Gå til innhold

Russlands invasjon av Ukraina [Ny tråd, les førstepost]


Gjest Slettet-404071

Anbefalte innlegg

The Avatar skrev (14 minutter siden):

Det kan kanskje virke litt som at NATO fortsatt lever litt i fortida på ei tid der ein forventar at ein krig skal formelt erklærast, og at det ikkje er "ordentlig" krig før ein nasjon har levert inn korrekt skjema og sendt fysiske troppar til eit anna land.

NATO er en forsvarsallianse og er tro mot grunnprinsippene sine, sånn må det nesten være. NATO vil aldri erklære noen krig eller gå til angrep dersom ikke artikkel 5 trigges eller det foreligger en FN-resolusjon i Sikkerhetsrådet.

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tror også at det bare er et tidsspørsmål før Leopard er å se i Ukraina nå. I hele tatt virker det som Europa har våknet til gangs. Ikke måte på hva som skal sendes til Ukraina nå. Tyskerne har snudd fullstendig, og nå er flere Gepard lovet dit. Frankrike stepper opp, og Spania har begynt å sende store mengder. Nesten et merkelig skue. Måtte de virkelig se at Ukraina overlevde før de fikk ut fingeren? Uansett gledelig.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
33 minutes ago, Snikpellik said:

Tror Patriot kommer nå ja. I seansen mellom Kuleba og Stoltenberg snakket Kuleba høyt om dette, mens Stoltenberg nikket og smilte ved siden av. De har funnet en vei til en løsning, sannsynligvis via Tyskland.

Spørsmålet nå, er hvor lenge det er til Ukraina kan bruke det. Må vel opplæring til. Uker, kanskje måneder?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Video fra Antonovsky-broa og de ukrainske stillingene her som observerer russerne på sørsiden av elva. Intervju med flere soldater, om blant annet 24. februar, hvordan de jobber ved broa, om hvordan de tenker russerne vil takle vinteren osv. Skytinga på slutten er dog ganske dust.

 

Endret av Snikpellik
Lenke til kommentar
10 hours ago, Thor. said:

 

Kan ikke forstå behovet for diskusjonen, minder snakk, mer handling.
Få sendt avgårde Patriot og alt annet Ukraina trenger av våpensys/panser/ammo  raskest mulig

Hver dag slikt drar ut koster det hundrevis av tapte liv i Ukraina. 

 

Endret av bojangles
  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Gibblay skrev (25 minutter siden):

Måtte de virkelig se at Ukraina overlevde før de fikk ut fingeren?

Jeg tror du har noe av samme psykologien vi så før invasjonen startet. Etterretningstjenestene kunne se et halvt år på forhånd at Russland drev *ekte* invasjonsforberedelser men politikerne hadde vanskelig for å tro det og håpet i det lengste at Putin bare bløffet.

Det var klart etter under en uke at invasjonen var mislykket og jeg tror politikerne i vesten har gått litt og ventet på at Putin skulle ta til vett etter som invasjonen gikk stadig dårligere. Nå nekter russerne å gi seg og vi ser nå at det er i ferd med å synke inn også blant beslutningstakerne i vest.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Hva er det egentlig som skjer på bakken ved fronten nå? Er det kontinuerlige russiske fremrykninger med infanteri? Er det tilbake til 1916 med MG-stillinger som tar i mot innkommende fremadstormende tropper? Sliter med å se hvor og hvordan ukrainerne møter en slik taktikk. Selv om russerne sender mange vil MGer i gode stillinger være katastrofale å møte, så det kan virke som om ukrainerne ikke er i stilling og at de russiske fremrykningene nå kommer på ikke forventede måter...

Vanskelig å lese twitter og andre kilder da info er ganske mangelfull på hvordan kampene egentlig foregår nå.

Endret av Pop
  • Liker 1
Lenke til kommentar
19 minutes ago, Pop said:

Hva er det egentlig som skjer på bakken ved fronten nå? Er det kontinuerlige russiske fremrykninger med infanteri? Er det tilbake til 1916 med MG-stillinger som tar i mot innkommende fremadstormende tropper? Sliter med å se hvor og hvordan ukrainerne møter en slik taktikk. Selv om russerne sender mange vil MGer i gode stillinger være katastrofale å møte, så det kan virke som om ukrainerne ikke er i stilling og at de russiske fremrykningene nå kommer på ikke forventede måter...

Vanskelig å lese twitter og andre kilder da info er ganske mangelfull på hvordan kampene egentlig foregår nå.

Det er flere ting som skjer nå. Primært for UAF er det forflytning av utstyr etter seieren ved Kherson. Kryssing av elven er uaktuelt så nå må alt tungt utsyr vedlikeholdes og flyttes. Ser allerede økende antall MRLS angrep mot russiske styrker i sør-øst og øst. Regner med at UAF ikke er klar for større operasjoner før sent desember minst.

Russerne forflytter også styrker i samme retning samtidig som de prøver å integrere mer av de mobiliserte styrkene inn i fronten. Samtidig fortsetter de angrepene sine ved Berkhut som er ment å slite ned og binde opp Ukrainske styrker. Virker som Wagner står for mye av dette og at det er straffedømte som bare sendes inn i døden men det har en viss effekt. 

Egentlig ganske stille men kanskje det mest spennende er hva som skjer i Hviterussland. Kommer det et russisk kupp der snart? Luka titter seg nok over skulderen nå

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Kahuna skrev (1 time siden):

Nå nekter russerne å gi seg og vi ser nå at det er i ferd med å synke inn også blant beslutningstakerne i vest.

Eg håper desverre du har rett. Det er tragisk at det er sånn, men Ukraina må få forsvare seg med alle midler slik at dei kan vinne, uansett kor umenneskelige dei russiske leiarane er.

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

https://www.dagbladet.no/nyheter/putins-neste-trekk/77861985

 

Sitat

 

Russland har lidd flere militære nederlag i Ukraina den siste tiden, senest da de måtte trekke seg ut av Kherson og krysse elva Dnipro. Ifølge etterretningskilder bygger de forsvarsstillinger for å stålsette seg for vinteren.

Likevel tror tidligere general i den amerikanske hæren, og militærrådgiver til Donald Trump, Douglas Macgregor, at russerne kan komme nådeløst tilbake.

 

 

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Stille før stormen igjen, det vil si stille før bakken fryser til mer. Tror jeg.

Russerne bygger etter sigende på nytt opp større styrker ved Pavlivka/Vuhledar, etter de feilede offensivene der. Det kan ikke undervurderes hvor viktig denne delen av fronten er for russerne. Taper de terreng her vil ukrainerne kunne ta ut jernbanetriangelet i Volnovakha. Dette området er livsviktig for russernes transport av materiell til mye av sørlige Ukraina og Krim.

Vi får vente og se. Jeg er ikke sååå veldig bekymra for Bakhmut-fronten nå egentlig, selv om russerne rykker litt frem noen steder. Det skjer med voldsomme tap og jeg har ingen tro på at ukrainerne skal kollapse der. Lengre nord mellom Kreminna og Svatove har russerne brukt høsten på å grave seg ned. Er spent på om vi får se en ukrainsk offensiv her snart.

Endret av Snikpellik
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Nok en "hverdagsskildring" fra fronten i Ukraina, denne gangen på NRK.no.
Jeg er full av respekt for at folk er villige til å gjøre denne jobben for et annet land enn sitt eget, og jeg erkjenner at jeg mest sannsynlig ikke ville ha turt dette om jeg var i riktig alder for dette. I alle fall ikke med den militære treningen jeg har med med fra 87/88, for det var ikke all verden.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Snikpellik skrev (2 timer siden):

Hårreisende svak artikkel av Dagbladet, ikke bare fordi de omtaler han som "general". De er faktisk nødt til å gi litt kontekst når de siterer Douglas MacGregor om krigen. Han står på Russlands side, og hverken dette eller hans støtte til invasjonen nevnes ikke i artikkelen. Utrolig.

MacGregor har kommet med masse spådommer, ingen-absolutt ingen-har slått til:

https://www.newsweek.com/what-putin-wing-ex-colonel-douglas-macgregor-has-said-about-ukraine-war-1689802

Men har McGregor lært av alle sine feil?, langt derifra: 

https://www.mediaite.com/tv/tucker-carlson-guest-who-predicted-ukraines-defeat-in-march-is-now-even-more-confident-than-russian-state-tv/

 Hvilken jævla klovn😝

 

 

 

 

 

Endret av Olek1970
  • Liker 6
Lenke til kommentar
7 minutes ago, Olek1970 said:

MacGregor har kommet med masse spådommer, ingen-absolutt ingen-har slått til:

https://www.newsweek.com/what-putin-wing-ex-colonel-douglas-macgregor-has-said-about-ukraine-war-1689802

Men har McGregor lært av alle sine feil?, langt derifra: 

https://www.mediaite.com/tv/tucker-carlson-guest-who-predicted-ukraines-defeat-in-march-is-now-even-more-confident-than-russian-state-tv/

 Hvilken jævla klovn😝

 

 

 

 

 



Dette er jo ikke bare klovneri, men på nippet til forræderi, der han snakker opp og frem en fiendtlig statsmakt i et forsøk på å svekke sitt eget land og deres allierte. Ytringsfrihet er selvfølgelig en greie, og taket er høyt i USA, men å presentere det som analyse og fakta fra en tidiligere offiser synes jeg faktisk ikke er okay når målet er å forhindre USA i å støtte denne allierte og som vil få utfallet han advarer mot. Med hans logikk skulle man tro argumentet ville være å øke støtten til Ukraina ytterligere, men neida, han vil fjerne den helt, for å gavne en fiendtlig militærmakt. Det oppfatter jeg som noe som potensielt kan bryte med en av USAs mange lover om "foreign assistance".

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...