Gå til innhold

Russlands invasjon av Ukraina [Ny tråd, les førstepost]


Gjest Slettet-404071

Anbefalte innlegg

1 minute ago, <generisk_navn> said:

Eneste argumentet i mot slik re-eksport er at man frykter at missilet kan komme i russernes hender slik at de kan plukke det fra hverandre for å finne svakheter og mottiltak, men jeg tviler på at det er et tungtveiende moment i vurderingene. 


Dette er vel hovedsakelig et problem om våpnene tas inntakte? Jeg vil tro sensitive system i våpnene er bygget slik at de uansett er tapt når sprenglegemet går av. Men det man kan plukke sammen av vrakgods kan kanskje fortelle noe om flykarateristikker og lignende.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest slettet-ld9eg7s96q skrev (2 minutter siden):

Jeg finner den tweeten litt komisk all den tid den ikke nevner om Jens selv er enig i om han skal fortsette som generalsekretær. Kan se for meg dialogen i Brussels korridorer:

-"Oh, there you are Jens. We have all unanimously decided that you should continue as general secretary"

(I sin sedvenalige fornorskede engelskaksent og gestikulerer vilt med armene, akkompagnert med hyppige og tilfeldige rykk i kroppen som ville trigget enhver stakkar med tourettes): "But I told you guys, I am not doing this anymore. I am going home to Norwai"

-"Well, we thought you would say that, but this is not up for discussion Jens. You belong with us. We're your family now. And also, we have appointed the new head of HR for your department"

(Jens snur seg, Victor Orban glir inn i scenen)

Orban: "Hello Jen...."
Jens: "No, please god no. No. NOOOOOOOOOOO"

(Cue office themsong, men istedenfor Scranton ser vi tilfeldige klipp fra Brussels)

"Dessverre" for Jensemann er hans dyktighet i jobben gjennom flere krevende perioder nå det som taler imot at han får reise hjem til Norge. I tillegg er han en pliktoppfyllende fyr som nok ikke takker nei til en slik oppgave. Og akkurat nå er han trolig den eneste rette i rollen med den erfaringsbakgrunnen han har i NATO og med NATOs behov for kontinuitet i den politiske ledelsen.

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
16 minutes ago, <generisk_navn> said:

Eneste argumentet i mot slik re-eksport er at man frykter at missilet kan komme i russernes hender slik at de kan plukke det fra hverandre for å finne svakheter og mottiltak, men jeg tviler på at det er et tungtveiende moment i vurderingene. 

Ser poenget, og det er tatt opp i tråden her gjentatte ganger som argument på hvorfor vesten er så tilbakeholdne med å levere avanserte våpen. MEN, med den retorikken vil jo moderne våpen alltid plasseres lengst mulig unna alle frontlinjer lengst inn i et eller annet utilgjengelig lagerbygg og aldri benyttes før de er utdaterte... 😝

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Kjell Iver skrev (16 minutter siden):

Er dette nevnt her og er det korrekt? Oppryddingen startet...?

 

Ingen kilder foreløpig, men det vil ikke overraske. NY Times meldte i går at Surovikin visste om planene på forhånd og siterte amerikanske tjenestemenn på det.

Russian General Knew About Mercenary Chief’s Rebellion Plans, U.S. Officials Say
https://www.nytimes.com/2023/06/27/us/politics/russian-general-prigozhin-rebellion.html

Surovikin var den første i det russiske militæret til å legge ut en video der han fordømte Prighozin og Wagners opprør, noe mange synes var litt rart og ivrig.

Han skal visstnok være blant de mest kompetente generalene de har. 

Endret av Snikpellik
  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Snikpellik skrev (5 minutter siden):

Surovikin var den første i det russiske militæret til å legge ut en video der han fordømte Prighozin og Wagners opprør, noe mange synes var litt rart og ivrig.

Da hadde han vel rapportert det han visste, istedenfor å rykke ut rett etterpå og fordømme? 

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Gjest slettet-ld9eg7s96q skrev (1 time siden):

På tide at Ukraina får langtrekkende ballistiske missiler selv, så Kreml kan endres til et rykende krater

Det er en annen tanke som har slått meg. Prigo og Putin har hatt nære forretningsforbindelser i over 20 år. De er begge fra St. Petersburg, når Bush II besøkte St. Petersburg ble han sammen med Putin oppvartet av Prigozhin på en av hans restauranter. Både Kreml, skolevesenet og det russiske forsvaret har inngått store kontrakter med Concorde som er ett av Prigozhins mange selskaper, bare fra mai 2022 til mai 2023 ble det - i følge Putin - over det føderale budsjettet utbetalt over ti milliard* kroner til Prigos selskaper.

Og nå har Putin plutselig sett lyset og skal undersøke om noen av disse pengene har blitt stjålet?

Hva vil dette ha å si for Putins internasjonale anseelse, en skal jo være komplett idiot for ikke å forstå at dette har Putin vært med på?

* rettet

Endret av Windfarmer
  • Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
14 minutes ago, Windfarmer said:

Det er en annen tanke som har slått meg. Prigo og Putin har hatt nære forretningsforbindelser i over 20 år. De er begge fra St. Petersburg, når Bush II besøkte St. Petersburg ble han sammen med Putin oppvartet av Prigozhin på en av hans restauranter. Både Kreml, skolevesenet og det russiske forsvaret har inngått store kontrakter med Concorde som er ett av Prigozhins mange selskaper, bare fra mai 2022 til mai 2023 ble det - i følge Putin - over det føderale budsjettet utbetalt over ti milliard* kroner til Prigos selskaper.

Og nå har Putin plutselig sett lyset og skal undersøke om noen av disse pengene har blitt stjålet?

Hva vil dette ha å si for Putins internasjonale anseelse, en skal jo være komplett idiot for ikke å forstå at dette har Putin vært med på?

* rettet

Tror du virkelig Putler bryr seg om den internasjonale anseelsen sin (nå lenger)?! Dette er jo ene og alene et spill for galleriet og innbyggerkveget hans i RaZZland! I opplyste land i vesten i alle fall så eier ikke Putler en tøddel av anseelse!!!

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Gjest MKII skrev (11 minutter siden):

Tror du virkelig Putler bryr seg om den internasjonale anseelsen sin (nå lenger)?! Dette er jo ene og alene et spill for galleriet og innbyggerkveget hans i RaZZland! I opplyste land i vesten i alle fall så eier ikke Putler en tøddel av anseelse!!!

Putin er opptatt av sitt ettermæle og sin internasjonale status. Han skal være den knallharde hersker som har kontroll over alt og alle til enhver tid.

Og da erklærer han ikke Prigozhin som "foreder" kl. 09.00, og inngår en avtale om fritt leide til Belarus et par timer senere. 

At Putin ikke har noen anseelse i vesten vet vi, men hvor lenge vil det "Global South" se seg tjent med å klistre seg til Putin?

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Gjest Gjest slettet-ld9eg7s96q
Windfarmer skrev (23 minutter siden):

Det er en annen tanke som har slått meg. Prigo og Putin har hatt nære forretningsforbindelser i over 20 år. De er begge fra St. Petersburg, når Bush II besøkte St. Petersburg ble han sammen med Putin oppvartet av Prigozhin på en av hans restauranter. Både Kreml, skolevesenet og det russiske forsvaret har inngått store kontrakter med Concorde som er ett av Prigozhins mange selskaper, bare fra mai 2022 til mai 2023 ble det - i følge Putin - over det føderale budsjettet utbetalt over ti milliard* kroner til Prigos selskaper.

Og nå har Putin plutselig sett lyset og skal undersøke om noen av disse pengene har blitt stjålet?

Hva vil dette ha å si for Putins internasjonale anseelse, en skal jo være komplett idiot for ikke å forstå at dette har Putin vært med på?

Vet ikke hvor mye skade Putins anseelse får (er det overhodet mulig for anseelsen hans å vitre mer enn det har gjort?), men når man ser Putin og spesielt Lukasjenko snakke i full offentlighet om å drepe ditt og datt som om de var et par mafiabosser,  må enhver leder i et land med et fungerende rettsapparat som er underlagt lover og regler anse regimene i Russland og Hviterussland som en komplett vits og farse. Som nevnt. En simulering.

Det samme med den bunnløse korrupsjonen. Det er bare en eneste stor mafiastat. Mer et "scheme" enn et faktisk regime.

Faktisk når Luka snakket med pressen og proklamerte stolt at han hadde overveid sammen med Putin hvor enkelt de bare kunne drepe Prigozhin drev tankene mine over på Goebbels når han holdt pressekonferansen med vestlige korrespondenter etter den lange knivers natt, hvor han stolt som en hane vandret inn på podiet og proklamerte "Nå har jeg noe saftig dere alle vil like å skrive om" før han ramset opp alle de uønskede i regimet de hadde drept dagen før.

Lenke til kommentar

Litt mer Twitter. Det er ekstremt mye desinformasjon om Ukraina og krigen på Twitter nå, og virker bare å bli mer og mer. Pro-russerne har virkelig tatt opp hansken, og endringene på plattformen har gjort det langt enklere for dem å nå ut til de store massene nå enn før. Mange av kontoene er verifiserte og dukker derfor opp i folks feed.

Jeg vil anbefale de som er på Twitter til å følge BBCs faktasjekker Shayan Sardarizadeh og Seana Davis i Reuters som gjør en utrettelig jobb mot dette.

Et utvalg nylig falsk/desinformasjon som får masse views:

Spoiler

FztyI8CXgAEjFQU?format=jpg&name=large

Fzbd1aeXoAArCtu?format=jpg&name=large

FzZi0RXXoAIq0SC?format=jpg&name=large

FymgaXBWIAAWi49?format=jpg&name=medium

 

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 3
Lenke til kommentar

Mange videoer av grupper på 4-10 russere som er tatt til fange av Ukrainerne. I en video har de fanget 2 stk isolert fra hverandre, begge to heter Maksim, noe som skaper litt forvirring. De større gruppene ser utpinte, utsultede ut. Menneskelige krek.

Slutt er det med fjorårets stuttmager og feitinger på 50 som pågripes etter at lastebilene deres har gått tom for drivstoff. Disse karene er åpenbart førstelinjesoldatene til Russland som fint kan bombes i stykker av eget artilleri. De ser sjuke og medtatte ut. Alle kjenner vel til at russiske offiserer pleier selge maten som skal til deres egne soldater, så de får noen ekstra rubler å strø rundt seg med på kabaretene. Men her må jeg nesten anta at forsyningssituasjonen rett og slett er så likegyldig og rett frem elendig at guttene ikke får mer mat enn som så. 

Til sammenligning ser man altså at Ukrainerne bygger treningstudio, bibliotek og solarium i sine skyttergraver. Russernes skyttergraver ser ut som disse hjemløse leirene i demokratenes storbyer på vestkysten av USA. 

  • Liker 7
  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Markiii skrev (30 minutter siden):

Har du noen eksempler?

Han siterer ofte andre sine innlegg som åpenbart er falske eller uten basis i kilder:

Spoiler

 

(Litt artig akkurat den der da, siden det Telenko sier ble veldig sant noen uker senere!)

Hans forklaringer om logistikk er iblant gode. Men trangen hans til å retweete og kommentere absolutt alt, selv om det er falske nyheter eller ufunderte påstander, gjør kontoen hans iblant til en spreder av desinformasjon. Jeg tror absolutt ikke han har vonde intensjoner, bare at jeg anser slike kontoer som noe jeg ville være veldig forsiktig med å følge og bruke som nyhetskilde.

Endret av Snikpellik
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...