Gå til innhold

Russlands invasjon av Ukraina [Ny tråd, les førstepost]


Gjest Slettet-404071

Anbefalte innlegg

Windfarmer skrev (2 minutter siden):

Skulle NATO gjort noe i den retning måtte noen av NATO landene ha vært i klar fare

Burde ikke vært noen kunst å framstille det som at de er det. Noe Putin jo har drevet med hele tiden. "NATO i Ukrania blir for nært, og vil true Russland". Det samme kunne NATO sagt motsatt vei, at det ville blitt for truende for Romania eller noe. Man snakker jo om angrep på en uskyldig stat. Da kan det være et like mye argument i forsvars-øyemed begge veier.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
_R2D2_ skrev (6 minutter siden):

Hva skal egentlig Russerne stille opp med mot USA/NATO? Når vi ser hvor på trynet det går i Ukraina for de?

Den slagplanen skulle jeg likt å sett.

Russland er underlegne Nato, men har nok atomvåpen til at en fullskala krig ikke ville endt med at noen vinner, men begge taper. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
18 minutes ago, _R2D2_ said:

En annen stor forskjell er jo også at Russland har disse ICBM (langtrekkende, intercontinentale) missilene sine, og det meste av missilene deres er slike etter det jeg har skjønt, som har begrenset med utskytingsramper/siloer, mens USA har fokuset på mindre missiler som skytes ut fra ubåter og hangarskipene deres, vil også tro det er en stor fordel, bl.a mobilitet.

Nå har vel riktignok Russland også ubåter med missiler.

De har potensiellt disse Poseidon tsunami-bombene sine. Samt de har hypersoniske missiler.

Lenke til kommentar
Windfarmer skrev (3 timer siden):

Den var ny:

Jeg har flere steder lest at politiet i Moskva stopper tilfeldige personer og ber om å få se mobiltelefonene til folk, får de ikke det, får de ikke gå videre, når de leverer fra seg telefonen går politiet gjennom meldingene. Det neste blir vel at folk ikke har lov å snakke sammen uten at det blir tatt opp på lydbånd og at politiet skal ha rett til å høre hva som er sagt.

(12) madretsmaXXX på Twitter: «Police officers in Moscow today are stopping people, demanding to see their phones, READING THEIR MESSAGES, and refusing to release them if they refuse. This from Kommersant journalist Ana Vasilyeva. #StopPutinNOW #ukraine https://t.co/L6MUO2qYKz» / Twitter

Det er slik de har drevet med i Hviterussland. Nå tipper jeg de begynner snart å bruke en god del mere vold av samme omfang som i Hviterussland. Men det får vi ikke se da de slår av internett. 

Lenke til kommentar
15 minutes ago, _R2D2_ said:

Å hvilket fly skulle det være? De fleste flyene deres ser jo ut som noe som skulle vært på museum.

Beklager jeg er ikke spesiellt inni det. Var bare noe jeg husker ganske tydelig at en eller flere støttet seg til. Forsøkte et google-søk. Mulig jeg må endre litt på google-søket for å treffe. Men fant ihvertfall en tråd ganske fort. Tror likevel ikke at det var det som var hovedtråden for det den gang jeg leste det:

https://www.google.com/search?hl=en&as_q=f-35+russisk+su&as_epq=https+www+diskusjon+no

Lenke til kommentar
_R2D2_ skrev (18 minutter siden):

Hva skal egentlig Russerne stille opp med mot USA/NATO? Når vi ser hvor på trynet det går i Ukraina for de?

Den slagplanen skulle jeg likt å sett.

Er og kommer til å forbli en hemmelighet for folk flest.

Btw, lurer på hva  Elon Musk driver på nå for tiden..

Lenke til kommentar
Espen Hugaas Andersen skrev (4 minutter siden):

Kilde?

Det er så klart noe man må forvente at utstyr blir tatt ut. Men man kan kanskje anta at det er splittet opp en del i mindre forsendelser. En enkelt forsendelse er kanskje 200 stk eller noe sånt.

Reddit, twitter, telegram, facebook, pick your poison. Verifiserbar dokumentasjon av hendelsen stammer fra Russiske soldater.

Kommer ikke til å poste linker på et forum for det mest sannsynlig befinner seg mindreårige, men det burde være relativt enkelt for noen som er kyndig på google å finne dette om man skulle ha interesse for hva som skjer det borte.

Endret av Nwader
Lenke til kommentar
Snikpellik skrev (11 minutter siden):

Vet ikke om denne er blitt postet enda. Det er russiske krigsfanger på en pressekonferanse ukrainerne har satt opp.

  Skjul innhold

 

 

 

Dagens innlegg for meg, snik! Virkelig fantastisk! Ikke vanskelig å se at dette var ektefølt! Takk for at du delte 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Svein M skrev (9 timer siden):

Danskere kører til Polen for at hente ukrainske flygtninge til Danmark

Danskere kører til Polen for at hente ukrainske flygtninge til Danmark | Seneste nyt | DR

Dette er vel en god ide for Norge også å kjøre flykninger fra Polen til Norge.

Det er ikke spesielt lurt ettersom man kan bli tiltalt for menneskesmugling. Transport av flyktninger over landegrenser må klareres med myndighetene først.

Lenke til kommentar
1 minute ago, Dragavon said:

Russerene har hele 5 stykker 😁

De er sikkert reservert å fly rundt bunkeren til Putin og passe på han?

 

23:00 Hundrevis av ukrainske leger tar kurs i krigskirurgi Hundrevis av ukrainske leger har deltatt på et nettkurs i kirurgi i krigssituasjoner, organisert fra London.
Kurset ble organisert av to engelske leger, David Nott, som har undervist i helsearbeid i konfliktområder over hele verden, og Henry Marsh, en nevrokirurg med dype bånd til Ukraina.

Vanligvis vil kurset vare i fem dager, ansikt til ansikt. Denne gangen ble det klemt sammen til et 12-timers kurs over Zoom. Der gikk de to legene gjennom behandling av skudd- og brannskader og tok for seg nevrokirurgi og karkirurgi, skriver BBC.

Nott forklarer at kirurgi i krigssoner er noe helt nytt for de fleste leger. Fiendtlige omgivelser krever at man tar beslutninger om behandling på ekstremt kort tid og med få ressurser.

– Med hell vil dere ikke trenge denne kunnskapen, men det er lurt å forberede seg på det verste, sa Marsh til kursdeltakerne

(NTB)

https://www.nrk.no/nyheter/ukraina-1.11480927#1.15881117.1.15881117

Amputasjoner?

Lenke til kommentar
Snikpellik skrev (7 timer siden):

Nå som russerne har sendt inn det aller meste av invasjonsstyrken de hadde stående på grensa (over 90% ifølge amerikansk etterretning for flere dager siden) så har de begynt å sende inn store mengder sivile kjøretøy med tog. Legg merke til Z-markeringen. Det er også observert mange i Rostov-området i Russland.

  Vis skjult innhold

 

 

Det må være 4-5 dager siden Ukraina meldte at de hadds sprengt alle jernbanelinjer mellom Russland og Ukraina. Da må Russerne enten ha reparert disse eller så går den transporten via Hviterussland. Egentlig merkelig om de ikke har klart å sprenge jernbanelinjene dit også de siste dagene.

Lenke til kommentar
13 minutes ago, Simen1 said:

Det er ikke spesielt lurt ettersom man kan bli tiltalt for menneskesmugling. Transport av flyktninger over landegrenser må klareres med myndighetene først.

Så en hjelpende nordmanns minibuss ankommer tollen på Svinesund eller tollen på Hirtshals eller hvor det måtte være. Og de blir henvist til å søke asyl i Sverige eller Danmark da? Regner med at nordmenn ikke kan tas for menneskesmugling all den tid de oppgir hva de har til hensikt å innføre over grensen?

Det ville også være stupid om ingen ved de norske grensene har greie på at det finnes flyktningmottak. Det vil jo allerede ha vært en siling utført av andre Schengen-nasjoner på disse menneskene. Noe risiko tar man uansett, og man vil aldri kunne beskytte seg 100 % i mot at det kommer spioner el. sabotører inn i Norge.

I det minste burde man minimum forvente at de blir tatt i varetekt en kort stund for å få avklart det hele, med adekvat behandling av ly, varme og mat. Det ville ikke tjent Norge om de ba folk om å snu uten å få saken sin behandlet. Det mediastyret tror jeg ingen vil ha.

Det er mulig at jeg tar feil, men jeg ser på UDI sin melding rundt dette for å stagge lysten til å hjelpe på denne måten og få et håndterlig arbeidspress for byråkratiet. Norske myndigheter ønsker helst at det skal være myndigheter til myndigheter arbeid på det.

Endret av G
Lenke til kommentar
G skrev (6 minutter siden):

Så en hjelpende nordmanns minibuss ankommer tollen på Svinesund eller tollen på Hirtshals eller hvor det måtte være. Og de blir henvist til å søke asyl i Sverige eller Danmark da? Regner med at nordmenn ikke kan tas for menneskesmugling all den tid de oppgir hva de har til hensikt å innføre over grensen?

Det er gitt kollektiv beskyttelse til flyktninger fra Ukraina, det betyr at den enkelte sak ikke skal behandles individuelt, å få de over grensen er neppe noe stort problem:

Midlertidig kollektiv beskyttelse for ukrainere - regjeringen.no

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
  • Uderzo låste denne emne
  • Uderzo gjenåpnet denne emne
  • Uderzo låst og gjenåpnet denne emne
  • Uderzo låst og gjenåpnet denne emne
  • Uderzo låst og gjenåpnet denne emne

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...