Gå til innhold

Russlands invasjon av Ukraina [Ny tråd, les førstepost]


Gjest Slettet-404071

Anbefalte innlegg

0laf skrev (5 minutter siden):


Det hadde de nok gjort for lengst nå, dersom Russland ikke også hadde verdens største lager med atomvåpen, og det som i stadig større grad fremstår som en galning med tilgang til knappen.

Nå skal det sies at det som er sendt inn i Ukraina er bare en brøkdel av Russlands forsvar.

Tro det eller ei, NATO går ikke inn i Russland uansett, det er ikke så enkelt. Og "brøkdeler" kan man si om mye - 8/9 av noe er kunn en brøkdel og selvom hele forsvaret består av x-antall så betyr det ikke at det kan mobiliseres uten videre. Se på logistikken som Russland stiller opp med her, det er ikke akkurat imponerende, tror ikke akkurat USA f.eks er så skjelvene her for å si det sånn

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
19 minutes ago, Duriello said:

Gi meg styrke.. Dagbladet og clickbait.

Bilde av Putin, teksten; Fratas alle stillinger.

 

Med en så alvorlig verdenskonflikt så burde vel Dagbladet fått smekk på fingrene over den der?

Spoiler

Dagbladet-clickbait_07mar2022.thumb.jpg.960780537b38bf89ac4d09daaac4409b.jpg

Plakatens siste ord er skrevet i store bokstaver: «ORD OG BILDER ER MEKTIGE VÅPEN. MISBRUK DEM IKKE!»

https://snl.no/Vær_varsom-plakaten

Endret av G
  • Liker 1
Lenke til kommentar
bshagen skrev (1 time siden):

Og "brøkdeler" kan man si om mye - 8/9 av noe er kunn en brøkdel og selvom hele forsvaret består av x-antall så betyr det ikke at det kan mobiliseres uten videre. 


Det anslås vel rundt 120 000 soldater, og en del materiell som nå er i Ukraina.

Russland har over 2 millioner soldater, 12 400 tanks, over 1500 fly og tusenvis av helikoptre, i et flyvåpen som knapt har vært brukt i Ukraina til nå, og en enorm marineflåte på rundt 350 skip, som foreløpig ikke har vært involvert i konflikten i det hele tatt.

Mye er dog gammelt materiell, men de har også tusenvis av nyere droner, termobariske våpen, og rundt 6000 atomvåpen, inkludert mindre raketter med atomstridshoder for å slå ut hele byer og den slags.

Selv om de ser ut til å ikke ha helt kontroll på logistikken nå, og mye av det de har sendt inn ser ut til å være gammelt utstyr, så er det en forsvinnende liten del av Russlands militære makt som er involvert i Ukraina, av åpenbart årsaker, de ønsker neppe å øke sårbarheten i andre områder ved å flytte for mye materiell inn i Ukraina.
 

bshagen skrev (1 time siden):

...tror ikke akkurat USA f.eks er så skjelvene her for å si det sånn


Jeg tror de fleste land er mer nervøse enn de har vært på veldig mange tiår, med en russisk leder som truer med atomvåpen samtidig som han invaderer og fører "brent jord" politikk i et naboland som i all hovedsak er deres vennlige naboer.

Endret av 0laf
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg tror Zelensky og den ukrainske ledelsen må rett og slett komme med en kompromiss med Putin. Sitter her og ser på bilder av barn og nyfødte i bomberom. Helt forferdelig rett og slett. Jeg skjønner at Zelensky vil beholde landet sitt, men for enhver pris? Denne kampen kan ikke vinnes militært av Ukraina med mindre Nato blander seg inn og for guds skyld det håper jeg ikke de gjør. For da må alle oss i Europa betale en dyr pris. La Ukraina bli et nøytralt land, skit i EU medlemskap og skape fred nå....

Lenke til kommentar

@ForTheEmperor Da blir landet russisk. Er vel lett å se. Ta en titt på invasjonspredningen de har til nå.

Ellers, jeg ser en sammenheng på den TV-hackingen og domenenavnendringen. Ved å stenge verden ute, så kan de ikke nå fram via "løk" (Tor) fra mange utenlandske servere, og må da begrense seg til russiske servere som jo gjør at de blir mye enklere oppdaget, eller mye enklere å kontrollere at hackingen ikke kan skje:


02:12 Russland ber statseide nettsider bytte til russisk domenenavn Regjeringen i Russland ber alle statseide nettsteder og tjenester om å bytte til det russiske domenesystemet innen 11. mars, skriver The Guardian.
Dette er nødvendig for å beskytte oss mot dataangrep og muligheten for frakobling utenfra, skriver den russiske avisen Kommersant.

Departementet for digital utvikling sier at det ikke er noen planer om koble Russland av det globale internettet.

Aktivistgruppen Anonymous hevder de har hacket flere nettsider til den føderale regjeringen i Russland, og hos russiske strømmetjenester og statlige TV-kanaler.

01:49 Anonymous hevder å hacket seg inn på russiske TV-kanaler Aktivistgruppen Anonymous hevder søndag kveld at de har hacket seg inn på russiske strømmetjenestene Wink og Ivi. Samt på TV-kanalene «Russland 24», «Channel One» og «Moskva 24», for å kringkaste opptak fra krigen i Ukraina, skriver The Guardian.
Anonymous har lagt ut en video på Twitter som viser bilder fra Ukraina og en tekst hvor det blant annet står: «Vi er vanlige borgere i Russland. Vi motsetter oss krigen på Ukrainas territorium». De oppfordrer folk i Russland til å gjøre det samme, skriver nettavisen Kyiv Independent

https://www.nrk.no/nyheter/ukraina-1.11480927#1.15881117.1.15881117

Endret av G
Lenke til kommentar
ForTheEmperor skrev (9 minutter siden):

Jeg tror Zelensky og den ukrainske ledelsen må rett og slett komme med en kompromiss med Putin.


Problemet er at Putin har bestemt seg for å ta Ukraina, med alle mulige midler.

Samtaler om kompromiss, nøytralitet og den slags, er avledningsmanøver mens russisk militærmakt tar over landet, de har foreløpig ingen intensjon om å forhandle.

Når sanksjonene svir nok og hans eget folk marsjerer i gatene med høygafler og gammelt hardt brød, som er alt de kommer til å få kjøpt etter hvert, så kan det være Putin kommer til forhandlingsbordet med et reelt ønske om å avslutte konflikten ... eller at han trapper den opp i stedet. Hvem vet?

Endret av 0laf
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Kjenner egentlig jeg begynner å bli lei av å bli truet av Putin. Å lese om Putin som advarer vesten. 

Nå er det på tide at Vesten advarer Putin. Nå ka Vesten si at Putin har tre dager på å trekke alt krigsmateriell 10 mil bort fra den Ukrainske grensen og alle NATO-lands grenser, hvis ikke vil det bli iverksatt massive ødeleggende angrep mot russisk materiell. 

Med forsikring om at 10 mil er så langt som NATO vil gå, ikke mer. 

Edit: Fjernet irrelevant opptak

Unntaket er om folk i Russland faktisk begynner å stå opp mot regimet. Da er det best om de ordner opp selv. 

Dette skal være folk som demonstrerer i Moskva. Ser folk, men ikke hva de egentlig gjør. 

Endret av Serpentbane
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Putin har visstnok så mange gode soldater at han skal få hjelp av Syriske soldater til å bekjempe Ukrainerne.

"Vesten, hold dere unna. Dette er min krig. Hei Syria, kunne jeg fått litt hjelp her?".

 

Det burde vært på høy tid å diskutere å sende hjem Syriske flyktninger da de åpenbart ikke har behov for hjelp lenger, og så gjøre plass til Ukrainske flyktninger. Jeg foreslår først og fremst at de får plass på konfiskerte skip som oligarker eier.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
56 minutes ago, Serpentbane said:

Unntaket er om folk i Russland faktisk begynner å stå opp mot regimet. Da er det best om de ordner opp selv. 

Dette skal være folk som demonstrerer i Moskva. Ser folk, men ikke hva de egentlig gjør. 

Holy shit! Dette virker jo å være veldig mye folk! Mye mer enn jeg har sett til nå i Russland. Og så i Moskva da. Vet vi noe mer om dette? Er dette nå i dag?

Politi bøllene skal få litt av en jobb å arrestere alle de!

Gammelt opptak. Sjekk kildene for feilinformasjon folkens!

Endret av Enceladus
Lenke til kommentar
Enceladus skrev (2 minutter siden):

Holy shit! Dette virker jo å være veldig mye folk! Mye mer enn jeg har sett til nå i Russland. Og så i Moskva da. Vet vi noe mer om dette? Er dette nå i dag?

Politi bøllene skal få litt av en jobb å arrestere alle de!

Ser ut som dette er gammelt. 

Bilde

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
hfthomas skrev (39 minutter siden):

Putin har visstnok så mange gode soldater at han skal få hjelp av Syriske soldater til å bekjempe Ukrainerne.

"Vesten, hold dere unna. Dette er min krig. Hei Syria, kunne jeg fått litt hjelp her?".

 

Det burde vært på høy tid å diskutere å sende hjem Syriske flyktninger da de åpenbart ikke har behov for hjelp lenger, og så gjøre plass til Ukrainske flyktninger. Jeg foreslår først og fremst at de får plass på konfiskerte skip som oligarker eier.

Hvis dette bekreftes på en slik måte at russerne ikke kan nekte for at det skjer, vil dette svekke Putins grunnlag for kritikken om at Ukraina mottar ulik støtte fra vesten.

Sloganet kan kjapt bli; det er altså OK at Putin henter terrorister fra Midt Østen, men at Ukraina mottar hjelp fra naboene er ikke OK? 

Lenke til kommentar
Enceladus skrev (15 minutter siden):

Holy shit! Dette virker jo å være veldig mye folk! Mye mer enn jeg har sett til nå i Russland. Og så i Moskva da. Vet vi noe mer om dette? Er dette nå i dag?

Politi bøllene skal få litt av en jobb å arrestere alle de!

Gammelt opptak. Sjekk kildene for feilinformasjon folkens!

Derav "skal være", men som jeg skrev, fikk ikke inntrykk av at det var noe særlig demonstrasjon. 

Lenke til kommentar
0laf skrev (8 timer siden):


Det hadde de nok gjort for lengst nå, dersom Russland ikke også hadde verdens største lager med atomvåpen, og det som i stadig større grad fremstår som en galning med tilgang til knappen.

Nå skal det sies at det som er sendt inn i Ukraina er bare en brøkdel av Russlands forsvar.

Jo, det stemmer at det kun er en brøkdel, men det hører også med at de har sendt inn en stor andel av de stående styrkene sine som da også er de styrkene som disponerer det mest moderne materiellet. Den store reserven de sitter på, består altså av personell som kan mobiliseres og eldre utstyr. Når man da også ser at russerne tydeligvis sliter med vedlikehold på utstyret de har i aktiv bruk, samt med logistikkstøtten til å drifte dette, kan man nok med ganske stor sikkerhet anta at det står heller dårlig til med utstyret de har på lager og å understøtte dette logistisk vil bli et mareritt. Videre vil det også kunne styrke motstanden internt i Russland hvis man begynner å mobilisere, fordi det innebærer at man trekker folk som har fullført militærtjenesten ut av deres sivile liv og tilbake i tjeneste. Selv den jevne russer vil nok begynne å stille spørsmålstegn ved dette; Når den russiske hæren består av 280.000 mann og russiske medier i liten grad snakker om tapene man tar i Ukraina, hvorfor man må hente inn reservister for å kunne utføre denne "spesielle militære operasjonen"?

Duriello skrev (7 timer siden):

Gi meg styrke.. Dagbladet og clickbait.

Bilde av Putin, teksten; Fratas alle stillinger.

 

Oppfordrer alle til å skrive klager til Dagbladet sin redaksjon på måten de bedriver journalistikk for tiden. Jeg er stor tilhenger av pressefriheten, men det er samtidig fullstendig innenfor å fortelle dem at de er idioter når de holder på slik.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
:utakt skrev (1 time siden):

Hvis du har bruker på Airbnb, så har det dukket opp en liten "trend" der folk booker overnatting i Ukraina. Selvfølgelig uten å faktisk reise dit, kun for å hjelpe lokalbefolkningen. Airbnb har droppet gebyrer på disse bestillingene også, så alle pengene kommer frem.

https://www.vg.no/nyheter/utenriks/i/WjBA7a/enormt-med-overnattinger-bookes-i-ukraina

Godt tiltak 🙂

Vi får håpe de som "leier" ut da deler inntektene med sine naboer.....

Lenke til kommentar
Hugo_Hardnuts skrev (9 minutter siden):

Jo, det stemmer at det kun er en brøkdel, men det hører også med at de har sendt inn en stor andel av de stående styrkene sine som da også er de styrkene som disponerer det mest moderne materiellet. Den store reserven de sitter på, består altså av personell som kan mobiliseres og eldre utstyr. Når man da også ser at russerne tydeligvis sliter med vedlikehold på utstyret de har i aktiv bruk, samt med logistikkstøtten til å drifte dette, kan man nok med ganske stor sikkerhet anta at det står heller dårlig til med utstyret de har på lager og å understøtte dette logistisk vil bli et mareritt. Videre vil det også kunne styrke motstanden internt i Russland hvis man begynner å mobilisere, fordi det innebærer at man trekker folk som har fullført militærtjenesten ut av deres sivile liv og tilbake i tjeneste.

Hvor lenge må Russerne bale og blamere seg i Ukraina før konklusjonen blir at Russland er dårlig stelt militært, at de har masse atomvåpen (i ukjent tilstand), men at det konvensjonelle forsvaret deres er annenrangs?

Hva vil de "geopolitiske konsekvensene" av en slik konsekvens bli for regionen?

Og er en slik konklusjon for lettvint; Russland har tatt lett på Ukraina-konflikten og prioritert å holde igjen lekkasjer fra egne soldater (ved å ikke informere dem, utruste dem, trene dem), å holde ting skjult for egen befolkning, å "vinne over" Ukrainerne og å beholde kapasitet i andre deler av landet? Mens deres evner i en tradisjonell (konvensjonell) krig hvor de går "all in" fremdeles er uviss?

-k

Endret av knutinh
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...