Gå til innhold

Russlands invasjon av Ukraina [Ny tråd, les førstepost]


Gjest Slettet-404071

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
germanwhip skrev (4 minutter siden):

Skal  ikke se vekk i fra at Wagner nå plutselig består av nazister også, og at de har stjelt penger fra det russiske folket. 

Tipper det blir en eller annen slik propagandisk spin fra Kremlin på hele greia. 

Det kommer flere og flere signaler om at det vesten som stod bak Prigorzhins mars mot Moskva, og da blir det vel vesten og nazistene.

 

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Vesten har alltid vært nazistene i Putins univers. Alle er transseksuelle, russofobiske nazister.

https://www.dagbladet.no/studio/opproret-i-russland/682?post=138480

Lukasjenko har nå noen nyheter om telefonsamtalen han hadde med Prigozjin i helga. Ifølge Lukasjenko skal Prigozjin ha vært i en «halvgal tilstand», skriver Sky News, rystet av de mange dødsfallene Wagner-gruppa har opplevd ved fronten i Bakhmut...

Først etter flere timer på telefonen skal Wagner-sjefen ha gått med på å overgi seg, i bytte mot at han får flytte i eksil i Belarus...

MV5BYWE3ZDFjOGMtNGU2MC00ZGEyLTg1NjctNDVj

Lukasjenko ikke bare ser ut som Dr. Phil, de har samme beroligende overtalelsevne.

 

Endret av Mannen med ljåen
  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Litt for store tall på kontoen og usikker på hva du kan finne på som får ned tallene nevneverdig? Nå er tiden inne om du har har hatt ønske om å ha din egen hær. Prigo og hans menn begynner nok å kjede seg i hviterussland snart og er de sikkert ledig for oppdrag. Ville jo vært gøyalt om noen leide de til å begå aksjoner mot russland. Eller frigjøre hviterussland og skape demokrati der og fri valg.

Endret av bojangles
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-7QKwQIfm

Hva hindrer vesten i å ta i bruk verktøykassa og finne en passende unnskyldning for å styrte makten i belarus?

Det bør da ikke være så vanskelig, mitt inntrykk er at befolkningen bare venter på nok støtte (i form av hva?) så går de til gatene igjen.

Lenke til kommentar
Bugle skrev (5 minutter siden):

Hva hindrer vesten i å ta i bruk verktøykassa og finne en passende unnskyldning for å styrte makten i belarus?

Det bør da ikke være så vanskelig, mitt inntrykk er at befolkningen bare venter på nok støtte (i form av hva?) så går de til gatene igjen.

Lukashenko sitter trygt så lenge han gjør som Putin sier. Hvis det blir bråk , kommer Wagner til å få en klar beskjed fra Kreml om å slå ned opptøyene. Skjebnen til vasallstaten Belarus er beseglet.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
3 hours ago, Quakecry said:

Hva tenker folk om denne artikkelen:

https://www.tv2.no/nyheter/utenriks/evgeniya-23-hva-skal-vi-kjempe-for-alle-hater-oss/15844930/

 

"Som russer oppfatter jeg det som urettferdig hvordan flere i Europa og verden føler at vi bør kjempe mot regimet. Hvordan vi russere har et ansvar om å gjøre det. Vet dere hva dere forventer av oss?" 

 

Dette burde hun tenkt på de foregående 10-15 årene? For hvem andre enn russere har ansvar for hvordan det er i Russland? For hva er det hun mener? At JEG skal kjempe mot hennes regime, fordi det vil være vanskelig for henne? Det er hennes drittland, og om de bare holder seg innenfor grensene sine så kan de vel gjærne få lov å være dritt for min del. 

  • Liker 4
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Quote

Britene sier Ukraina gjenerobrer områder okkupert siden 2014

Ukrainas motoffensiv har vunnet fram i områder som har vært okkupert av Russland siden 2014, heter det i den daglige britiske etterretningsrapporten tirsdag.

Soldater i det ukrainske luftforsvaret har inntatt mindre områder øst i landsbyen Krasnohorivka i nærheten av Donetsk i det østlige Ukraina, heter det i rapporten.

Den britiske etterretningen mener å vite at en rekke samtidige ukrainske angrep på tvers av Donbass-området har ført til at styrkene fra den såkalte Donetsk-republikken sammen med tsjetsjenske styrker er strukket for tynt utover til å gjøre effektiv motstand, skriver BTV.

Det britiske forsvarsdepartementet har helt siden krigen startet, publisert daglige oppdateringer om krigens gang. Russland anklager britene for å drive en desinformasjonskampanje.

Krysset viktig elv

Russiske militærbloggere bekreftet mandag at ukrainske styrker har kommet til sør-østbredden av Dnepr-elven. Det ukrainske forsvaret melder om framgang flere steder, etter helgens kaos i Russland.

Ukrainske styrker er nå altså i ferd med å etablere et 

brohode

 på sør-østbredden av Dnepr-floden like ved byen Kherson.

https://www.nrk.no/urix/ukrainske-styrker-har-krysset-viktig-elv-etter-kaoshelg-i-russland-1.16461240

 

UA maler ned motstand og gjør fremrykk tross av at enkelte synes det går smått. Det må vel nesten gå slikt tempo når vesten ruger på mer effektive våpen og fly. 

Vi får glede oss over fremgangen også er det jo kjekt at de nå frigjør områder som russerne hat hatt siden 2014. Sikkert også mange i Ukraina som gleder seg over akkurat det. 

Endret av bojangles
  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 5
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-7QKwQIfm
Inspector skrev (24 minutter siden):

Lukashenko sitter trygt så lenge han gjør som Putin sier. Hvis det blir bråk , kommer Wagner til å få en klar beskjed fra Kreml om å slå ned opptøyene. Skjebnen til vasallstaten Belarus er beseglet.

Joda.

Men om en passende grunn til å hjelpe befolkningen i belarus trenger kun å være litt mer troverdig grunnen til at russland hjelper Ukraina, trenger man ikke mye fantasi.

Men da synker man på nivå med russland.

Ikke enkelt dette.

Lenke til kommentar
4 hours ago, Quakecry said:

Hva tenker folk om denne artikkelen:

https://www.tv2.no/nyheter/utenriks/evgeniya-23-hva-skal-vi-kjempe-for-alle-hater-oss/15844930/

"Som russer oppfatter jeg det som urettferdig hvordan flere i Europa og verden føler at vi bør kjempe mot regimet. Hvordan vi russere har et ansvar om å gjøre det. Vet dere hva dere forventer av oss?" 

Et bra intervju. Det bekriver godt effekten av russisk propaganda og frykten de lever under. Er vel verdt å påpeke at generell hets mot russere i sosiale medier er til hjelp i propagandaen.

Da de fleste som er regimekritisk enten er drept, i fengsel eller har flyktet til utlandet så er det nok ikke så rart at de man finner igjen i Russland ikke føler det ansvaret jeg mener de har. Selvsagt er det vanskelig nå som regimet har gått så langt i autoritær retning, men det er nå uansett russere bør gjøre noe om de ønsker det anderledes.

Forhåpentligvis er slik journalistikk en god motvekt til propagandaen da vestlige journalister tilfredsstiller det menneskelige behovet for å bli hørt:

Quote

– Takk for at dere hørte på meg. Nå skal jeg prøve å gå en tur med mannen min. Han er vanligvis ganske rolig.

 

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
bojangles skrev (1 time siden):

Prigo og hans menn begynner nok å kjede seg i hviterussland snart og er de sikkert ledig for oppdrag. Ville jo vært gøyalt om noen leide de til å begå aksjoner mot russland. Eller frigjøre hviterussland og skape demokrati der og fri valg.

Det er vel sånn med de som med oss andre, vi kan godt jobbe med nesten hva som helst bare vi får bedre betalt. Under forutsetning om god lønnsøkning skulle jeg om så strikket selbuvotter. En jobb som definitivt må gjøres i Wagners trakter er å bygge opp Ukraina igjen. Dette er barske karer som sikkert kan ta i et tak om de får lønnsøkning. Så får politikere etc ta diskusjonen om hvordan viderefaktureringa skal foregå..

Lenke til kommentar
AtterEnBruker skrev (3 timer siden):

Skjønner godt at apati er frustrerende, jeg er møkk lei det selv. Men vi kommer ikke utenom det faktum at Putin har Russlands befolkning i et ufattelig jerngrep. Man må være villig til å ofre sitt eget liv og drømmer hvis man har et ønske om å innføre forandringer i dt landet. Hva kan man gjøre liksom?

STALIN hadde russerne i et ufattelig jerngrep.

Putin…er en mafiaboss.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Alt som handler om å leie Wagner-terrorister til noe som helst er en dårlig spøk.

Jeg skulle likt å visst hvordan situasjonen påvirker Wagner-gruppen sine operasjoner i Afrika akkurat nå.

https://en.wikipedia.org/wiki/Wagner_Group#Activities

Hvordan skal russerne destabilisere og støtte opp under afrikanske diktatorer uten Wagner-gruppen?
Er dette til fordel for jihadistene som stadig prøver å vinne terreng? De er om mulig verre enn Wagner.
 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Sitat

Tirsdag ble det meldt om rakettangrep mot et restaurant-område i Kramatorsk i Donetsk-regionen i Ukraina. Flere skal være drept og skadet.

Sitat

Tre mennesker er meldt døde, blant dem et barn. Det meldes også at 42 er skadd.

Sitat

Restauranten som ble truffet er en populær pizzarestaurant som var møtested for journalister. Flere leiligheter i boligblokker i nærheten fikk skader.

https://www.nrk.no/urix/restaurant-omrade-i-ukraina-truffet-av-missil-1.16463334

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...