Gå til innhold

Hvordan skal hurtiglading bli enkelt? Ladeaktørene er uenige


Anbefalte innlegg

sverreb skrev (10 timer siden):

Man kan jo fint ha både kortbetaling og apper, rfid, P&C etc.

Teknisk mulig men kanskje litt dårlig økonomi i å installere kortlesere overalt?

sverreb skrev (10 timer siden):

Man får akseptere at kortbetaling er den dominerende standardformen for betaling i dag.

Bortsett fra at for hurtiglading så er *ikke* kortbetaling dominerende. 

sverreb skrev (10 timer siden):

Standarden er der alt. Den heter ISO 15118 Plug&Charge.

Kanskje standardern er for vanskelig? Eller implementasjonene for dårlige?

sverreb skrev (10 timer siden):

men selv når alle har implementert den må man ha andre løsninger i sikkert 10-20 år simpelten fordi biler varer så lenge.

Det har vel aldri skjedd før at produsentene av ulike produkte har løpt fra sine ikke-juridiske forpliktelser?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Dubious skrev (5 timer siden):

Trenger ikke pålegge noe.

Den første som kommer med terminal på ladestasjonene, vil håve inn kundene.
De andre laderne vil da ikke være like tiltrekkende, med mindre man har app med bonus.

Spørs bare når den første skjønner dette.
Godt mulig noen har planer om det allerede, men ikke vil si det på grunn av det ovenfor.

Du har et poeng i at om noen installerer terminal på laderne så vil vi fort få vite om dette gir noen fordel i å tiltrekke seg kunder.

Utfordringen er at det må lønne seg, er det noen ladnettverk som går i pluss i dag? Vil de øke overskuddet om de kan tiltrekke seg mer kunder ved å tilby kortbruk? Vil de eventuelt gå fra minus til pluss om de får fler kunder?

Lenke til kommentar
tstuka skrev (10 minutter siden):

Jeg syns det er bedre at du og andre reisende bruker 2-3 minutter på å sørge for at appene fungerer, enn at alle ladestasjoner i Norge skal utstyres med kortterminaler. Det vil fordyre ladingen for alle parter. Hvorfor i alle dager skal man ha kortterminaler på ladestasjoner når alle har en terminal i lomma? Jeg håper også at ladeoperatørene kan programmere bedre apper som beholder innloggingen lenger.

Jeg vet ikke hvem du svarte, men mistenker det var meg. God kotyme å sitere den du svarer, eller nevner de med @-tegn og brukernavnet bak, og velger den brukeren, så får vedkommende melding om at de er svart eller nevnt.

Men sånn til opplysning, det er ikke jeg eller andre kunder som lager dårlige apper som stadig feiler, så du skyter på feil mål her.

Lenke til kommentar
31 minutes ago, Kahuna said:

Bortsett fra at for hurtiglading så er *ikke* kortbetaling dominerende. 

Kortbetaling kan jo ikke være dominerende i en bransje det ikke finnes, det sier seg jo selv. Poenget er at alle andre bransjer tilbyr direktebetaling med kort, så hvorfor ikke hurtigladebransjen?

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Skavold skrev (5 minutter siden):

Kortbetaling kan jo ikke være dominerende i en bransje det ikke finnes, det sier seg jo selv. Poenget er at alle andre bransjer tilbyr direktebetaling med kort, så hvorfor ikke hurtigladebransjen?

Fordi de begynte med noe annet? De har allerede noe som fungerer, selv om løsningen(e) har sine mangler, det gjør noe med motivasjonen for å innføre kortterminaler. Jeg tror at på sikt vil vi falle ned på betaling via ladekabelen for de fleste og betaling med mobilen for resten(vipps, apple pay osv)

Lenke til kommentar
Kahuna skrev (51 minutter siden):

Teknisk mulig men kanskje litt dårlig økonomi i å installere kortlesere overalt?

Alle ladestasjoner har allerede kortleser i form av en RFID-leser. Samtlige nye bankkort støtter RFID (eller "tæpping" som noen trodde var et kult norsk ord). Det handler kun om programvare-endringer for å få støtte for kortbetaling. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
16 minutes ago, Kahuna said:

Fordi de begynte med noe annet? De har allerede noe som fungerer, selv om løsningen(e) har sine mangler, det gjør noe med motivasjonen for å innføre kortterminaler. Jeg tror at på sikt vil vi falle ned på betaling via ladekabelen for de fleste og betaling med mobilen for resten(vipps, apple pay osv)

Ingen skam å snu. Men jeg er helt enig i at automatisk betaling gjennom Plug & Charge-standarden vil være det aller beste. Så enkelt som det er å kjøre Tesla er fortsatt standarden andre bør strekke seg etter.

Da kan jeg fint leve med at det i enkelte tilfeller/bruksområder er appen som er backup-løsning, for eksempel ved bildeling.

Vi er dessverre et stykke unna å komme dit.

Lenke til kommentar
Kajac skrev (7 minutter siden):

Alle ladestasjoner har allerede kortleser i form av en RFID-leser. Samtlige nye bankkort støtter RFID (eller "tæpping" som noen trodde var et kult norsk ord). Det handler kun om programvare-endringer for å få støtte for kortbetaling. 

Ikke helt det samme er det vel? På bensinpumpa 'tæpper' du ikke, du dytter korter inn i en sprekk, følger instruksjonene på displayet og slår pinkode. Hvor er display og tastatur på ladestasjonenes rfid-leser?

Lenke til kommentar
Skavold skrev (24 minutter siden):

Men jeg er helt enig i at automatisk betaling gjennom Plug & Charge-standarden vil være det aller beste. Så enkelt som det er å kjøre Tesla er fortsatt standarden andre bør strekke seg etter.

Enkelhet koster noe. I dette tilfellet med at du må ha et etablert kundeforhold på forhånd og at du ikke kan lade "anonymt". Jeg innser at mange ikke fatter hensikten, men jeg mener det bør være et krav i samfunnet at en kan betale for varer og tjenester uten at selger vet hvem kjøper er.

Lenke til kommentar

Plug&Charge nevnes alltid som den hellige gral i slike sammenhenger. 

Men Plu&Charge er en langsiktig løsning. Det er behov for en kortsiktig løsning også. 

  • Vi har vel rundt 300 000 solgte elbiler i Norge i dag, hvor stort sett ingen er klare for P&C. De skal kjøre på veiene våre inntil 20 år til.
  • Bilprodusentene må klare å kode P&C-standarden i samtlige modeller. Av de som ikke har dette i dag, så er det sikkert noe som ikke implementeres før neste generasjon av dagens modeller. Ergo snakker vi minst 5-6 år før alle nye biler teoretisk sett kan støtte P&C.
  • Bilprodusentene må utvikle systemer for å kunne håndtere kundedata og ta betalt for ladingen. Hvem eier dataene dine? Hvem fakturerer deg for P&C-lading? Det fremkommer ikke i artikkelen  men det er kanskje her bilprodusentene sliter?
  • Samtlige ladeoperatører i Europa må utvikle støtte for P&C.

Spesielt de to siste punktene er ting som bokstavelig talt tar år å ferdigstille. Implementeringsfasen av et slikt prosjekt er langt ifra det som tar mest tid. Vi snakker nesten garantert prosjekter med 8-sifrede budsjetter her.

Hvis du skal ha et ukvalifisert aksjetips i dag, så er det å kjøpe aksjer i de konsulenthusene som har store internasjonale kunder og erfaring med elbillading. De kommer til å få mye å gjøre fremover.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
49 minutes ago, Kahuna said:

Ikke helt det samme er det vel? På bensinpumpa 'tæpper' du ikke, du dytter korter inn i en sprekk, følger instruksjonene på displayet og slår pinkode. Hvor er display og tastatur på ladestasjonenes rfid-leser?

Nei, sist gong eg fylte bensin/diesel så holdt eg kortet opp mot kontaktlaus kortleser på pumpa. Og slo deretter kode på tastatruret.

Strengt tatt er ikkje tastatur og skjerm nødvendig, det er berre om transaksjonen er på over 500kr. Ladeoperatør kan sikkert og avtale med banken at lesing av bilskilt eller identifisering av bil over ladekabel kan erstatte pinkode. Ellers så har vel nesten alle elbilar "touch" skjerm inni bilen.

Lenke til kommentar
2 hours ago, -Birger- said:

Den store aktøren, Tesla, har så langt ikke åpnet opp løsningen sin slik at andre ladestolpeoperatører kan benytte denne.
I praksis er det Tesla har en form for Plug&Charge som bare Tesla biler kan bruke. OG så kommer nå..... app løsning for de andre.

Tesla har vel opna for at andre bilprodusentar kan implementere deira Plug&Charge. Det har ikkje vært aktuelt før Tesla opna ladenettverket, men no er det aktuelt. Sett at til dømes Toyota som har vært seint ute med elbilar impementerer Tesla sin Plug&Charge. Det blir fort ei salsargument for Toyota og ei konkuranseutfordring for andre ladeoperatører enn Tesla.

Det ein kan håpe på er då at Tesla sin Plug&Charge blir industristandarden. (Det er ikkje noko nytt at ein produsentstandard blir industristandard. HP-IB er eit døme, denn vart til IEEE GP-IB standarden.)

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Samms skrev (12 minutter siden):

Tesla har vel opna for at andre bilprodusentar kan implementere deira Plug&Charge. Det har ikkje vært aktuelt før Tesla opna ladenettverket, men no er det aktuelt. Sett at til dømes Toyota som har vært seint ute med elbilar impementerer Tesla sin Plug&Charge. Det blir fort ei salsargument for Toyota og ei konkuranseutfordring for andre ladeoperatører enn Tesla.

Det ein kan håpe på er då at Tesla sin Plug&Charge blir industristandarden. (Det er ikkje noko nytt at ein produsentstandard blir industristandard. HP-IB er eit døme, denn vart til IEEE GP-IB standarden.)

Det vil være akkurat de samme utfordringene om man går for Tesla sin løsning, så det løser ingen ting, utover at Tesla slipper å forholde seg til allerede etablerte standarder.

Lenke til kommentar
2 hours ago, Kahuna said:

Teknisk mulig men kanskje litt dårlig økonomi i å installere kortlesere overalt?

Det kjøper jeg ikke. Når de får det til å funke på noe med så lav omsetning som parkering kan de få det til på hurtigladere.

2 hours ago, Kahuna said:

Bortsett fra at for hurtiglading så er *ikke* kortbetaling dominerende. 

Kortbetaling er dominerende i samfunnet totalt sett. Tautologiske argumenter er ikke videre intressante, det er jo nettopp ladebransjens uvilje til å tilpasse seg som er tema her.

2 hours ago, Kahuna said:

Kanskje standardern er for vanskelig? Eller implementasjonene for dårlige?

Eller mer sannsynlig: P&C gir ikke ladeoperatørene eierskap til dine private opplysninger og gjør det lett å etablere konkurranse. Nettopp i disse tilfellene er det nyttig å bruke regulatoriske verktøy for å hindre konkurtransehemmende opptreden av aktørene.

2 hours ago, Kahuna said:

Det har vel aldri skjedd før at produsentene av ulike produkte har løpt fra sine ikke-juridiske forpliktelser?

Hvilke juridiske forpliktelser snakker du om? Jeg ser ingen relevante slike her, og hva er relevansen?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
25 minutes ago, Samms said:

Tesla har vel opna for at andre bilprodusentar kan implementere deira Plug&Charge. Det har ikkje vært aktuelt før Tesla opna ladenettverket, men no er det aktuelt. Sett at til dømes Toyota som har vært seint ute med elbilar impementerer Tesla sin Plug&Charge. Det blir fort ei salsargument for Toyota og ei konkuranseutfordring for andre ladeoperatører enn Tesla.

Det ein kan håpe på er då at Tesla sin Plug&Charge blir industristandarden. (Det er ikkje noko nytt at ein produsentstandard blir industristandard. HP-IB er eit døme, denn vart til IEEE GP-IB standarden.)

Hvis tesla ønsker å delta i standardisering må de gjerne det, men jeg har ikke sett noen tegn til at de er villige til å gjøre det. Og siden ISO 15118 alt har definert en standard på dette er det ikke naturlig å akseptere en ny konkurrerende standard som ikke løser noe nytt problem. Jeg tviler også på at deres løsning er egnet for standardisering. Det virker veldig lite trolig at det finnes noe desentralisert i deres underliggende løsning, og en standard som krever at ett spesifikt selskap alltid skal være involvert vil aldri være akseptabelt.

Vilje til å standardisere noe betyr også at man må ha vilje til å gi slipp på kontroll både av brukere og av implementorer, noen slik vilje tviler jeg på at man kan finne i Tesla.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...