Gå til innhold

Russlands invasjon av Ukraina [Ny tråd, les førstepost]


Gjest Slettet-404071

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest slettet-ld9eg7s96q
Brother Ursus skrev (24 minutter siden):

Dere leser jo ikke det jeg skriver. Så da må jeg sitere meg selv.

Mulig du formulerte deg feil men du skrev da vitterlig og bokstavelig:

Brother Ursus skrev (1 time siden):

Da tror jeg du skal dobbeltsjekke. Kommunistiske hatsymboler, ideologi og ideologer er normalisert i mesteparten av verden, også Norge, den dag i dag.

Du drar en ekvivalens med nynazisme, sosialisme og sosialdemokrater og i neste åndedrag påstår at ideologier implisert like ille (eller som du har nevnt tidligere i tråden verre) som nazismen er normalisert i Norge. Å dra en indirekte eller direkte sammenligning mellom nynazismen og sosialdemokrater som flagger noen kjente arbeiderbevegelses symboler en gang i året 1. mai og trekke konklusjonen at "kommunismen som ideologi er normalisert i norge" blir så hodestups håpløst at jeg har problemer med å sette ord på hvor hodestups håpløst det er!

 

Endret av Gjest slettet-ld9eg7s96q
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Brother Ursus skrev (12 minutter siden):

 

Cartoon faktisk😅 Dette er en henvisning til flerfarget kamuflasje, altså mer tradisjonell slik vi kjenner den. Bildene han henviser til skal altså være drepte som bruke pikselkamuflasje, altså kantete/Minecraft kamuflasje. 

https://en.m.wikipedia.org/wiki/EMR_camouflage

Så kan man lese og gjøre seg noen tanker selv. 

Endret av Serpentbane
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Det er vel tvilsomt om disse opprørsgruppene er i Belgorod regionenen for å bli? På den annen side så ser jeg også at de har begynt å grave seg ned i forsvarsposisjoner. Kanskje dette var en så vellykket operasjon at de blir værende der?

Hvis det er et raid har de oppnådd alle sine mål i følge han her og vil trekke seg ut etter kort tid:

 

Endret av Enceladus
  • Liker 2
Lenke til kommentar

https://www.dagbladet.no/nyheter/kommenterer-sykdomsrykter-har-virus/79352052

Kommenterer sykdomsrykter: - Har virus

President i Belarus, Aleksandr Lukasjenko, kommenterer sykdomsryktene tirsdag.

De skriver videre at Lukasjenko opplyser at han lider av adenovirus, som ifølge Store Norske Leksikon vanligvis gir symptomer i form av luftveisinfeksjoner med feber, halssmerter og andre forkjølelsessymptomer.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
bojangles skrev (4 timer siden):

Hm tror kanskje du argumenterte uten å tenkt over dette regnestykket? Om du har rett at støtten til rebellene bare er på 1% så skulle vel det etter rask hoderegning utgjøre 1.4 ish millioner russere. Og tar disse til gatene samtidig med at rebellene bruker vold så er det jo ifølge deg selv og kilden din nok til at det blir regimeskifte. De er nesten halvannen gang så mange som det du sier er minstemål for at de skal lykkes. 

Og mtp vold, den blir levert fri og franko av rebellene. 

Du sier det ikke sjanse for opprør, leverer argumenter også sier dine argumenter det motsatte av det du tenkte og sa. 

Vanskelig å vite om du er så forvirret som du gir inntrykk av, eller om du driver gjøn. Spør seriøst her.

Om 1 million mennesker tar til gatene i Moskva, så kan det bli regimeendring. Det har man sett i 1991 og 1993, så det er fullt mulig.

MEN 

1% av befolkningen i Moskva blir 130 000 mennesker i Moskva (som har 13 millioner innbyggere). Hvorav disse er bare noen villige til å bankes av politiet, som på Maidan og senere i Hviterussland.

Opptøyer i andre byer har lite å si, da makten i Russland er så sentralisert at alle andre steder bare er en bakevje. Blir som om folk marsjerer i Røros for å velte regjeringen i Oslo.

Om du har 1% av befolkningen som ønsker opprør, så betyr ikke det at de 99% andre står å ser på. Ser man på 2012 så var det betydelige motdemonstranter og ikke alle var busset inn fra landsbygda og betalte gopniker for å slåss mot studentene. Putin har en veldig reell støtte av mange russere, særlig de som elsker ham som den sterke mann som holder nasjonens pakk i age.

Jeg vil anslå fra hvordan jeg kjenner Russland (dette blir ganske spekulativt) at rundt 50% av russere ønsker Putin ved makten eller synes han gjør en god jobb. Av resten så gir de fleste blaffen, omtrent som vi i Norge ga blaffen i at vi bombet i Libya.

Putin sitter trygt.

Ser ingen andre seriøse observatører som har sagt noe annet i 2023, selv om det var en del spekulasjoner i 2022 om Putin kanskje kunne fjernes av sine egne. Jeg trodde selv at Russland skulle kastes ut av SWIFT og at dette skulle krasje økonomien deres totalt.

Men ser gjerne linker eller artikler fra dere som mener Russland er i ferd med å falle fra hverandre. Dere må jo ha kilder eller lignende som har fått dere til å mene dette.

Endret av Regenburg
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest Gjest slettet-ld9eg7s96q
Regenburg skrev (2 minutter siden):

Men ser gjerne linker eller artikler fra dere som mener Russland er i ferd med å falle fra hverandre. Dere må jo ha kilder eller lignende som har fått dere til å mene dette.

Jeg vet ikke om du sikter til meg her, men jeg sa at de omfattende sabotasjeaksjonene innenfor Russlands grenser som har funnet sted og rammet viktig infrastruktur (som du overser som tilfeldige ulykker) antyder at myndighetene ikke har så god kontroll som de vil ha det til og at det er en indikasjon på at et folkelig opprør kan fort inntreffe, dersom grunnlaget blir lagt til rette.

Det er ikke det samme som å si/mene at Russland er i ferd med å falle fra hverandre. Men det betyr også Russlands maktelite ikke står så klippefast med befolkningens støtte, passivt eller aktivt som du mener.

Lenke til kommentar
Gjest slettet-ld9eg7s96q skrev (1 minutt siden):

Jeg vet ikke om du sikter til meg her, men jeg sa at de omfattende sabotasjeaksjonene innenfor Russlands grenser som har funnet sted og rammet viktig infrastruktur (som du overser som tilfeldige ulykker) antyder at myndighetene ikke har så god kontroll som de vil ha det til og at det er en indikasjon på at et folkelig opprør kan fort inntreffe, dersom grunnlaget blir lagt til rette.

Det er ikke det samme som å si/mene at Russland er i ferd med å falle fra hverandre. Men det betyr også Russlands maktelite ikke står så klippefast med befolkningens støtte, passivt eller aktivt som du mener.

Ser man på listen over branner/sabotasje så er det tydelig at Ukrainerne hadde ett eller flere lag som reiste gjennom Russland Mars-Mai 2022 og satte fyr på ting. Dette spekulerte også pressen i dengang.

Brannene inne på militærbaser og på ammunisjonslagere er nok ikke igangsatt av sabotører, men stiftet av offiserene selv. 
https://en.wikipedia.org/wiki/2022–2023_Russian_mystery_fires

MEN i tillegg skjer det til enhver tid en eller annen større brann i et land med 140 millioner innbyggere. Begynner man å dekke disse ser det ut som James Bond er på farten.

Russiske militærdepoter har ofte branner. Det skjer hver gang en inspektør varsler at han skal komme på besøk og sjekke om det er begått underslag. Det pleide skje minst årlig. Må anta at nå som de graver dypt i lommene etter utstyr (som kanskje ikke er vedlikeholdt eller solgt unna) så intesiveres dette.
https://apnews.com/article/94de745a629e46f7828f9c9747720996
Ammunition depot explosions are not unusual in Russia. After the most recent incident in May 2018, a fire raged for almost a week before water drops from military aircraft and helicopters helped put out the blaze.


 

 

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 3
Lenke til kommentar

Putin sitter trygt inntil han ikke gjør det. Det er ingen som har noen klar oversikt over hvem som kunne tenkes å gå imot ham. Putin har brukt over 20 år på "splitt og hersk" strategien sin. Den har svekket Russland som helhet til det ugjenkjennelige, men trygger sentralmakten hans.

Fravær av sjans for palasskupp øker i min oppfatning faren for revolusjon fordi misnøyen vil vokse lengre ute på flankene. Håpet er en folkelig revolusjon.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Gjest Gjest slettet-ld9eg7s96q
Regenburg skrev (5 minutter siden):

Brannene inne på militærbaser og på ammunisjonslagere er nok ikke igangsatt av sabotører, men stiftet av offiserene selv. 
https://en.wikipedia.org/wiki/2022–2023_Russian_mystery_fires

WP artikkelen kommer jo ikke men noe entydig konklusjon om det hverken er iscenesatt av sabotører, ulykker, eller som du sier offiserene selv. Tvert imot peker artikkelen på en antikrigsbevegelse som kan ha stått bak flere sabotasjeaksjoner og det bekrefter jo hva jeg sier.

Lenke til kommentar
Gjest slettet-ld9eg7s96q skrev (1 minutt siden):

WP artikkelen kommer jo ikke men noe entydig konklusjon om det hverken er iscenesatt av sabotører, ulykker, eller som du sier offiserene selv. Tvert imot peker artikkelen på en antikrigsbevegelse som kan ha stått bak flere sabotasjeaksjoner og det bekrefter jo hva jeg sier.

Det er vel problemet med linker, man leser dem litt som man ønsker. 

Det finnes neppe noen russiske partisangrupper i Russland, som ikke driftes av FSB for å lokke inn dissidenter for å arresteres.

Det må i såfall være enkeltpersoner eller maks et par nære venner som finner på sprell. Angrepene på Bankomatene/vervingskontorene har vært gjennomført på dette nivået. Eventuelt ville man sett slike angrep i regioner med tradisjonell motstand mot Moskva, som Dagestan & co. I stedet er russland politisk stabilt i sitt andre av krigen mot Ukraina.

 

 

 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Gjest slettet-ld9eg7s96q
Regenburg skrev (Akkurat nå):

Det er vel problemet med linker, man leser dem litt som man ønsker. 

Interessant. Begrunn hvordan jeg "leser dem litt som jeg ønsker". I artikkelen står det visselig en henvisning til en antikrigsbevegelse og jeg skriver "det kan være tilfelle" at disse står bak sabotasjeaksjonene. Det virker i alle fall mer plausibelt enn det du serverer. Samtidig er det såvidt jeg kan se ingenting i den artikkelen som underbygger flere av påstandene dine, inkludert at det er iscenesatt av militære offiserer, eller bare tilfeldige ulykker.

Eller du siktet kanskje til deg selv? I så tilfelle beundrer jeg villigheten til å ta til deg motinformasjon og revurdere standpunktet ditt.

Regenburg skrev (4 minutter siden):

Det finnes neppe noen russiske partisangrupper i Russland, som ikke driftes av FSB for å lokke inn dissidenter for å arresteres.

Virkelig? Hvis det finnes grupper i Russland som tyr til aktiv motstand av regimet er samtlige av disse driftet av FSB? Det er litt av en ekstraordinær påstand.

 

Regenburg skrev (7 minutter siden):

Det må i såfall være enkeltpersoner eller maks et par nære venner som finner på sprell. Angrepene på Bankomatene/vervingskontorene har vært gjennomført på dette nivået. Eventuelt ville man sett slike angrep i regioner med tradisjonell motstand mot Moskva, som Dagestan & co. I stedet er russland politisk stabilt i sitt andre av krigen mot Ukraina.

Er dette spekulasjoner fra din side, eller har du noe mer holdbart å underbygge disse påstandene med?

Lenke til kommentar
paatur skrev (1 time siden):

Viker desverre som flere like mye undervurder Russland som flere overvurderer.
Hvis tilstanden i Russland hadde hvert så dårlig som man får inntryk av flere har så burde man for lengst sett opprør i områder som Dagestan, Chechnya, Altai, Kazan osv.

Hadde situasjonen hvert så ille så hadde det hvert kaos og lovløshet i stor byer som Ektaerinburg, Kazan,Novosibirsk, Vladivostok.

Jeg var forrige uke  i Spania og besøkte noen Russere jeg kjenner, det var deres 7 tur til Europa siden krigen startet, de ler av av sanksjonene, Schengen visumet tar 3 dager lengre tid og få enn før krigen og koster 400kr mere. Som de sier, hvem bryr seg om det.

Et Russisk reiseselskap jeg selv brukte et par ganger før krigen arrangerer fortsatt turer hver måned for Russere til Svalbard, Island og Grønnland ( pluss mange steder i Afrika, Sør Amerika og Asia) de legger ut bilder nesten daglig på sosiale medier, de er full booket.

Russere har et annet forholder seg mer jordnært til livet enn oss, tror jeg. 

For noen år siden hadde jeg en diskusjon med russere som hadde opplevd deler av den kalde krigen, og det moret dem faktisk godt når dem så apestrekene til Vestens reklamebyråer våres fra den gang.
Sånn hadde ikke dem det, sa dem. Hverdagen var heller grå og kjedelig. Timene gikk til skole og arbeid på åkeren. "TV var langt unna", og der var ingen forestilling av "Vesten" annet enn at "det var noen som kunne slippe en atombombe i huet på dem en dag"

  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Brother Ursus skrev (13 minutter siden):

Putin sitter trygt inntil han ikke gjør det. Det er ingen som har noen klar oversikt over hvem som kunne tenkes å gå imot h

Gjest slettet-ld9eg7s96q skrev (10 minutter siden):

Interessant. Begrunn hvordan jeg "leser dem litt som jeg ønsker". I artikkelen står det visselig en henvisning til en antikrigsbevegelse og jeg skriver "det kan være tilfelle" at disse står bak sabotasjeaksjonene. Det virker i alle fall mer plausibelt enn det du serverer. Samtidig er det såvidt jeg kan se ingenting i den artikkelen som underbygger flere av påstandene dine, inkludert at det er iscenesatt av militære offiserer, eller bare tilfeldige ulykker.

Eller du siktet kanskje til deg selv? I så tilfelle beundrer jeg villigheten til å ta til deg motinformasjon og revurdere standpunktet ditt.

Virkelig? Hvis det finnes grupper i Russland som tyr til aktiv motstand av regimet er samtlige av disse driftet av FSB? Det er litt av en ekstraordinær påstand.

 

Er dette spekulasjoner fra din side, eller har du noe mer holdbart å underbygge disse påstandene med?

Fravær av sjans for palasskupp øker i min oppfatning faren for revolusjon fordi misnøyen vil vokse lengre ute på flankene. Håpet er en folkelig revolusjon.

Ser ikke etter å diskutere nyansene i en påstand og han sa, hun sa. Hva er poenget? Jeg tåler fint at noen er uenige. 

Det finnes per i dag 0 bevis for at der er russiske partisangrupper som kjemper mot Kremlin. Ikke minst har ikke FSB engang giddet å arrestere noen for å statuere et eksempel engang, noe de ellers pleier gjøre.

Om noen velger å tro at der ulmer i folket mot Putin, så plager det meg ikke. Men de må nok smøre seg med tålmodighet. Putin er populær i Russland, og står neppe for fall.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
2 hours ago, Brother Ursus said:

Jeg forstår personlig ikke hvorfor folk fortsetter å overvurdere Russland så kraftig. Landet er som du sier klar for kollaps, sosialt, politisk, militært, økonomisk.

Kanskje fordi man er litt pessimistisk, mindre optimistisk, har livserfaring, ser ikke bare det man vil se, og kanskje har lest Sun Tsu, som understreker viktigheten av å respektere og anerkjenne fiendens potensial. Selv om man kan være overlegen på noen områder, bør man aldri undervurdere motstanderen. Han advarer mot arroganse og overmot, og fremhever behovet for å være årvåken og forsiktig selv i gunstige situasjoner.

Mange har ment landet har vært klart for kollaps i et halvår og mer. Foreløpig flyr missiler daglig innover Ukraina og fortsatt dør ukrainske soldater hver dag. Inntil de to sistnevnte stopper, venter med å holde pusten, heise flagget, sprette champagnen og synge seiern er vår.

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

https://www.vg.no/nyheter/utenriks/i/eJmaAg/legionen-svarer-derfor-angrep-vi-russland

 

 Vi har frigjort en del av Russland. Det er en liten del, men dette er bare begynnelsen, sier Ilya Ponomarjov til VG over telefon, tirsdag ettermiddag.

Han er tidligere russisk parlamentsmedlem og er nå politisk representant for den paramilitære gruppen «Legionen for frihet for Russland» (LSR). For øyeblikket befinner han seg i Kyiv.

De siste dagene har gruppen han representerer vært med i en oppsiktsvekkende militær operasjon i det russiske fylket Belgorod, ved grensen til Ukraina.

 

  • Innsiktsfullt 2
  • Hjerte 3
Lenke til kommentar
Gjest Gjest slettet-ld9eg7s96q
Regenburg skrev (1 minutt siden):

Ser ikke etter å diskutere nyansene i en påstand og han sa, hun sa. Hva er poenget? Jeg tåler fint at noen er uenige. 

Altså her er nyansene viktige, for du hevder jeg sier og påstår ting som ikke stemmer med det jeg faktisk sier og du trekker også frem en henvisning til en WP artikkel som jeg mener underbygger klarere min påstand fremfor din. Hvis vi skal etablere en konsensus om noe som tilnærmer seg den faktiske virkeligheten på bakken blir det også viktig å fokusere på detaljer. Men hvis du ikke er villig til å utdype og diskutere dette i mer dybde er det helt greit.

Regenburg skrev (4 minutter siden):

Det finnes per i dag 0 bevis for at der er russiske partisangrupper som kjemper mot Kremlin.

Og det finnes også null bevis for at mesteparten av hendelsene enten er iscenesatt av militær personell i egne rekker og/eller bare tilfeldige ulykker som du ettertrykkelig har påstått gjennom flere innlegg nå. Vi spekulerer begge i hendelsene her, forskjellen er hvilke av forklaringene som er mest plausible.

Regenburg skrev (7 minutter siden):

Om noen velger å tro at der ulmer i folket mot Putin, så plager det meg ikke. Men de må nok smøre seg med tålmodighet. Putin er populær i Russland, og står neppe for fall.

Det er jo forøvrig også en usikkerhet hvor populær Putin egentlig er.

Lenke til kommentar
Regenburg skrev (10 minutter siden):

Ser ikke etter å diskutere nyansene i en påstand og han sa, hun sa. Hva er poenget? Jeg tåler fint at noen er uenige. 

Det finnes per i dag 0 bevis for at der er russiske partisangrupper som kjemper mot Kremlin. Ikke minst har ikke FSB engang giddet å arrestere noen for å statuere et eksempel engang, noe de ellers pleier gjøre.

Om noen velger å tro at der ulmer i folket mot Putin, så plager det meg ikke. Men de må nok smøre seg med tålmodighet. Putin er populær i Russland, og står neppe for fall.

En ting er partisangrupper, noe annet er passivitet hos befolkningen og hos de regulære styrkene. Den økende konflikten mellom Wagner-gruppen og hæren samt stillstanden på slagmarken tyder på at sistnevnte ikke akkurat er ivrige i tjenesten.  Mlitærfaglig sett har jo krigen i Ukraina hittil vært en fadese for en følelsesstyrt og nostalgisk Putin.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
paatur skrev (2 timer siden):

Jeg var forrige uke  i Spania og besøkte noen Russere jeg kjenner, det var deres 7 tur til Europa siden krigen startet, de ler av av sanksjonene, Schengen visumet tar 3 dager lengre tid og få enn før krigen og koster 400kr mere. Som de sier, hvem bryr seg om det.

Dette må du nok komme med noen troverdige kilder på.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...