Gå til innhold

Russlands invasjon av Ukraina [Ny tråd, les førstepost]


Gjest Slettet-404071

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest Gjest slettet-ld9eg7s96q
Regenburg skrev (2 timer siden):

Det er i min mening absolutt 0 folkelig motstand mot ham noe sted i Russland som spiller noen rolle.

Bortsett fra sporadiske branner som dukker opp hele tiden, tog som sporer av og andre sabotasjeaksjoner som inntreffer over hele Russland da ... Det spiller kanskje ikke en stor rolle rent umiddelbart, men det er en temmelig god indikasjon på at myndighetene ikke har så god kontroll som de utgir seg for å ha og at et folkelig opprør kan fort inntreffe, dersom grunnlaget blir lagt til rette.

Lenke til kommentar
2 hours ago, Regenburg said:

Putin sitter veldig trygt. Tror ikke noen revolt nedenfra kan velte ham. Det er i min mening absolutt 0 folkelig motstand mot ham noe sted i Russland som spiller noen rolle. Selv Yekaterinenburg, Russlands tredjeby og et slags Trondheim for dem, er nok ikke akkurat noen kruttkagge.

Det finnes ingen opponenter til Putin, og ingen bevegelser etter 2012 som egentlig kan fjerne ham heller. Militæret er marginalisert i årevis. Man leser om systemer der militærbaser i årevis har vært utsatt for pengeutpressing og til og med seksuell vold fra mafia, bevisst fra regimets side for å holde militæret lavt i hierarkiet. Russland under Putin er Andropovs drømmestat der sikkerhetsapparatet (KGB) har tatt over styringen. 

Putin sitter trygt, og kan nok fint overleve et nederlag i Ukraina også. Jeg tror ikke noe annet enn ren hungersnød eller minimum rubelens kollaps kan føre til protester i Moskva.

Tror din analyse er fullstendig feil her. Du sier det er null motstand internt i russland mot putin og hans regime? Hvordan forklarer du alt det som har skjedd det siste året på russisk jord? Eksplosjoner på fabrikker som produserer militært utstyr eller ammunisjon? Eller branner på raffineri? Sabotasje mot tog og skinnegang?

Det er nok en hel del russere som er drittlei putin. Kanskje ikke halvgamliser eller gamliser som kun ser russisk propagandaTV og blåser i alt annet. Men alle under 40 og 50 har i det minste tilgang på informasjon fra andre kilder enn putins propagandavrøvl. De har gjerne reist utenlands i mange år, de har sett hvordan folk lever i vesten og og mange er også høyt utdannede og VET at det finnes noe helt annet enn det livet de lever idag, der de er undertrykte og ikke våger motsi regimet i frykt for fengsel eller at hodet skilles fra kroppen. 

Det er nok korrekt at det ikke er noen åpen stor politisk bevegelse som motsier putin eller som offisielt ønsker endring, men det betyr jo ikke at ingen russere ønsker endring. Politiske opponenter er vel i stor grad fengslet eller tatt av dage så det er neppe feil om en konkluderer med at mye kan skje og kanskje alt har skjedd i det skjulte i russland. Hvor godt organiserte partisaner er i russland aner jeg ikke. Men de kan være. 

Nå ser det ut til at legionen ikke har tenkt å gi seg med aksjoner på russisk jord. Det skaper en haug av problemer for putin. Hvordan skal han møte rebellene? Var det du som nevnte at politi og opprørsstyrkene i russland er godt utrustet og mange i tallet? Ja det er nok korrekt i forhold tradisjonelle demonstrasjoner og opptøyer. Men å gå i direkte kamp med tungt bevæpnede russere som har tanks, pansrede kjøretøy, antiluftvern og artilleri og raketter er neppe enkelt for putins indre styrker. Og må han sette inn militæret mot rebellene, så må vel putin trekke tilbake styrker fra Ukraina?

Hvor lenge kan putin kjempe på flere fronter? Og hvor lang tid går det før rebellene har tent gnisten hos det russiske folket slik at de trekker ut i gatene og setter russland i brann?

Fortsetter legionen sine aksjoner på russisk jord er det nok ingen av oss som aner hvordan dette ender. Full borgerkrig? Tror du det er så mange som stiller opp for putin som ikke allerede er fanget i hans nett? Enten som politi eller opprørspoliti eller FSB? 

Bare russland kan ta tilbake russland. Jeg håper apatiske russere våkner opp og ser at når rebellene tar til våpen har også alle andre borgere i russland en "plikt" for seg selv og sine barn å stå opp for deres felles fremtid. For redd til å demonstrere? Vel brenn ned en fabrikk. Eller kjør ned en politimann. Alle kan bidra med noe om den indre uroen først starter. 

  • Liker 3
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Gjest slettet-ld9eg7s96q skrev (24 minutter siden):

Bortsett fra sporadiske branner som dukker opp hele tiden, tog som sporer av og andre sabotasjeaksjoner som inntreffer over hele Russland da ... Det spiller kanskje ikke en stor rolle rent umiddelbart, men det er en temmelig god indikasjon på at myndighetene ikke har så god kontroll som de utgir seg for å ha og at et folkelig opprør kan fort inntreffe, dersom grunnlaget blir lagt til rette.

Russland er et stort land, med mange naturlige branner. 

Kan ikke se for meg at anti-putin innbyggere brannbomber egen infrastruktur for å vise misnøye med Putin. Unntaket er angrepene på bankomatene/vervingskontorene, som russerne gjør for å redde egen ræv.

Antar at eventuelle økning i brannstiftelser som har oppstått skyldes en av fire ting.

1. Offiserer som har solgt unna militært utstyr, får beskjed at det som finnes på papiret skal hentes og man setter fyr på lagrene før inspektøren rekker komme på visit. Dette er så vanlig at dersom russerne i en provinsby ser offiserenes familier på flyplassen ut av byen antar de at det snart smeller på militærbasen.
2. Mer aktivitet fører til flere brannsituasjoner. i.e truckførere som røker mens de venter med ammokassene på toget. 
3. Russiske militære som ødelegger eget utstyr for å slippe sendes i krigen.
4. Russiskspråklige ukrainere som utgjør sabotasjegrupper som farter rundt.

Jeg kjenner Russland godt og snakker brukbar russisk. Som en som forutså at krigen 2022 faktisk skulle skje (i motsetning til "alle andre" vestlige observatører), kan jeg love deg at det ikke finnes noen bred/ulmende misnøye eller grunnlag for noe folkelig opprør mot Putin i Russland. Eventuell sabotasje vil også være vanskelig å utføre rent praktisk. De fleste russere mangler bil og bor i leilighet. Det er ikke som i USA der enhver knallis har eget hus ute i skogen med mange mål eiendom, kjeller, garasje og varebil.

Misnøyen mot Putin er en illusjon vestlige intellektuelle har fortalt seg selv og vestlige samfunn i 20 år, kanskje mest fordi russere som eksponeres mot vestlige er den strataen som er misfornøyd med diktatoren. Skulle gjerne ta feil, men slik er det. Om noe er det russiske samfunnet mer fascistisk enn det noensinne har vært, etter noen relativt nøkterne år 1996-2004. 




 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
bojangles skrev (13 minutter siden):

Tror din analyse er fullstendig feil her. Du sier det er null motstand internt i russland mot putin og hans regime? Hvordan forklarer du alt det som har skjedd det siste året på russisk jord? Eksplosjoner på fabrikker som produserer militært utstyr eller ammunisjon? Eller branner på raffineri? Sabotasje mot tog og skinnegang?

 

Har besvart dette i mitt tilsvar til vonfaff.

Lenke til kommentar
2 minutes ago, Regenburg said:

Har besvart dette i mitt tilsvar til vonfaff.

Ja jeg så det. Og svaret er jo greit nok det. Kanskje ligger det ikke russernes sjel å kjempe for endringer. Kanskje har undertrykkelse og motgang pågått for lenge til at den jevne russer trekke til gatene og krever endring. 

Men om det stemmer at legionen allerede teller ca 10 000 mann og er tungt bevæpnet så vil deres aksjoner uansett skape en masse dritt fremover. For hver gang de tar seg over grensen inn til russland og markerer seg vil putins posisjon potensielt kunne svekkes. Om ikke blant folket så kanskje i kreml eller blant penge-eliten. 

Bare det å skulle krige på flere fronter når vi allerede ser mange tegn på at russiske styrker sliter med alt fra ammunisjon til artilleri kan være nok til at putins angrep på Ukraina kneler og han taper krigen. Og hva skjer da? Vil hærstyrkene som vender hjem fra Ukraina stå lojalt ved putins side om rebellene fortsetter sine aksjoner? Eller vil vi se en overgang og at rebellene får mange nye soldater klare til kamp?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
bojangles skrev (3 minutter siden):

om det stemmer at legionen allerede teller ca 10 000 mann og er tungt bevæpnet så vil deres aksjoner uansett skape en masse dritt fremover.

Det er vel mer snakk om 100 karer på militærsafari. 10 000 ville vært en hel offensiv og sett helt anerledes ut på sosiale medier. 

 

Men ja. Om du har 10 000 soldater i angrepsbrigader nå, kan man sikkert ta Belgorod. Russerne kaster ikke Putin av den grunn.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
3 minutes ago, bojangles said:

Men om det stemmer at legionen allerede teller ca 10 000 mann og er tungt bevæpnet så vil deres aksjoner uansett skape en masse dritt fremover. For hver gang de tar seg over grensen inn til russland og markerer seg vil putins posisjon potensielt kunne svekkes. Om ikke blant folket så kanskje i kreml eller blant penge-eliten. 

Selv om (opptil) 10 000 mann ser mange ut, så er det vel fortsatt "ingenting" sammenlignet med det som er oppgitt som interne sikkerhetsstyrker i RaZZland. Og RaZZere som sådann har vel i praksis ikke løftet en finger (som fører til store endringer) for å gjøre noe med undertrykkingen av de siden den Russiske Revolusjon for over 100 år siden... Og revolusjonen førte vel heller ikke til vesentlig bedring for RaZZere flest! Men som du er inne på: Det er mange usikkerhetsmomenter, men det gjelder også omkring misnøyen og viljen til å gjøre noe med det i RaZZland!

4 minutes ago, bojangles said:

Bare det å skulle krige på flere fronter når vi allerede ser mange tegn på at russiske styrker sliter med alt fra ammunisjon til artilleri kan være nok til at putins angrep på Ukraina kneler og han taper krigen. Og hva skjer da? Vil hærstyrkene som vender hjem fra Ukraina stå lojalt ved putins side om rebellene fortsetter sine aksjoner? Eller vil vi se en overgang og at rebellene får mange nye soldater klare til kamp?

Tror her også at vi ikke skal håpe for mye på at RaZZere vil våkne og gjøre noe annet enn å beskytte seg selv og eventuellt sine absolutt nærmeste. Det er det soldater som har blitt tvangsrekrutert har gjort, det er det de som har flyktet landet har gjort, det er trolig det flere av de som er i sikkerhetsstyrkene gjør selv om de kanskje egentlig sympatiserer med opprøre samtidig som de er med på å angripe de som protesterer, og så videre 😟

MEN: Det er lov å håpe 😃

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ja kanskje du og regengurg har rett og det ikke skjer noe som helst blant det jevne russer. Ikke idag og ikke neste gang rebellene utfører aksjoner på russisk jord. 

Men russerne skal jo leve med sitt valg om å være passive. så jeg krysser fingrene for at mange nok russere våkner av dvalen og tenker ut hva og hvordan de selv kan bidra i kampen mot putin. Det er jo ikke personlig veldig viktig for meg om russerne forblir passive eller ikke, det endrer jo ikke min hverdag. Men for fremtidige russere skulle jeg ønske at de fikk kjenne på personlig frihet, at de kunne gått til valg og at de kan stemme på politikere som de føler reflekterer det de selv tenker og at de kan gå til sengs hver kveld og vite at dersom noe skjer så har det en rettstat som vil sørge for at prosessen blir ryddig og og det ikke skapes alternative historier eller sannheter som dommerne aksepterer. 

Hvor mange russere trenger egentlig reagere og ta til gatene før putins makt svinner hen?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
34 minutes ago, bojangles said:

Ja kanskje du og regengurg har rett og det ikke skjer noe som helst blant det jevne russer. Ikke idag og ikke neste gang rebellene utfører aksjoner på russisk jord. 

Men russerne skal jo leve med sitt valg om å være passive. så jeg krysser fingrene for at mange nok russere våkner av dvalen og tenker ut hva og hvordan de selv kan bidra i kampen mot putin. Det er jo ikke personlig veldig viktig for meg om russerne forblir passive eller ikke, det endrer jo ikke min hverdag. Men for fremtidige russere skulle jeg ønske at de fikk kjenne på personlig frihet, at de kunne gått til valg og at de kan stemme på politikere som de føler reflekterer det de selv tenker og at de kan gå til sengs hver kveld og vite at dersom noe skjer så har det en rettstat som vil sørge for at prosessen blir ryddig og og det ikke skapes alternative historier eller sannheter som dommerne aksepterer. 

Hvor mange russere trenger egentlig reagere og ta til gatene før putins makt svinner hen?

Vil egentlig si at jeg ikke tror noe veldig bestemt verken i den ene eller den andre retningen når det gjelder RaZZere og opprør. Til det er usikkerhetsmomentene ALT for store. Som andre vel har vært inne på her: En revolusjon dukker ofte opp fra "ingenting" og skjer "over natten". Og eventuelle planer om atentat(er) mot Putler vil jo naturligvis ikke annonseres i flere RaZZiske riksdekkende medier eller endre steder. Så teoretiskt er "allt" mulig. Så HÅPE, det gjør jeg. 

Endret av Gjest MKII
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Quote

 

Belgorod

Påstått sabotasje-angrep: 

- Helt urealistisk

Sår tvil om Ukrainas troverdighet etter angrepene mot russiske Belgorod.

 

og:

Quote

- Hvis de kommer over grensa fra Ukraina, med pansrede kjøretøy, har de fått det fra et sted. Og det er ikke i tanksbutikken i Kharkiv, for å si det sånn, sier Hågen Karlsen.

HaHa 🤣

https://www.dagbladet.no/nyheter/pastatt-sabotasje-angrep-helt-urealistisk/79348388

Endret av Gjest MKII
  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
2 minutes ago, Gjest MKII said:

"sier Hågen Karlsen"  (i følge Dagbladet)

Hva i h... er greia med å maltraktere fyrens navn på denne måten?

Etternavnet er Karlsen; det står til og med på uniformens hans når han er avbildet eller på TV. Fornavn: Geir Hågen. Hvis man ikke vil bruke hele navnet er det helt kurant å bruke etternavnet, men bare å sløyfe det ene fornavnet på denne måten? En får vel anta at Dagbladets utskremte ikke vet bedre og tror at Hågen er en del av etternavnet, men det burde vel snart være på tide å få rettet opp i dette?

(Jeg mener, det tar nå bare et par dager før media forklarer at de "svarte boksene" de har skrevet om i forbindelse med et flykræsj, i virkeligheten er oransjelakkert, så evnen til selvkorreksjon er da tilstede av og til.) [rant off]

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
bojangles skrev (1 time siden):

Hvor mange russere trenger egentlig reagere og ta til gatene før putins makt svinner hen?

Rundt 1 million om man skal dømme etter 1991 og 1993 krisene/revolusjonene/kuppforsøkene.

Men de må være i Moskva.

Og de må bli voldelige om de skal ordne regimeskifte, ifølge en doktorgrad for et par år siden på folkelige opprør i Øst Europa. Man så f.eks. Hviterusslands opptøyer mislykkes i å fjerne Lukasjenko i 2021 fordi de aldri ble voldelige, mens Maidan 2014 lyktes fordi de ble voldelige (Yanukovich rømte etter at noen av gruppene truet med å gå til væpnet aksjon -de hadde fått tak i politiets våpen fra Lviv).

Søk opp 2012 protestene i Moskva for å se hva som -ikke- lyktes.

 

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
4 minutes ago, Regenburg said:

Rundt 1 million om man skal dømme etter 1991 og 1993 krisene/revolusjonene/kuppforsøkene.

Men de må være i Moskva.

Og de må bli voldelige om de skal ordne regimeskifte, ifølge en doktorgrad for et par år siden på folkelige opprør i Øst Europa. Man så f.eks. Hviterusslands opptøyer mislykkes i å fjerne Lukasjenko i 2021 fordi de aldri ble voldelige, mens Maidan 2014 lyktes fordi de ble voldelige (Yanukovich rømte etter at noen av gruppene truet med å gå til væpnet aksjon -de hadde fått tak i politiets våpen fra Lviv).

Søk opp 2012 protestene i Moskva for å se hva som -ikke- lyktes.

 

Men det er jo nettopp det at denne ganger ER rebellene villige til å ta til våpen. De har tanks og har skutt ned både et jagerfly og et par helikopter. Så det er ikke nødvendigvis slik at moskovittene må samles i antall på over en million eller bli voldelige. For volden kan rebellene stå for og opprørspoliti vil bli veldig opptatt. 

Og det er jo heller ikke sånn at opptøyer kun kan skje i moskva, det kan skje at det blir et opprør på mange plasser samtidig. Og da blir det også veldig mye vanskeligere for det sittende regime å slå ned. 

Lenke til kommentar
24 minutes ago, nebrewfoz said:

Hva i h... er greia med å maltraktere fyrens navn på denne måten?

Etternavnet er Karlsen; det står til og med på uniformens hans når han er avbildet eller på TV. Fornavn: Geir Hågen. Hvis man ikke vil bruke hele navnet er det helt kurant å bruke etternavnet, men bare å sløyfe det ene fornavnet på denne måten? En får vel anta at Dagbladets utskremte ikke vet bedre og tror at Hågen er en del av etternavnet, men det burde vel snart være på tide å få rettet opp i dette?

(Jeg mener, det tar nå bare et par dager før media forklarer at de "svarte boksene" de har skrevet om i forbindelse med et flykræsj, i virkeligheten er oransjelakkert, så evnen til selvkorreksjon er da tilstede av og til.) [rant off]

Tja: "Hågen" tror jeg heller er mellomnavnet hans? Fannt ikke opplysninger omkring det, men antar at "Hågen" IKKE er en del av fornavnet hans som du påstår, men et mellomnavn han har tatt etter familienavnet til kona'... Ser i såfall ikke problemet med dette.

Lenke til kommentar

I forbindelse med søk etter navnebakgrunnen til Geir Hågen Karlsen snublet jeg over det som trolig er en dårlig og kanskje lite etterrettlig kilde, men som kanskje viser at det ikke var første gangen Tormod Heier uttalte seg raZZlanvennlig da han var på Dagsnytt 18 for litt siden, men at Heier har en historikk med tilsvarende og at han til og med er imøtegått av den samme Geir Hågen Karlsen som omtalt i en artikkel fra 15.10.2020!

Quote

Den medieprofilerte oberstløytnant Tormod Heier får nokså oppsiktsvekkende syrlige og krasse råd av en kollega. Han bes om å opptre i tråd med norske interesser, og ikke russiske.

Det er oberstløytnant og hovedlærer ved Forsvarets Høyskole, Geir Hågen Karlsen, som i Dagens Næringsliv drøfter hvordan Norge bør møte en økende grad av politisk og militært press fra Russland.

https://www.document.no/2020/10/15/oppvask-i-forsvaret-kjent-offiser-kritiseres-for-ikke-a-ivareta-norsk-sikkerhet/

Edit: Er det på tide med en underskriftskampanje mot å la Heier uttale seg om RaZZland i positive ordelag, NATO og Norge i negative ordelag, og dermed undergrave norske interesser fra en statlig talestol som foreleser, og å få ham fjernet fra stillingen?! Selv om det er ytringsfrihet i Norge finnes det grenser. Det bør kanskje anses som over grensen å uttale seg positivt om fienden, og negativt om egen side i en konflikt?!

Endret av Gjest MKII
  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 4
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...