Gå til innhold

Russlands invasjon av Ukraina [Ny tråd, les førstepost]


Gjest Slettet-404071

Anbefalte innlegg

Thor. skrev (2 timer siden):

Edit: @Anonym36 kom meg i forkjøpet.


VG: «Putins kvinne» foreslår fredssamtaler: − Han leter etter en vei ut

https://www.vg.no/nyheter/utenriks/i/Knz2b6/putins-kvinne-foreslaar-fredssamtaler-han-leter-etter-en-vei-ut

Min mening låter bedre på engelsk, men jeg ser for meg to mulige utfall. 

Retreatment of Russian forces, or Russian forces retreating. 

Den første kan forhandles, den andre er uunngåelig. 

Endret av Serpentbane
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Quote

Russisk general: − Vi må slutte å lyve

Lederen for forsvarskomiteen i parlamentet, Andrej Kartapolov, mener russere flest skjønner at det lyves for dem. Han frykter at folk kan miste tilliten til dem.

– Vi må slutte å lyve, sier han på «Solovjov Live», en av de mest kjente propagandashowene i russisk TV.

Andrej Kartapolov er også general og har hatt en rekke toppstillinger i armeen.

– Vi har snakket om dette mer enn en gang, fastslår generalobersten frittalende.

Han peker på at de faste rapportene fra Forsvarsdepartementet dag etter dag forteller det samme - at så og så mange «nazister» er drept, at så og så mye ukrainsk militærutstyr ødelagt.

– Og det er det. Men folk er ikke dumme. De ser at de ikke blir fortalt hele sannheten, ikke en gang en del av den. Dette kan føre til tap av troverdighet, mener den høytstående politikeren.

 

Propaganda er ikke like enkelt etter internett. 

https://www.vg.no/nyheter/utenriks/i/JQx4Jb/russisk-general-vi-maa-slutte-aa-lyve

Endret av bojangles
  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Britisk etterretning mener Ukraina har 440 russiske stridsvogner
https://www.tv2.no/direkte/jpybz/siste-nytt/633fc390e6a70d4a6c21ed12

Sitat

Utstyr etterlatt av russiske styrker utgjør en stor andel av Ukrainas militære utstyr, skriver det britiske forsvarsdepartementets etterretningstjeneste i en oppdatering.

Siden invasjonen startet i februar har Ukraina trolig erobret minst 440 russiske stridsvogner og rundt 650 andre pansrede kjøretøy. Over halvparten av alle ukrainske stridsvogner er trolig opprinnelig russiske.

– Russiske mannskapers manglende evne til å ødelegge intakt utstyr før de trekker seg tilbake eller overgir seg, fremhever deres mangelfulle trening og at kampdisiplinene er lav, skriver de. 

De påpeker at slik situasjonen er nå, der russiske styrker er under alvorlig press med stadig mer demoralisterte soldater, vil Russland trolig fortsette å miste våpen til Ukraina. 

 

Endret av Snikpellik
  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Snikpellik skrev (2 minutter siden):

Britisk etterretning mener Ukraina har 440 russiske stridsvogner
https://www.tv2.no/direkte/jpybz/siste-nytt/633fc390e6a70d4a6c21ed12

 

"Utstyr etterlatt av russiske styrker utgjør en stor andel av Ukrainas militære utstyr, skriver det britiske forsvarsdepartementets etterretningstjeneste i en oppdatering.

Siden invasjonen startet i februar har Ukraina trolig erobret minst 440 russiske stridsvogner og rundt 650 andre pansrede kjøretøy. Over halvparten av alle ukrainske stridsvogner er trolig opprinnelig russiske.

– Russiske mannskapers manglende evne til å ødelegge intakt utstyr før de trekker seg tilbake eller overgir seg, fremhever deres mangelfulle trening og at kampdisiplinene er lav, skriver de. 

DI påpeker at slik situasjonen er nå, der russiske styrker er under alvorlig press med stadig mer demoralisterte soldater, vil Russland trolig fortsette å miste våpen til Ukraina. "

Wow! 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Pop skrev (1 minutt siden):

Helt merkelig nivå av ærlighet. Men han faller nok snart ut av et vindu.

Jeg bet meg i merke i denne fra artikkelen:

"Nå er fienden også på russisk jord. Og da snakker jeg ikke om de nyervervede regionene (som er annektert fra Ukraina). Nesten alle grenselandsbyene i Belgorod-regionen er blitt ødelagt. Vi hører om dette fra guvernører, fra Telegram-kanaler, fra krigskorrespondenter. Og ingen andre, sier Kartapolov på TV-sendingen."

Stemmer det?

Lenke til kommentar
Windfarmer skrev (13 timer siden):

Interessant artikkel om økonomien i det russiske forsvaret;

There’s no money, but you keep on fighting. Vladimir Milov on how Putin is running out of money for war effort (theins.ru)

Her siste avsnitt kjørt gjennom GT:

Det viser seg at ingen kommer til å finansiere eller forsyne denne enorme nyrekrutterte styrken på 300 000 (eller hva ). Ser vi bort fra andre aspekter, skal vi bare gjøre et enkelt poeng - hæren som ikke er betalt og som ikke er utstyrt med noen forsyninger, vil ikke være i stand til å kjempe. Faktum er at de nylig mobiliserte troppene blir bokstavelig talt marsjert til den sikre døden, fordi det ikke er bevilget nok penger til utstyret og forsyningene deres. Gitt det nåværende omfanget av krigsinnsatsen, kan man forvente at Putin øker militærbudsjettet til for eksempel 9-10 billioner rubler i året – men ingenting av den typen er observert.
Man kan spørre: er det mulig at det er noen hemmelige utgifter som vi ikke vet om? Vel, det er det ikke. Ovennevnte tall for totale militærutgifter inkluderer hemmelige poster og gjenspeiles i de generelle tallene til Finansdepartementet. Hvis det var noe annet, kunne det regnes med. Eventuelle konklusjoner om hvorfor Putin har kastet de nylig mobiliserte i kamp uten å bevilge penger til slike grunnleggende ting som lønn og hærforsyninger må du trekke selv– det ser ut til at vi er vitne til et av de mest iøynefallende eksemplene på et fullstendig sammenbrudd av det russiske styringssystem, som ikke er i stand til å vurdere virkeligheten tilstrekkelig. Hvis det er sant, er Putins katastrofale nederlag rett rundt hjørnet.

Og dette ser en i praksis, mannskapene må selv kjøpe utstyr og mat, eller de blir kort og godt bedt om å plyndre maten fra sivilbefolkningen. Et annet sted leste jeg at russerne ikke har militær kommunikasjon, det var planlagt å kjøpe sikkert radiosamband fra Azart som skulle koste 300.000 rubler pr. stk., men i stedet ble det kjøpt noen kinesiske Baofeng turist radioer som kostet 2000 rubler, og der "noen" stakk av med pengene som skulle benyttes til militært samband. Her kan alle som har lyst til å leke russisk soldat kjøpe seg en: 

Baofeng Uv-82 8w Ham Walkie Talkie Langdistanse Kraftig Håndholdt Toveis Radio 136-174mhz/400-480mhz | Fruugo NO (fruugonorge.com)

Dette kan selvsagt lett avlyttes, og offiserene benytter sine private mobiltelefoner som også kan avlyttes, dette i tillegg til at det kan geolokalisere de. 

En oppfølger;

Lokale russiske embetsmenn ser ut til å lete febrilsk etter måter å finansiere sine mobiliserte enheter ettersom Kreml i økende grad forventer at lokale administrasjoner betaler for krigsinnsatsen fra sine egne budsjetter, som ISW tidligere har rapportert.[30] Et russisk opposisjonsutsalg rapporterte 5. oktober at industri- og handelsdepartementet for republikken Mari El tvang bedriftseiere til å "donere" 1 % av inntektene deres for å finansiere mobilisert personell i republikken.[31] Departementet skal ha truet med å mobilisere ansatte i virksomheter som ikke fulgte. En forretningsmann fortalte utsalgsstedet at han måtte overføre penger til tross for personlig motstand mot krigen for å beskytte sine ansatte, og at det uttalte formålet med midlene var «frivillige donasjoner for å gi humanitær hjelp til militært personell som ble kalt inn til delvis mobilisering». En anti-krigs russisk utsalgssted rapporterte at offentlig ansatte og lærere i Krasnodar Krai ble tvunget til å "frivillig" trekke en dag i oktober lønn for å overføre til et fond for å støtte mobilisert personell.[32] Utsalgsstedet bemerket at myndighetene i Krasnodar tidligere tvang offentlighet tjenestemenn for å donere deler av lønningene deres for å reparere en motorvei på den russisk-okkuperte Krim i 2014. Omsk-guvernør Alexander Burkov rapporterte 5. oktober at Omsk hadde et budsjettunderskudd på mer enn 13 milliarder rubler og ikke var i stand til å betale for tilleggsfordelene for mobiliserte Omsk-borgere – som barnepass – som andre, rikere regioner i Russland var i stand til å gi. [33] Burkov svarte på en video som ble sirkulert av Omsk-tjenestemedlemmer som påsto at deres lønn var ubetalt.

iMarius har allerede rapportert om dette lenger opp i strengen, men jeg har gjengitt originalkilden kjørt gjennom GT.

Russian Offensive Campaign Assessment, October 6 | Institute for the Study of War (understandingwar.org)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Windfarmer skrev (4 minutter siden):

En oppfølger;

Lokale russiske embetsmenn ser ut til å lete febrilsk etter måter å finansiere sine mobiliserte enheter ettersom Kreml i økende grad forventer at lokale administrasjoner betaler for krigsinnsatsen fra sine egne budsjetter, som ISW tidligere har rapportert.[30] Et russisk opposisjonsutsalg rapporterte 5. oktober at industri- og handelsdepartementet for republikken Mari El tvang bedriftseiere til å "donere" 1 % av inntektene deres for å finansiere mobilisert personell i republikken.[31] Departementet skal ha truet med å mobilisere ansatte i virksomheter som ikke fulgte. En forretningsmann fortalte utsalgsstedet at han måtte overføre penger til tross for personlig motstand mot krigen for å beskytte sine ansatte, og at det uttalte formålet med midlene var «frivillige donasjoner for å gi humanitær hjelp til militært personell som ble kalt inn til delvis mobilisering». En anti-krigs russisk utsalgssted rapporterte at offentlig ansatte og lærere i Krasnodar Krai ble tvunget til å "frivillig" trekke en dag i oktober lønn for å overføre til et fond for å støtte mobilisert personell.[32] Utsalgsstedet bemerket at myndighetene i Krasnodar tidligere tvang offentlighet tjenestemenn for å donere deler av lønningene deres for å reparere en motorvei på den russisk-okkuperte Krim i 2014. Omsk-guvernør Alexander Burkov rapporterte 5. oktober at Omsk hadde et budsjettunderskudd på mer enn 13 milliarder rubler og ikke var i stand til å betale for tilleggsfordelene for mobiliserte Omsk-borgere – som barnepass – som andre, rikere regioner i Russland var i stand til å gi. [33] Burkov svarte på en video som ble sirkulert av Omsk-tjenestemedlemmer som påsto at deres lønn var ubetalt.

iMarius har allerede rapportert om dette lenger opp i strengen, men jeg har gjengitt originalkilden kjørt gjennom GT.

Russian Offensive Campaign Assessment, October 6 | Institute for the Study of War (understandingwar.org)

Dette minner mistenkelig om konseptet "beskyttelsespenger" som man har sett i svært mange filmer og TV-serier med mafia-tema.

Lenke til kommentar
DukeNukem3d skrev (25 minutter siden):

Jeg bet meg i merke i denne fra artikkelen:

"Nå er fienden også på russisk jord. Og da snakker jeg ikke om de nyervervede regionene (som er annektert fra Ukraina). Nesten alle grenselandsbyene i Belgorod-regionen er blitt ødelagt. Vi hører om dette fra guvernører, fra Telegram-kanaler, fra krigskorrespondenter. Og ingen andre, sier Kartapolov på TV-sendingen."

Stemmer det?

Ukraina har angrepet på russisk side i denne regionen jevnt gjennom stort sett hele krigen etter at den russiske fremrykningen ble stanset. Angrepene har dog stort sett vært rettet mot lager, forsyning og logistikk. Men det er også ting som tyder på at sivile er truffet, som i praksis ikke er til å unngå.

Jeg har imidlertid ikke hørt at hele landsbyer skal ha blitt ødelagt. Men, vi skal ikke glemme at Ukraina er ved å presse russiske styrker tilbake, og jeg har ingen tro på at Ukraina sluttet å skyte på dem bare fordi de passerer grensa, eller at de ikke skyter på styrker som er på vei inn. Og alle disse vil nok både passere og oppholde seg i disse grenselandsbyene, for ikke å snakke om at de kanskje også etablerer forsvarstillinger der. Så, at det har vært angrep rettet mot disse byene anser jeg som langt fra umulig.

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Kahuna skrev (16 minutter siden):

Kan Krim reddes militært for russerne? Det *burde* ikke være vanskelig men russernes inkompetanse har tilsynelatende ingen ende så hvem vet..

Nei, konvensjonelt kan ikke Krim reddes rent militært, særlig om Ukraina tar Melitopol og således kan skyte på Krimbrua. En faktor som kan spille inn er naturligvis befolkningen som er i overkant mer russiskvennlig enn ellers i Ukraina, og skip blir naturligvis en annen faktor som de må ta høyde for, uten at jeg tror Russland klarer å snu noen ting med disse.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...