Gå til innhold

Russlands invasjon av Ukraina [Ny tråd, les førstepost]


Gjest Slettet-404071

Anbefalte innlegg

Drogin skrev (52 minutter siden):

Akkuratt nå taper Ukraina landsby etter landsby i Donbass.

Jeg kan delvis forstå at det er problematikk rundt fly (logistikk, trening, flyplass/landingsplass problemer), og tanks(drivstoff, trening, logistikk, generelt har europeiske land få stridsvogner).

Men en ting jeg ikke forstår er hvorfor Ukraina ikke kan få langtrekkende våpen som ATACMS.
De krever minimalt med opplæring og kan brukes med våpen Ukraina allerede kjenner(HIMARS).

https://www.nytimes.com/2022/10/06/us/ukraine-war-missile.html

Ukrainerne har til og med sagt at de kan garantere å ikke bruke våpenet uten å få forhåndsgodkjennelse av USA for hvert enkelt mål.
Likevell nekter USA å levere disse våpnene.

Det ville vært totalt ødeleggende for Russland og ville vært nok til å stoppet Russland fra å fortsette videre ødeleggelse av Ukraina.

  • Kerch-broen kunne blitt helt ødelagt og hindret Russisk logistikk mot Krim og frosset den flanken i enda større grad enn i dag.
  • Russiske kommandosentere er i dag flyttet rett utenfor HIMARS-rekkevidde på +- 80km. Ukraina vet ofte nøyaktig hvor de er, men har ikke rekkevidden. Å kunne tvinge kommandosentere og våpendepoter tilbake med enda 220km, eller bare halvparten, ville gjort helt enorme utslag på russernes logistikk og kommandostruktur.
  • Ukraina kunne tilintetgjort Russiske flybaser inne i Russland slik at de må fly svært lange avstander og bli oppdaget. Russerne måtte ha flydd avstander som tilsvarer nesten Belarus på tvers før de hadde ankommet Ukraina.
  • Minst like viktig - Ukraina kunne ha ødelagt alle flybaser på Krym og Berdiansk
  • Og marinebasene i svartehavet. Å fylle på med kalibr-raketter til skip og ubåter ville blitt svært vanskelig.

Ukraina kunne skapt enormt trøbbel for soldatene i front uten utstyr og kommando slik det var da Himars først kom(og russerne senere tilpasset seg), og Ukraina kunne i stor grad ha stoppet rakkettangrepene mot seg.

Så hva i huleste er det egentlig USA driver med?
Det er nesten så jeg begynner å tro på de russiske trollene - at USA bruker dette som en playground for å "kjempe til siste ukrainer". De gir akkuratt nok våpen til at Ukrainerne holder stand, men nekter å gi våpen så dette kan avsluttes.

Capture.PNG

Ryktes at Kina har avtalt å ikke selge våpe  til Russland om USA ikke gir fly eller større raketter til Ukraina. Dette ble avtalt i februar 2022.

Tror ikke på det. Men er en mulig forklaring.

En annen er at det er flaskehalser for hvor fort man kan gi utstyr til Ukraina. Det må trenes. Leveres. Mekanikere. Logistikk. 

Er ikke så enkelt som å bare kjøre det til grensa og signere for levert pakke.

 

 

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Toreinar1986 skrev (8 minutter siden):

Dette er nok i praksis kynisk geopolitikk, hvor målet er å svekke Russland mest mulig over tid, i stedet for å gå for en hurtig løsning. Derfor så gir USA helde tiden akkurat nok til at Ukraina kan holde stand med en svært gradvis og saktegående prosess mot mer og mer avanserte og langtrekkende våpen. 

Er det ikke mer trolig at USA ikke har noen wunderwaffen å gi Ukraina?

Så lenge de ikke kan gi dem fly av logistiske årsaker, er det vel grenser for hva de kan pøse inn på et halvt års tid.

Lenke til kommentar
Regenburg skrev (1 minutt siden):

Er det ikke mer trolig at USA ikke har noen wunderwaffen å gi Ukraina?

Så lenge de ikke kan gi dem fly av logistiske årsaker, er det vel grenser for hva de kan pøse inn på et halvt års tid.

Atacms kan de gi uproblematisk mtp logistikk og trening. De bare vil ikke fordi de synes våpnene som har blitt gitt til nå er kraftige nok.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Regenburg skrev (3 minutter siden):

Er det ikke mer trolig at USA ikke har noen wunderwaffen å gi Ukraina?

Vesten forsker nå på russiske våpens egentlige kapasiteter i en reell krig. Russland forsker nok på vestlige våpen på samme måte. Hvorfor avsløre det før man må? - USA og mange andre land pøser på med mange litt enklere våpen, litt mer daterte, samt får litt utskiftning av gammelt utstyr. Mye bedre å bruke opp gamle lagre til å svekke fienden enn å la det stå og ta opp plass og kostnader.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Regenburg skrev (8 minutter siden):

Er ikke så enkelt som å bare kjøre det til grensa og signere for levert pakke.

Eg trur det er veldig mye dette.

Det er ikkje berre å sende avanserte systemer eller jagerfly til Ukraina også kan dei bruke dei på dagen. Ukrainerene må lære systemer som ikkje ligner på sovjet-systemene dei er vane med, og dei må lære å bruke dei 100%. Ellers er det vekkasta å gje dei noko.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-7QKwQIfm
Snikpellik skrev (28 minutter siden):

Zelensky har invitert Elon Musk til Ukraina.

"If you want to understand what Russia has done here, come to Ukraine and you will see it with your own eyes. After that, you can tell us how to end this war, who started it and when we can end it".

 

Utrolig at en trassig teknomogul skal klare å trigge en president og et land som står midt i en krig som kan resultere i en utslettelse.

Lenke til kommentar
Dragavon skrev (1 time siden):

Eg trur det er veldig mye dette.

Det er ikkje berre å sende avanserte systemer eller jagerfly til Ukraina også kan dei bruke dei på dagen. Ukrainerene må lære systemer som ikkje ligner på sovjet-systemene dei er vane med, og dei må lære å bruke dei 100%. Ellers er det vekkasta å gje dei noko.

Nettopp. Se på gubben bak rattet her. Han kan ikke lære å bruke et kirurgisk presisjonsrakettkjøretøy over natten.

 

 

 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Bugle skrev (24 minutter siden):

Utrolig at en trassig teknomogul skal klare å trigge en president og et land som står midt i en krig som kan resultere i en utslettelse.

Når man er verdens rikeste mann og eier et av de største sosiale mediene er det klart det betyr en god del hva han mener om Ukraina. Får håpe han takker ja til tilbudet og snur i sitt syn på krigen, selv om jeg tviler på begge deler.

Endret av Snikpellik
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-7QKwQIfm
Snikpellik skrev (10 minutter siden):

Når man er verdens rikeste mann og eier et av de største sosiale mediene er det klart det betyr en god del hva han mener om Ukraina. Får håpe han takker ja til tilbudet og snur i sitt syn på krigen, selv om jeg tviler på begge deler.

Synd han ikke har samme holdninger som hans forgjenger, Bill Gates.

Lenke til kommentar
Bugle skrev (1 time siden):

https://vm.tiktok.com/ZMFXckrmV/

Kan noen her forklare hva som skjer i denne videoen?

Gammel video. En ukrainsk eldre mann, utslitt og svak etter dager uten mat har våget seg ut for å lete etter mat. Han falt og kommer seg ikke opp igjen, og reddes så av ukrainske soldater. Finner den ikke igjen nå, men videoen ble postet på Twitter med teksting og kontekst for en tid tilbake. Jeg mener den er fra Siversk eller Bakhmut.

Endret av Snikpellik
Lenke til kommentar
1 hour ago, Snikpellik said:

Gammel video. En ukrainsk eldre mann, utslitt og svak etter dager uten mat har våget seg ut for å lete etter mat. Han falt og kommer seg ikke opp igjen, og reddes så av ukrainske soldater. Finner den ikke igjen nå, men videoen ble postet på Twitter med teksting og kontekst for en tid tilbake. Jeg mener den er fra Siversk eller Bakhmut.

Jeg tror den er fra en av byene som ble frigjort i Kharkivoffensiven. Han var utsultet og svak og var på vei til politistasjonen fordi det skulle være noen forsyninger der. Alt fritt etter min hukommelse.

Lenke til kommentar
Albania skrev (Akkurat nå):

Begynn å send Ukraina våpen som monner. Vi kan ikke gi de våpen som så vidt holder. Russland har null respekt for menneskeliv og ofrer sine soldater som fluer, derav må Vesten være enda hardere i sin støtte. 

Enig. 

De burde for lengst fått flyflåten til Polen.

Og for å være ærlig synes jeg NATO bare skulle begynne bygge opp styrker til å intervenere. Putin ville kanskje trekke seg ut, bare ved trusselen om intervensjon. Det ville i alle fall gi Ukraina sterkere kort på hånda uansett, i et tenkt forhandlingsscenario.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Olek1970 skrev (9 timer siden):

Vet ikke om denne er postet før. Uansett: sier Solovyov noe sånt i dag blir det garantert enten en flygetur fra ett vindu i fjerde etasje eller tvangsservering av “te med no godt i”(Nordre Sving: Bislett special). Ikke at det hadde vært noe stort tap for verden, eller noe tap overhode.

Ja, den er spredd som bare det, det siste året.

Solovyov er en kriminell som gjør hva enn Putin sier. For alt vi vet hadde han grønt lys for å si dette her i 2008, for å roe ned Ukraina etter Russlands angrep og anneksjon av deler av Georgia. Man kan ikke ta noe som sies av russiske regimet elle deres medløpere på face value.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

10 OT innlegg er fjernet. Vennligst fokuser på trådens tema, amerikanere og amerikansk partipolitikk som ikke har direkte relevans med Ukraina krigen som pågår nå, kan diskuteres i en av de mange trådene hvor amerikansk politikk er tema.
Republikanere vs. Demokratere vs. Trump vs. osv, sporer veldig lett av tråden, da det åpenbart er noe som engasjerer. 
Dette innlegget skal ikke kommenteres. Tilbakemeldinger tas på PM. 

Endret av Uderzo
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Gibblay skrev (7 timer siden):

Jeg tror den er fra en av byene som ble frigjort i Kharkivoffensiven. Han var utsultet og svak og var på vei til politistasjonen fordi det skulle være noen forsyninger der. Alt fritt etter min hukommelse.

Jeg husket riktig, videoen er fra Siversk ved Bakhmut.

Fant den igjen her:

Spoiler

 

Tekstet versjon:

Spoiler

 

 

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...