Gå til innhold

Russlands invasjon av Ukraina [Ny tråd, les førstepost]


Gjest Slettet-404071

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Espen Hugaas Andersen skrev (6 minutter siden):

Kina, i mitt syn.

Tror ingen andre egentlig har stor nytte av en lang krig. Jeg hadde egentlig trodd at Putin ville trekke seg ut i fjor, etter det ble åpenbart at invasjonen ville ikke tolereres av verdenssamfunnet.

Men han er visst fullt villig til å ofre det Russiske militæret i et desperat forsøk på å få til noe som kan kalles en seier.

Jeg er enig i det du sier, men tror vi har tatt Ukrainsk seier litt på forskudd. Dusinvis av 'Putin har tapt' avisforsider har liksom gjort det til en sannhet at Ukrainerne skal feie russerne helt av banen. Er ikke så sikker på at russerne ikke klarer bite seg fast i forskansningene sine, i skyttergravene, i bunkerne. Russland verver kontinuerlig inn i hæren fra fengsler, etniske grupper og bunnslammet i samfunnet, mens de øvre befalsgrader stort sett er spart de enorme tap hæren ellers lider. Ergo blir russerne dyktigere jo lenger krigen varer. 

Tror ikke russland kan gå tom for soldater... utstyr derimot MÅ de vel begynne tømmes for...

  • Liker 2
Lenke til kommentar
bim89 skrev (5 timer siden):

Er det bare jeg som tenker at denne krigen kan være startet for å misbruke Nato-traktaten? Med intensjon om å starte en storkrig for å angripe Russland? Håper Norge benytter sin posisjon i FN til å stanse den krigen så raskt som mulig, uten å skape noen unødvendige provokasjoner. 

Svært lite imponert over hvordan Jens Stoltenberg og Jonas Gahr Støre sålangt har håndtert situasjonen.

Dei som kan stanse krigen er vel dei som starta den, nemleg Russland.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Då eg høyrde dette lurte eg ein augneblink på om det var 1. april:

Sitat

Agendaen på Nato-toppmøtet i dag er full. Sverige og Ukraina vil inn i Nato. Og Tyrkia, som blokkerer svensk Nato-medlemskap, vil inn i EU.

Sitat

– Først, opne vegen for Tyrkias medlemskap i EU, så vil vi opne for Sverige, akkurat som vi har opna han for Finland, seier Erdogan, ifølge nyheitsbyrået AFP.

https://www.nrk.no/urix/tyrkia-blokkerer-nato-soknad-_-vil-forst-snakke-om-eu-1.16478128

Endret av torbjornen
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Erdogan rir igjen:

Erdogan setter EU-krav for å godkjenne Sveriges Nato-søknad | ABC Nyheter

Nå forlanger han at EU skal love å slippe Tyrkia inn i EU, mot at Tyrkia aksepterer at Sverige får komme inn i NATO.

Tyrkia har banket på EU's dør i femti år, men det er helt utelukket at de kommer inn nå slik Erdogan har revet ned det tyrkiske demokratiet. Jeg tror også at det på lengre sikt ikke er realistisk at Tyrkia kommer inn, bl.a. er bred enighet i Frankrike om ikke å slippe Tyrkia inn, også en rekke andre land er skeptisk til å i realiteten åpne for fri innvandring fra Tyrkia.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
torbjornen skrev (11 minutter siden):

EU slit vel nok med land som Polen og Ungarn med det som er. Di fleire autoritære kranglefantar som blir med, enten det gjeld NATO eller EU, di vanskelegare blir det å fatte beslutningar om noko som helst.

Erdo vet dette. Han er ikke så interessant å bli med i eu, men vet dette er god logikk for hans velgere i Tyrkiet. 'Vi må få inn i EU om de (sverige) må få inn i Nato'.

Provoserende for meg å se på, når vi vet at Nato er amerikanske sikkerhetsgarantier til Europa og i realiteten en vektertjeneste mot Russland som Tyrkia abonnerer på. Erdogan snakker som om han bestemmer noe som helst i Nato.

 

Videre er det helt tydelig for meg at Tyrkia og Ungarn ikke kommer til å gå til krig mot Russland dersom artikkel 5 trer i kraft. De ter seg som Putins veto i Nato. Alle organiske medlemmer i Nato ville være glad for at de gjenværende nøytrale statene i Europa vil bli medlem.

Medlemskapene til Ungarn og Tyrkia er derfor med å vanne ut forsvarspakten, spesielt der den er viktigst, de baltiske statene.

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
1 hour ago, Regenburg said:

Jeg er enig i det du sier, men tror vi har tatt Ukrainsk seier litt på forskudd. Dusinvis av 'Putin har tapt' avisforsider har liksom gjort det til en sannhet at Ukrainerne skal feie russerne helt av banen. Er ikke så sikker på at russerne ikke klarer bite seg fast i forskansningene sine, i skyttergravene, i bunkerne. Russland verver kontinuerlig inn i hæren fra fengsler, etniske grupper og bunnslammet i samfunnet, mens de øvre befalsgrader stort sett er spart de enorme tap hæren ellers lider. Ergo blir russerne dyktigere jo lenger krigen varer. 

Tror ikke russland kan gå tom for soldater... utstyr derimot MÅ de vel begynne tømmes for...

Jeg er ganske sikker på at Ukraina vil vinne, spørsmålet er mer når. Det kan skje i år, det kan skje om 5 år, men jo lengre krigen pågår, jo mer kan man forvente at krigen går i Ukrainas favør. Russland bruker opp alt sitt gamle sovietiske materiell, mens Ukraina blir fortløpende etterforsynt med nyere og nytt materiell fra vesten. Jo lengre krigen pågår, jo mer handler det om produksjonsevne, og der har Russland lite å stille opp med mot vesten. Spesielt ikke når Russland er ilagt tunge sanksjoner, mens vesten står fritt til å kjøpe ca hva som helst av deler og utstyr fra nesten hele verden.

Jeg tror verken Ukraina eller Russland vil gå tom for soldater. Tapsforholdet i Ukrainas favør veier opp for forskjellen i befolkningstall, slik at de vil gå tom for soldater ca samtidig. Og så har Ukraina fordelen av at Europeiske land bistår med trening. Det at befalet spares er jo for det første ikke helt riktig - Ukraina har vært usedvanlig flinke til å ta ut Russiske kommandoplasser o.l., slik at det har gått med ca 8 generaler, og svært mange andre befal. For det andre er befal langt bak linjene ikke det eneste befalet man trenger. Det er viktig med god styring helt nede i hver tropp og hvert lag, og det er problematisk å opprettholde når man ser så store tap som det Russland ser. I mitt syn kan man forvente at det Russiske militæret blir generelt dårligere over tid. Det var Wagner som var det beste de hadde, og i hovedsak utmattet de seg ved å ta Bakhmut, og nå er de også i hovedsak ute av krigen for andre grunner.

Endret av Espen Hugaas Andersen
  • Innsiktsfullt 3
Lenke til kommentar
37 minutes ago, Windfarmer said:

Erdogan rir igjen:

Erdogan setter EU-krav for å godkjenne Sveriges Nato-søknad | ABC Nyheter

Nå forlanger han at EU skal love å slippe Tyrkia inn i EU, mot at Tyrkia aksepterer at Sverige får komme inn i NATO.

Tyrkia har banket på EU's dør i femti år, men det er helt utelukket at de kommer inn nå slik Erdogan har revet ned det tyrkiske demokratiet. Jeg tror også at det på lengre sikt ikke er realistisk at Tyrkia kommer inn, bl.a. er bred enighet i Frankrike om ikke å slippe Tyrkia inn, også en rekke andre land er skeptisk til å i realiteten åpne for fri innvandring fra Tyrkia.

Hellas har også sagt at de skal blokkere Tyrkias ønske om EU medlemskap "til evig tid". Og som vi vet holder det at et EU land setter ned veto. 

  • Liker 5
  • Hjerte 4
Lenke til kommentar
torbjornen skrev (3 minutter siden):

EU slit vel nok med land som Polen og Ungarn med det som er. Di fleire autoritære kranglefantar som blir med, enten det gjeld NATO eller EU, di vanskelegare blir det å fatte beslutningar om noko som helst.

Hvis Erdogan mener alvor med dette, skal en ikke se bort fra at NATO finner en alternativ handlemåte. Eksempelvis en sideavtale og et tillegg til den opprinnelige traktaten om at Sverige er med, og der alle med unntak av Tyrkia og Ungarn yter art. fem garantier. Så skal det bli interessant å se om Ungarn og Tyrkia ønsker å delta i den klubben.

USA og alle andre NATO land i Nord Europa ser den store verdien et et svensk NATO medlemskap vil ha for hele alliansen. Det er grenser for hvor mye faenskap denne typen kan stelle i stand, han sitter lengst mulig borte fra det geografiske området som har et størst behov for Sveriges inntreden, akkurat her burde Norge engasjere seg enda sterkere og forklare at Norge er drit lei av at Erdogan setter norsk sikkerhet i fare bare fordi han skal leke internasjonal storplayer.

Og kravet er jo rett ut sinnssykt. For det første er det ingen saklig sammenheng mellom EU medlemskap til Tyrkia  og NATO medlemskap for Sverige, NATO medlemskap er ikke en gave til Sverige, men en gave til alliansen. Litt lengre opp i strengen limte jeg inn en artikkel der Erdogan hadde kritisert Biden for å  blande sammen amerikansk salg av F 16 til Tyrkia med svensk NATO medlemskap, og nå kobler han sammen noe langt mer fjerntliggende, usaklig og totalt urealistisk.

 

  

  • Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
16 minutes ago, VifteKopp said:

Erdogan mener selvsagt ikke alvor med dette EU-medlemskapet. Dette utspillet er mest sannsynlig et forsøk på å tyne ut andre, mer realistiske belønninger fra Vesten og vise til egen befolkning hvor lite Europa vil ha Tyrkia med for å styrke sin egen nasjonalistiske posisjon.

Jo vet du akkurat det tror jeg han gjør. Tyrkia har i flere tiår siklet etter EU medlemskap. Men de klarer jo ikke oppføre seg som folk i Tyrkia og truer jo jevnlig blant annet Hellas. De krangler på internasjonale godkjente delingslinjer og føler plutselig de har rett til deler av Hellas pga muligheter for olje og gass. Tyrkerne har regelrett truet grekerne med invasjon flere ganger. Tyrkerne klarer ikke ha et godt forhold til naboene også tror de at trusler og tvang skal gjøre EU mer lysten på å ha Tyrkia i unionen?

  • Liker 4
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar

Tyrkia bør godkjenne Sverige snarest, MEN det er mulig å forstå Tyrkia også. Husk at Sverige har blandet seg veldig mye inn i kurderne sin sak. Flere politikere i Sverige har kurdisk bakgrunn og har uttalt seg i ganske sterke ordelag. 

det betyr ikke at Sverige skal la seg utpresse, men husk at man skal være i samme allianse, så da må man kanskje ta oppgjør med sin «multikulturalisme».

  • Liker 1
Lenke til kommentar
bojangles skrev (6 minutter siden):

Jo vet du akkurat det tror jeg han gjør. Tyrkia har i flere tiår siklet etter EU medlemskap. Men de klarer jo ikke oppføre seg som folk i Tyrkia og truer jo jevnlig blant annet Hellas. De krangler på internasjonale godkjente delingslinjer og føler plutselig de har rett til deler av Hellas pga muligheter for olje og gass. Tyrkerne har regelrett truet grekerne med invasjon flere ganger. Tyrkerne klarer ikke ha et godt forhold til naboene også tror de at trusler og tvang skal gjøre EU mer lysten på å ha Tyrkia i unionen?

Tyrkia er selvsagt ufattelige klare over hvor langt unna de er et opptak til EU. De har siden de formelle samtalene begynte i 2005 bevegd seg lenger unna EU på de fleste krav som må oppfylles og EU-spørsmålet brukes av det sittende regimet stort sett kun av interne, nasjonalistiske årsaker.  

  • Liker 5
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
19 minutes ago, VifteKopp said:

Tyrkia er selvsagt ufattelige klare over hvor langt unna de er et opptak til EU. De har siden de formelle samtalene begynte i 2005 bevegd seg lenger unna EU på de fleste krav som må oppfylles og EU-spørsmålet brukes av det sittende regimet stort sett kun av interne, nasjonalistiske årsaker.  

Det kan godt tenkes. Synes bare det virker som Erdogan er hekta på jaget etter makt, å kjenne på at han har makt og kan bestemme og kreve, stenge ute eller slippe inn - om han vil. Tipper erdogan blir hard nedentil når han føler seg som en player av klasse. 

  • Liker 3
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Dragavon skrev (1 time siden):

Flott. Fint at Erdugal får smake sin eigne medisin.

Jeg er stort sett nøytral til historiens gang.

Men jeg tar meg i å tenke av og til at det hadde vært veldig greit om Istanbul med omegn ble tatt i en eller annen tredje balkan krig eller russisk intervensjon eller gresk oppstand 1821-1921.

Det var russisk politikk i to åhundrer. Kun stagget av britene... jaja. Dengang ei.

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
superrhino skrev (47 minutter siden):

Tyrkia bør godkjenne Sverige snarest, MEN det er mulig å forstå Tyrkia også. Husk at Sverige har blandet seg veldig mye inn i kurderne sin sak. Flere politikere i Sverige har kurdisk bakgrunn og har uttalt seg i ganske sterke ordelag. 

det betyr ikke at Sverige skal la seg utpresse, men husk at man skal være i samme allianse, så da må man kanskje ta oppgjør med sin «multikulturalisme».

Jo, men nato er som sagt et abonnement på amerikansk beskyttelse. Tyrkia driter seg ut når de prøver nekte europeiske småtater medlemskap. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
2 hours ago, Espen Hugaas Andersen said:

Kina, i mitt syn.

Tror ingen andre egentlig har stor nytte av en lang krig. J(…)

Det er «vi» som tjener på en lang krig, fordi en «rask og effektiv» Ukrainsk seier med massiv EU/NATO/«vesten»-støtte hadde møtt massiv motstand fra en samlet venstreside og fredsbevegelse. Det hadde blitt grått i mediene i årevis om de stakkars russiske fredsbevarende styrkene som ble nødeløst nedslaktet av et blodtørstig NATO. Antakelig hadde «de» fått presset frem en uttrekking og overgivelse før «jobben var gjort» også. 
med måneder og år med russiske overgrep og krigsforbrytelser vil «alle» utenom steigan.no og norgesdemokratene se at innsatsen  er nødvendig

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...