Gå til innhold

Russlands invasjon av Ukraina [Ny tråd, les førstepost]


Gjest Slettet-404071

Anbefalte innlegg

Snikpellik skrev (4 minutter siden):

Russisk statlig media skriver at Putin har signert en lov som gjør det mulig å mobilisere russere som har begått alvorlig kriminalitet.

https://ria.ru/20221104/mobilizatsiya-1829219710.html

Da blir vel disse utstyrt med armbånd som viser hva slags forbrytelser de har begått, på lik linje med kronisk syke som merkes for å vise hvilke lidelser de har... 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
25 minutes ago, jahooo said:

Så hvorfor påstod du at deler av Europa ville bli rammet av dette?

Fordi det ikkje er mogeleg å lage ei skarp grense på dette. Om posisjon er heilt ute ein meter inn i Ukraina så er ikkje allt ok ein meter inn i Polen. Eg veit ikkje kor stort det "difuse" området blir, men eit gjett er at det strekker seg mange kilometer, kanskje nokre hundre kilometer. Med litt jobb så går det sikkert å rekne på det ut frå data frå opne kjelder. Første datapunkt er at medium baneghøg til GPS satelittane er rundt 20 000km.

For å manipulere posisjonsdata i Ukraina må då data frå alle satelittar synlege frå Ukraina sende manipulerte data. Det betyr at alle andre posisjonar som får inn desse dataene får feil på posisjonane sjølv om dei også får inn andre satelittar med umanipulerte data.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Regenburg skrev (17 minutter siden):

10 år i fengsel for å bruke ordet krig.

 

Men denne fyren forblir kjendis og gode bysser med regimet for å hylle hellig krig mot det sataniske vesten.

 

Og det nye er at Putin har begynt å benytte samme retorikk og at Dugin er inne i varmen hos sentrale folk rundt Putin. Han har lenge blitt benevnt "Putins hjerne," men Putin har ikke brydd seg nevneverdig om han tidligere. Skiftet skjedde i forbindelse med  at datteren til Dugin ble drept og Putin sendte kondolanser. Men Putin har nå endelig funnet seg en ideologi og et motiv for den krigen han håper skal mobilisere det brede lag av russere, nemlig den eksistensielle krigen mot det sataniske vesten. 

‘Hawkish times need hawkish people’ How the death of Daria Dugina helped her father, Alexander Dugin, rise from ultraconservative fringe philosopher to key Kremlin ideologue — Meduza

 

Lenke til kommentar

Den russiske regionalavisa Tayga rapporterer at straffekolonien IK-14 ved Toguchin nær Novosibirsk er en av flere store kolonier som den siste tiden har blitt avskåret fra telefonkommunikasjon. Offisielt er det på grunn av koronautbrudd (haha), men avisa skriver at den egentlige årsaken er fordi representanter fra Wagner-gruppen har ankommet for å rekruttere fanger.

Pårørende til fanger har samlet seg ved inngangen for å forsøke å hindre at deres kjære blir rekruttert, etter at kontakten ble brutt.

Sitat

"About 20 relatives of prisoners of Toguchin IK-14 gathered near the colony building on the morning of November 3. Since October 30, there has been no communication in the institution, and they have no information about the fate of their loved ones, they told Taiga.info."

Sitat

"Earlier, the Novosibirsk department of the Federal Penitentiary Service, under the pretext of the spread of covid, announced that since October 25 in IK-14, as well as colonies No. 2, No. 3, No. 8, No. 12, No. 13 and No. 18, “long and short-term visits with convicts have been temporarily suspended” . This list coincides with the list of institutions in which, according to human rights activists, recruitment to the Wagner PMC could take place .

In IK-14, according to human rights activists, more than 200 people could be recruited."

FgtaVixWAAAn8V5?format=jpg&name=900x900

 

Endret av Snikpellik
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 4
Lenke til kommentar

Og igjen litt meir enn Twitter om energisituasjonen i Ukraina:

(Kanskje meir interessant for krigens gang enn Twittermelding om ein eller anna utbrend stridsvogn.)

2022_10_24_UA_sectoral_evaluation_and_damage_assessment_Version_III.pdf (energycharter.org)

Ein detalj å merke seg er at ein del av varmekraftverka i Ukraina er kombinerte elektrisk kraftstasjon og fjernvarmekraftverk. Det slå dobbelt ut om vinteren blir kald.

Endret av Samms
  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Sitat

Jeg forventer en samlet unnskyldning fra den fløyen i Ukraina-tråden som hver eneste dag går til personangrep. Denne går til meg og andre som opptil daglig trakasseres for vår saklige deltakelse. Hvis dette ikke skjer, og modereringen fortsetter å slå skjevt ut, trekker jeg min aktivitet på dette forumet. Jeg kan ikke fortsette min aktivitet her på forumet under disse omstendighetene.

Da jeg ikke har en komplett liste over dem det gjelder, kan jeg dessverre ikke gi dere et varsel om denne meldingen. 

 

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
17 hours ago, Regenburg said:

Kan være de øker støtten for alt man vet. Nixon dro til Kina effekten.

Man stiller vel ikke til valg på å gjøre det samme som den sittende regjeringen/partiet. Men så får man flertall osv.

Tror lite vil endre seg.

Vel, ulik skribenter ulike vurderingar:

As inflation rises, could European support for Ukraine wobble? | Russia-Ukraine war News | Al Jazeera

Minkande støtte kan være ein risiko for Ukraina.

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Samms skrev (7 minutter siden):

Vel, ulik skribenter ulike vurderingar:

As inflation rises, could European support for Ukraine wobble? | Russia-Ukraine war News | Al Jazeera

Minkande støtte kan være ein risiko for Ukraina.

Al Jazeera ja.

Kan ikke si jeg anser dem som store eksperter på europeisk sikkerhetspolitikk.

Høy strømregning hos forbrukerne påvirker ikke regjeringenes våpensendinger til en krigssone. Det er bare ikke slik utenrikspolitikken fungerer.

Men det er såklart et talking point for russerne. Hvis eneste håp er en slags maidanbevegelse for å kaste de demokratisk valgte regjeringene i Europa, fordi strømprisene er høye, slik at Russland kan sende gass... sorry mistet tråden i denne mentale akrobatikken som behøves for å tro på slike scenarioer.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
18 hours ago, JK22 said:

Militært sett er det ikke mulig å vinne en seier i øst; i sør er det uoverkommelig, Putin trenger en rask seier før våren - og det kan bare skje i Vest-Ukraina og mot Kyiv, ettersom krigen vil bare slutte med hans død eller ukrainsk kapitulasjon. 

Og Ukraina trenger ikkje ein rask seier lenger?

Kanskje krigen stoppar når begge sider er utmatta og klare til å forhandle? 

Lenke til kommentar
1 minute ago, Regenburg said:

Al Jazeera ja.

Kan ikke si jeg anser dem som store eksperter på europeisk sikkerhetspolitikk.

Høy strømregning hos forbrukerne påvirker ikke regjeringenes våpensendinger til en krigssone. Det er bare ikke slik utenrikspolitikken fungerer.

Men det er såklart et talking point for russerne. Hvis eneste håp er en slags maidanbevegelse for å kaste de demokratisk valgte regjeringene i Europa, fordi strømprisene er høye, slik at Russland kan sende gass... sorry mistet tråden i denne mentale akrobatikken som behøves for å tro på slike scenarioer.

Kaste demokratiske valgte regjeringer?

Kvifor det, regjeringer blir skifta ved val. Vel England har hatt litt anna praksis i det siste, men det er unntaket.

Lenke til kommentar
4 hours ago, Samms said:

Det å slå av eller manipulere GPS posisjon for eit begrensa område kom vel på plass for rundt 20 år sida. Omtrent samtidig som dei skrudde ned "støyen" på det sivile signalet slik at nøyaktigheita vart betre.

"Støyen" på det sivile signalet, eller 'Selective Availability (SA)' som det egentlig heter, ble skrudd av under Irak-krigen i 1990/91. Da trengte amerikanerne alle de GPS-mottakerne de kunne få tak, og det var ikke mange nok av de militære GPS-mottakerne, så de gjorde det mulig å bruke sivile GPS-mottakere. Disse var mer enn gode nok til å navigere gjennom ørkenen i Irak, f.eks.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...