Gå til innhold

Russlands invasjon av Ukraina [Ny tråd, les førstepost]


Gjest Slettet-404071

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Brother Ursus skrev (47 minutter siden):

Så uansett blir det nok NASAMS 3 eller kanskje tom. 4. Spørs hvor raskt disse kan produseres.

NASAMS 4 er vel ikke en reell versjon (enda)? Ok, det er pirk...

Serpentbane skrev (1 time siden):

Jeg tror også at denne gruppen primært vil sikre Kherson Oblast og landbroen mot Krim, og kanskje delvis slutte seg til offensiven mot Melitopol. Det ryktes når demningen brast at en god del an de russiske styrkene trakk seg tilbake til forsvaret av Krim fremfor å holde Kherson Oblast, men flere står åpenbart igjen. 

Ved å støte mot landbroen mot Krym kan UA true russiske styrker langsmed Dnipros venstre bredd med en knipetangmanøver slik at russerne må trekke seg tilbake østover for å unngå å bli omringet. Dog er det en risiko for at russerne heller vil pålegge dem å dø heltedøden der fremfor å redde seg selv, så det er høyst usikkert om russerne vil trekke seg tilbake mot øst.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar

Litt etter hvordan man hadde delt opp og "bemannet" har de tilsvarende flere middels tunge til tunge divisjoner som enda ikke er satt inn i kampene.

Nå opererer ikke Ukraina, i det minste ikke så langt, på divisjonsnivå, men for å visualisere størrelsen.

Disse utgjør en betydelig slagkraft, men like vel må de være ekstremt forsiktige, særlig innledningsvis. Å steamrolle Russiske styrker kunne fort endte med en massakre av Ukrainske styrker og enorme tap i liv og materiell, som vil kunne være høye nok uansett.

Det de gjør nå presser forsvaret, tvinger Russland til å fordele reserver, avslører forsvarsverker og strategier, i det minste delvis, og avslører bruddpunkter.

En periode med høyt press der russerne tvinges til å respondere og "comitte", å føle på en høyere intensitet der de kommer bakpå hele veien, etterfulgt av et hardere slag og gjennombrudd med færre Ukrainske tap et sted, vil også ha en psykologisk effekt langs hele fronten der nyheten brer seg.

Hadde Ukraina angrepet direkte og lidd større innledende tap i hovedangrepet og avslørt hva de kommer med, ville styrker som ikke er i kamp kunne stålsatt seg og tenke at deres forsvarslinjer skal klare det bedre.

Endret av Serpentbane
  • Liker 4
  • Innsiktsfullt 3
Lenke til kommentar
Espen Hugaas Andersen skrev (3 timer siden):

Interessant. Hvis dette er de to systemene de fikk levert i 2020 er det altså NASAMS 3, som er helt topp moderne. De kan fyre av Sidewinder som et rimeligere alternativ til AMRAAM. Og med disse systemene som trolig kan leveres på noen uker vil man kunne se at en del flere byer kan dekkes.

Det er ikke snakk om NASAMS systemer. Det er snakk om 2 stk launcher som skal brukes på de systemene som Ukraina allerede har. De produseres, og skal være klare i løpet av 2-3 måneder.

Det er komplette NASAMS system som det er stor backlog på, og lang leveringstid.

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
4 minutes ago, Jalla21 said:

Det er ikke snakk om NASAMS systemer. Det er snakk om 2 stk launcher som skal brukes på de systemene som Ukraina allerede har. De produseres, og skal være klare i løpet av 2-3 måneder.

Det er komplette NASAMS system som det er stor backlog på, og lang leveringstid.

Kan se ut som du har rett. Jeg bare antok tweeten var riktig, men det skulle jeg visst ikke gjort. Da er det litt mer forståelig.

https://www.reuters.com/world/europe/lithuania-buys-nasams-air-defence-ukraine-2023-06-28/

Vet noen forresten om det er mulig å ekspandere eksisterende systemer med ytterligere launchere, utover det som er i et normalt batteri, eller kan man anta at dette sannsynligvis er erstatninger for tapte launchere?

Lenke til kommentar
Simen1 skrev (11 timer siden):

En jobb som definitivt må gjøres i Wagners trakter er å bygge opp Ukraina igjen. Dette er barske karer som sikkert kan ta i et tak om de får lønnsøkning. Så får politikere etc ta diskusjonen om hvordan viderefaktureringa skal foregå..

Det er nok ikke ønskelig for Ukraina å ta inn torturister/ krigsforbrytere/ voldtektsmenn til å bygge opp landet sitt mot en lønnsøkning... Ganske mange som har dype traumer fra disse "barske karene", mange flere om man inkluderer venner og familie av dem som ble direkte berørt. Russland skal få måke inn så mye penger de bare klarer, gjerne til et punkt hvor de knapt har råd til annet enn å brødfø egen befolkning, så kan Ukraina heller gi lønnsøkning til ukrainerne som skal bygge opp landet, inklusivt ukrainerne som jobber i utlandet og vennligsinnede land som Polen og Baltikum (hvor vi jo vet det er mange håndtverkere). Fun fact: på samme måte som vi i Norge bruker polakker og litauere så er det normalt for land vest og nærmere for Ukraina at ukrainere har en tilsvarende størrelse i byggebransjen. Dvs. det finnes mange ukrainske håndtverkere også utenfor Ukraina som kan bistå i oppbyggingen. Vil tro de jobber utenlands grunnet bedre lønnsbetingelser, så kan man jo jekke opp lønningene en god del så lenge regningen blir sendt til Russland. Og helt til slutt, realistisk sett vil nok aldri Russland erkjenne noe som helst ansvar, spesielt om Putin eller en lignende karakter styrer landet. Men når krigen tar slutt, om Russland vil tilbake i verdenssamfunnet, så kan man kreve at en andel av russisk eksport går direkte til Ukraina som erstatning inntil en gitt sum er betalt. Det kan Russland bli nødt til å godta for at diverse sanksjoner skal løftes og de skal få aktivitet i økonomien igjen, samtidig som de offisielt kan si til egen befolkning at de ikke betaler noen erstatning (og dermed erkjenner at Vesten har rett i at Russland har gått til en urettmessig krig mot Ukraina). 

  • Liker 5
  • Innsiktsfullt 3
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Espen Hugaas Andersen skrev (14 minutter siden):

Kan se ut som du har rett. Jeg bare antok tweeten var riktig, men det skulle jeg visst ikke gjort. Da er det litt mer forståelig.

https://www.reuters.com/world/europe/lithuania-buys-nasams-air-defence-ukraine-2023-06-28/

Vet noen forresten om det er mulig å ekspandere eksisterende systemer med ytterligere launchere, utover det som er i et normalt batteri, eller kan man anta at dette sannsynligvis er erstatninger for tapte launchere?

De kan utvides, og jeg regner med at det kommer til å skje. Avstandene mellom system, launcher, osv kan være ganske stor. Minst 25km hvis jeg ikke tar feil. NASAMS 3 kan styre 12 launchere, og de har nok derfor mye å gå på der. Hver lancher har 6 missiler.

Endret av Jalla21
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
7 minutes ago, Snikpellik said:

OSINTdefender
Sprer desinformasjon og påstander uten kilder stadig vekk. Mye av innholdet er preget av ønsketenking. Forsøker å fremstå som en militærekspert, men innleggene bærer preg av liten til ingen kunnskap. Har ved flere tilfeller formidlet russisk desinformasjon uten å forstå det selv.

Dette mener jeg er en Syrer som er Assadvennlig, og ikke Ukrainer. Det kan forklare noen av postene hans. Ellers enig i dine vurderinger når det er sagt.

Endret av Gibblay
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Gjest Gjest slettet-ld9eg7s96q
Snikpellik skrev (19 minutter siden):

Ukraina sier Russland brukte Iskander-missiler i angrepet mot sivile på pizzarestauranten i Kramatorsk sentrum i går. 

Et type missil man ville brukt mot store militære mål. Derfor en klar krigsforbrytelse også som følge av proporsjonalitetsprinsippet.

https://www.unian.net/war/udar-rossiyan-po-kramatorsku-kolichestvo-pogibshih-rezko-vozroslo-12309963.html

Minst 9 ble drept, 3 av dem barn. Minst 56 personer ble skadd, inkludert en baby på åtte måneder.

På tide at Ukraina får langtrekkende ballistiske missiler selv, så Kreml kan endres til et rykende krater

Lenke til kommentar
Brother Ursus skrev (1 minutt siden):

 


Ville den norske regjeringen godkjenne dette, tro? Eller er det Stortinget som må godkjenne det?

Dette er vel i så fall re-eksport/videresalg av våpen, og da er det så vidt jeg forstår Regjeringen som godkjenner, med mindre det krever endringer i lovverket. Det kan det vel neppe gjøre all den tid vi har levert våpen til Ukraina allerede.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Just now, <generisk_navn> said:

Dette er vel i så fall re-eksport/videresalg av våpen, og da er det så vidt jeg forstår Regjeringen som godkjenner, med mindre det krever endringer i lovverket. Det kan det vel neppe gjøre all den tid vi har levert våpen til Ukraina allerede.


Vi har jo allerede godkjent alt annet.

Og Ukraina har allerede Storm Shadow / SCALP. Så det bryter jo ikke noen tabuer.

  • Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Gjest Gjest slettet-ld9eg7s96q
Brother Ursus skrev (15 minutter siden):

 

"Four more years! Four more years!" ;)

Jeg finner den tweeten litt komisk all den tid den ikke nevner om Jens selv er enig i om han skal fortsette som generalsekretær. Kan se for meg dialogen i Brussels korridorer:

-"Oh, there you are Jens. We have all unanimously decided that you should continue as general secretary"

(I sin sedvenalige fornorskede engelskaksent og gestikulerer vilt med armene, akkompagnert med hyppige og tilfeldige rykk i kroppen som ville trigget enhver stakkar med tourettes): "But I told you guys, I am not doing this anymore. I am going home to Norwai"

-"Well, we thought you would say that, but this is not up for discussion Jens. You belong with us. We're your family now. And also, we have appointed the new head of HR for your department"

(Jens snur seg, Victor Orban glir inn i scenen)

Orban: "Hello Jen...."
Jens: "No, please god no. No. NOOOOOOOOOOO"

(Cue office themsong, men istedenfor Scranton ser vi tilfeldige klipp fra Brussels)

Lenke til kommentar
Brother Ursus skrev (5 minutter siden):


Vi har jo allerede godkjent alt annet.

Og Ukraina har allerede Storm Shadow / SCALP. Så det bryter jo ikke noen tabuer.

Eneste argumentet i mot slik re-eksport er at man frykter at missilet kan komme i russernes hender slik at de kan plukke det fra hverandre for å finne svakheter og mottiltak, men jeg tviler på at det er et tungtveiende moment i vurderingene. 

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...