Gå til innhold

Russlands invasjon av Ukraina [Ny tråd, les førstepost]


Gjest Slettet-404071

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
kote skrev (18 minutter siden):

Forresten, jeg tror faktisk ikke at en massakre av tusenvis av Wagner-krigere i deres egen bakgård vil bli direkte godt mottatt av Belarusere.

Det er en fornærmelse å sende "dritten" deres til Belarus for å begå massedrap. Lukasjenko må svare for det, men nå er
han vel tilbake fra dødens rand og gjør som Putin sier tenker jeg?

Jeg tenker på den Belarusiske motstandsbevegelsen hver dag. Nå kan ting skje fort der 🤞🏽

Jeg lurer også på hva belarusere flest tenker om å potensielt få tusenvis av voldelige kriminelle med våpen sendt inn i landet. Jeg vet ikke hvor stor andel av Wagner som består av tidligere innsatte, men det må jo begynne å bli ganske mange nå. Dette er heller ikke noen som kommer til å bidra til noe positivt for samfunnet, noe som sikkert betyr at det blir den vanlige skattebetaleren som må betale for hele greia. Jeg ville iallfall blitt rasende på regjeringen om de hadde tillat at noe liknende skjedde i Norge.

Lenke til kommentar
6 minutes ago, Svein M said:

Det kan tenkes at Wagner blir leid inn av Lukasjenko til å holde på makten. Eller virke som en trussel mot Ukraina bare ved å oppholde seg nær grensen der.

Wagnersoldatene koster altfor mye penger og nå har mesteparten mistet inntekten deres. Med mindre Belarus bankroller dem. Jeg tviler på det.

Endret av shockorshot
Leifskrive
Lenke til kommentar

Putin er i hvert fall åpenbart fremdeles redd for Wagner.

Dette er essensen i talen:

«Dere drepte flere av pilotene våre, kastet landet inn totalt i kaos, fikk meg til å gjemme meg i bunkeren min i to dager… men jeg ville ha knust dere altså. Lover. Når det er sagt, dere er patriotiske helter og alt er glemt! Forresten, vær så snill å signere for å bli med i den russiske hæren. Takk for tjenesten!»

Kan ikke skjønne annet enn at dette blir særdeles dårlig mottatt av både Wagner-soldater, soldater i hæren og av disse patriotiske militærbloggerne, samt Girkin og terrorgjengen. Det ser altså så svakt og ynkelig ut.

Endret av Snikpellik
  • Liker 5
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-7QKwQIfm
shockorshot skrev (35 minutter siden):

Når det kommer til Putin, Kokken og Russland så er jeg ganske bekymret og samtidig håpefull. Bekymret fordi som oftest er det en verre diktator som tar over etter en annen diktator når det oppstår svakhet. Det er en stor avgrunn av ustabile styresett mellom opplyste demokratier og grufulle tyrannier hvor hovedsakelig bare ytterkantene er stabile.

Joda, i "alvorets time" deler jeg din bekymring. Men samtidig ikke. En splittet "nasjon" om man kan kalle russland en nasjon i nåværende form, kan diskuteres.

Men likevel, de går på den ene smellen etter den andre, de viser støtt og stadig at de er udugelige, både på det ene og det andre planet. Innenriks og utenriks.

Hva troverdighet har man da igjen om at de har vedlikeholdt sitt "atomarsenal", som koster langt mer å vedlikeholde enn russland er i stand å betale og også har betalt i forsvar?

Det i realiteten, hvor stor sannsynlighet er det at de har vedlikeholdt dette sammenlignet med det de har "levert/prestert" i Ukraina og nå på lørdag på hjemmebane?

At de har atomvåpen, ja. Har de kapasitet til å bruke dette på noen byer i EU? Kanskje.

Hva skjer etter dette? Jo, alle med russisk bakgrunn blir assistent til de som er lavest ranket i vasten.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-7QKwQIfm

En ting til. Med tanke på hvor skakkjørt russland er nå, på absolutt alle plan. Om det skulle bli verre, er jeg ganske trygg på at vesten har en plan, enten direkte eller indirekte.

Lenke til kommentar
9 minutes ago, Bugle said:

Joda, i "alvorets time" deler jeg din bekymring. Men samtidig ikke. En splittet "nasjon" om man kan kalle russland en nasjon i nåværende form, kan diskuteres.

Men likevel, de går på den ene smellen etter den andre, de viser støtt og stadig at de er udugelige, både på det ene og det andre planet. Innenriks og utenriks.

Hva troverdighet har man da igjen om at de har vedlikeholdt sitt "atomarsenal", som koster langt mer å vedlikeholde enn russland er i stand å betale og også har betalt i forsvar?

Det i realiteten, hvor stor sannsynlighet er det at de har vedlikeholdt dette sammenlignet med det de har "levert/prestert" i Ukraina og nå på lørdag på hjemmebane?

At de har atomvåpen, ja. Har de kapasitet til å bruke dette på noen byer i EU? Kanskje.

Hva skjer etter dette? Jo, alle med russisk bakgrunn blir assistent til de som er lavest ranket i vasten.

Mitt drømmescenario er er Russland som blir oppsplittet av interne stridigheter, til å bli en rekke mindre "store" land. Tidligere trodde jeg det ville minst ta 30-50 år før det tidligst kunne komme et scenario hvor det kunne skje. Hva som skjedde i helgen har fått meg til å håpe at det vil skje i løpet av de neste 10 årene. Jeg tror sjansen for det er mindre enn 1 av 10, men det er mye høyere sjanse enn jeg har gitt det noen gang og det er bare pga hvordan helgen endte.

Kreml er fucked. Spørsmålet er bare hvem som kommer seirende ut til slutt. Er det FSB/Putin eller noen andre? Kommer maktkampen til å rive regioner fra hverandre? Man har allerede sett Tsjetsjenia støtte Putin klart. Hva skjer om Putin/FSB faller? Hva skjer i de organisasjonene hvor de må fjerne nøkkelfolk som hjalp Wagner? Russland er ustabilt. Maktvakuum er ethvert diktatur verste fiende.

Endret av shockorshot
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-7QKwQIfm
shockorshot skrev (3 minutter siden):

Kreml er fucked. Spørsmålet er bare hvem som kommer seirende ut til slutt. Er det FSB/Putin eller noen andre? Kommer maktkampen til å rive regioner fra hverandre? Man har allerede sett Tsjetsjenia støtte Putin klart. Hva skjer om Putin/FSB faller? Hva skjer i de organisasjonene hvor de må fjerne nøkkelfolk som hjalp Wagner? Russland er ustabilt. Maktvakuum er ethvert diktatur verste fiende

Etter helgens klovnerier som beviser bokstaveligtalt et korthus håper jeg vesten med minimal innsats kan velte korthuset med god innsats fra modige og sterke Ukrainere inntatt hovedrollen.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-7QKwQIfm
shockorshot skrev (4 minutter siden):

Altså, dette er kjempebra for Ukraina. Dette er bare ræv for Russland.

Takker for at du leser mine innlegg slik de er.

Jeg bidrar her inne kun med føleri og noe fakta jeg leser her og der, men mest av alt her inne.

Endret av Slettet-7QKwQIfm
Lenke til kommentar

Jeg har av og til fulgt med på tapstallene her, fordi de presenterer tallene i prosent av hva de startet med 24.2.2022. I dag er en stor rundt-tall dag for tap av antall soldater: 100%. Forklaringen er at 225 000 russiske soldater skal være drept, i følge Ukraina. Dersom man estimerer 3 skadde pr drepte så kommer man fram til tallet 900 000 totalt, som er tallet på den opprinnelige russiske hæren pr 24.2.2022. Russland har altså tapt en hel hær i løpet av 16 måneder. Tidligere har ISW anslått at tallene på antall drepte sannsynligvis er ~5% høyere, mens antall skadde er ~20% lavere. Kadyrovitter, rekrutterte og mobiliserte etter 24.2.2022 er ikke med i de opprinnelige 900.000. Det gir uansett en pekepinn på hvor store tap Russland har tatt, hvor mange nye ansikter nåværende hær har, og tilhørende kompetanse og erfaringsnivå.

Screenshot2023-06-27at00-18-20TotalcombatlossesofRussiasincethebeginningofthewarwithUkraine2.thumb.png.98dd61b9bdd6dd3d6364c44d77b37f60.png

Andre interessante tall er at de har tapt alle stridsvognene og mer til (museumsgjenstander) og store tap av artilleri og pansrede personellkjøretøy. Luftvåpnet har mindre tap, mens marinen er nærmest urørt.

Endret av Simen1
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 3
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
3 hours ago, Simen1 said:

Jeg har av og til fulgt med på tapstallene her, fordi de presenterer tallene i prosent av hva de startet med 24.2.2022. I dag er en stor rundt-tall dag for tap av antall soldater: 100%. Forklaringen er at 225 000 russiske soldater skal være drept, i følge Ukraina. Dersom man estimerer 3 skadde pr drepte så kommer man fram til tallet 900 000 totalt, som er tallet på den opprinnelige russiske hæren pr 24.2.2022. Russland har altså tapt en hel hær i løpet av 16 måneder. Tidligere har ISW anslått at tallene på antall drepte sannsynligvis er ~5% høyere, mens antall skadde er ~20% lavere.

 

Russerne har en helt avskyelig tapsrate blant skadde. Derfor tror jeg ikke de har tre skadde per drepte. Det ligger nok heller nærmere 2 eller til og med under 2. De er i et fremmed land, de har lange forsyningslinjer, de mangler feltsykehus, de bryr seg omtrent ikke om de skadde, mange av dem har smittsomme blodsykdommer som HIV og hepatitt og de har lav moral og utviser lite kameraderi. De blir også sent inn i kjøttkverna med viten og vilje.

Hvorvidt Ukrainas estimat er rett eller ikke kan man selvsagt strides om, men ikke medregnet i Ukrainas tall er selvmord, russiske barrieretropper, drap blant soldater, sykdom (mange mobiliserte har kroniske sykdommer), kolera og andre smittsomme sykdommer, vanlige feltsykdommer og infeksjoner, lungebetennelser og lignende, forfrysninger, alkoholforgiftninger av diverse slag osv.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
germanwhip skrev (10 timer siden):

Trodde ikke Belarus tillot invasjoner fra sitt område, hva ny informasjon åpner for at Belarus lar russiske krefter angripe Ukraina fra deres landområder?

Hvor mye teller Belarusiske lover når 25000 russiske Wagner-soldater allerede befinner seg i landet ?

Sovjet-historien med marionette-regjeringer gjentar seg….

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (7 timer siden):

Jeg har av og til fulgt med på tapstallene her, fordi de presenterer tallene i prosent av hva de startet med 24.2.2022. I dag er en stor rundt-tall dag for tap av antall soldater: 100%. Forklaringen er at 225 000 russiske soldater skal være drept, i følge Ukraina. Dersom man estimerer 3 skadde pr drepte så kommer man fram til tallet 900 000 totalt, som er tallet på den opprinnelige russiske hæren pr 24.2.2022. Russland har altså tapt en hel hær i løpet av 16 måneder. Tidligere har ISW anslått at tallene på antall drepte sannsynligvis er ~5% høyere, mens antall skadde er ~20% lavere. Kadyrovitter, rekrutterte og mobiliserte etter 24.2.2022 er ikke med i de opprinnelige 900.000. Det gir uansett en pekepinn på hvor store tap Russland har tatt, hvor mange nye ansikter nåværende hær har, og tilhørende kompetanse og erfaringsnivå.

Screenshot2023-06-27at00-18-20TotalcombatlossesofRussiasincethebeginningofthewarwithUkraine2.thumb.png.98dd61b9bdd6dd3d6364c44d77b37f60.png

Andre interessante tall er at de har tapt alle stridsvognene og mer til (museumsgjenstander) og store tap av artilleri og pansrede personellkjøretøy. Luftvåpnet har mindre tap, mens marinen er nærmest urørt.

Det er god grunn til å stille spørsmål om tapstallene, også fra Ukraina. Kreativ bruk av tapstall er propaganda.
Bedre å ta utgangspunkt i både russiske og ukrainske offisielle tall og deretter legge seg midt mellom disse.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...