Gå til innhold

Russlands invasjon av Ukraina [Ny tråd, les førstepost]


Gjest Slettet-404071

Anbefalte innlegg

16 minutes ago, Gjest MKII said:

Tja: "Hågen" tror jeg heller er mellomnavnet hans? Fannt ikke opplysninger omkring det, men antar at "Hågen" IKKE er en del av fornavnet hans som du påstår, men et mellomnavn han har tatt etter familienavnet til kona'... Ser i såfall ikke problemet med dette.

Etter å ha sjekket andre intervjuer i andre medier, har jeg konkludert med at de langt fleste skriver "Karlsen" når de omtaler mannen ved etternavn, så inntil du eventuelt legger fram bevis på mellomnavn-teorien din velger jeg å forbli i troen på at Dagbladet er fylt av sløvinger.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
bojangles skrev (20 minutter siden):

Men det er jo nettopp det at denne ganger ER rebellene villige til å ta til våpen. De har tanks og har skutt ned både et jagerfly og et par helikopter. Så det er ikke nødvendigvis slik at moskovittene må samles i antall på over en million eller bli voldelige. For volden kan rebellene stå for og opprørspoliti vil bli veldig opptatt. 

Og det er jo heller ikke sånn at opptøyer kun kan skje i moskva, det kan skje at det blir et opprør på mange plasser samtidig. Og da blir det også veldig mye vanskeligere for det sittende regime å slå ned. 

Det er kun opptøyer i Moskva som kan velte regimet. Disse må være av Maidan-art, eller som i 1993. Det vil jo samtidig skje noe i St Petersburg men det vil være bare være et sideshow.

Tror ikke det er verdt å diskutere noe videre kollaps av regimet i Russland bare fordi 50 karer har blitt sendt av Ukraina noen kilometer over grensen. De nynazistene i Ukrainsk tjeneste (som russerne ser dem som) har veldig lite støtte i Russland. Kanskje 1% eller noe slikt. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
16 minutes ago, Gjest MKII said:

Er det på tide med en underskriftskampanje mot å la Heier uttale seg om RaZZland i positive ordelag, NATO og Norge i negative ordelag, og dermed undergrave norske interesser fra en statlig talestol som foreleser, og å få ham fjernet fra stillingen?! Selv om det er ytringsfrihet i Norge finnes det grenser. Det bør kanskje anses som over grensen å uttale seg positivt om fienden, og negativt om egen side i en konflikt?!

Det er bare å starte en underskriftskampanje, det, og se hvem og hvor mange du får med deg.

Lenke til kommentar
4 minutes ago, nebrewfoz said:

Etter å ha sjekket andre intervjuer i andre medier, har jeg konkludert med at de langt fleste skriver "Karlsen" når de omtaler mannen ved etternavn, så inntil du eventuelt legger fram bevis på mellomnavn-teorien din velger jeg å forbli i troen på at Dagbladet er fylt av sløvinger.

Det var din rant. Så underbygg påstanden din selv du om at "Hågen" er en del av fornavnet hans slik du antar og påstår, og at det ikke er et mellomnavn... 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
2 minutes ago, Gjest MKII said:

Det var din rant. Så underbygg påstanden din selv du om at "Hågen" er en del av fornavnet hans slik du antar og påstår, og at det ikke er et mellomnavn... 

1. De langt fleste medier henviser til ham som "Karlsen" når de bruker etternavnet. (Etter at de første har brukt hans fulle navn.)

2. Hågen er et vanlig fornavn, men et uvanlig etternavn. (Basert på 1881-søk.)

I mangel av motbevis holder dette for meg, og hva andre skulle mene får være opp til dem.
Ingen vits i fortsette denne avsporingen for min del.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
3 hours ago, Regenburg said:

Tror ikke det er verdt å diskutere noe videre kollaps av regimet i Russland bare fordi 50 karer har blitt sendt av Ukraina noen kilometer over grensen. De nynazistene i Ukrainsk tjeneste (som russerne ser dem som) har veldig lite støtte i Russland. Kanskje 1% eller noe slikt. 

Hm tror kanskje du argumenterte uten å tenkt over dette regnestykket? Om du har rett at støtten til rebellene bare er på 1% så skulle vel det etter rask hoderegning utgjøre 1.4 ish millioner russere. Og tar disse til gatene samtidig med at rebellene bruker vold så er det jo ifølge deg selv og kilden din nok til at det blir regimeskifte. De er nesten halvannen gang så mange som det du sier er minstemål for at de skal lykkes. 

Og mtp vold, den blir levert fri og franko av rebellene. 

Du sier det ikke sjanse for opprør, leverer argumenter også sier dine argumenter det motsatte av det du tenkte og sa. 

Endret av bojangles
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
5 hours ago, Gjest MKII said:

Med andre ord: Allt er ved det vandte. RaZZland har jo hele tiden mer eller mindre umiddelbart rykket ut med påstand om hvem som har gjort noe når noe har skjedd. Og så, etter en stund har de kommet med en påstand om hvordan vedkommende som allereder er "avslørt" som synderen har gjennomført det som har skjedd 😒

Innfører herved et nytt begrep: "Kremlin Classic".

Eventuelt kan man benytte Kreml-klassiker, men det blir fort misforstått med KK. (Mest her siden jeg har jobbet 10 år på et sykehus).

Det gøye med den nevnte prosedyren, er at det strengt tatt ikke trenger være skjedd noe før Kreml kommer med påstanden og svaret, gjerne kalt løgnen. Det er som regel skrevet i god tid i forveien.

Lenke til kommentar

Ok, hva har vi egentlig av bekreftet info om "opprøret" i Belgorod? 50 bevæpnede virker helt usannsynlig, de hadde ikke kommet langt og kunne blitt stoppet tilstrekkelig av nok politi fra flere byer som slo seg sammen.

10 000 virker også usannsynlig, det er altfor mange til at de plutselig befant seg såpass langt inne i russland, med tanke på paranoiaen som er begynt å bre seg også på russisk side. Mange er på vakt, og belgorod er vel 35km inne på russisk side? At de skal ha stridsvogner virker også usannsynlig. De må jo ha blitt fraktet via tuneller, det er altfor synlig med tanke på mengden UAVer i grenseområdene.

Noen hundre soldater kan vel tenkes er igang. De vil kunne greit radere bort politi som legger seg borti, men vil også møte større problemer mot et par tre bataljoner som etter trekkes tilbake fra UA. Spørs hvilke retrettmuligheter de har, for å forsvinne dersom det blir for tøft.

Men jeg må innrømme, jeg elsker hvert sekund jeg i det minste kan forvente mer forvirring, mer tofrontskrig for russerne, kaos og atter gode grunner til at invasjonen besto av bare dårlige grunner.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
  • Russiske kilder meldte at opprørsstyrken var snakk om en bataljon med soldater, og et kompani med tanks.
  • Russland har erklært trusselen for "nøytralisert", men dette stemmer ikke. Kamphandlinger foregår fremdeles, noe det er også er videobevis for. Gutta som har identifisert seg med ansikt på video kjemper fremdeles.
  • Regimet ser ut til å ha drept noen opprørere, og tatt seks stykk AT-4 og en M240 SAW. Men Russland har overhodet ikke kontroll, og ser ut til å slite med å mobilisere respons. De sier de har en "plan" for en anti-terroroperasjon (vent sa ikke dere nettopp at trusselen var nøytralisert? :p).
  • Regimet ser også ut til å ha brukt MLRS mot sine egne sivile hjem og områder. Russerne bryr seg rett og slett ikke om sivile eller sivil infrastruktur. Ikke engang sine egne. Dette beviser den russiske mentaliteten én gang for alle.
  • Opprørerne på sin side har kapret en politistasjon, en del våpen, og flere russiske BTR APC.
  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 3
Lenke til kommentar
Gjest Gjest slettet-ld9eg7s96q
Brother Ursus skrev (8 minutter siden):

Men det går ikke an statistisk å bortforklare at nesten alle skjer på strategisk viktige russiske myndighetsområder

Nei, nei. Helt naturlig må vite. Like naturlig som det er at folk ramler ut ifra vinduer konstant. At det er som regel regimekritikere eller andre Putin opposisjonelle er også helt tilfeldig. Alt som skjer i Russland er tilfeldig!

01c9a96a-0862-4c9a-bcf3-ff51c707b29b_tex

Og nå. Flere mem:

 

Endret av Gjest slettet-ld9eg7s96q
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...