Gå til innhold
Spørsmål om koronaviruset? Still spørsmål her ×

Skal du ta tredje dose?


Gjest 66e57...585

Skal du ta 3.dose?  

264 stemmer

  1. 1. Skal du ta 3.dose?

    • Ja
      180
    • Nei
      83


Anbefalte innlegg

Fustasjeopphengsforkobling skrev (2 timer siden):

Men denne tråden gjelder 3. dose, ikke sant? Det betyr at disse har tatt 2 doser, og selv om beskyttelsen for smitte og symptomatisk sykdom (vond hals, snue osv) er redusert, så er beskyttelsen mot alvorlig sykdom fortsatt god. Ca 70 % beskyttelse relativt til uvaksinerte. Dermed er det aldeles ikke gitt at nytte veier opp risiko for yngre friske mennesker som har tatt 2 vaksinedoser. Noe Gunveig Grødeland har påpekt flere ganger at det ikke gjør: 

https://www.nrk.no/norge/regjeringen-apner-for-lokale-koronasertifikat-1.15727586

https://www.tv2.no/nyheter/14353602/

https://www.dagbladet.no/nyheter/unodvendig-med-dose-tre-til-alle/74303683

Folk lar seg jo bare hause av media og myndighetene, de glimser rett fordi forsking og faktum rundt beskytelse.

De aller fleste trenger ikke noe dose 3.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg tenker at tredje dose er vesentlig mer valgfritt enn 1 og 2.
Det viktigste arbeidet er å få flest mulig til å ta første og andre. Så kan de som føler seg utsatt eller ønsker det ta dose 3.

Ett av elementene som nok ligger litt bak splittede meninger, er at man har lest at effekten avtar 5-6 måneder etter dosen og da kan det å ha en booster muligens gjøre vintermånedene mindre røde på tallene.

Jeg tar tredje dose hovedsaklig fordi min samboer er i flere risikogrupper og at jeg har kontakt med en variert gruppe mennesker i jobb. 

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
Theo343 skrev (1 time siden):

Jeg tenker at tredje dose er vesentlig mer valgfritt enn 1 og 2.
Det viktigste arbeidet er å få flest mulig til å ta første og andre. Så kan de som føler seg utsatt eller ønsker det ta dose 3.

Ett av elementene som nok ligger litt bak splittede meninger, er at man har lest at effekten avtar 5-6 måneder etter dosen og da kan det å ha en booster muligens gjøre vintermånedene mindre røde på tallene.

Jeg tar tredje dose hovedsaklig fordi min samboer er i flere risikogrupper og at jeg har kontakt med en variert gruppe mennesker i jobb. 

Enig. Flott at 3. dose kan velges av de som ønsker det, og jeg forstår valget ditt. For min del er det litt annerledes.

Lenke til kommentar
Fustasjeopphengsforkobling skrev (4 timer siden):

så er beskyttelsen mot alvorlig sykdom fortsatt god. Ca 70 % beskyttelse relativt til uvaksinerte.

akkurat i etterkant av vaksinen ja, men taper seg fort, og er vel ned mot 30% etter 6 mnd.?

så kan man selvsagt si at selv 30% er bedre enn 0%

Lenke til kommentar
Mr.M skrev (9 minutter siden):

akkurat i etterkant av vaksinen ja, men taper seg fort, og er vel ned mot 30% etter 6 mnd.?

så kan man selvsagt si at selv 30% er bedre enn 0%

Nei. Det er den p.t. Dvs det varierer såklart litt fra person til person. Avhengig av immunforsvar blant annet. Et godt immunforsvar gir bedre immunitet. Det var f.eks også en fordel å vente ca 12 ukers tid mellom første og andre dose, da det gir best effekt. Tilsvarende gjelder forøvrig også for tredje dose. 6 måneders venting skal gi best effekt.

Beskyttelsen mot alvorlig sykdom er langvarig. I motsetning til beskyttelsen mot å bli smittet (som avhenger av antistoffnivåer i blodet, og de synker alltid raskt). Grødeland forklarer dette i en av lenkene jeg viste til.

30 % tallet (33 er det presise tror jeg) gjelder beskyttelsen mot smitte etter 6 måneders tid. Noe tilsvarende gjelder symptomatisk sykdom, men det er altså ikke det samme som alvorlig sykdom (som kan forårsake innleggelse på sykehus).

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Mr.M skrev (1 time siden):

akkurat i etterkant av vaksinen ja, men taper seg fort, og er vel ned mot 30% etter 6 mnd.?

så kan man selvsagt si at selv 30% er bedre enn 0%

 

Utifra tidligere vaksiner og forsking skal ikke den grunnleggende beskyttelsen i t cellene endre seg noe markant på flere år.

I mine øyne er booster også totalt ubrukelig for å beskytte andre mot smitte, men kult om jeg tar feil.

https://www.cnbc.com/2021/09/16/booster-debate-covid-vaccine-not-meant-to-prevent-infection-symptoms.html

 

Endret av Kazuo
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Sitat

 

Higher Risk of Heart Problems From Moderna Compared to COVID in Under 40 A large study (38 million individuals from UK) assessed the heart problems in the vaccinated vs., from COVID. Moderna's vaccine for under 40 caused more myocarditis after the second dose compared to the COVID. Similarly Oxford/AstraZeneca's vaccine caused more heart problems in women. Overall the data showed that COVID causes more heart problems compared to vaccines.

https://www.nature.com/articles/s41591-021-01630-0

 

Takk til myndighetene for kryss vaksinering med moderna, godt å vite at dere gambler med mitt liv.

Endret av Kazuo
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar

Jeg har tenkt å ta imot boosteren.  Fikk ingen langtidsbivirkninger av de første 2 doser (de vanlige bivirkninger som var borte etter et par dager), så ser ikke noe problem i å ta en 3. dose.  Hadde jeg derimot vært en av de ekstremt få som fikk alvorlige bivirkninger, er det ikke sikkert jeg ville ha tatt den 3. dose, så jeg forstår hvis de folkene er skeptiske.

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Fustasjeopphengsforkobling skrev (47 minutter siden):

Hvor er det sitatet du har plukket står hen? Leste denne artikkelen for et par dager siden, og igjen nå, men finner det ikke. Kan bare se at Moderna forårsaker mer hjerteproblemer enn Pfizer. 

Nature.

https://www.nature.com/articles/s41591-021-01630-0

Og de skal gi dette til barn 🤡

 

Endret av Kazuo
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar

Jeg tar de vaksinene jeg blir anbefalt å ta av helsemyndigheter eller fastlege. Det har vært kjapt og smertefritt med 2x Moderna og alskens andre vaksiner fram til nå, og hvis det bidrar til å redusere sjansen for alvorlig sykdom og død for meg selv og andre så ser jeg ingen grunn til å overprøve fagfolkene.

Naboen min hadde Covid for et år siden og er nå bare delvis arbeidsfør, redusert utholdenhet og helt fri for lukt og smak. Han er 50 og frisk fra før. Det frister ikke.

-k

Endret av knutinh
  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 3
Lenke til kommentar

Har i utgangspunktet tenkt å ta tredje dose også. Hadde en litt øm arm etter første dose, og litt feber også etter andre dose. Altså ingen bivirkninger som man ikke ønsker seg. Men nå er jeg litt nysgjerrig på hva Omikron har for seg, om den er så mild som det meldes om i SA så kan det være mer enn nok med de to dosene jeg allerede har. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
On 12/19/2021 at 5:40 PM, Kazuo said:

 

Takk til myndighetene for kryss vaksinering med moderna, godt å vite at dere gambler med mitt liv.

Nå har myndighetene vært relativt tydelige på at de anbefaler menn under 30 år å vurdere comirnaty, for ungdom under 18 år tilbys kun comirnaty.

Det er også gjort en vurdering av alvorlighetsgraden, det anbefales fortsatt å ta vaksine selv om man vet noen kan få bivirkninger.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
On 12/19/2021 at 9:44 PM, knipsolini said:

Har i utgangspunktet tenkt å ta tredje dose også. Hadde en litt øm arm etter første dose, og litt feber også etter andre dose. Altså ingen bivirkninger som man ikke ønsker seg. Men nå er jeg litt nysgjerrig på hva Omikron har for seg, om den er så mild som det meldes om i SA så kan det være mer enn nok med de to dosene jeg allerede har. 

Ulikt karanteneopplegg i seg selv er mer enn nok for meg til at jeg ville tatt den tredje om så bare på grunn av det.

Ref. Covid-19-forskriften §4i

Endret av Snylter
Lenke til kommentar

Det er vanskelig, ettersom det er mye motstridende informasjon. 

Ja, det er mange leger og eksperter som sier at vaksinen er trygg og at det svært lurt å ta den. Samtidig er det steder på nettet der det er rykter om konspirasjon..

Etter å ha tenkt meg om noen ganger, så har jeg kommet frem til at jeg ikke er en komplett idiot og at jeg selvfølgelig lytter til de som har laaaaaaaang utdannelse innen feltet. JA jeg tar selvfølgelig de vaksinene som er anbefalt å ta.

  • Liker 2
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar

Hva tenker folk etter FHI’s utsagn? Skal du fortsatt ta oppfriskningsdosen? Og potensielt berøve 1. dose fra noen i Afrika?

«søndag: «Men også alle andre i aldersgruppen 18 til 44 år kan vaksinere seg hvis de selv ønsker».

«FHI forklarer at de nå ønsker å gi en differensiert anbefaling på grunn av mangel på sikker kunnskap om den individuelle nytten av en oppfriskningsdose.»

https://www.dagbladet.no/nyheter/fhi-med-uvanlig-anbefaling/74974273

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...