Gå til innhold

Russlands invasjon av Ukraina [Ny tråd, les førstepost]


Gjest Slettet-404071

Anbefalte innlegg

shockorshot skrev (10 minutter siden):

For folk som ikke er klar over det, dette er faktisk sant. Altså det at de anklager andre for hva de selv gjør.

Deres propaganda har alltid hovedfokus på å male alle andre i dårlig lys, ikke på å motbevise noe de selv blir anklaget for. Dette er for å skape en apati rundt en konflikt/tragedie/menneskerettigheter, og samtidig gi angreps-argumenter til pro-russere. Dette har vært en propagandastil som de har aktivt brukt siden etter ww2 i Sovjetunionen og er dypt fundamentert i statssystemet til Russland når det kommer til kommunikasjon.

Yes, det er en god beskrivelse. Jeg har studert retorikk og husker dette som veldig interessant. Begrepet "whataboutism" har de fleste hørt om, men vet kanskje ikke at diskusjonsteknikken har utspring i sovjetisk propaganda. Denne måten å forsøke å konstruere et hykleri for å legitimere egne handlinger er som du sier hele fundamentet i russisk antivestlig kommunikasjon. Ad-hominem og avledning. I senere tid også et velbrukt verktøy blant populister i USA og Europa.

Endret av Snikpellik
  • Liker 4
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Regenburg skrev (20 minutter siden):

Enhver russisk motstand etter at Kherson faller blir vel som Nazi Tyskland etter operasjon Bagration i 1944; helt hjelpesløs og bare tidtrøyte. Russland har ikke noen sjanse til å stå i mot Ukrainerne så snart disse får fart på seg.

I praksis var invasjonen mislykket allerede i løpet av første uken men russerne nekter åpenbart å gi seg. Og til forskjell fra -44 har ikke Ukraina noen mulighet til å 'spise opp' Russland. Kan Europa leve med en halvfrossen konflikt hvor Ukraina har tatt tilbake alt land men driver og utveksler granater og raketter over grensen med Russland på ubestemt tid?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
On 9/29/2022 at 1:47 PM, sedsberg said:

Sånn rent hypotetisk: Vil ikke team Putin få et forklaringsproblem hvis Nato, som liksom ønsker å ødelegge Russland, ikke angriper en tomme av selve Russland men kun kjemper i Ukraina?

Edit: Med mindre Russland begynner å bombe seg selv for å legge skyld på Nato da.

De kunne ikke brydd seg mindre om forklaringsproblemene, det har de vist ved mange anledninger.

Putin og gjengen hans kommer til å gjøre alt for å beskytte milliardene de har sugd opp fra Russland og andre 

land som er allerede annektert og til og med godkjent av verden. Ukraina var neste glass med milkshake*

fire walk with me. — alexromero: There Will Be Blood (2007) dir. Paul...

 

Lenke til kommentar

Three in four Americans say U.S. should support Ukraine despite Russian threats, Reuters/Ipsos poll shows
https://www.reuters.com/world/europe/three-four-americans-say-us-should-support-ukraine-despite-russian-threats-2022-10-05/

Sitat

Nearly three-quarters of Americans say that the United States should continue to support Ukraine, despite Russian threats that it could use nuclear weapons to protect its territory, according to a Reuters/Ipsos opinion poll released on Wednesday.

The polling suggested continuing backing for President Joe Biden's provision of weapons systems, training and other military assistance for President Volodymyr Zelenskiy's government, despite concerns that the war might escalate if Ukraine is provided longer-range weapons that could hit Russia.

The online poll of 1,005 Americans showed that 73% agreed that the United States should continue to support Ukraine, despite Russian warnings that it could make use of its nuclear arsenal. Both Democrats and Republicans agreed, although there was more support among Biden's fellow Democrats - 81% - than Republicans - at 66%.

And in the most recent poll, conducted Oct. 4-5, 66% of respondents said Washington specifically should continue providing weapons to Ukraine, up from 51% in a similar poll in August.

 

  • Liker 5
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Regenburg skrev (57 minutter siden):

Det er en påstand fra deg, da.

Her er testamentet til Alfred Nobel: [T]he Peace Prize shall be awarded to the person who in the preceding year "shall have done the most or the best work for fraternity between nations, for the abolition or reduction of standing armies and for the holding and promotion of peace congresses"

Menneskerettigheter og demokrati blir bare buzzwords i denne sammenhengen.

 

 

Der er jeg ganske så uenig. Det er sjelden at velutviklede demokratier starter ulovlig kriger, der finnes unntak. Men kriger har en stygg tendens til å bli startet av autokratier/despotier. Hadde Russland hatt et demokrati med ytringsfrihet, uavhengige domstoler og andre institusjoner som holder de ulike deler av statsapparatet i sjakk, hadde denne krigen ikke startet. Og det hadde heller ikke vært nødvendig med krig. Jeg tør påstå at ett av Putins viktigste motiv for å starte denne krigen, er en frykt for et demokratisk Ukraina skal utvikle seg like positivt som de andre tidligere østblokk land som både er liberale demokratier og i EU medlemmer. Disse har hatt en stor velstandsvekst, mens russerne fortsatt lever i armod og elendighet. Vi ser noe ab de samme tendensene i en del andre sovjetrepublikker, de vil bort fra denne dritten, Putin har ikke noe annet å tilby en et mafiøst terrorregime.

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Anonym36 skrev (22 minutter siden):

For min egen del har jeg ikke lagt særlig vekt på Russlands rasling med atomvåpensabelen. Det var ikke før Biden advarte Russland mot å bruke atomvåpen at jeg ble skremt. Det tolker jeg som at amerikanerne har sett noe de absolutt ikke liker. Dette er mer av det samme, USA har sett noe..🤯

Lenke til kommentar

Jeg tror det vil komme bruk av taktiske atomvåpen. Biden tror også dette, var også Biden administrasjonen som advarte om invasjonen i Ukraina. De så blodtransport biler på grensen.

Et klart tegn på krig, det er trolig at Usa har oversikt over mobilisering og tanking av atomraketter, og klargjøring.....

Er trolig slik intel de har nå også.

Lenke til kommentar
Anonym36 skrev (50 minutter siden):

Fordi han fikk spørsmål om det under introduksjonen. Hans pressesektretær har også fått spørsmål i BR. Da svarer han i denne talen.

Hvorfor spørsmålet kommer nå er kanskje mer interessant. Det er fordi dette har vært det store temaet de siste par ukene, etter Russland begynte å øke retorikken om atomvåpen igjen. Biden har valgt å si ganske lite om dette selv, før nå. Siden flere i USA i det siste mener at støtte til Ukraina vil føre til atomkrig (Musk f.eks) er det viktig at han kommer med en tydelig respons som understreker alvoret.

Endret av Snikpellik
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-404071
Anonym36 skrev (56 minutter siden):

Dels retorikk. Putin vet ikke hvor den røde linjen til NATO/USA går når det kommer til intervensjon, hvis Russland eksempelvis skulle finne på å bruke atomvåpen i Ukraina. Artikkelen oppsummerer:

Hvorfor sier Biden dette nå?

Putin har kommet med en rekke trusler om atomvåpen tidligere. Hensikten er å skremme Vesten fra å støtte Ukraina.

Men det er flere grunner til at atomspørsmålet har kommet høyere på dagsordenen:

  • Krigen i Ukraina er trappet opp de siste ukene, og ukrainske styrker vinner terreng. Etter det katastrofale russiske nederlaget i Kharkiv fylke, valgte Russland annekterte de okkuperte områdene. Delvis mobilisering ble innført, og Putin truet på nytt med atomvåpen.
  • Samtidig går Russland på det ene nederlaget etter det andre ved fronten. Mobiliseringen går svært dårlig.
Lenke til kommentar

Så mye som russland truer med atomvåpen, så er vel egentlig eraen for ikke-spredning over. Alle småstater må nå enten inn under Natos atomparaply, eller så må de utvikle dem selv. Det gjelder nok Japan, Sør Korea, Vietnam, Taiwan, Filipinene og andre land som kan måtte konfrontere Kina konvensjonelt. De kan ikke ha atomvåpenet truet brukt mot seg. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Greit å huske på at det kommer nok til å bli en del videre eskalering av atomvåpen trusler før de eventuelt bruker taktiske atomvåpen. Selve hendelsesforløpet til eskaleringen er jo også en del av makten som atomvåpen gir.

Vi vil nok først se at Russland svært offentlig (men kanskje fortsatt "hemmelig", mye pravda) transporterer atomvåpen nærmere grensen og en atomvåpen test eller to, gjerne langs med grensen mot Ukraina hvis de vi vil virkelig sette trykk på trusselen. Vi bør ikke bli overrasket hvis dette skjer og jeg håper vi har det samme samholdet til støtten til Ukraina da, for det vil sette en real trykk på ganske mange velgere om å slutte å støtte Ukraina militært.

Kommer ikke til å uroe meg noe særlig før det og jeg synes selv at man ikke skal bøye seg hvis det skjer, det ville skape mye mer usikkerhet og krig i verden.

Endret av shockorshot
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Anonym36 skrev (29 minutter siden):

Det er mer håp i at det skjer noe med Putin, enn en rask og smertefri seier for Ukraina, i hvert fall hvis Ukraina opprettholder målet om å kaste Russland ut av Krim.

Der er svært mange i den russiske eliten som ikke vil ofte sin velstand bare for å se at Putin kjører hele systemet til helvete. Putin har nå kun ett mål med alt han foretar seg; overlevelse.

Og jeg tviler på at tusenvis av russere som er en del av "systemet," men som ikke har noen personlige eller økonomiske insentiver for å la russisk økonomi og samfunnsliv tjene bare dette en formålet, Putin er nå bare en belastning.

Svært mange ser sannsynligvis at hvis Putin var ute av veien, så kunne denne krigen løses på en langt mindre kostbar måte.

La Putin falle ut av et vindu, skyld deretter alt på Putin, og be om pent vær.

Endret av Windfarmer
  • Liker 6
Lenke til kommentar
4 minutes ago, Windfarmer said:

Det er mer håp i at det skjer noe med Putin, enn en rask og smertefri seier for Ukraina, i hvert fall hvis Ukraina opprettholder målet om å kaste Russland ut av Krim.

Der er svært mange i den russiske eliten som ikke vil ofte sin velstand bare for å se at Putin kjører hele systemet til helvete. Putin har nå kun ett mål med alt han foretar seg; overlevelse.

Og jeg tviler på at tusenvis av russere som er en del av "systemet," men som ikke har noen personlige eller økonomiske insentiver for å la russisk økonomi og samfunnsliv tjene bare dette en formålet, Putin er nå bare en belastning.

Svært mange ser sannsynligvis at hvis Putin var ute av veien, så kunne denne krigen løses på en langt mindre kostbar måte.

La Putin falle ut av et vindu, skyld deretter alt på Putin, og be om pent vær.

Det ville være supert hvis det skjedde. Men det er vel heller tvilsomt med tanke på livvakter og slikt.

Lenke til kommentar
shockorshot skrev (51 minutter siden):

Greit å huske på at det kommer nok til å bli en del videre eskalering av atomvåpen trusler før de eventuelt bruker taktiske atomvåpen. Selve hendelsesforløpet til eskaleringen er jo også en del av makten som atomvåpen gir.

Vi vil nok først se at Russland svært offentlig (men kanskje fortsatt "hemmelig", mye pravda) transporterer atomvåpen nærmere grensen og en atomvåpen test eller to, gjerne langs med grensen mot Ukraina hvis de vi vil virkelig sette trykk på trusselen. Vi bør ikke bli overrasket hvis dette skjer og jeg håper vi har det samme samholdet til støtten til Ukraina da, for det vil sette en real trykk på ganske mange velgere om å slutte å støtte Ukraina militært.

Kommer ikke til å uroe meg noe særlig før det og jeg synes selv at man ikke skal bøye seg hvis det skjer, det ville skape mye mer usikkerhet og krig i verden.

Hvorvidt vi vil se at de frakter atomvåpen kan vel diskuteres all den tid vi ikke har kontroll på alle de taktiske våpnene deres, og at de ofte er i luften med fly som kan bære taktiske våpen som flyr fra baser man antar eller vet har taktiske våpen.

En atomvåpentest langs grensa, på russisk side er svært usannsynlig, for det vil i praksis bety at man enten treffer en landsby eller i beste fall åkeren til en eller annen russisk bonde, eller begge deler, litt avhengig av våpenets størrelse. Konsekvensene av en slik prøvesprengning vil så berøre enda flere, og nettopp disse konsekvensene og nedfallet, om enn begrenset sammenlignet med større våpen eller en nedsmelting i et kjernekraftverk, er varslet å bli ansett som et angrep på Europa og NATO. Dette vil gjelde om detonasjonen skjer på russisk eller ukrainsk side.

Om Russland detonerer et ABC-våpen, nærmest uansett størrelse, så ser ikke jeg at dette minker folks støtte til Ukraina egentlig. Faktisk vil jeg tro det i seg selv ikke vil ha noen betydning lenger, for da er eskalasjonen gjort, og angrepene på russiske styrker i Ukraina og utvalgte mål i Russland vil mest trolig være i gang.

Lenke til kommentar
  • Uderzo låst og gjenåpnet denne emne
  • Uderzo låste denne emne
  • Uderzo gjenåpnet denne emne
  • Uderzo låst og gjenåpnet denne emne
  • Uderzo låst og gjenåpnet denne emne

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...