Gå til innhold

Russlands invasjon av Ukraina [Ny tråd, les førstepost]


Gjest Slettet-404071

Anbefalte innlegg

RookieNO skrev (4 timer siden):

Du hadde hatt god verdi av å ta en tur innom en YouTube kanal som har blitt nevnt her flere ganger: 1420.

Den har blitt populær nettopp fordi den gjør det du her kritiserer NRK for. De går ut på gata og snakker med den jevne Russer. Svarene du får er en ting, men du får også med deg mye mer enn bare selve svaret. Ansiktsuttrykk, holdning, alder på den som svarer, dette og mye mer får du når du ser det "live".

Dette blir som å klage på at man får for MYE informasjon om en sak...

Støttes! :)

Kan i tilegg nevne at 1420 ofte utforsker alternative måter å spørre på så de kan få folk til å uttale seg om 'farlige' temaer på en 'ufarlig' måte.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
5 hours ago, Quakecry said:

Fordi man vet svaret på forhånd og hvilke svar som kommer, derfor får de en artikkel dem får mange klikk på siden dem kan lage en sensasjonell overskrift. 

På en måte ja. Sier de at de er i mot krigen, så ryker de rett i fengsel, så da er alternativene at de enten ikke bryr seg om politikk, de støtter Putin eller de faktisk støtter Putin.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Quakecry skrev (50 minutter siden):

Hva tenker folk om denne artikkelen:

https://www.tv2.no/nyheter/utenriks/evgeniya-23-hva-skal-vi-kjempe-for-alle-hater-oss/15844930/

 

"Som russer oppfatter jeg det som urettferdig hvordan flere i Europa og verden føler at vi bør kjempe mot regimet. Hvordan vi russere har et ansvar om å gjøre det. Vet dere hva dere forventer av oss?" 

 

Vel, personlig forventer jeg absolutt ingenting av dem.

Lenke til kommentar
Gjest Gjest slettet-ld9eg7s96q
Quakecry skrev (34 minutter siden):

Hva tenker folk om denne artikkelen:

https://www.tv2.no/nyheter/utenriks/evgeniya-23-hva-skal-vi-kjempe-for-alle-hater-oss/15844930/

 

"Som russer oppfatter jeg det som urettferdig hvordan flere i Europa og verden føler at vi bør kjempe mot regimet. Hvordan vi russere har et ansvar om å gjøre det. Vet dere hva dere forventer av oss?" 

 

Altså som menneske har jeg sympati med Evgeniya, men slik er det dessverre. Hun klager over manglende utreisevisum, men det er den eneste måten å legge press på en hel nasjon, det rammer alle men man kommer ikke utenom det da det ikke er noen måte å ramme kun den delen av befolkningen som støtter og viser sympati med regimet uten å ha snåsnamannens begavelser.

Hva gjelder hatet mot Russere generelt, det er også et resultat av hva Russland som nasjon bedriver. Det får hun leve med. Ukrainere må leve med langt verre ting i form av faktiske bomber og granater som kommer fra det samme landet hun er fra og vokste opp i.

Hva gjelder Russere (jeg har møtt en del) har jeg til gode å snakke med EN eneste Russer som ikke er et totalt rasshøl i en eller annen form. Dette inkluderer Putin motstandere. Hvis de ikke opptrer som selvtilfredse kyniske bedrevitere som mener de er guds gave til menneskeheten, er de noen rasistiske rasshøl. Og jeg mener ikke det med at de har en slags underliggende tone der det bobbler opp fra overflaten av og til, men at det er hele personligheten KONSTANT. Jeg har sikkert vært uheldig fra akkurat den gruppen av Russere jeg har møtt MEN HERREGUD har jeg Russere langt oppe i halsen

Lenke til kommentar
Inspector skrev (12 timer siden):

Det er god grunn til å stille spørsmål om tapstallene, også fra Ukraina. Kreativ bruk av tapstall er propaganda.
Bedre å ta utgangspunkt i både russiske og ukrainske offisielle tall og deretter legge seg midt mellom disse.

Nei. Russland og Ukraina har vidt ulike tilnærminger for tallene de presenterer. Russland er først og fremst ute etter å bruke tallene i propaganda. Ukraina er først og fremst ute etter å bruke tallene til å måle fiendens gjenværende styrker sånn at de kan gjøre de riktige valgene i krigen. For høye tapstall vil da bare gjøre at de undervurderer fienden slik at de igjen vil begå taktiske tabber.

Uavhengige kilder som ISW og Oryx har vist at tallene til Ukraina er nært sannheten og tallene til Russland fjernt fra sannheten. Derfor fungerer det dårlig å bare ta et gjennomsnitt.

  • Liker 5
  • Innsiktsfullt 4
Lenke til kommentar

FN gjør vel ikke så mye nyttig for tiden?

Annet enn den årlige heisaturen med 400 privatfly, champagne og konserter, der de vedtar at det må bli dyrere å kjøre bil, spise kjøtt og leve et normalt liv i Europa.

Hadde vært fint om de var litt mer handlekraftige i Ukraina-spørsmålet, men FN handler vel mer om å være Forente Nasjoner, altså at alle mulige dysfunksjonelle stater skal ha like mye å si over vestlig politikk som Vestens egne myndigheter. Hvis disse statene hater oss, kan de kutte i kvotene våre.

Hva kan og bør FN gjøre? Hva gjør de? Har Russland fremdeles vetorett?

  • Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
On 6/27/2023 at 8:22 PM, AtterEnBruker said:

Skjønner godt at apati er frustrerende, jeg er møkk lei det selv. Men vi kommer ikke utenom det faktum at Putin har Russlands befolkning i et ufattelig jerngrep. Man må være villig til å ofre sitt eget liv og drømmer hvis man har et ønske om å innføre forandringer i dt landet. Hva kan man gjøre liksom?

De som ikke er villige til å gjøre noe for å endre systemet i russland burde ellers holde helt kjeft. Sutre over at hun ikke kan reise fritt eller at folk er negative til russere. Men ikke villig til å forsøke å skape endring? Hun forsøker jo også og ufarliggjøre russlands angrepskrig, ved å si at russland må ha en god grunn til å gå til krig. En god grunn for å angripe naboen? Imperialisme og fascistiske tanker samt kulturrasisme er ingen god grunn til å starte en krig der de begår krigsforbrytelser og bomber sivile mennesker. 

Er det rart folk er negative til russere? 

 

Endret av bojangles
  • Liker 6
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

Det virker som at Putins plan nå er å dekonstruere Wagner, første steg ser ut til å være å stille spørsmål ved finansieringen.

Quote

MOSCOW, June 27 (Reuters) - President Vladimir Putin said on Tuesday that the finances of Wagner mercenary chief Yevgeny Prigozhin's catering firm would be investigated after his mutiny, saying Wagner and its founder had received almost $2 billion from Russia in the past year.

https://www.reuters.com/world/europe/prigozhin-be-investigated-after-being-paid-2-billion-year-putin-2023-06-27/

 

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
7 minutes ago, germanwhip said:

Det virker som at Putins plan nå er å dekonstruere Wagner, første steg ser ut til å være å stille spørsmål ved finansieringen.

https://www.reuters.com/world/europe/prigozhin-be-investigated-after-being-paid-2-billion-year-putin-2023-06-27/

 

Du snakker om ironi. putin skal få etterforsket om alle statlige pengene utbetalt til wagner er brukt på korrekt måte....som om korrekt pengebruk av offentlige midler noengang skjer i russland. putin selv er jo der han er nettopp pga av at han har misbrukt offentlige midler. Og det har også alle rundt ham. Alle riksmannsboligene, yachtene, villaene osv som eliten og oligarkene eier og har eid er jo finansiert av midler de har skummet fra det offentlige. 

Endret av bojangles
  • Liker 5
  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

I går var der en del omtale av brohodet ukrainerne har etablert på venstrebredden av Dnipr rett sør for Kherson og omtrent der Anotovnosky broen går i land på sørsiden. Brohodet og å forsvare det er en sak, neste problem er Konka broen ca. tre km lenger sør. Hvis Ukrainerne begynner å overføre tungt utsyr og russerne deretter sprenger Konkabroen er ukrainerne stuck, og særlig hvis de overfører tungt utstyr over Konkabroen og russerne deretter sprenger Konkabroen er de enda mer stuck, da er de styrkene tapt. Jeg vet ikke hvordan ukrainerne vil håndtere dette, men det kan tyde på at de er i ferd med å styrke brohodet:

 

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 4
Lenke til kommentar
Just now, bojangles said:

Du snakker om ironi. putin skal få etterforsket om alle statlige pengene utbetalt til wagner er brukt på korrekt måte....som om korrekt pengebruk av offentlige midler noengang skjer i russland. 

Skal  ikke se vekk i fra at Wagner nå plutselig består av nazister også, og at de har stjelt penger fra det russiske folket. 

Tipper det blir en eller annen slik propagandisk spin fra Kremlin på hele greia. 

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Windfarmer skrev (2 minutter siden):

I går var der en del omtale av brohodet ukrainerne har etablert på venstrebredden av Dnipr rett sør for Kherson og omtrent der Anotovnosky broen går i land på sørsiden. Brohodet og å forsvare det er en sak, neste problem er Konka broen ca. tre km lenger sør. Hvis Ukrainerne begynner å overføre tungt utsyr og russerne deretter sprenger Konkabroen er ukrainerne stuck, og særlig hvis de overfører tungt utstyr over Konkabroen og russerne deretter sprenger Konkabroen er de enda mer stuck, da er de styrkene tapt. Jeg vet ikke hvordan ukrainerne vil håndtere dette, men det kan tyde på at de er i ferd med å styrke brohodet:

Så vidt jeg har forstått så tok flommen knekken på mye av overvåkningsutstyret russerne hadde plassert ut på 'sin' bredd. Ukrinske spesialstyrker kan nå tydeligvis bevege seg friere enn før flommen. Tyngre utstyr er jeg mer skeptisk til, det er fortsatt litt for tidlig til at F-16 dukker opp ved fronten men kanskje bruk av raketter kan gi nødvendig dekning?

  • Hjerte 4
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...