Gå til innhold

Russlands invasjon av Ukraina [Ny tråd, les førstepost]


Gjest Slettet-404071

Anbefalte innlegg

Utrolig vanskelig å forstå at noen kan stemme på denne Taylor-Greene. Hun får seg til å si de utroligste ting. Jeg ville vært flau over å stemme på en slik kandidat som stadig blir tatt i løgn, selv om jeg skulle hate folk på motsatt side i det uendelige. Tenk at det går folk rundt og tenker at hun er det mindre onde eller tom. en bra politiker lol

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Brother Ursus skrev (1 minutt siden):

Utrolig vanskelig å forstå at noen kan stemme på denne Taylor-Greene. Hun får seg til å si de utroligste ting. Jeg ville vært flau over å stemme på en slik kandidat som stadig blir tatt i løgn, selv om jeg skulle hate folk på motsatt side i det uendelige. Tenk at det går folk rundt og tenker at hun er det mindre onde eller tom. en bra politiker lol

Hun brukes stadig mer av Trump, og er en av de faste hovedtalerne på hans rallies. Det betyr at han ser på hennes forskrudde meninger som forenlig med sin egen politikk. Som for eksempel hennes syn på Ukraina og Russland.

Hvor ekstrem og motbydelig hennes meninger og ytringer er kan ikke underdrives.

Det ryktes at Trump ønsker henne som visepresidentkandidat dersom han stiller til presidentvalg.

  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
2 minutes ago, Snikpellik said:

Hun brukes stadig mer av Trump, og er en av de faste hovedtalerne på hans rallies. Det betyr at han ser på hennes forskrudde meninger som forenlig med sin egen politikk. Som for eksempel hennes syn på Ukraina og Russland.

Hvor ekstrem og motbydelig hennes meninger og ytringer er kan ikke underdrives.

Det ryktes at Trump ønsker henne som visepresidentkandidat dersom han stiller til presidentvalg.



Da får vi håpe demokratene går motsatt vei og felter en kandidat som ikke potensielt kan tape. Alt de trenger å gjøre i min oppfatning er å sende inn en moderat.

Kongressen sitter på makten over pengesekken og hva som kan bevilges, og må godkjenne ting til Ukraina, deriblant støtte.

  1. Men jeg har ikke helt for meg hvordan det står til i kongressen nå. Det er vel demokratene som har flertall foreløpig?
  2. Hvor mange byttes ut i denne runden? Halvparten?
  3. Hvor mye må republikanerne vinne med for å bli overtallige i representantenes hus? Ligger de an til det å gjøre det?
Lenke til kommentar

For å ta dette litt mer tilbake til våre hjemlige forhold og å skulle møte en trussel fra fascister i øst, har det jo vært diskutert mangelen på fregatter både i antall og i mannskap tilstrekkelig til å bemanne. Siden erstatning av HI ser ut til å bli en umulighet uten å gå inn på et nytt fregattprogram, har det vært diskutert noe mer å få bestilling av Skjold-klassen tilbake til 12 som opprinnelig var planen? Dagens 6 båter er ikke helt dekkende for ekstremt lang kystlinje.

Dvs, med tanke på at ruZZisk trussel stort sett ikke består av overflateskip fra Kola er kanskje ikke Skjold heller det vi trenger. Skjold er jo dårlig på ubåt og antiluft. Kanskje nettopp det vi trenger mest av fremover...?

Endret av Pop
Lenke til kommentar
Brother Ursus skrev (10 minutter siden):

Da får vi håpe demokratene går motsatt vei og felter en kandidat som ikke potensielt kan tape. Alt de trenger å gjøre i min oppfatning er å sende inn en moderat.

Kongressen sitter på makten over pengesekken og hva som kan bevilges, og må godkjenne ting til Ukraina, deriblant støtte.

  1. Men jeg har ikke helt for meg hvordan det står til i kongressen nå. Det er vel demokratene som har flertall foreløpig?
  2. Hvor mange byttes ut i denne runden? Halvparten?
  3. Hvor mye må republikanerne vinne med for å bli overtallige i representantenes hus? Ligger de an til det å gjøre det?

Gjør det litt kort for å ikke spore av tråden.

Demokratene har hatt flertall i begge kamrene i kongressen siden forrige presidentvalg. Huset og Senatet.

Republikanerne ligger an til å vinne både Huset og Senatet i mellomvalgene. Det har kun skjedd fire ganger i historien at partiet som ikke har den sittende presidenten ikke vinner mellomvalgene. Partiet som ikke har presidenten vinner "alltid". Det er likevel litt spenning i år, fordi demokratene gjør det bedre enn ventet på målingene når det kommer til Senatet, og mange av de republikanske kandidatene er såpass ekstreme at det er vanskelig å si hvordan de treffer. Republikanernes strategi har vært å ikke stille i debatter, og snakke om andre ting enn egen politikk.

Du kan se målinger, prediksjoner og bedre forklaring på hva som skal til under:

Senatet: https://projects.fivethirtyeight.com/2022-election-forecast/senate/?cid=rrpromo
Huset: https://projects.fivethirtyeight.com/2022-election-forecast/house/?cid=rrpromo

Republikanerne i Huset er de som er mest "ekstreme". Det er her du finner de fleste MAGA-politikerne, skrullefolka og kandidatene som kan klare å dempe/ødelegge for støtten til Ukraina.

Endret av Snikpellik
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 3
Lenke til kommentar
Pop skrev (11 minutter siden):

For å ta dette litt mer tilbake til våre hjemlige forhold og å skulle møte en trussel fra fascister i øst, har det jo vært diskutert mangelen på fregatter både i antall og i mannskap tilstrekkelig til å bemanne. Siden erstatning av HI ser ut til å bli en umulighet uten å gå inn på et nytt fregattprogram, har det vært diskutert noe mer å få bestilling av Skjold-klassen tilbake til 12 som opprinnelig var planen? Dagens 6 båter er ikke helt dekkende for ekstremt lang kystlinje.

Dvs, med tanke på at ruZZisk trussel stort sett ikke består av overflateskip fra Kola er kanskje ikke Skjold heller det vi trenger. Skjold er jo dårlig på ubåt og antiluft. Kanskje nettopp det vi trenger mest av fremover...?

Der er nesten ingen risiko for noe russisk konvensjonelt angrep mot Norge eller andre NATO land de nærmeste årene. Det som fryktes er en angrep på infrastruktur der ingen kan peke på hvem som har gjort det, typisk en eksplosjon ved en gassrørledning, eller en brann på Melkøya. Og mye kan vel tyde på at der gjøres det saker og ting. Men det er selvsagt en enorm svikt at vi ikke har en fullt operativ fregattflåte med helikopter etc., særlig med tanke på at dette ble påpekt av Riksrevisjonen allerede i 2016.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
31 minutes ago, jahooo said:

Som sagt, lokal jamming burde ikke være noe problem. Tror også de har muligheten til å slå av dekning for et begrenset område.

Eit begrensa område utan veldig klar definerte grenser.  Lviv ligg rundt 100km frå grensa til Polen. Det spørst om ikkje lokal jamming over Lviv kan påverke navigering i Lublin i Polen og grenseområd a i Polen. Det kan være eit problem.

Lenke til kommentar
1 hour ago, jahooo said:

Som sagt, lokal jamming burde ikke være noe problem. Tror også de har muligheten til å slå av dekning for et begrenset område.

Det å slå av eller manipulere GPS posisjon for eit begrensa område kom vel på plass for rundt 20 år sida. Omtrent samtidig som dei skrudde ned "støyen" på det sivile signalet slik at nøyaktigheita vart betre. 

Det å manipulere posisjonsdata blir raskt avslørt av dei som har ein referansestasjon i området og kan sikkert avslørast frå sensorar på satelittar i posisjon for det. Alternativet er å slå av og jamme dei andre satelittsystema og brått vart Kina dradd med.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Snikpellik skrev (1 time siden):

Kan ikke poste den her i tråden fordi den inneholder video av døde kropper, men jeg kan tipse de som leser her inne om en ny minidokumentar fra Associated Press, PBS Frontline og SITU Research om Bucha-massakren som heter Crime Scene: Bucha. Den ligger på Youtube.

De har innhentet hundrevis av timer med overvåkingsopptak, telefonsamtaler fra russiske soldater og laget 3D-modeller som rekonstruerer hvordan den russiske "renseoperasjonen" så ut.

Den er utrolig godt laget, all informasjon er kryssjekket og verifisert. 

1627.jpeg

Post dette som eksempel på tråden der vi diskuterer hva som kan og ikke kan vises på denne tråden. Dette blir for dumt...

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Serpentbane skrev (1 time siden):

Post dette som eksempel på tråden der vi diskuterer hva som kan og ikke kan vises på denne tråden. Dette blir for dumt...

@Øystein eller annen moderator har enda ikke lagt lenken til den tråden inn i første innlegg i denne tråden, selv med gjentatte forespørsler både i innlegg og rapporteringer, så dårlig administrasjonsarbeid fører dessverre til dårlig oversikt og lite navigerbart forum. Elendig søkefunksjon gjør det enda vanskeligere. Trenger dere en lenke til tråden? Jeg tror jeg må lage en tekstfil på datamaskinen min med lenker fram og tilbake (litt tungvint da jeg bruker flere nettlesere på flere datamaskiner...). Umulig å holde oversikt med forumet sine egne mangelfulle funksjoner.

 

Endret av Memento scientiam
Lenke til kommentar
Samms skrev (1 time siden):

Nei, det ser ut til å bli ein kald vinter for folket i Ukraina. Og ingen gler seg vel over at noko folk lider?

Det er ingen som gleder seg over andre menneskers lidelser. Sjølv om eg håper det går bra for dei Ukrainske styrkene og at dei klarer å kaste dei russiske angriperene ut av Ukraina, så synest eg det er vondt å tenke på at så mange russiske soldater dør.

Men måten du svarer på får det ofte til å sjå ut som om du gleder deg over at Ukraina har problemer. Det er derfor så mange her reagerer på postene dine. Dersom du ikkje ønsker å gi oss det inntrykket bør du kanskje tenke litt igjennom kordan du ordlegger deg og lese igjennom postene dine før du poster.

  • Liker 8
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Snikpellik skrev (2 timer siden):

På Trumps rally i Iowa i natt. "Under republicans, not another penny will go to Ukraine" sier Marjorie Taylor Greene fra talerstolen:

 

MTG, Georgia-representant i Huset, er den mest radikale og motbydelige av MAGA-klanen, helt forskrudd...selv hennes egne partifeller har tatt avstand fra mange av hennes synspunkter. En annen som går i samme retning er Kari Lake, guvernør-kandidat for Arizona. For Ukrainas skyld, og for USA generelt, får vi håpe ingen av dem vinner i valget neste uke !

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
1 hour ago, Snikpellik said:

Gjør det litt kort for å ikke spore av tråden.

Demokratene har hatt flertall i begge kamrene i kongressen siden forrige presidentvalg. Huset og Senatet.

Republikanerne ligger an til å vinne både Huset og Senatet i mellomvalgene. Det har kun skjedd fire ganger i historien at partiet som ikke har den sittende presidenten ikke vinner mellomvalgene. Partiet som ikke har presidenten vinner "alltid". Det er likevel litt spenning i år, fordi demokratene gjør det bedre enn ventet på målingene når det kommer til Senatet, og mange av de republikanske kandidatene er såpass ekstreme at det er vanskelig å si hvordan de treffer. Republikanernes strategi har vært å ikke stille i debatter, og snakke om andre ting enn egen politikk.

Du kan se målinger, prediksjoner og bedre forklaring på hva som skal til under:

Senatet: https://projects.fivethirtyeight.com/2022-election-forecast/senate/?cid=rrpromo
Huset: https://projects.fivethirtyeight.com/2022-election-forecast/house/?cid=rrpromo

Republikanerne i Huset er de som er mest "ekstreme". Det er her du finner de fleste MAGA-politikerne, skrullefolka og kandidatene som kan klare å dempe/ødelegge for støtten til Ukraina.

BBC og andre har litt bakgrunn rundt valet i USA.

Midterms: The conspiracy theorists who want to control elections - BBC News

Det ser ut som resultatet er opent til valet og kanskje ei god stund etter også.

Lenke til kommentar

Det har vært en del rykter og rapporter om at våpen som kommer til Ukraina fra vesten enten forsvinner eller ender på svartebørsen, amerikanerne har nå aktivt undersøkt dette, og med unntak av de våpen som tapes i kamp mot russerne så er konklusjonen:

US has not "any evidence of widespread diversion of its security assistance in Ukraine."

Pentagon: US has no evidence of American aid embezzlement in Ukraine (kyivindependent.com)

  • Liker 7
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Samms skrev (1 time siden):

Det å slå av eller manipulere GPS posisjon for eit begrensa område kom vel på plass for rundt 20 år sida. Omtrent samtidig som dei skrudde ned "støyen" på det sivile signalet slik at nøyaktigheita vart betre. 

 

Så hvorfor påstod du at deler av Europa ville bli rammet av dette?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...