vei til å igjen havne på feil side i historien. Atter en gang. 

Har en ekkel følelse av at det fortsatt er litt for mange folk med røtter i systemet i DDR i det tyske politiske miljøet.

  • Liker 6
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Bastu skrev (23 timer siden):

 

I går så jeg den første episoden av dokumentaren du nevnte, og jeg syntes den var veldig interessant! 

Det startet med at Viktor Janukovitsj dro til et EU-toppmøte i Vilinus i 2013 for å signere en handelsavtale med EU, som ville vært den største tilnærmingen til Vesten siden landet ble selvstendig. Vel fremme angrer han og hevdet at Putin hadde lagt press på ham. De fleste involverte tviler på ham og ser det mest som et forsøk på å «melke to kyr samtidig». 

Kort tid etter går han av under Maidan-revolusjonen og flykter til Øst-Ukraina. Dette vil være utgangspunktet for annekteringen av Krim da en rekke «anonyme» soldater vil dukke opp og begynne å patruljere området. Det holdes også valg i området som alle involverte mener er rigget. 

Her starter en lang rekke diplomatiske møter hvor spesielt Angela Merkel og Hollande Francois prøver å snakke Putin rett. USA, med sin president Barack Obama, tar konflikten på alvor, men ønsker først og fremst å komme til enighet med EU. De er klar over at sanksjoner vil føre til betydelig større konsekvenser for Europa enn for USA. 

Så selv om alle EU-land aksjonerte mot Russland, ønsket de ikke å gjennomføre tiltak som rammer den innenlandske økonomien for hardt. David Cameron prøvde å presse gjennom en sanksjonspakke, som noen ledere så på som hyklersk. London fortsatte å holde portene åpne for oligarkenes penger og tilbød dem statsborgerskap. 

Det er forsøk på forhandlinger under 70-årsjubileet for D-dagen i Normandie, Obama holder en tale i Haag (han kaller Russland en regional makt i stedet for en stormakt opprørte virkelig Putin) og Russland ble ekskludert fra G8-møtet. 

Når Malaysia Airlines blir skutt ned, sørger den nederlandske utenriksministeren for å holde en følelsesladet tale på FN-møtet i 2014. Polen og Baltikum håper at Vesten endelig tar den truende trusselen på alvor. 

Dokumentaren ender med at Ukraina og Russland signerer Minsk-avtalen i 2015. Ingen av punktene ville bli oppfylt. 

I tillegg til at dokumentaren ga en god oversikt over hva som skjedde i 2014, var det interessant å høre alle toppolitikerne kommentere det som skjedde i løpet av året. Francoise Hollande, David Cameron og Petro Poroshenko var bare noen få navn som var på programmet. De ga sitt syn på hvordan Putin resonnerer om å bruke løgnens diplomati. 

Skal se de resterende to episodene i kveld. Originaltittelen heter 'Putin and the west' og kan sees på svtplay. Dessverre kan den bare sees i Sverige, kanskje noen kan kontakte NRK og be dem inkludere programmet i tilbudet sitt? 

Ja jeg synes også den var interessant.

Folk misforstår at jeg støtter Putin, det gjør jeg absolutt ikke, jeg håper han forsvinner og at det blir demokrati i Russland selvom det aldri har vært det der, mulig det var et kort forsøk under Jeltsin, men han var jo fyllik.

Det jeg mente er at serien gir litt forståelse for hvordan Putin og hans ledelse tenker.

Det å forstå mer i en konflikt er viktig.

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
bojangles skrev (55 minutter siden):

Eksakt. Rent praktisk så har jo russland tatt Ukraina som gissel i forhold til Natomedlemskap. Sålenge russland fortsetter krigen vet putin at medlemskap i Nato er utelukket for Ukraina. Altså ingen grunn for russerne til å gi seg, og russerne har alt å vinne på å sørge for at krigen drar ut så lenge som mulig. For da kan alt skje. Inkludert at russerne beseirer Ukraina. Trekker russerne seg ut av okkuperte områder blir Ukraina raskere Natomedlem. 

Her burde Nato ha hatt så velfylte baller at de bare sa fult medlemskap i Nato for Ukraina når de måtte ønske. Underforstått, russerne gjør best i å returnere østover raskest mulig - for om ikke så bryter helvete løs. 

Men tyskerne har jo vist seg sendrektige, og akkurat i Nato spørsmålet er de jo faktisk en kraftig bremsekloss - da har nettopp uttalt at medlemskap skal de trenere. Så da blir det jo ingenting annet enn evt. garantier fra enkeltstater. Tyskerne er på vei til å igjen havne på feil side i historien. Atter en gang. 

Jeg begynner etter hvert å stille spørsmål ved den "gjeldende lære" om at det er i Russlands interesse at denne krigen drar ut. Vi vet at risikoen for en Trump seier ligger der, men han vil i så fall ikke tiltre før langt ut i januar 2025. 

På den annen side kan den politiske situasjonen i Russland være ustabil, opprøret fra Prigozhin kom som lyn fra klar himmel. Riktignok hadde han bråket i flere uker, men at han skulle marsjere mot Moskva i den hensikt å skifte ut ledelsen i det russiske militæret var det ingen som så komme. Og hvis dette var hensikten så er det jo et åpenbart forsøk på statskupp, det er et statskupp hvis en forsøker å parkere Russlands president ved å overprøve hans beslutninger.

Så er det økonomien, jeg har tidligere limt inn flere artikler som viser at den russiske økonomien ikke er så rosenrød som Putin vil ha det til. Det finnes ikke lenger pålitelige statistiske data, og Russland følger ikke sine plikter om å levere fra seg data til ulike internasjonale institusjoner, bl.a. til Verdensbanken.

Og den vestlige støtten synes fortsatt sterk, og den er ikke noen stor økonomisk belastning på vesten., og flere og flere ser på dette som en langsiktig investering ved at de russiske land og til dels luftstyrker blir malt opp av ukrainerne.

Så hvem har mest å tjene på en lang krig?

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
3 minutes ago, Windfarmer said:

Så hvem har mest å tjene på en lang krig?

Kina, i mitt syn.

Tror ingen andre egentlig har stor nytte av en lang krig. Jeg hadde egentlig trodd at Putin ville trekke seg ut i fjor, etter det ble åpenbart at invasjonen ville ikke tolereres av verdenssamfunnet.

Men han er visst fullt villig til å ofre det Russiske militæret i et desperat forsøk på å få til noe som kan kalles en seier.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 3
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...