Gå til innhold

Russlands invasjon av Ukraina [Ny tråd, les førstepost]


Gjest Slettet-404071

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet+3165
Serpentbane skrev (2 minutter siden):

Men da kan vi bare slutte å dele all informasjon, for det er ikke noe her som er 100% sikkert. Man må vurdere, men jeg anså det som en veldig plausibel handling, og bildet viste faktisk en nylig oversvømmelse så vidt vi kan bedømme.

Veldig mye er ikke sikkert, det er propaganda fra begge sider av krigen.
Det betyr ikke at vi ikke kan poste noe som helst, akkurat som det ikke betyr at vi skal poste hva som helst.
Poster du usikker info(som du var klar over at du gjorde), legg i det minste med kilder slik at vi kan bedømme selv.

Under et eksempel på hvordan du kunne ha postet innlegget ditt:


Image
Vet ikke om bildet er autentisk, men myndighetene i Kyiv har vist nok bestemt å åpne reservoarer for å oversvømmer store deler av områdene rundt Kyiv for å gjøre områdene gjørmete og vanskelig eller umulig å krysse med tunge kjøretøyer.

Bildet er tatt fra en video i denne tweeten:


Noen i Twitter tråden oveer mener at det ikke har så mye effekt på russerne, veien ser ganske urørt ut 38 sekunder inn i videoen.
Jeg har også funnet frem området det er snakk på google maps .

Er det meldt om at det er gjort lignende på andre områder?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvordan er det for russere å søke asyl i Europa nå? Er det fare for at de får avslag fordi Europa ikke vil provosere Russland unødvendig mye? De som protesterer mot krigen behøver helt klart beskyttelse når de risikerer å bli fengslet og sikkert verre om de benytter seg av ytringsfriheten for å demonstrere mot en helt unødvendig krig. 

Jeg har en bekjent fra Russland som oppførte seg helt merkelig forrige uke. Så fikk jeg vite at et familiemedlem i Russland hadde protestert mot krigen, og så forsvant uten at de vet hvor han er. 

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
knipsolini skrev (1 minutt siden):

Hvordan er det for russere å søke asyl i Europa nå? Er det fare for at de får avslag fordi Europa ikke vil provosere Russland unødvendig mye?

Jeg tror russere fint kan søke politisk asyl i Europa på vanlig måte. Toget for å "ikke provosere Russland unødvendig mye" gikk tidlig i forrige uke da EU og USA tok arrest i ca halvparten av Russlands valutareserver.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
11 hours ago, Simen1 said:

Russland har mange fly. En ting er hvor mange de har igjen, en annen ting er hvor mange som virker og hvor mange piloter de har igjen, som vil kjempe Putins kamp..

Videre så hørte jeg tidligere i kveld at de hadde arrestert ytterligere 4800 demonstranter i 40 Russiske byer i dag. Hvor mange har de egentlig plass til å fengsel? Altså, når må de begynne å løslate noen for å få plass til de sist inkomne?

De fleste får nok en kraftig bot og blis løslatt igjen ganske snart, men jeg har hørt at de vurderer å lage en lov som gjør at folk som bli arrestert kan bli dømt til militærtjeneste. Da sendes de med andre ord til Ukraina. Foreløpig ser dette ut til å være skremselstaktikk.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
33 minutes ago, Mr.M said:

Joda, NATO/USA driver med alt det der i en eller annen form. De har invadert, håndhevet flyforbud-soner, bedrevet regime-change, etc. forskjellige steder i verden siste tyve årene.

Men da har gjerne motstanderne vært støvete fillefranser med gamle kalashnikov og hjemmelagde veibomber. Nå derimot, står alliansen overfor en militærmakt med jevnbyrdige våpen, og da går USA/NATO merkbart mer stille i dørene.

- såpass bør vi være ærlige nok til å innse/innrømme.

Slik som dette skremmer nok vannet av vestlige militærte:

10 slike atomraketter utsletter hele USAs befolkning

https://www.vg.no/nyheter/utenriks/i/7l8PVo/russisk-militaerekspert-10-slike-atomraketter-utsletter-hele-usas-befolkning

for egen del "satser jeg på" eller håper, at Nato-alliansen sine atomvåpen (tiltross for litt mindre samlet antall) og kapasiteter, er bedre hht. underettning, satelitter, eller andre tekniske fortrinn som gjør at vi kan "vinne" et evt. armageddon.

Det går ikke an å vinne et atomvåpen armageddon. En av mange simulatorer på youtube:

Dette går i flere steg:

1. bombene sendes

2. radioaktivitet fra bombene spres med støv (fallout)

3. atomvinter inntreffer og det blir jæsklig kaldt, man kan jo f.eks. spille Frostpunk for å se hvor lett det er å leve i slike minusgrader.

4. halveringstider for forskjellig radioaktive stoffer er vidt forskjellige. Noen med så lang tid som flere millioner års halveringstid.

X. Før dette så har allerede bombene gjort så stor skade på dyre, plantelivet, hav og jordsmonnet at det er ubrukelig. Du må ha kunstig energi nedi en bunker, og dyrke mat til noen få mennesker. Du må få tak i rent vann og du må ha rene produkter og plantenæringer for røttene til drivhuset. En kan like godt ta selvmord om noe slikt armageddon skulle skje. Jeg vil ikke like å tilbringe resten av mitt liv under jorden, dersom det skulle være plass til meg og jeg vant "lotteriet" for å være på rett plass til rett tid for denne bunker-sengen.

Endret av G
  • Liker 2
Lenke til kommentar
33 minutes ago, Espen Hugaas Andersen said:

Det kanskje igjen et forsøk på å gi Ukraina skylden for å bruke den sivile befolkningen som menneskelige skjold.

Jeg kan ikke tenke meg at det er mange som ønsker evakuere til Russland/Hviterussland, så når de da åpner korridorene og ingen flykter, så vil de sikkert påstå at de blir nektet å flykte.

Og så når de kjører på med artilleriangrep så vil de skylde på Ukraina for de sivile tapene.

Det er mange ukrainere som har slekt og venner i Russland og i begynnelsen av krigen flyktet omtrent 20% til Russland. Jeg vet ikke hvordan tallene er nå.

Lenke til kommentar
ism_InnleggNO skrev (2 minutter siden):

De fleste får nok en kraftig bot og blis løslatt igjen ganske snart, men jeg har hørt at de vurderer å lage en lov som gjør at folk som bli arrestert kan bli dømt til militærtjeneste. Da sendes de med andre ord til Ukraina. Foreløpig ser dette ut til å være skremselstaktikk.

Men; når flere og flere blir arresterte for å protestere eller på annet vis bryte de nye lovene vil eksponensielt flere russere innse at man kan bli arrestert for å ytre sin mening. Til slutt vil man nå et metningspunkt der situasjonen tipper over. Spørsmålet er om man når dette punktet tidsnok til å redde Ukraina

Lenke til kommentar
Just now, 3L5Y3RE8 said:

Men; når flere og flere blir arresterte for å protestere eller på annet vis bryte de nye lovene vil eksponensielt flere russere innse at man kan bli arrestert for å ytre sin mening. Til slutt vil man nå et metningspunkt der situasjonen tipper over. Spørsmålet er om man når dette punktet tidsnok til å redde Ukraina

Det er ikke noe å innse. De som demonstrerer i Russland er nok modigere enn du tror. Alle russere vet allerede at de blir arrestert for å ytre sin mening.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
IT-Henrik skrev (12 minutter siden):

Veldig mye er ikke sikkert, det er propaganda fra begge sider av krigen.
Det betyr ikke at vi ikke kan poste noe som helst, akkurat som det ikke betyr at vi skal poste hva som helst.
Poster du usikker info(som du var klar over at du gjorde), legg i det minste med kilder slik at vi kan bedømme selv.

Under et eksempel på hvordan du kunne ha postet innlegget ditt:

  Skjul innhold


Image
Vet ikke om bildet er autentisk, men myndighetene i Kyiv har vist nok bestemt å åpne reservoarer for å oversvømmer store deler av områdene rundt Kyiv for å gjøre områdene gjørmete og vanskelig eller umulig å krysse med tunge kjøretøyer.

Bildet er tatt fra en video i denne tweeten:


Noen i Twitter tråden oveer mener at det ikke har så mye effekt på russerne, veien ser ganske urørt ut 38 sekunder inn i videoen.
Jeg har også funnet frem området det er snakk på google maps .

Er det meldt om at det er gjort lignende på andre områder?

 

Nå var ikke min kilde denne videoen/tweeten, og bildet var allerede slik jeg postet det. Jeg anså like vel ikke bildet som hovedpoenget med innlegget, men teksten om at store områder skal være bløtlagt for å indre Russere i å ta seg fram. Ut over dette er det vel ganske åpenbart at kilden i de fleste tilfeller er "internett". Hadde jeg sett denne videoen først, hadde jeg nok linket inn denne.

Selv om veiene her er farbare, så gjør dem også russiske styrker svært sårbare for panservåpen som kan skyte 3-4000 meter, og begrenser deres mulighet til manøvrering i terrenget. Begrensingen er nok noe lokal, men, det er ett område de enn så lenge ikke behøver passe like mye på.

Men, jeg gidder ikke dra denne diskusjonen videre.

Endret av Serpentbane
Lenke til kommentar
5 minutes ago, 3L5Y3RE8 said:

Antar du mener 20 % av de som flyktet. Det betyr videre at 80 % av de som flyktet IKKE flyktet til Russland...

Ja for all del. De fleste flykter mot polen og Europa, men det er altså noen hundre tusen som har flyktet til Russland.

Edit: Når det er sagt, så er det selvsagt at Ukraina er skeptisk til en offisiell russisk humanitær korridor.

Endret av ism_InnleggNO
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Serpentbane skrev (2 minutter siden):

Selv om veiene her er farbare, så gjør dem også russiske styrker svært sårbare for panservåpen som kan skyte 3-4000 meter, og begrenser deres mulighet til manøvrering i terrenget. Begrensingen er nok noe lokal, men, det er ett område de enn så lenge ikke behøver passe like mye på.

Kan bli en bra skøytebane med de værvarslene som er nå fremover...Minusgrader de neste 4 dagene.. 

Synd at det ikke blir mildvær.

https://www.yr.no/nb/værvarsel/daglig-tabell/2-703448/Ukraina/Misto Kyiv/Kyiv

 

Lenke til kommentar
ism_InnleggNO skrev (1 minutt siden):

Ja for all del. De fleste flykter mot polen og Europa, men det er altså noen hundre tusen som har flyktet til Russland.

For enkelte er nok Russland et naturlig sted å reise til i utgangspunktet, men, om du bor øst i landet, hvilken vei skal du dra? Sør er Svartehavet, nord der Hviterussland og Russland, øst er Russland. Er du i øst og flyter vest, du måtte reise ekstremt langt, samt flykte gjennom stadig flere kampsoner.

Jeg vet ikke hvilken mottakelse folk får når de reiser øst, om de ikke er etniske russere, men som sivil er det en langt tryggere vei, om den er åpen. Vi ser nå at flykningekorridorene Russland har åpnet også går til Russland eller Hviterussland, så... hvem vet.

Lenke til kommentar
Kjell Iver skrev (2 minutter siden):

Kan bli en bra skøytebane med de værvarslene som er nå fremover...Minusgrader de neste 4 dagene.. 

Synd at det ikke blir mildvær.

https://www.yr.no/nb/værvarsel/daglig-tabell/2-703448/Ukraina/Misto Kyiv/Kyiv

 

Det skal heldigvis nokså kraftig frost over lang tid til for at kultivert landskap skal kunne bære 50 tonn tunge stridsvogner. Vi får håpe det ikke vedvarer altfor lenge.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Mr.M skrev (38 minutter siden):

Joda, NATO/USA driver med alt det der i en eller annen form. De har invadert, håndhevet flyforbud-soner, bedrevet regime-change, etc. forskjellige steder i verden siste tyve årene.

Men da har gjerne motstanderne vært støvete fillefranser med gamle kalashnikov og hjemmelagde veibomber. Nå derimot, står alliansen overfor en militærmakt med jevnbyrdige våpen, og da går USA/NATO merkbart mer stille i dørene.

- såpass bør vi være ærlige nok til å innse/innrømme.

Slik som dette skremmer nok vannet av vestlige militærte:

10 slike atomraketter utsletter hele USAs befolkning

https://www.vg.no/nyheter/utenriks/i/7l8PVo/russisk-militaerekspert-10-slike-atomraketter-utsletter-hele-usas-befolkning

for egen del "satser jeg på" eller håper, at Nato-alliansen sine atomvåpen (tiltross for litt mindre samlet antall) og kapasiteter, er bedre hht. underettning, satelitter, eller andre tekniske fortrinn som gjør at vi kan "vinne" et evt. armageddon.

 

Russland har supersoniske missiler, og de har supersoniske torpedoer. Dette er teknologi som overgår vestlige motstykker. 

De har også større kjernefysiske hoder enn USA, og de har kjernefysiske hoder til torpedoer. 

 

Hva betyr slik teknologi? Det betyr at Russland kan gjøre angrep, og de kan lande flere bomber noen minutter før vesten er i stand til å gjøre reaksjon -- i det hele tatt.

Så Russland har for øyeblikket overtaket her. Et sterkt overtak. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3165
perpyro skrev (17 minutter siden):

Om Ukraina får oversvømmet tilstrekkelig store områder rundt Kyiv vil det hjelpe fordi Russerne ikke for spredt ut artilleriet sitt og må skyte fra veiene og blir da mindre effektive, mer konsentrert og lettere eller mindre vanskelig å ta ut.

Har ikke nesten mye av artilleriet deres over 30 km rekkevidde og oppover? Ser iallefall sånn ut i følge denne linken:

  • 9A52-4 “Tornado” MLRS: up to 90km range
  • BM-30 “Smerch” MLRS: 70 to 90km range
  • 2S7 “Pion” 203mm heavy artillery: 37,5 to 55km range
  • TOS-1 220mm MLRS and thermobaric weapon: 0.5 to 6km range
  • 2S19 Msta 152.4mm howitzer: 45 to 62km range
  • 2S35 “Koalitsiya-SV” 152.4 or 155mm artillery: 40 to 80km range.

30 km radius fra Kyiv sentrum, det er jo vanvittig områder de må oversvømme for at dette skal ha noe som helst effekt?
image.png.f72081ffb7af5206f1c9f1c0242b2a90.png

 

Endret av Slettet+3165
formatering.
Lenke til kommentar
Just now, Serpentbane said:

For enkelte er nok Russland et naturlig sted å reise til i utgangspunktet, men, om du bor øst i landet, hvilken vei skal du dra? Sør er Svartehavet, nord der Hviterussland og Russland, øst er Russland. Er du i øst og flyter vest, du måtte reise ekstremt langt, samt flykte gjennom stadig flere kampsoner.

Jeg vet ikke hvilken mottakelse folk får når de reiser øst, om de ikke er etniske russere, men som sivil er det en langt tryggere vei, om den er åpen. Vi ser nå at flykningekorridorene Russland har åpnet også går til Russland eller Hviterussland, så... hvem vet.

Ja som jeg presiserte i editert kommentar, så er det naturlig å være skeptisk til hva slags mottakelse den jevne Ukrainer vil få i en offisiell russisk flyktningkorridor. "Det vil være synd om noe skulle skje med familien din som vi har vært så snill å ta vare på" er ikke akkurat beskjeden Ukraina vil at soldatene skal høre…

Lenke til kommentar
ism_InnleggNO skrev (10 minutter siden):

Ja for all del. De fleste flykter mot polen og Europa, men det er altså noen hundre tusen som har flyktet til Russland.

Skal sies at flesteparten av disse ble busset ut av russerne, enten de ville eller ikke. Fra DNR og LNR, hvor de fleste også tidligere har fått utdelt russisk pass.

Endret av Snikpellik
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...